Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matkatoimiston kautta lomalle?

Vierailija
16.05.2022 |

Onko nykypäivänä järkeä maksaa matkatoimiston palveluista vai kannattaako lähteä omatoimimatkalle.

Reissu syksyllä etelään kiinnostaisi. Ajattelin että korona-aikana reissu ois jotenkin turvallisempi kuin omatoimisesti. Jos vaikka tapahtuu jotain ikävää esim sairastuu. Mutta kohteissa näyttää usein lukevan, että opas on tavoitettavissa vain puhelimella. Kannattaako maksaa toimistolle, eli mitä extraa niiltä nykypäivänä saa?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi kuvitella käyttäväni matkatoimistoa muuten kuin johonkin aivan spesiaaliin reissuun, jota ei voi järjestää itsenäisesti. Jos sinulla on yhtään kokemusta matkustelusta ja osaat ottaa asioista selvää, et varmaankaan tarvitse matkatoimistoa.

Vierailija
2/16 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta on, mutta maailman tilanteet tehnyt vähän säikyksi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän matkatoimistoa silloin, kun matkustan lasten kanssa. All inclusive ja saa pariksi tunniksi lastenhoitajan päivittäin.

Jos matkustan yksin tai aikuisten seurassa, matkat ovat aina omatoimimatkoja.

Vierailija
4/16 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, mihin on menossa. Itse teen sekä omatoimi että pakettimatkoja. Johinkin kohteisiin tulee halvemmaksi ottaa paketti, kuin buukkailla itse reittilentoja. Matkatoimiston kautta saa edulliset bussikuljetukset hotellin ja kentän välille ja tarvittaessa apua oppaalta.

Vierailija
5/16 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan millaista lomaa on hakemassa. Jos haluat kierrellä Englannin ja Skotlannin linnoja, niin silloin on hyvä mennä valmiille reissulle, jossa on mukana linja-auto kuljettamassa kohteesta toiseen ja opas, joka osaa mielenkiintoisia asioita kertoa. Juuri nuo kiertolomat, joissa ei kökitä samassa paikassa koko lomaa, vaan kierrellään ympäri matkakohdetta.

Olin itse mukana Skotlannin patikkamatkalla 3 kevättä sitten. Jokaiselle päivälle oli jokin patikointikohde hyvin valitussa kohteessa. Aivan kaatosadepäivänä vähän muutettiin matkaohjelmaa ja käytiin yhdessä linnassa. Ei sitä itse viitsisi puukata eri majoituksia ja järjestää kulkemista paikasta toiseen jne. 

Jos lomailee samassa majoituksessa koko loman, niin on paljon helpompi toteuttaa omatoimimatkana. 

Vierailija
6/16 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin vaimon kanssa joku vuosi sitten 10 päivän kiertomatka Japanissa. Olisi ollut hirveä vaiva suunnitella omin päin läheskään yhtä hieno reissu. Lisäksi oli koko ajan matkanjohtaja tavoitettavissa kaiken varalta.

Vierailija
7/16 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin matkatoimiston kautta ja oppaan kanssa ainoastaan privaattimatkalle. Minkään ryhmän kanssa en voisi kuvitellakaan istuvani busseissa ja laumana vaeltamassa pitkin nähtävyyksiä. Kamala ajatuskin.

Vierailija
8/16 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan oltu paljon omatoimimatkoilla mutta nykyisessä tilanteessa valitsin pakettimatkan, oletan sen olevan turvallisempi valinta nyt.

Vierailija
9/16 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustetaan miehen kanssa sekä omatoimimatkoilla ja pakettimatkoilla. Yleensä selvitän lentojen ja hotellien hintoja ensin ja otan sitten sen, jolla pääsen halvimmalla. Tosiasia on, että usein se on pakettimatka, sillä matkatoimistot ovat jo kilpailuttaneet sekä lennot että hotellit. Joskus saisi lennot halvemmalla itse tilaamalla, mutta usein niihin tulee koneenvaihtoja ja ne ovat minusta stressaavia. Jos vaihtoaikaa on reilusti, muuttuu viiden tunnin suoralento helposti kymmenen tunnin matkaksi. Jos vaihtoaika on lyhyt, saa stressata että ennättääkö varmasti vaihtolennolle. Kerran oli Finskin lento myöhässä ja myöhästyimme jatkolennolta. Siinä sitten rallienglannilla järjesteltiin jatkolentoa keskellä yötä. Pääsimme lennolle seuraavana iltapäivänä. Ei kiva.

Vierailija
10/16 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla pakettimatka hyödyttää "nykytilanteessa"? 🤔 Ihan rehellinen kysymys, koska tämän on nyt pari jo maininnut. Voisiko joku selittää tätä auki.

Vierailija
11/16 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisinhön ei taida enää mitään matkatoimistojen katutoimistoja edes olla, mutta matkan voi kyllä varata niiden nettisivuilta. Rasittavinta ja työläintä hommaa ikinä. Huonosti ja todella käyttäjä-epä-ystävällisesti rakennetut hakukoneet. Tunteja saa näitä selailla ja aloittaa aina uudelleen alusta. Jos laitat kriteeriksi 2 viikkoa, kohta huomaat että viikon matkoja tarjotaan, jos toivot majoitusta, jossa saa aamiaisen, tarjotaan ilman aamiaista. Joillakin voit katsoa vain yhtä lähtöpäivää kerrallaan, vaikka haluaisit nähdä koko kuukauden.

Eikö nykypäivänä osata tehdä systeemiä, mihin saa kaikki kriteerit ja toiveet kerralla ja

systeemi osaisi hakea niiden mukaan. Joka toimistolla omanlaisensa sekava systeemi, monet kerrat olen vain paiskannut padin kiinni ja ajatellut, että pitäkää.

Vierailija
12/16 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtisin matkatoimiston kautta ja oppaan kanssa ainoastaan privaattimatkalle. Minkään ryhmän kanssa en voisi kuvitellakaan istuvani busseissa ja laumana vaeltamassa pitkin nähtävyyksiä. Kamala ajatuskin.

Pakettimatka ei ole sama kuin ryhmämatka.

Musta kannattaa tehdä itse hintavertailu kun on päättänyt kohteen. Monesti saa paketteja edullisesti. Viimeksi kun oltiin Rodoksella, oltiin muun porukan kanssa tasan bussimatka kentältä hotelliin ja takaisin. Muuten lomailtiin ihan omatoimisesti.

Vierailija
13/16 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän matkatoimiston kautta ostettu matka ole ennenkään tarkoittanut eikä tarkoita vieläkään sitä, että pitäisi jossain ryhmässä oppaan johdolla liikkua (poikkeuksena räätälöidyt kiertomatkat). Olen elämässäni tehnyt toista sataa matkaa, osan olen bookannut itse eli varannut suoraan lennot+ hotellit, mutta monesti olen käyttänyt matkan runkona seuramatkatoimiston pakettia, charterlentoa ja hotellia. On matkoja, joilla kentällä on nähty vain vilaus oppaasta, usein olemme olleet ainoat suomalaiset valitsemissamme hotelleissa. Transferit kentältä hotelliin etenkin yöaikaan on usein ostettu valmiiksi matkanjärjestäjältä. Retket sen sijaan ostamme usein itse kansainvälisiltä toimistoilta, emmekä käytä suomalaisen matkanjärjestäjän retkiä.

Pakettimatkoilla on käsittääkseni tiukemmat vastuut ongelmatilanteissa kuin itse rakennetuissa matkoissa. Ehdot kannattaa lukea järjestäjien sivuilta.

Vierailija
14/16 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakettimatkoissa on turvana matkanjärjestäjän vastuu. Jos varaat esim. TUIn tai Aurinkomatkojen kautta reissun, ja paluulento peruuntuu vaikka rikkinäisen lentokoneen vuoksi, niin matkatoimisto järjestää uuden lennon ja tarvittaessa majoituksen odotusajaksi. Omatoiminatkalla saat itse selvittää ja järjestää kaikki.

Vierailija
15/16 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän sekä matkatoimistoja että harrastan omatoimimatkoja. Riippuen siitä kumpi tulee mm. halvemmaksi ja on aikataulullisesti järkevämpää. Esim. Elokuussa lähden matkatoimiston kautta Madeiralle n.700e maksaa finnairin suorat lennot, matkalaukun kuljetus, hotelli, kuljetus hotellille ja kentälle+ 1 retki. Omatoimimatkana tuo olisi paljon kalliimpi kun samalle ajankohdalle pelkkä lento ilman matkalaukkuja oli yli 900e.

Vierailija
16/16 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinta voi olla jopa halvempi pakettimatkoilla mutta omassa reissussa on täysin valinnan vapaus, niin lentoaikojen, päivien kuin hotellien kanssa. Ei matkustamisella ole (tällä hetkellä) merkitystä korona kanssa.

Kävin ekalla pakettimatkalla viime syksynä samasta syystä, nyt pari reissua edessä ihan omatomisesti johtuen toimistojen antamista lentoajoista jotka eivät sopineet, sekä näin kesäaikaan huomattavasti halvempaa tehdä oma loma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi