Mitä asioita "bucket listaan" jos elinaikaa n. 3 kuukautta - max vuosi?
Niinpä niin, sellaista tässä mietitään. Mielellään ei mitään hurjan kallista tyyliin maailmanympärimatka tai fantasiaa tyyliin treffit Johnny Deppin kanssa.
Vaan sellaisia IHANIA asioita, joita sinä valitsisit listalle, kun aika on rajallinen ja haluaisi vähän vielä nauttia elämästä.
Kommentit (78)
Lasten kanssa tietysti haluaisi olla ja kirjoittaa heille kirjeitä ja ostaa lahjoja. Käydä valokuvaajalla heidän kanssaan että saisi hyvät yhteiskuvat.
Tekisin jotain hyväntekeväisyyttä eläinten parissa. Kun ei varmaan töissä enää kävisi niin ei olisi aikatauluongelmia.
Kävisin kasvo-, jalka- yms hoidoissa ja hierojalla, koska niistä olen aina tykännyt.
Hoitaisin paperiasiat ja tappaisinitseni lääkkeillä. Turha pitkittää väistämätöntä eikä elämä aiemminkaan antanut mitään, miksi se antaisi muutamassa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Matkustaisin jonnekin lämpimään, mieluiten jonkun rakkaan ihmisen kanssa. En millekään itsesääli -matkalle, vaan mukavalle matkalle. Kirjoittelisin kirjeitä rakkaille ihmisille. Ehkä antaisin jotain ohjeita hautajaisia varten (lähinnä että tehkää mitä lystäätte, ne on teidän bileet), ehkä haluaisin että osa tuhkistani haudattaisiin mökille.
Pelaisin pleikkaria. Tiedän, varsin tylsää, mutta minusta se on mukavinta mitä on.
Ehkä yrittäisin polkaista vielä kasaan sen kirjan minkä olen aina halunnut kirjoittaa. Ehkä jättäisin vain elämänohjeita muille (matkustakaa, kirjoittakaa, lukekaa).
Menisin johonkin tukiryhmään, jos sellaisia on (en tiedä onko Suomessa).
Nykyisin on kiellettyä jakaa tuhka useaan osaan. Tuhkaa ei myöskään luovuteta omaiselle, ellei hän ilmoita paikkaa mihin tuhkat aikoo laittaa. Joillain alueilla on tälle osoitettuja paikkoja. Jos haluaa yksityismaalle niin pitää olla omistajan lupa.
Roomaan Maurizion kanssa juomaan lasit shampanjaa ja syömään jotain hyvää. Tanssimaan viimeisen valssin.
Näyttää siltä, että toiveita on helppo luetella listaksi asti, kun kirjoittajilla ei taida olla "tilanne päällä" eli elämä jatkuu hamaan ja kenties pitkään tulevaisuuteen.
Itselläni on levinnyt syöpä, jota ei voi parantaa, jäljellä on aikaa ehkä vuosi. Tällä hetkellä kunto on hyvä, mutta saattaa romahtaa hetkellä minä hyvänsä. En todellakaan ole suunnitellut mitään maailmanympärireissuja tai muutakaan extremeä. Ei siihen ole voimia, ne menevät jokapäiväisestä elämästä selviämiseen. Tämän lisäksi olen 95-vuotiaan invalidimieheni omaishoitaja.
Toki olen jo tehnyt ns. kuolinsiivousta, hävittänyt sellaisia henkilökohtaisia papereita, joita en halua lasteni näkevän. Lista hoidettavista asioista on tehty, eli kaikki jäsenyydet esim. kirjakerhoissa ja muissa vastaavissa on lopetettava itse.
Hautajaisjärjestelyt on tehty, valittu musiikki ja polttohautaus ja tuhka sirotellaan muistolehtoon.
Listani toteutumattomista ja vielä toteutettavista haaveista on kovin lyhyt.
Vierailija kirjoitti:
Näyttää siltä, että toiveita on helppo luetella listaksi asti, kun kirjoittajilla ei taida olla "tilanne päällä" eli elämä jatkuu hamaan ja kenties pitkään tulevaisuuteen.
Itselläni on levinnyt syöpä, jota ei voi parantaa, jäljellä on aikaa ehkä vuosi. Tällä hetkellä kunto on hyvä, mutta saattaa romahtaa hetkellä minä hyvänsä. En todellakaan ole suunnitellut mitään maailmanympärireissuja tai muutakaan extremeä. Ei siihen ole voimia, ne menevät jokapäiväisestä elämästä selviämiseen. Tämän lisäksi olen 95-vuotiaan invalidimieheni omaishoitaja.
Toki olen jo tehnyt ns. kuolinsiivousta, hävittänyt sellaisia henkilökohtaisia papereita, joita en halua lasteni näkevän. Lista hoidettavista asioista on tehty, eli kaikki jäsenyydet esim. kirjakerhoissa ja muissa vastaavissa on lopetettava itse.
Hautajaisjärjestelyt on tehty, valittu musiikki ja polttohautaus ja tuhka sirotellaan muistolehtoon.
Kiitos kommentista. Samantapainen tilanne. Voimia sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuolinsiivous ja hautajaisjärjestelyt ole normaalia elämää. Ne ovat sitä ekstraa, joihin sulla näyttää voimia löytyvän. Osa jättäisi nuo pois ja tekisi jotain itselle mielekkäämpää tai makaisi sängyssä odottelemassa tulevaa. Omaishoitajuuskin on valinta, joka kuluttaa voimia. Kuten sanoit, olet vielä hyvässä kunnossa.
Matkustus on osiin pilkottuna kävelyä(/kelaamista), paikallaan istumista, odottamista, ihmisten kanssa puhumista, makoilua ja ympärilleen katselua. Sitä samaa, mitä normaalissa arjessa tehdään.
Loma jenkkilässä; Florina, Vegas. Takas tullessa käy tapaamassa Putinia, jos viisumin saa nopeasti, ja muutoin sitten vaikka Erdoa.
Kuolinsiivous on kyllä asia, jonka voi kuka tahansa 50+ ikäinen tehdä. Ja jäljelle jääneet kiittävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hövittäisin kaiken henkilökohtaisen kirjeenvaihtoni. Niissä ei ole mitään merkittävää muille.
Menisin hautaustoimistoon ja tekisin ja maksaisin hautajaisjärjestelyt ennakkoon. Antaisin hautaustoimistolle myös tarkat ohjeet kaikista hautajaisjärjestelyistä ja muistotilaisuudesta.
Voikohan tämmöisen ennakko-hautajaisjärjestelyn tosiaan tehdä?
Voi, ja jotkut tuttavani ovat sellaisen tehneetkin.
Suomessa ei polttohaudata ihmisiä, kuten vaikkapa Intiassa.
Suomessa vainaja tuhkataan.
Ayahuasca-retriitti Etelä-Amerikassa
Luultavasti vaan pyrkisin olemaan perheen kanssa, olisin mökillä ja tekisin puutarhahommia. Olisin ulkona niin paljon kuin jaksaisin kun voimia vielä olisi, koska inhoan sisällä oloa jos ei välillä pääse ulos. Lisäksi yrittäisin vielä kerran nähdä kaikki kaverit.
Vierailija kirjoitti:
Ayahuasca-retriitti Etelä-Amerikassa
Kannattaa ensin katsoa muutama video Jonkun hampaattoman shamaanin kanssa hörpätään paskanmakuista lientä, sen jälkeen oksennetaan ja paskotaan alle tripillä. Suosittelen taikasieni tai LSD:tä. Oikeasti.
Ottaisin kaikki pikavipit mitä ehtisin ja antaisin rahat käteisenä lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bucket list 🤦
No kun en keksinyt suomenkielistä vastinetta!
Toivomuslista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hövittäisin kaiken henkilökohtaisen kirjeenvaihtoni. Niissä ei ole mitään merkittävää muille.
Menisin hautaustoimistoon ja tekisin ja maksaisin hautajaisjärjestelyt ennakkoon. Antaisin hautaustoimistolle myös tarkat ohjeet kaikista hautajaisjärjestelyistä ja muistotilaisuudesta.
Voikohan tämmöisen ennakko-hautajaisjärjestelyn tosiaan tehdä?
Tietysti voi,mutta mitään ei kannata maksaa etukäteen. Rahan voi varata valmiiksi, mutta maksu on parasta suorittaa vasta kun suunnitelmat ovat toteutettu.
Vierailija kirjoitti:
Ootteko koskaan nähnyt ihmistä jolla on 3kk elinaikaa? Siinä ei kuulkaa paljon enää matkustella tai kokeilla extremeharrastuksia.
Ap:lle mahdollisimman hyviä vointeja ja leppoisaa kesää.
No ei välttämättä. Eräs sukulainen kuoli yllättäen aivokasvaimeen josta ei oltu tiedetty, oli samana päivänä vielä käynyt töissä ja ajanut autoa. Ja kaverin isä sai kaksi viikkoa ennen kuolemaansa syöpädiagnoosin, oli ihan viimeisiin päiviin asti melko hyväkuntoinen.
Jatkaisin normaaliin tapaan pílven polttelua aamusta iltaan ja päivästä toiseen.