Kultsu, labbis vai sprinkku?
Mikä olis perhekoiraksi paras vaihtoehto. Iloinen, luotettava, helppo kouluttaa.
Kultsu: mietityttää terveystilanne (allergiat,lonkat) ja puremistilaston ykkönen. Ulkonäkö neutraali.
Labbis (ruskea): kasvattajat vaativat metsästystä, terveys, vaikein kouluttaa.
Sprinkku(enkku, näyttelylinja): kaunein, tervein, adhd/sähläys, kodintuhoaja ja vaatii eniten liikuntaa
Kokemusta meillä on aikaisemmin kolmesta koirasta. Pieni, helppo, seurakoirarotu.
Kommentit (15)
Minkä ikäisiksi kultaiset ja labradorinnoutajat elävät ja miten terveinä? Oli joskus harkinnassa mutta silloin vaikutti että eivät ole kovin pitkäikäisiä keskimäärin. Tosin tanskandogit kai harvemmin elävät 8 vuotiaiksi ja sakemanneissakin monet alle 10.
Kultainennoutaja on puremistilastojen ykkönen yksinkertaisesti siitä syystä, että se on yleisin (tai ainakin yksi yleisimmistä) koiraroduista. En siis sitä laskisi välttämättä miinukseksi listaan.
Kerran kokemusta on jo, tiedätte luultavasti koiran peruskoulutuksesta ja myös toivottavasti olette opettaneet lapsillekin (perhekoira = oletan, että on nuoria lapsia) että koiran oman tilan tarvetta pitää kunnioittaa, kun koira haluaa levätä ja omaa rauhaa :D
Ite ottasin noista sprinkun. Labbikset on ihania, mutta en kestäis itellä. Kultsu taas Liian kultsu. Mutta varmasti helpoin näistä teidän vaihtoehdoista. Entä miten olis tolleri?
Meillä on ollut 3 labbista ja lähipiirissä muutamia, kaikki on eläneet 9-12 vuotiaiksi (9-voutias lopetettiin imusolmukesyövän takia, muut eli vanhemmiksi). Minusta labbis on helppo koira, mutta vaatii paljon liikuntaa joten en voi suositella jos ei saa päivittäin kunnon lenkkejä. Lihoo myös helposti joten kannattaa huomioida ruokinnassa jo etukäteen.
Aika iso ero labbiksissa on näyttely/käyttö linjausten välillä, ainakin mitä itse olen tavannut.
Nöyttelylinjaiset on niitä ruoalle persoja löllyköitä ja käyttölinjaiset aika adhd tapauksia monet ja osa jopa melko kovapäisiä.
Kultsu on mun mieheni. Labbis on työpaikkani, sprinkkua en tunne.🤯
Koiria ei ole mulla.
Kultsu on mun mieheni. Labbis on työpaikkani, sprinkkua en tunne.🤯
Koiria ei ole mulla.
Perhekoiraksi sopii esim. espanjanmastiffi tai dogo argentino. Konfliktit ratkaistaan kerralla.
Koirien pito pitäisi lailla kieltää. Ihmiset ottavat koiria itsekkäistä syistä viihdyttämään itseään.
Keskikokoinen koira saastuttaa diesel auton verran.
Maailmasta loppuu ruoka ja keskikokoinen koira syö enemmän kuin aikuinen ihminen. Kuluttaa luonnonvaroja samalla.
Hävetkää
Kultsu on allergioiden suhteen terveempi kun labbis, eikä ole niin ruokaperso. Helppo kouluttaa, ystävällinen perherakas rotu. Etsi netistä kasvattajat ja heidän koiriensa joilta on odotettavissa pentuja, terveystiedot. Ja koulutushan pitää aloittaa jo pentuna, eli etsi penturyhmät ym ajoissa ja opeta myös kotona.