Rekryt hoi! Jos ei ole lapsia niin pitääkö se mainita erikseen työhakemuksessa? Eikö ymmärretä,että jos niistä ei mainitse,niitä ei ole?
Jos ei ole lapsia niin pitääkö se erikseen mainita, onko rekryt siinä uskossa että kaikilla on lapsia ja jos niistä ei mainitse mitään hakemuksessa (siksi kun niitä ei ole) niin salailee jotain. Että haluaa salata asian?
Ja miksi otetaan mielummin haastatteluun sellainen jolla on esim. neljä lasta ja on ollut pois työelämästä jo 15 vuotta eikä ole koulutusta, kun saman ikäinen lapseton, jolla on koulutusta ja työkokemusta??
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsi sydämelle: palkkaisitko firmaasi mieluummin henkilön, jolla ei ole lasten takia sairauspoissaoloja, vai sellaisen joilla niitä on - ja siitä syystä sitten tekisit itse tuon henkilön työt (palkatta!) tai sitten kärsisit tappiot nahoissasi (omassa taskussasi!).
Sitä nimittäin pienyrittäjän arki on.
Tätä jo 20 vuotta kokeneena voin sanoa suoraan: en ikinä palkkaa henkilöä, joka voi tulla raskaaksi, muuhun kuin määräaikaiseen työsuhteeseen. Jos siihenkään. Sama asia, jos on pieniä lapsia.
Jos ette ymmärrä niin voi voi. Selkänahkani ei vaan enää kestä.
Ja tässä näemmekin näppärästi tiivistettynä perusteen sille, miksi vanhempainvapaauudistus tarvitaan.
Siis kustannukset pitäisi jakaa kaikkien työnantajien kesken jollain eläkemaksuja vastaavalla, ei vain naisten työnantajalta. Lasten saaminen on koko yhteiskunnan vastuu, ei vain sen naisen ja hänen työnantajansa taakka.
Miehet eivät suurissa määrin halua jäädä hoitamaan vauvoja, joten sen varaan tätä ei pidä virittää.
Eiköhän se ole aika lailla perusolettamus nykyään, että lapsia ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsi sydämelle: palkkaisitko firmaasi mieluummin henkilön, jolla ei ole lasten takia sairauspoissaoloja, vai sellaisen joilla niitä on - ja siitä syystä sitten tekisit itse tuon henkilön työt (palkatta!) tai sitten kärsisit tappiot nahoissasi (omassa taskussasi!).
Tätä jo 20 vuotta kokeneena voin sanoa suoraan: en ikinä palkkaa henkilöä, joka voi tulla raskaaksi, muuhun kuin määräaikaiseen työsuhteeseen. Jos siihenkään. Sama asia, jos on pieniä lapsia.
Ja tässä näemmekin näppärästi tiivistettynä perusteen sille, miksi vanhempainvapaauudistus tarvitaan.
Ei mainitsemasi uudistus toisi mitään apua noihin asioihin joista kerroin. Eikä siihenkään, että pienen lapsen vanhemmalla on oikeus yhteen hoitopäivään viikossa - mistä muka saat tämmöistä sijaistamaan luotettavan ja hyvän työntekijän, joka tekee hommia YHDEN päivän viikossa - et tasan tarkkaan mistään.
Hommahan menee yksiselitteisesti niin, että näistä ongelmatapauksista pitää vain päästä eroon tavalla tai toisella. Alkaen normaalista irtisanomisprosessista, viime kädessä firman toiminta kokonaan lopettaen (ja uudelleen aloittaen toisella nimellä tms). Pienyrittäjä ei kerta kaikkiaan tätä touhua kestä, eikä tätä muuta minkään valtakunnan uudiistus — koska mikään uudistus ei takaa (sairas, tms)lomailijan tilalle asiallista työntekijää. Kokemusta on, ja karvasta.
Piti kertomani vielä, että työnantajahan ei saa kysyä, mutta työnhakija kyllä saa itse kertoa. Eli: jos joskus haen töitä, läväytän pöytään lääkärinlausunnon sterilisaatiosta konmentoiden osaatte varmasti arvostaa tätä.
Minkä alan TESissä on määritelty, että pienen lapsen vanhemmalla on oikeus yhteen hoitopäivään viikossa? Vai tarkoitatko sitä, että on oikeus tehdä 80-prosenttista työaikaa?
Viittaa varmaan tähän https://www.kela.fi/osittainen-hoitoraha:
Mä tein tätä. 80% työaika, 80% palkka. Tein kuitenkin käytännössä 8h työt 6 tunnissa. Menin isolle työnantajalle ihan siksi, että saan rauhassa tehdä lapset ja hoitaa heidät.
Kuntatyönantajaa ei kiinnosta. On niin paljon porukkaa töissä, että aina on joku äitiyslomalla tai tekee jostain syystä lyhennettyä työaikaa.
Aina ulkopuolelta haukutaan kunnan töitä, mutta tämä on niitä hyviä puolia.
Lisäksi ei tule potkuja randomi syistä.
Jos lapsia on noin olet pois töistä kun lapsi sairaana. Jos lapsia ei ole niin heti vakisopimuksen saatuasi pamahdat paksuksi. Kumpikin vaihtoehto huono pienyrittäjälle joten palkkaan miehen.
T:pienyrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kustannukset pitäisi jakaa kaikkien työnantajien kesken jollain eläkemaksuja vastaavalla, ei vain naisten työnantajalta. Lasten saaminen on koko yhteiskunnan vastuu, ei vain sen naisen ja hänen työnantajansa taakka.
Miehet eivät suurissa määrin halua jäädä hoitamaan vauvoja, joten sen varaan tätä ei pidä virittää.
Olen ensinnäkin sitä mieltä että ei pitäisi. Siis jakaa kustannuksia. Lyhyt perustelu: jos ero- ja huoltajuusasioihin saataisiin tasa-arvoa olisi miehillä motivaatiota hoitaa niitä muksuja. Asian ollessa miten on, kannattaa eroon ja siitä seuraaviin maksuihin varautua tulot maksimoinalla.
Mutta asiaan. Kuten aiemmin kirjoitin, ei kyse ole vain kustannuksista. Oikeastaan jopa niitäkin enemmän painaa se, että kun raskaana oleva tai lapsia hoitava on poissa, ei sijaista niin vaan saadakaan ja kaikki on pois pienyrittäjän selkänahasta.
Oma selkänahkani on niin aristava, että se ei siedä synnyttäjien ja taaperomammojen edunvalvontaa enää yhtään.
Tervetuloa vaan kokeilemaan pienyrittäjän arkea ja palkkaamaan fertiili-ikäisiä, jos maailmanparannushaluja löytyy. Suosittelen yhtiömuodoksi osakeyhtiötä, niin velvoitteet ei kaadu kaikki omaan niskaan jos pinna katkeaa ja tulee konkka.
Vierailija kirjoitti:
Työhakemuksessa tai CV:ssä ei tarvitse mainita yhtään mitään mistään yksityiselämään liittyvästä. Silloin kannattaa mainita, jos uskoo, että asiasta on etua työpaikan saamiselle. Esimerkiksi itse 40+ työpaikan vaihtajana mainitsin jollain tavalla, että minulla on vain yksi lähes täysi-ikäinen lapsi (ja että olen eronnut), en enää muista miten sen ilmaisin. Koska monella on siinä iässä vasta pienet lapset ja joku voi vasta olla hankkimassa lapsia.
Miksi oli olennaista mainita, että olit eronnut????
Viittaa varmaan tähän https://www.kela.fi/osittainen-hoitoraha: