Miksi luulet, että perheellämme on varaa syödä tuoretta kalaa?
Ei ole varaa. Ei meillä ole varaa maksaa niitä järjettömiä hintoja, joita tuoreesta kalasta pyydetään. On sinun häpeäsi, että luulit muuta. On yhteiskunnan häpeä, että emme saa tuloillamme tuoretta kalaa.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki onki ja mene kalastamaan
Haluamme hakea kalan kaupan kalatiskiltä.
AP
Ei se mitään tuoretta enää ole.
Ok. Meidän perheessä on oikeastaan aina kalaa jääkaapissa jossain muodossa. Graavina syödään monta kertaa viikossa, uunikalaa, paistettua kuhaa (itse pyydettyä), savukalaa (itse pyydettyä), silakkaa, sillejä, sushia...
Suomessa lapsiperheillä ei ole rahaa syödä kalaa. Noloa.
Monella ei ole mahdollisuutta mennä kalaan. No, tulee sairauksia, kun ei saa kalaa ja veronmaksajat maksavat terveydenhoidon.
Vierailija kirjoitti:
Monella ei ole mahdollisuutta mennä kalaan. No, tulee sairauksia, kun ei saa kalaa ja veronmaksajat maksavat terveydenhoidon.
Tarkoitit varmaan, että tässä tuhansien järvien maassa monella ei viitseliäisyyttä lähteä kalaan? Itkekää nyt vielä kun ruokajonossa ei ole loimulohta ja siikaa tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vitamiinit ja rasvat saa purkistakin. Mutta ei kai köyhän voi olettaa tätäkään tajuavan.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa lapsiperheillä ei ole rahaa syödä kalaa. Noloa.
Suomessa asia on ratkaistu niin, että lapset saavat koulussa ja päiväkodissa ilmaisen ja monipuolisen ateria, usein sitä kalaakin.
Tietyillä perheillä nyt ei ole koskaan varaa yhteenkään asiaan mitä pitäisi itse ostaa.
En ole kovin hyvä kalamies, mutta mun mielestä meidän kalatarjonta on tosi tylsä. Nimenomaan tuore kala. Varmaan jotkut siika ja kuha olisivat monikäyttöisiä, mutta ei ole tullut hetkeen vastaan. Loheen olen kyllästynyt. Mökillä syödään ahventa ja haukea sekä tietenkin muikkua. Savustettu muikku on superherkkua.
Mutta tällainen tumpelo kalakokki tarvitsisi kyllä jotain vinkkiä miten noista peruskaloista saisi vähän houkuttelevampia.
Ehkä siikaa ja kuhaa pitäisi vain alkaa käyttämään rohkeammin, olikohan niistä jompikumpi ihan järkevän hintaistakin..
Siika ja kuha ovat molemmat fileenä kalliita.
En minä tiedä mikä perhe olette. Niin en luule enkä oleta.
Olen työtön ja työn kalaa joka viikko pari kertaa ainakin. Kala maksaa kaupassa 35 euroa kilo ahven ja kuha vaikka. Minulla on varaa syödä koska kalastan ahventa itse eikä se maksa juuri mitään. Poljeen täältä kotona tuonne meren rantaan jossa minulla on vene. Veneellä menen laskemaan verkot mereen ja saa seuraavana aamuna ahventa ja kuhaa. Viime viikolla sain 5 kpl kuhaa ja paljon ahvenia joista teen ruodotonta ahven filettä. Käyn nostamassa verkot joka aamu suunnilleen jos ei ole kovaa tuulta.
Olen lyhyen ajan sisään ostanut pari kokonaista norjalaista lohta Citymarketin kalatiskiltä hintaan 9-10€/kg. Laitan kalat sopivina annospaloina pakkaseen ja syödäänkin sieltä 1-2 kertaa viikossa. Lisäksi esim. muikut on usein kohtuuhintaisia ja maukas lohikala sekin.
Itkeskeletkö kalatiskilla itkuntuhruisin silmin?
Menkää itse onkimaan kalanne tai olkaa ilman kalaa. Ei meitä kiinnosta teidän p*rsaukisuus joka itse aiheutettua.
Lohi kympin kilo,ei ole kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miten ei oo varaa. Meillä mies pitkällä sairaslomalla, itse työttömänä, kolme lasta ja meillä on varaa syödä tuoretta kalaa. Syömme sitä 2-3 kertaa viikossa.
Yllättävää. Tietty jos kalastaa itse tai syö silakkaa, sitten ymmärrän.
6 hengelle menee perattua kalaa vähintään 1,2kg kerralla (=2kg perkaamatonta). Eli tarjoussilakkaa 12e edestä. Lohta 30-50e sama määrä. Kuha ja siika 56e
Mun mielestä se on todella paljon. Lihaa tarvitaan nälkää pitämään vähemmän ja se on halvempaa
Lauantaina ostin kirjolohen 1,6 kg, maksoi jotain 18 e. Mistä noin kalliita kaloja saa edes?
Vierailija kirjoitti:
Olen lyhyen ajan sisään ostanut pari kokonaista norjalaista lohta Citymarketin kalatiskiltä hintaan 9-10€/kg. Laitan kalat sopivina annospaloina pakkaseen ja syödäänkin sieltä 1-2 kertaa viikossa. Lisäksi esim. muikut on usein kohtuuhintaisia ja maukas lohikala sekin.
Moni ei vaan voi norjalaista lohta syödä, monestakin syystä💩
Mato-ongella kalastaminen on ilmaista. Koko maa on täynnä järviä, jokia, merenrantaa, koskia jne. Madot on ilmaisia. Lupia ja veneitä ei tarvita ja kalaa nousee hyvin ongellakin.
En minäkään valita riistan hinnasta. Tiedostan, että ei se kauppaan ilman vaivaa ole tullut. Mutta en toisaalta jaksa lähteä hirvimetsälle. Joten jos haluan hirveä syödä, maksan narisematta sen mitä pyydetään tai keksin muuta.
Kalaa saa viitsiessään ja halutessaan ilmaiseksi. Valintakysymyksiä. Mutta typerä oletus, että sitä pitäisi puoli-ilmaiseksi saada kaupasta jonkun muun kalastamana, perkaamana ja kuljettamana kun ei itse viitsi samaa vaivaa nähdä. Jos et jaksa nähdä vaivaa, maksa sitten toiselle kunnon korvaus. Ei ole muiden homma passata sinua pilkkahintaan.