Miten perinnön kanssa uusperheessä?
Saan perintöä vanhempieni kuoltua. Olen avioliitossa miehen kanssa jolla on lapsia myös edellisestä suhteesta. Samoin minulle on lapsi edellisestä suhteesta. Lisäksi meillä on yksi yhteinen lapsi.
Minulle tuleva vanhempieni perintö on minun ( ja aikanaan biologisten lapseni). Miten estän aviomiestäni käyttämästä näitä rahoja ja mitä tapahtuu kun kuolen, kuinka saan rajattua rahat vain omille lapsilleni?
Meillä ei ole testamenttia eikä avioehtoa, voisiko niillä määrätä rahoista?
Kommentit (35)
Keskustele oikean juristin kanssa, mutta maalaisjärjellä jos perinnössä on jo aviopuoliso ohitettu niin kuollessasi se vanhemmilta saatu perintö siirtyy sinun jälkeläisillesi. Voit tämän varmistaa tekemällä ammattilaisen kanssa testamentin. Ymmärrän kyllä, että tahdot vanhempiesi perinnön siirtää omille lapsille etkä miehellesi ja hänen lapselleen. Kyseessähän voi olla vaikka kesämökki, jonka toivoo ns pysyvän suvussa.
Kannattaa todellakin käydä asianajajalla ja tehdä testamentti. Käsitykseni mukaan sinun vanhempasi voisivat myös jo omissa testamenteissaan rajata sinun puolisosi "pois", tarkemmin en osaa selittää, mutta tällaisesta olen kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Keskustele oikean juristin kanssa, mutta maalaisjärjellä jos perinnössä on jo aviopuoliso ohitettu niin kuollessasi se vanhemmilta saatu perintö siirtyy sinun jälkeläisillesi. Voit tämän varmistaa tekemällä ammattilaisen kanssa testamentin. Ymmärrän kyllä, että tahdot vanhempiesi perinnön siirtää omille lapsille etkä miehellesi ja hänen lapselleen. Kyseessähän voi olla vaikka kesämökki, jonka toivoo ns pysyvän suvussa.
Yhteisen lapsen kautta sen miehenkin geenit ovat osa ap:n sukua.
Ap jo kertoi, että puoliso on rajattu pois vanhempien testamentissa.
Tee oma testamentti hyvän asianajajan luona. Täällä ei kannata asiaa enää vatvoa. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Miksi suku on tärkeämpi kuin oma puoliso?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö rakasta miestäsi?
Totta kai rakastan miestäni!
Mutta vanhempieni minulle jättämä perintö kuuluu minulle ja lapsilleni. Täysin kaksi eri asiaa.Miksi et sitten luovuttanut omaa perintöosuttasi suoran omille lapsille?
Et tiedä mitään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö rakasta miestäsi?
Totta kai rakastan miestäni!
Mutta vanhempieni minulle jättämä perintö kuuluu minulle ja lapsilleni. Täysin kaksi eri asiaa.Miksi et sitten luovuttanut omaa perintöosuttasi suoran omille lapsille?
Et tiedä mitään
Onhan se otettu perintökaaressa huomioon ettei perintöomaisuus päädy vieraaseen sukuun niin kauan kuin omaa sukulinjaa.
Täällä on taas monia vääriä neuvoja. Ensinnäkin, ap:ta ei auta yhtään mitään se, että tekisi testamentin, koska ap:n mies ei ilman testamenttiakaan peri häntä. Sen sijaan ap:n mies voi saada tasinkoa, jos ap kuolee ensin. Ap ei pysty kuitenkaan mitenkään vaikuttamaan tasinkoon tekemällä testamentin, vaan oikea paperi tähän on avioehto. Toisin kuin joku väitti, avioehto on eron lisäksi voimassa myös avioliiton päättyessä kuolemaan, ellei avioehtoon ole kirjoitettu, että se koskee vain erotilannetta.
Periaatteessa ap:n ei tarvitse tehdä yhtään mitään, jos vanhempien testamentissa on jo suljettu ap:n puolison avio-oikeus pois. Mutta käytännössä ongelmaksi voi tulla sen osoittaminen, mikä osa ap:n omaisuudesta on tällä perinnöllä hankittua omaisuutta, jos ap on käyttänyt perinnön jonkin muun omaisuuden hankkimiseen. Siksi avioehto voi olla käytännössä tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalisti menee, leskellä asumisoikeus yhteiseen kotiin eikä peri kun kerta ensiksi kuolleella omia rintaperillisiä. Tuossa ei tarvitse tehdä mitään.
Jos ei ole avioehtoa ja tulee ero / ao kuolee, niin mies on oikeutettu tasinkoon.
Uusperheissä kannattaisi aina tehdä testamentti, jotta omat rintaperilliset todella perivät.Ap:n vanhemmat voivat omassa testamentissaan sulkea ap:n puolison pois. Toimii avioehdon omaisesti perityn omaisuuden osalta.
Mutta eihän se ole voimassa enää sitten, kun omaisuus on siirtynyt ap:n nimiin ja ap mahdollisesti kuolee. Sitähän ap tässä kysyy, mitä HÄNEN kuolemansa jälkeen käy. Ei sitä, mitä hän vanhempiensa kuoleman jälkeen käy.
Kun ap kuolee ei osituksessa huomioida ap:n vanhemmiltaan perimää osuutta.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos vanhemmilta perityt rahat on laitettu vaikka yhteiseen mökkiin tms. miten se kuoltuani osataan erottaa lapseni omaisuudeksi eikä puoliksi mieheni?
Ap
Jos esim. puolet mökistä on sinun omistuksessa niin lapsesi perii sen puoliskan. Jos taas mökki on kokonaan ostettu sun perintöraholilla sitä ei kannata laittaa molempiin nimiin. Enkä kyllä ymmärrä miten vanhemmasi edes sallisi sitä.
Miten estän aviomiestäni käyttämästä näitä rahoja ja mitä tapahtuu kun kuolen, kuinka saan rajattua rahat vain omille lapsilleni?
Eiköhän ole parempi, että eroatte välittömästi kerta asenteesi on tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempiesi pitää tesyamentissa sulkea puolisot pois
Mites kuolleet sen tekee?
Vierailija kirjoitti:
Ap jo kertoi, että puoliso on rajattu pois vanhempien testamentissa.
Meillä on tehty samalla tavalla, koska poikamme puoliso on idiootti!