Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muutan yli 200 000 asukkaan kaupungista 1500 asukkaan kuntaan

Vierailija
16.05.2022 |

Sain työpaikan (tehdas) käytännössä ihan korvesta.
Muutan elokuun alussa.
Lähimpään isoon kaupunkiin sieltä 200km.
Mitähän tuleman pitää?

Muita pikkukuntaan muuttaneita?
Kokemuksia?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei olis perhettä ja pieniä lapsia, niin kuulostaa todella ihanalta suoraan sanottuna.

Vierailija
22/48 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä sanoa että asunnon löytäminen ei ollut helppoa.

Netissä oli vain 4 asuntoa myynnissä kyseisellä paikkakunnalla.

Vuokra-asuntoja oli ainoastaan yksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vierailija
24/48 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, porukka on aika nurkkakuntaista ja tietynlaista. Jos ja kun et tunne ketään ja erotut joukosta, on tosi vaikeaa oikeasti rakentaa uutta elämää sinne ja saada uusia tuttavia. Sinusta tullaan juoruilemaan paljon ja pitkään ja olet ikuisesti se muualta tullut.

Voi sieltä jotain seuraakin löytyä, mutta suurimmaksi osaksi noin.

Terkuin tällaisella paikkakunnalla kasvanut.

Vierailija
25/48 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulet katumaan ainoastaan sitä ettet ole saanut mahdollisuutta muuttaa maalle aiemmin!

Vierailija
26/48 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, porukka on aika nurkkakuntaista ja tietynlaista. Jos ja kun et tunne ketään ja erotut joukosta, on tosi vaikeaa oikeasti rakentaa uutta elämää sinne ja saada uusia tuttavia. Sinusta tullaan juoruilemaan paljon ja pitkään ja olet ikuisesti se muualta tullut.

Joo en kyllä tunne sieltä ketään, ainoastaan olen tavannut työpaikkahaastattelussa olleen pomoni.

Mutta olen aika positiivinen ja välillä liiankin tunnollinen.

Vierailija
27/48 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksi, ONNEA! Tätä siirtoa tuskin tulet koskaan katumaan, vaikka myöhemmin muuttaisitkin uudestaan kaupunkiin. Pohjanmaalaiset ovat oma juttunsa, kannattaa vähän perehtyä heidän luonteenlaatuunsa. Riippuu tietenkin mistä omat juuresi/kulttuurisi on. Törmäyksiä tulee varmasti mutta aika silottaa. 

Vierailija
28/48 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kysellä suoraan kunnalta vuokra-asunnoista, ainakin meille sanottiin että mennään suoraan jonon kärkeen kun muutettiin töiden takia maalle. Vaikka kunnan asunto ei olisi hääppöinen niin sillä pääsee alkuun, paikan päällä pystyy paremmin kyselemään paikallisilta mahdollisista vapaista asunnoista. Niitä ei kaikkia ilmoitella missään Etuovella vaan ne menee tuttavankauppana, kuten maalla vähän muutkin asiat. 

Vierailija
29/48 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sulla on ap auto, muuten olet aika motissa siellä.

Aito on

Ap

Vierailija
30/48 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo en kyllä tunne sieltä ketään, ainoastaan olen tavannut työpaikkahaastattelussa olleen pomoni.

Mutta olen aika positiivinen ja välillä liiankin tunnollinen.

Juu siinä ei olekaan kyse sinusta, vaan näistä muista ihmisistä.

Toivottavasti löytyy kuitenkin joku ystävällinen ihminen sieltä.

Vierailija
31/48 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa Pohjois-pohjanmaalle!

Vierailija
32/48 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin Pohjois lapista Pohjois-pohjanmaalle.

Minut on ainakin otettu hyvin vastaan täällä.

Tsemppiä ap:lle.

Saat kavereista varmasti.

Oma asenne ratkaisee.

Vierailija
33/48 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä kyseisellä paikkakunnalla on ilmeisesti joku elinvoimainen tehdas, joten ap. tuskin on ainoa muualta sinne töihin tullut.

Monessa paikassa asuneena tiedän, että pikkupaikkakunnat, joilla on joku vetovoimatekijä, eroavat niistä, joissa ei ole mitään miksi kukaan muuttaisi sinne. Ap. voi hyvinkin löytää kavereita vaikka työpaikalta.

Kiitos mm. netin ja sosiaalisen median, missään päin Suomea ei nykyään eletä niin eristyksissä, että muualta muuttanut olisi joku eksoottinen kummajainen. Ainakaan alle 60-vuotiaiden piirissä.

Vierailija
34/48 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä kyseisellä paikkakunnalla on ilmeisesti joku elinvoimainen tehdas, joten ap. tuskin on ainoa muualta sinne töihin tullut.

Monessa paikassa asuneena tiedän, että pikkupaikkakunnat, joilla on joku vetovoimatekijä, eroavat niistä, joissa ei ole mitään miksi kukaan muuttaisi sinne. Ap. voi hyvinkin löytää kavereita vaikka työpaikalta.

Kiitos mm. netin ja sosiaalisen median, missään päin Suomea ei nykyään eletä niin eristyksissä, että muualta muuttanut olisi joku eksoottinen kummajainen. Ainakaan alle 60-vuotiaiden piirissä.

Totta, hyvä kirjoitus.

Vierailija
35/48 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläminen tulee halvemmaksi, voisin veikata.

Itse muutin pois pienestä kunnasta.

Kaupungissa kuluu paljon enemmän rahaa kun täällä on niin paljon kaikkea.

Vierailija
36/48 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuttaudu siihen että muut tietävät asiasi paremmin kuin sinä itse.

Työpaikan ulkopuolella ei taida olla juurikaan mitään tekemistä, ellei viihdy luonnossa

Minä olen maalla asuessa silloin tällöin tehnyt viikonloppumatkoja lähimpään kaupunkiin, sillä saa hyvin ravintoloiden tai kulttuurin tarpeen tyydytettyä. Viikolla taas en kaupungissakaan harrastanut muuta kuin urheilua, siihen on täällä itse asiassa jopa paljon parempi halli ja kuntosali, joista vielä joutuu maksamaan vain murto-osan siitä mitä kaupungissa.

Tämä juuri, en ymmärrä näissä isoimpien kaupunkien paljon puhuttujen kulttuuri/juhlinta -palveluiden hehkuttajien jutussa sitä että miksi pitäisi asua sen teatterin tai konserttipaikan tai baarin vieressä jos siellä käy sen 1-4 kertaa vuodessa? Matkasta sinne isoon cityyn saa mukavan kokonaisvaltaisen kotimaanmatkailuelämyksen silloin kun on jotain aidosti kiinnostavaa kulttuuria tms. ja sen arjen eli >90 prosenttia ajasta, kun lähinnä käy töissä, kotoilee ja harrastaa liikuntaa, voi asua halvemmalla keskellä luonnon rauhaa, kaukana ihmisvilinästä.

Joka ilta bilettävät parikymppiset tietysti eri asia, mutta se elämänvaihe menee (toivottavasti) useimmilla ohi.

Vierailija
37/48 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea työpaikasta.

Saattaa tulla kaupunkilaisena yllätyksenä, että siellä tullaan aika paljon utelemaan asioita.

Juorut liikkuvat valon nopeudella.

Yritä olla ystävällinen kaikille, iloinen ja reipas.

Siellä ei sitten kannata suututtaa ketään, sitten käy olo ahdistavaksi.

Vierailija
38/48 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkin muutin maalle pieneen kuntaan.

Piirit ovat pienet, se kannattaa muistaa.

Aluksi minua vähän "testattiin" että mitä mieltä olen asioista.

Ajan myötä olen saanut hyviä ystäviä ja minut on hyväksytty paikallisten joukkoon.

Mutta ei kannata lannistua jos se ei tapahdu ihan heti.

Vierailija
39/48 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko muuttamassa Taivalkoskelle?

Mukavasti luontoa lähellä ja pienen ajomatkan päässä. Arvostan. 👍

Vierailija
40/48 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin työn perässä pääkaupunkiseudulta pikkukuntaan. Itse asiassa kolmeen eri kuntaan ajan saatossa. Ensin oli kivaa. Kymmenen vuoden kuluttua oli pakko muuttaa isompaan paikkaan, jossa voi kävellä niin, ettei jokainen ihminen ole tuttu. Ahdisti. En ymmärrä ihmisiä, jotka haaveilevat julkun elämästä. Ei meikäläiselle.

Jos harrastat kalastusta ja eräilyä, saatat viihtyäkin.

Onneksi voi valita asuinpaikkansa. Yksi viihtyy siellä, toinen täällä ja hyvä niin.