Muutan yli 200 000 asukkaan kaupungista 1500 asukkaan kuntaan
Sain työpaikan (tehdas) käytännössä ihan korvesta.
Muutan elokuun alussa.
Lähimpään isoon kaupunkiin sieltä 200km.
Mitähän tuleman pitää?
Muita pikkukuntaan muuttaneita?
Kokemuksia?
Kommentit (48)
Missä asut, kerrostalo vai omakotitalo?
Omakotitalossa kannattaa olla kohteliaissa väleissä naapureihin, on mukava kun voi puolin ja toisin pyytää vaikka katsomaan posti, kun on reissun päällä. Ja saa vinkkejä, kuka voi käydä auraamassa. Tai naapuri jopa auraa, kun on koneellaan liikkeellä.
Uudet tulijat kiinnostaa, joten jos mitään ei kerro, keksivät omiaan. Voit valmiiksi miettiä, mikä on sun small talk itsestäsi, ja miksi olet tullut. Ihan riittävä on "työn perässä tehtaalle".
Kannattaa olla ystävällinen työkavereille, joku heistä on naapurisi, jonkun vaimo opettaa lapsiasi ja toisen vaimo on lähikauppasi kassa.
Ihan mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutatko Kainuuseen tai Lappiin?
Pohjois-pohjanmaalle
Lestadiolaispitäjä?
Kuullostaa ihanalta.
Harmi että omalla alalla ei ole työpaikkoja maaseudulla
Maaseutu autioituu, se on surullista.
Kaikki joilla on halua ja mahdollisuus muuttaa maalle niin tehkää se.
Olen itse muuttanut maalle ja en voisi kuvitellakaan että palaisin kaupunkiin.
Itseä ei pienet piirit haittaa, tunnen lähes jokaisen vastaantulijan kylillä.
T: 8 vuotta 1000 asukkaan kunnassa asunut.
Ei vaan täsmää tuo 200km yhtikäs mihinkään pohj.pohjanmaan kuntaan.
Haaveena ei hullumpi.
Mun veljen tyttöystävä muutti myös yli 200 000 asukkaan kaupungista monen sadan kilsan päähän mun veljen luokse n. 8 000 asukkaan kaupunkiin alle vuosi sitten. Tänä kesänä hän muuttaa pois toiseen isoonkaupunkiin, koska ei viihtynyt siellä.
Missä maassa? Suomesta löytyy aika vähän kuntia noilla spekseillä, tosin sitten on näitä liitoskuntia. Kinnula on lähin, mihin kuvauksesi ehkä osuu. Tosin sitten se on eri asia, mitä pidät isona kaupunkina. Itselläni se, kun puhutaan Suomesta, menee linjalla Oulu-Kuopio-Jyväskylä. Vaasa on jo pieni kaupunki.
Ei pikkukunnissa enää samalla tavalla tunneta toinen toisiaan kuin ennen, jotkut tietyt tyypit voi olla naapureistaan kiinnostuneita, mutta ei välttämättä enää ole yhtään perillä kuka kilometrin päässä asuu, kuten ennen. Joissakin kunnissa on vireää kylätoimintaa ja tapahtumia enemmän kuin kaupungeissa, varsinkin kesäaikana.
Pikkukunnissa, jotka on kaukana kaikesta, saattaa olla vaatekauppoja. Kyyjärven paletissa on kai ainakin neljä, jos ei jopa viisi. Oon joskus ostanut sieltä kivoja vaatteita, sellaisia mitä kaupungissa ei ole, on matkalla kun menen lapsuudenkotiini nykyiseltä asuinpaikaltani. Ruokakauppojen valinta on vähäistä ja tarjonta aika "maalaista", joskin se on parantunut viime vuosina.