Palaako virassa olevat opet yleensä ä-lomalta kesäksi töihin? Entäs hoitovapaalta?
Kommentit (12)
ainakin palaan ja olen lestadiolainen
Eli voit lopettaa hoitovapaa-kautesi juuri kesäloman alussa ja viettää sitten vielä pitkän kesän kotona lapsen kanssa täydellä loma-ajan palkalla rupuisen kodinhoitotuen sijaan. Sijaisen duunit loppuu juuri kesälomaa ennen. Kyllähän tätä paljon tapahtuu.
Työsuhteet tehdään loppumaan päättäjäispäivään sijaisilla.
Kaksi uuden viran/toimen saanutta oli aloittanut syksyn hoitovapaalla. Kiva.
opettajat puolustavat henkeen ja vereen virassa olevan etuoikeutta tähän järjettömään kesälomalla " työskentelyyn" .
Ainoa joka systeemissä voittaa jos vakiope ei tule kesäksi on kaupunki/kunta!
Esim. Espoo vannoo maksavansa sijaisille palkan kesältä, jos viranhaltija ei palaa töihin. Tämä on jopa muutaman kohdalla toiminutkin. Eipä minun kohdallani kuitenkaan... Ja systeemi on käsittämätön, koska opettajan palkkahan on jaettu koko vuodelle. Kyseessä on siis laillinen varkaus.
Siis edellisiä kompaten... ei ole aina opettajan moraalista, veemäisyydestä tms. kiinni, palaako kesäksi töihin. Myös Helsingin kaupunki maksaa kesän palkan viranhaltijalle ja vaikka viranhaltija haluaisikin olla " hyvä ihminen" , eikä viedä leipää sijaisen suusta, niin ei sijainen saisi sitä palkkaa kuitenkaan, vaan se menisi kaupungille. Ja niin tyhmä ei kai kukaan ole, että lahjoittaisi rahaa huvikseen kaupungille. Että jos jo voitaisiin lopettaa tämänkin asian jeesustelu ja ihmettely täällä, sillä opettaja ei todellakaan voi aina vaikuttaa ko. asiaan.
oppilaitoksessa opettajana ja kiun olin äitiyslomalla ja hoitovapaalla sai sijaiseni kesäloman ajaltakin palkkaa. Minulle ei tullut mieleenikään olla niin kiero, että olisin napannut ne rahat häneltä!!!
vai esim. kevätlukukauden. Osavuodesta sijaiselle ei todellakaan makseta palkkaa. Toisaalta viranhaltijalle kuuluu mielestäni ainakin osa vuosilomasta, koska sitä ei voi pitää sitten, kun äitiysloma loppuu (vrt joillakin muilla aloilla). Koko vuoden työstä taas tulee enemmän moraalikysymys, tyyliin - kuka sen loman on ansainnut (palkan jakaminen koko vuodelle jne).
Itse olen ollut äitiysloman sijaisena ilman kesän palkkaa sekä määräaikaisena tuntiopettajana -> pariksi kuukaudeksi keväällä töihin palattuani en saanut seuraavan kesän palkkaa, vaikka työ jatkui syksyllä, ja nyt jäädessäni loppusyksystä äitiyslomalle aion pitää ensi kesän palkan itselläni. Sen voi ajatella joko positiivisesti - otan oman menetetyn palkkani takaisin - tai negatiivisesti - pistetään vahinko kiertämään.
Huom: vuorotteluvapaassa on (joissakin kunnissa ainakin) sellainen jako, että jos koko työajan vuorotteluvapaa-> sijaiselle kesän palkka, jos puolen vuoden vapaa-> sijaiselle puolet kesästä jne.
Jos metsäteollisuus yrittäisi kohdella paperimiehiä samalla tyylillä, niin johan menisi perseet penkkiin alta aikayksikön.
t. pätkätyöläinen opettaja, talvet töissä, kesät työttömänä, on sinänsä ihan hyvä työ, kun satuin pääsemään lestadiolaisopettajan sijaiseksi, takuuvarma työ talviksi nyt ainakin taas kahdeksi vuodeksi eteenpäin (jäi taas elokuun alussa uudelle äippälomalle ja pitää aina äitiysloman jatkeeksi yhden lukuvuoden hoitovapaata, kunnes tulee kesäksi töihin ennen uutta äitiyslomaa).