Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pystyykö työnantaja pakottamaan hoitajan töihin?

Vierailija
14.05.2022 |

Taas tänään uutisissa kerrottiin, kuinka irtisanoutuminen joukolla olisi ensimmäinen mahdollisuus hoitajille vihdoin levätä. Heilläkö ei nyt ole mahdollisuutta pitää vapaita tai irtisanoutua? Jos on tehnyt vuoroja ma-pe 40 h, niin on vain pakko mennä myös viikonloppuisin töihin, jos työnantaja soittaa? Siis ihan aidosti ihmettelen.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso työlainsäädännöstä onko työnantajalla oikeus määrätä ylitöihin.

Vai pitääkö työntekijän suostua.

Mä luulen, en viitsi mennä katsomaan, ettei ole pakko suostua ylitöihin.

Ne suojelutyöt joista aiemmin on ollut puhetta, ne ovat eri asia.

Vierailija
22/25 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsuojelulainsäädännön mukaan: ylitöitä teetetään työnantajan suostumuksella ja toisaalta työntekijän pitää suostua tekemään ylityötä, ei voi siis pakottaa.

Suojelutyö on eri asia kuin ylityö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko. Ylityö on vapaaehtoista. Se vain ei ole yksinkertaista, kun olet aamuvuorossa ja kukaan ei tule iltavuoroon. On jäätävä töihin. Näistä mm on nyt aville ilmoitettu ja sekin on väärin, kun kuormittaavia.

Vapailta ei tarvi mennä töihin.

Ennen ylitöitä on kuitenkin lisätyöt.

Vierailija
24/25 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat tekevät ihan itse omaa kiltteyttään ylipitkiä työvuoroja ja ylitöitä. Kun osastonhoitaja tulee kysymään jäätkö tekemään iltavuoron aamuvuoron perään, ei ole pakko jäädä. Vaikka iltavuoro jäisi vapaaksi. Osastonhoitaja voisi jäädä itse paikkaamaan vajetta jos ei työntekijää muulata saa, mutta eipä näin käy.

Vierailija
25/25 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Its olen hoitaja ja olen aivan ihmeissäni työkavereista, jotka suostuvat näihin ylitöihin jatkuvasti. Itse en jaksa. Kai se on ahneus, mikä liikuttaa. Toisaalta palkka on huono, joten lisärahaa tarvii moni. Tuo ahneus on syy siihen ettei toimivaa sijaissysteemiä ole. On aina luotettu siihen, että joustetaan.