Mitä syötte/juotte oksennustaudissa?
En tiedä miksi kyselen. En saa mitään kuitenkaan alas.
Kommentit (41)
Mustikkamehukeittoa oon juonut oksennustaudissa. Sipsejäkin olen syönyt suolan takia.
Gefilusmehulla olen taltuttanut oksennustautini.
Minulla oli kamala oksennustauti kolmisen kk sitten. Moneen tuntiin ei edes pieni vesimäärä pysynyt sisälläni. Jostain luin että kun neste alkaa pysyä sisällä, voi alkaa juoda appelsiinitäysmehua laimennettuna vedellä fifty-fifty. Saa ns.energiaa. Vaikka pari desiä kerrallaan. En enää muista, ripsautinko siihen aina hyppysellisen suolaa sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Syön omaa hapanta, lämmintä ja kokkareista oksennustani.
I hate you!
Ap
No sitä oksennusta tietenkin, vanhan kansan tieto: millä alkoi, sillä lähtee!
Ja muutenkin typerä ja ällöttävä aloitus.
Piparminttuteetä, jossa seassa sokeria. Inkivääriä.
Kivennäisvesi ok, siinä on suoloja. Jaffaa, Spriteä.
Jos pystyy syömään, niin lihaliemi ja kanakeitto on hyviä, myös nuudelit voisi mennä alas. Ja on helppo oksentaa.
Jäski voisi toimia kuten jugurttikin. Joku mustikkakeitto olisi varmaan myös toimiva.
Tänä keväänä on muuten ollut ihan hirveää oksennustautia liikkeellä. Mäkin se jostain sain, en ole ikinä ollu niin karmeassa yrjötaudissa. Ei puhettakaan, että mikään olisi pysynyt sisällä, ei edes ruokalusikallinen mitään nestettä, itsekin tajusin, että elimistö alkaa kuivua, vaikka kesti vain vajaan vuorokauden. Mulla on mustikoita pakkasessa, sulatin niitä veteen ja sitä sitten joinkin lasitolkulla, kun alkoi helpottaa. Auttoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön omaa hapanta, lämmintä ja kokkareista oksennustani.
I hate you!
Ap
Myös taskulämmin koskenkorva on hyvää oksennustautiin. Samoin piiminyt lämmin kokkaremaito.
Vierailija kirjoitti:
Apteekista kannattaa hakea (tai mahdollisuuksien mukaan lähettää joku toinen hakemaan) oksennustautia varten tarkoitettua juotavaa liuosta. En muista minkä niminen on mutta tietävät kyllä siellä. Ilman sitä on yhtä helvettiä toi oksuri.
Näitä käytin itse aiemmin.
Nykyään tulee otettua kaliumia ja magnesiumia purkista, ja suolaa keittiön kaapista. Joku lisäravinnekombo kannattaa tosiaan olla, heikottaa vähän vähemmän edes. Muuten pyrin syömään ruokaa ja samaan energiaa kiinteistä ja nesteistä vaikka millaisella pakolla. Juuri pahimmalla hetkellähän ei haluaisi laittaa suuhun yhtään mitään, mutta juuri silloin pitää tehdä kehon käskyjä vastaan. Olo paranee heti kun energiaa alkaa imeytyä ja bakteerit poistua joko ylä- tai alakautta.
Täällä on paljon hyviä neuvoja. Tuota sokeri-suola-vettä kannattaa juoda pienin kulauksin, jos ei pysty syömään mitään. Litra vettä, teelusikallinen suolaa ja ruokalusikallinen (voi laittaa enemmänkin) sokeria. Mukaan voi laittaa myös hiukan esim. appelsiinimehua. Itse laitan kovassa oksennustaudissa mineraali-tai merisuolakiteitä kielen alle ja juon vettä sen verran kun pystyn. Suolan puute aiheuttaa heikotusta ja usein kramppeja.
Vierailija kirjoitti:
Juon keltasta jaffaa.
Mun lapsuudenkodissa juotiin vatsataudissa aina keltaista Jaffaa. Miehen lapsuudenkodissa se Jaffa oli aina punaista. Luotan edelleen keltaiseen Jaffaan.
Sitruuna mehua ja vanilja buddinkia.
Mehuja, gefilusta, jostain luin, että tärkkelyspitoinen ruoka auttaa myös, eli leipää, puuroa ja perunaa. Joku voiperuna muussattuna voisi olla ihan hyvääkin, samoin pehmeä leipä voilla. Ainakin mietoja oksentaa.
Isävainaa opetti juomaan lämmintä lihaliemi juomaa. Erikoista, mutta sai edes jotain ravintoa.
Jaffa, ananasviipaleita ja persikoita säilyketölkistä, suolakeksejä, salmiakkia. Näitä pystyn syömään vähän, en muita. Ja tykkään haistella sitruunaa, se helpottaa pahoinvointia.
Vettä vaan niin kauan että sappinesteet on oksennettu. Itse en enää sen jälkeen pysty yrjöömään. Ja sitten kun tuntuu että pystyy syömään, niin jotakin raikasta, mutta ei mitään hapokasta.
Kamomillateetä ainakin, hunajaa voi laittaa sekaan. Maitohappopitoista juomaa, kuten vaikka piimää. Mustikkakeittoa. Kauralesepuuroa. Inkivääriä. Jugurttia, rahkaa.
Kuulostaa herkulliselta.