Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten paljon lainaa talonrakentamiseen?

11.10.2006 |

Hei,

Olemme aloittamassa lainaneuvottelut talonrakennusprojektiimme. Kovasti olemme laskeskelleet tulevan lainan suuruutta ja seuranneet mediasta varoitteluja suurten lainojen ottamisesta.

Olemme viisihenkinen perhe, perheen nettotulot 4500 ¿ ja olemme harkinneet peräti 200 000 euron lainaa 20 vuoden laina-ajalle. Itse olen pitänyt maksimina 150 000 euroa ja laina-aikana 15 vuotta, jolloin mahdolliset - ja todennäköiset - koronnousut antaisivat juostoa laina-aikaa pidentämällä. Mutta toisaalta haluaisimme rakentaa toiveidemme mukaisen talon.

Miten teillä muilla?

Entä minkäsuuruisilla koroilla olette onnistuneet lainanne neuvottelemaan? Mikä pankki on teidän kohdallanne osoittautunut edullisimmaksi?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin monet viisaasti ovat jo kommentoineet ja muissakin ketjuissa saa lukea niin on se sijainti aivan ensi arvoisen tärkeä asia. Minä varoisin myös nyt rakentamishuumassa rakentamista vain rakentamisen vuoksi. Että ei tule rakennettua tusinatontille taajaman ulkopuolelle suhteessa kallista taloa ...

Itse äimistyin esim kaverini kommenttia, että haluavat muuttaa pian omakotitaloon ja talon tulee olla uusi. Se siis päälimmäinen kriteeri ... Ja viesti se, että rakennetaan uusi talo sinne mistä saadaan edullinen tontti. Huh.

Tällä kaverillamme on miehensä kanssa täysi tekeminen Espoossa kolmion lainan maksussa ja haaveilevat vielä rakennuttamista ...

Vierailija
22/24 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon verran otettiin lainaa. Talonrakennutprojekti maksoi kyllä tuohon vielä 50 000¿ lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa varautua mutta mielestäni on tärkeää myös se, kuinka suuri lainan osuus on tulevasta omaisuudesta (talo+tontti).

Eli aikanaan meillä oli 110 000 lainaa kolmiosta (kokonaan lainalla ostettu) ja nyt tulevasta talosta (arvo tontteineen noin 400 000) saman verran tai 10 000-20 000 enemmän. Eli omaisuuden arvoon nähden en pitäisi moista lainaa huiman suurena. Toki silti täytyy miettiä miten lainan kuluista selviää ettei joudu realisoimaan omaisuuttaan.

Vierailija
24/24 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1000e/kk lyhennyksiin n. 15 vuoden ajan (aika tietysti riippuu korkotasosta, kun laina on tasaerälaina). Taloon muutettu 2004.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän