Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä asiassa aikuinen ihminen saa pyytää kavereilta apua? Vai saako missään?

Vierailija
16.05.2022 |

Ainakaan muuttoapua ei saa kysellä, se selvisi ketjussa https://www.vauva.fi/keskustelu/4653060/pyysin-apua-kavereilta-muuttoon….

Autatko sinä kavereitasi?
Auttavatko kaverit sinua?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyysin kaverilta apua kaupassakäyntiin, kun koronahässäkän alkaessa jouduin karanteeniin. Silloinkin olisin mieluummin maksanut kotiinkuljetuksesta jos sellaista vaan olisi ollut saatavilla, mutta onneksi on ystäviä silloin kun jotain ei muuten voi rahallakaan saada.

Vierailija
2/21 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain pikkujutuissa voi mielestäni pyytää. Ei voi kuitenkaan lähteä siitä oletuksesta, että toisen kuuluu auttaa. Se on ahdistavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on muutama ystävä, joiden kanssa autetaan puolin ja toisin. Esim nyt menen piikomaan ystäväperheen yo juhliin. Itse sain vasta apua mökkipihan laittamisessa näiltä kolmelta ystävältä. Avussa tärkeintä on se, että se toimii molempiin suuntiin ja auttaminen pitää olla vapaaehtoista. Pitää voida sanoa ilman huonoa omatuntoa, etten nyt jaksa. Mitään muuta syytä ei tarvitse olla.

Muuttoketjussa ap oli tivannut, miksei pääse ja sävy oli sellainen, että lapsettoman pitäis tulla.

Vierailija
4/21 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aikuisenakin saa kavereilta apua pyytää.

Tuo linkkaamasi ketju oli selkeästi provo, ja siksi vastauksetkin on mitä on. Toki muutto on sellainen, jossa ihan oikeasti kannattaa mieluummin tilata muuttofirma kuin pyytää kavereita apuun. Aikuisilla ja varsinkin perheellisillä on niin paljon tavaraa, että niiden roudaaminen on työlästä.

Vierailija
5/21 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua saa pyytää aina, kun siltä tuntuu.

Eri asia, milloin apua saa ja keneltä. 

Vierailija
6/21 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikessa saa pyytää apua, kunhan ei loukkaannu siitä jos ei apua annetakaan.

Tasapaino auttamisessa on hyväksi, silloin saa apua toisenkin kerran.

Autoin vuosikaudet kaveria kuljettamalla häntä autolla ja ottamalla mukaan tapahtumiin, joihin hän ei autottomana päässyt. Vähitellen muutuin myös valittamisen ja itsesäälin laskiämpäriksi, eli ilmaiseksi kuuntelijaksi.

Ainoa vastapalvelus oli hänen puoleltaan tarjoutuminen keittämään minulle kuppi teetä ja kutsu sisälle  (...ja jatkamaan valittamisen kuuntelemista). Ihme juttu, että en auta häntä enää edes painavien kissanhiekkasäkkien hakemisessa tarjouksesta toiselta puolen kaupunkia.

Vierailija
7/21 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kaikkeen saa pyytää apua, mutta on mietittävä miten sitä apua pyytää.

Vierailija
8/21 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa saa pyytää melkein mitä apua tahansa ja mä sitten itse päätän, autanko vai en. Jos en, ei pidä loukkaantua. Mun ei tarvitse pyytää kavereiltani apua, koska kuulun aika yhteisölliseen sukuun ja saan tarvitsemani avun lähisukulaisiltanikin. Tästä syystä mulla ei ole ystävien ja kavereiden kanssa mitään auttamisen vastavuoroisuutta, mutta se ei estä  mua auttamasta välillä ystäviäni ja kavereitani. 

Vierailija
9/21 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoida itse asiasi tai palkkaa ammattilaisia. ei muiden kuulu ilmaiseksi sinun hommiasi hoitaa

Vierailija
10/21 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan kaikkia talkoita yms. vastaavia, ja en ikinä järjestä sellaisia, vaan maksan mielummin tarvitsemistani palveluista ulkopuoliselle.

Voin auttaa joissakin asioissa ystäviä ja perhettä ihan mielelläni, mutta olen oppinut miettimään, että ensin tulee ikioma perhe ja tietenkin työni sekä oma jaksamiseni ja sitten vasta ne muut. Minua on yritetty käyttää joskus liian monta kertaa ilmaisena työläisenä, mutta enää ei käytetä.

Vierailija
11/21 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hoida itse asiasi tai palkkaa ammattilaisia. ei muiden kuulu ilmaiseksi sinun hommiasi hoitaa

Tämähän se on. Ystävät ovat ystävyyttä varten, ei työvoimaksi.

Vierailija
12/21 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa pyytää vaikka missä, mutta ei voi odottaa, että apua annetaan. Ja tietysti avunpyytämisen kynnys laskee, jos on valmiina esittää joku kunnollinen korvaustarjous.

Vierailija
13/21 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se on. Ystävät ovat ystävyyttä varten, ei työvoimaksi.

Vähän surullinen ajatus. Mulle ystävyys on sitä, että toiseen voi luottaa myös hädässä.

Kavereita en vaivais mihinkään, mutta ystäviä voin vaivata ja ne saa vaivata minua. Niille voi myös sanoa, että nyt en jaksa/halua.

Vierailija
14/21 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttotalkoot yms menee vielä kun ollaan alle 25 -vuotiaita. Sen jälkeen on tavaraa kertynyt ja kavereilla on omat elämänsä töineen ja lapsineen. Tuossa linkkaamassassikin jutussa on ison talon muutto, joten siihen tarvittaisiin vähintään rekkaa. Jos on varaa ostaa noin iso talo niin on varaa maksaa muuttomiehille.

Vierailija
15/21 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulta ystävä saa kysyä apua mihin vaan. Autan jos pystyn ja jos en pysty, niin sanon sitten ei.

Ja jutella saa mistä haluaa ja kertoa vaikeimmatkin asiat. Olen tukena ja kuulevana korvana niin paljon kuin omalta elämältä kykenen.

Vierailija
16/21 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastavuoroista auttamista yleensä, tyyliin hirvenpaistia tietokoneen asennuksesta tai käytetyn tietsikan metsästys ja asennus traktorinhuollosta.  Nuorempana myös baariin vientejä ja hakuja, nykyään ei käydä yhdessä missään miehen kanssa niin kuskataan toisiamme vuorotellen ja  ulkopuolista apua tai taksia ei tarvita.  Muuttoon on tähän saakka löytynyt aina kantajia, auto on vuokrattu

Vierailija
17/21 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan riippuu ihmisistä. Omassa porukassa tarjoudutaan oma-aloitteisestikin esim. muuttoavuksi. Kaikenlaista apua saa aina pyytää. Jos jollekin ei sovi, senkin saa ja se täytyy sanoa.

Vierailija
18/21 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen, että auttamistahan se on sekin kun tunnistan ja annan hinta-arvioita keräilytavaroista kavereille ja puolitutuillekin.  Saan heiltä sitten joskus aina vinkkejä löytöihin. Mulla on myös  muutama antiikkialan yrittäjätuttu jotka antaa   kohtuuhyviä alennuksia jos joskus jotain heiltä ostan. Kerran tein vähän laajemman hinnoitteluprojektin ihan palkallisenakin

Vierailija
19/21 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttotalkoot yms menee vielä kun ollaan alle 25 -vuotiaita. Sen jälkeen on tavaraa kertynyt ja kavereilla on omat elämänsä töineen ja lapsineen. Tuossa linkkaamassassikin jutussa on ison talon muutto, joten siihen tarvittaisiin vähintään rekkaa. Jos on varaa ostaa noin iso talo niin on varaa maksaa muuttomiehille.

Juuri näin. Nuorena ja lapsettomana auttelin aika usein muutoissa ja remonteissa, olin kuskina ihan mielelläni ja muutakin, mutta sitten alkoi tulla omaakin elämää, perhettä ja tekemistä. Enää en ole halukas auttamaan, koska omassa elämässä on ihan yllin kyllin puuhaa.

Vierailija
20/21 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa pyytää vaikka missä, mutta ei voi odottaa, että apua annetaan. Ja tietysti avunpyytämisen kynnys laskee, jos on valmiina esittää joku kunnollinen korvaustarjous.

Mielummin maksan ulkopuoliselle kuin jollekin ahneelle kaverille.