Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka vastaa näin juhlakutsuun?

Vierailija
16.05.2022 |

Kutsuin pitkäaikaisen ystäväni (yläasteelta saakka) lapseni ylioppilasjuhliin. Vastaus kuului: "pitää katsoa lähempänä, nyt ei ainakaan vielä ole mitään".

Asian taustaa... Ystäväni on lapseton ja sinkku. Monesti on avautunut siitä, kuinka loukkaa, että hänet jätetään aina kutsumatta perhejuhliin ym. koska on sinkku.

Ja nyt sitten näin. En ihmettele, ettei kutsuta jos asenne on "tulen jos parempaa ei satu olemaan tarjolla". Olisi vastannut vaikka "kiitos kutsusta, ilmoitan lähempänä pääsenkö".

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mietit tarkemmin niin mitä sinkkuystäväsi siellä juhlissa tekisi? Tuntee vain sinut ja sinä olet olet kiireinen emännöinnissä. Ei siinä muuta voi tehdä kun toivottaa onnea, ottaa kahvikupin ja mennä jonnekkin nurkkaan istumaan, kunnes on sopiva aika lähteä pois. Ei kuulosta kovin kivoilta juhlilta ystävääsi ajatellen.

Vierailija
22/41 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mietit tarkemmin niin mitä sinkkuystäväsi siellä juhlissa tekisi? Tuntee vain sinut ja sinä olet olet kiireinen emännöinnissä. Ei siinä muuta voi tehdä kun toivottaa onnea, ottaa kahvikupin ja mennä jonnekkin nurkkaan istumaan, kunnes on sopiva aika lähteä pois. Ei kuulosta kovin kivoilta juhlilta ystävääsi ajatellen.

Olen sinkku ja rakastan kaikenlaisia juhlia: siellähän voi vaikka tavata Sen Oikean!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

22. kommentoija on oikeassa. Tapasin mieheni erään henkilön sukujuhlissa. Kumpikin olimme juhlijan tuttuja eri suunnilta.

Vierailija
24/41 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelen usein noin, mutta vastaan kutsuun lyhyemmin, tyyliin, ja nuorempana saatoin vastatakin kutsuun tuohon tapaan. Sittemmin olen todennut, että turha selitellä, ja sanon: "ilmoitan lähempänä, pääsenkö tulemaan". Syy, miksi en kovin paljon etukäteen lupaa mitään varmaa, on se, että perussairauteni oireilee ajoittain niin, etten pysty lähtemään mihinkään. Etenkään oireisena en voi luvata mitään, kun en tiedä, kuinka kauan oireet kestävät, ja menevätkö ne pahemmaksi.

Vierailija
25/41 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä oli yllättynyt kutsusta, sillä perinteisesti ei kutsua lähetetä ylioppilasjuhliin, vaan on "avoimet ovet" ja vieraat vain piipahtat ja käyvät tervehtimässä uutta ylioppilasta.

Monella ylioppilasjuhlia on monet päällekkäin ja harvoin tietää etukäteen tarkkaa aikataulua.

Missä ihmeessä näin? Kyllä meille on aina tullut kutsu. Onko joku alueellinen ero?

Ei ole, ainakin jo 80-luvulta käytössä (itse kirjoitin silloin) oli ihan tapana etelässä, lännessä ja idässä. Omilla lapsilla sama käytäntö. Hyvin toimii. Tietysti voi erikseen pyytää ihmisiä käymään ja pitkänmatkan sukulaisilta tietysti tiedustellaan, että pääsevätkö tulemaan. Ja tosiaan, aina on joku, jolle osuu esim. kolmet ylppärit samalle päivälle.

-eri

Vierailija
26/41 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä ennen helpompaa, kun saattoi ihan ilman eri kutsua pistäytyä onnittelemassa vaikkapa naapurustossa tuttua tuoretta ylioppilasta. Nostaa hänelle malja ja juoda kahvit. Ja siirtyä mahdollisesti seuraavan onniteltavan luo.

Kysymyksessä on kuitenkin perhejuhla, eikä mikään virallinen tilaisuus.

Vierailija
27/41 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisko olla työhön liittyvä kommentti? Eli ei tiedä vielä työvuoroja varmaksi tms.

Muuten kuulostaa tosi törpöltä.

Omasta kokemuksesta, ei liity työvuoroihin, liittyy vain kyseisen ihmisen käytöstavattomuuteen tai peru moukkamaiseen luonteeseen. Eli oma vastaavia vastauksia viljelevä tuttuni ei todellakana ole missään vuorotyössä, jossa ei esim. tietäisi, onko lauantai-iltana töitä vai ei.

No tässähän sinä vastasit itse otsikon kysymykseen. Mitä tuota enempää ihmettelemään.

Vierailija
28/41 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen jolla on epäsäännölliset työajat.

Vierailija
29/41 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä ennen helpompaa, kun saattoi ihan ilman eri kutsua pistäytyä onnittelemassa vaikkapa naapurustossa tuttua tuoretta ylioppilasta. Nostaa hänelle malja ja juoda kahvit. Ja siirtyä mahdollisesti seuraavan onniteltavan luo.

Kysymyksessä on kuitenkin perhejuhla, eikä mikään virallinen tilaisuus.

Just näin! Nykyään kaiken pitää olla niin  p a s k a n t ä r k e ä ä  pönöttämistä, eikä kellään ole enää kivaa.

Vierailija
30/41 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lievästi masentunut. Haluaisi tulla, mutta epäilee, jaksaako lähteä, jos masennus on juuri silloin pahana.

Vierailija
31/41 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuna lähdin mieluusti kaikkiin kekkereihin ja yleensä sain ainakin seksiä. :) Kyllä siellä aina joku sen verran kiinnostava vastakkaisen sukupuolen edustaja oli mukana. Yksistä juhannusjuhlistakin alkoi hieno kesäheilastelukesä meidän kahden mökkiviikonlopun sinkun kesken.

Vierailija
32/41 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha miettiä asiaa enempää. Voihan ystävälläsi olla joku oikea syy, minkä vuoksi ei ole varma päseekö paikalle eikä nyt halua avata asiaa sen enempää. Tarviiko kaikesta aina loukkaantua. Jos olet kerran kyseisen henkilön tuntenut vuosikymmeniä, niin varmaan tiedät onko hänen tyylistä vastata epäkohteliaasta vai onko kyse ehkä jostain muusta.

Vierailija
33/41 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan tuo vähän tökerösti ilmaistu. Toisaalta ymmärrän, ettei kaverin lapsen ylioppilasjuhla ole välttämättä se kaikista houkuttelevin juhla, vaikka olisikin aiemmin valittanut ettei kutsuta perhejuhliin. Riippuu vähän myös siitä millainen suhde hänellä on lapseesi, tai onko sellaista ylipäänsä, vai kutsuttiinko lähinnä lahjan takia. Esim. häät tai pyöreiden vuosien juhlistus tai muu sinua itseäsi koskeva juhla olisi varmaan monelle kaverille lapsen ylppäreitä kiinnostavampi juhla.

Täytyy myöntää, että itse olen aika varautunut  lupailemaan itseäni juhliin, jos ei kyseessä ole jonkun ystävän suuremmat juhlat, kuten häät, joille tietysti raivaisin aikaa ihan tietoisesti. Mutta jos joku vanha koulukaveri kutsuisi lapsensa ylppäreihin, niin varmaan vastaisin itsekin, että en pysty vielä lupaamaan pääseväni paikalle, pitää katsoa mikä on tilanne lähempänä. Toki yrittäisin muotoilla sen tyylikkäämmin kuin kaverisi, mutta tuleehan tuosta silti ehkä vähän samanlainen vaikutelma jos sen niin haluaa nähdä. Varsinkin kesällä ihmisillä on kuitenkin paljon menoja eikä kaikki tykkää tehdä lukkoonlyötyjä suunnitelmia kovin pitkälle aikajänteelle. Ylioppilaalle itselleen tuskin on  kovin merkityksellistä, onko joku äidin vanha kaveri paikalla.

Vierailija
34/41 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella ärsyttävä tyyli ja tarkoittaa juuri sitä, että henkilöä ei huvita tulla ja vaivautuu paikalle vain jos ei jotain parempaa ilmaannu ja sitten kutsuja joutuu odottelemaan epätietoisena, tuleeko henkilö vai ei.

Asiallista olisi vastata

"Ei kiitos, minulla on silloin muuta menoa" (jos ei huvita tulla)

Ei juhlakutsuun ole kohteliasta vastata "Ei kiitos" vaan "Kiitos kutsusta, mutta..."

"Ei kiitos" tarkoittaa ettei tosiaan edes haluaisi tulla.

Vierailija
35/41 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella ärsyttävä tyyli ja tarkoittaa juuri sitä, että henkilöä ei huvita tulla ja vaivautuu paikalle vain jos ei jotain parempaa ilmaannu ja sitten kutsuja joutuu odottelemaan epätietoisena, tuleeko henkilö vai ei.

Asiallista olisi vastata

"Tulisin mielelläni, mutta minulla saattaa olla silloin työvuoro. Sopiiko, että palaan asiaan heti kun saan tiedon" (jos haluaisi oikeasti tulla, mutta ei ole vielä varma, pääseekö tulemaan)

No hemmetti. Jos kutsutaan, niin silloin on jo tuleva tapahtuma tiedossa. Järjestelee asiansa niin, että pääsee tulemaan. Jos jotain muuta, sitten myöhemmin, on tulossa typerästi just samalle päivälle, niin jättää menemättä niihin, koska on jo aiemmin sovittu muuta. Nää tämmöset ympäripyöreät, selittelynmakuiset vastaukset kielivät siitä, ettei kutsujalle tärkeät juhlat ym. hirveästi kiinnosta kutsuttua. Näissä just punnitaan se että kuka on oikea ystävä ja kuka ei.

Vierailija
36/41 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiallista olisi vastata

"Tulisin mielelläni, mutta minulla saattaa olla silloin työvuoro. Sopiiko, että palaan asiaan heti kun saan tiedon" (jos haluaisi oikeasti tulla, mutta ei ole vielä varma, pääseekö tulemaan)

No hemmetti. Jos kutsutaan, niin silloin on jo tuleva tapahtuma tiedossa. Järjestelee asiansa niin, että pääsee tulemaan. Jos jotain muuta, sitten myöhemmin, on tulossa typerästi just samalle päivälle, niin jättää menemättä niihin, koska on jo aiemmin sovittu muuta. Nää tämmöset ympäripyöreät, selittelynmakuiset vastaukset kielivät siitä, ettei kutsujalle tärkeät juhlat ym. hirveästi kiinnosta kutsuttua. Näissä just punnitaan se että kuka on oikea ystävä ja kuka ei.

No entä jos niitä oikeita ystäviä nyt sattuu olemaan enemmän kuin yksi? Jos pari päivää myöhemmin vaikka toinen hyvä ystävä kutsuukin ristiäisiin tai häihin tai mihin tahansa muuhun merkityksellisempään juhlaan kuin kaverin lapsen ylppäreihin? Tietysti nekin ovat merkitykselliset juhlittavalle itselleen ja tämän perheelle, mutta ne ovat kuitenkin ensisijaisesti sen lapsen juhlat, jolla ei välttämättä ole kuin hyvin etäinen suhde tähän kaveriin. Eri asia jos joku kummitäti vastaisi samalla tavalla, tai ystävä joka on ollut tiiviisti lapsenkin elämässä jollain tapaa mukana. Mutta ei se mun mielestä ole vielä mikään hirveä petos ystävää kohtaan, jos tämän lapsen ylppärit eivät ole heti siellä prioriteettilistan kärjessä.

Vierailija
37/41 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiallista olisi vastata

No entä jos niitä oikeita ystäviä nyt sattuu olemaan enemmän kuin yksi? Jos pari päivää myöhemmin vaikka toinen hyvä ystävä kutsuukin ristiäisiin tai häihin tai mihin tahansa muuhun merkityksellisempään juhlaan kuin kaverin lapsen ylppäreihin? Tietysti nekin ovat merkitykselliset juhlittavalle itselleen ja tämän perheelle, mutta ne ovat kuitenkin ensisijaisesti sen lapsen juhlat, jolla ei välttämättä ole kuin hyvin etäinen suhde tähän kaveriin. Eri asia jos joku kummitäti vastaisi samalla tavalla, tai ystävä joka on ollut tiiviisti lapsenkin elämässä jollain tapaa mukana. Mutta ei se mun mielestä ole vielä mikään hirveä petos ystävää kohtaan, jos tämän lapsen ylppärit eivät ole heti siellä prioriteettilistan kärjessä.

Silloin vastaat kutsuun että kiitos muttet pääse tulemaan. Et roikota kutsua sen varalla ettei mitään kiinnostavampaa ilmaannukaan. Se on moukkamaista.

Vierailija
38/41 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo vähän tökerösti vastattu, mutta ehkä hän oli yllättynyt, kuka lähettää ylioppilaskutsun jo ennakkoon, kun ei ole varmaa tietoa, onko niitä ylioppilasjuhlia vai ei, ennen kuin viralliset tulokset ovat tulleet julkisuuteen.

Ap. on tehnyt aloituksen jo 15.5 ja nyt on 17pv. ja onko niitä virallisia tuloksia tullut vieläkään?

Kutsuja ei ylioppilasjuhliin perinteisesti ole lähetetty, vaan se on vieraille "avoimet ovet" ja jos ne lähetetään, niin vasta sitten kun viralliset tulokset ovat tulleet julkisuuteen. Ja siksi luulen, aloituksen olevan provon ja yksi haukkumiskamppanja lisää.

Vierailija
39/41 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä joku uusi trendi lähettää kutsut jo "ennakkoon" ylioppilssjuhliin, vaikka virallisia tämän kevään uusia ylioppilaita ei ole edes virallisesti julkaistu?

Vierailija
40/41 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä tuollainen ihminen kovin mieltä ylentävää seuraa ole muutenkaan, jos ei voi keskustella kenenkään kanssa, ellei tämä ole tuttu. Perhejuhlissa on aina sellaisia ihmisiä, jotka eivät tunne joko ollenkaan, tai vain hyvin pintapuolisesti muita, ja aika tympeää olisi, jos he kaikki vain menisivät kahvikuppeineen nurkkaan murjottamaan.

Olen itse hiukan syrjäänvetäytyvä, jopa introvertti, mutta ei se ole koskaan estänyt keskustelua ventovieraiden kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi