Jos lapseltasi otetaan kännykkä pois oppitunnilla, haastatko opettajan oikeuteen?
Hämmästelen näitä vanhempia.
Mikä syy opettajalla olisi ottaa puhelin pois, jos se on repussa kuten kuuluu?
Totuus lienee, että kännyllä on luultavasti pelattu ja snäpätty ja kuvattu luvatta luokassa jo hyvä tovi ja sanottu nätisti useampaan kertaan, ennen kuin känny menee takavarikkoon.
Keitä ovat nämä vanhemmat? Miksi he syyttävät asiasta opettajaa, joka yrittää pitää yllä työrauhaa ja opettaa lapsia/nuoria?
Uskallatko sinä vanhempana ottaa lapseltasi puhelimen pois jos tarvii? Uskaltavatko nämä vanhemmat? Pelkäävätkö he lapselle koituvaa mielipahaa niin paljon, että ovat valmiita oikeuteen saakka?
Kiinnostaa vilpittömästi tämä?
Viittaan siis hesarin tämänpäivän kirjoitukseen aiheesta.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haastan. Ihan siksi, että perusopetuslaissa kerrotaan erittäin selkeästi toimintatapa ja jos siitä on poikettu, niin minulla on lapsen huoltajana velvollisuus viedä asia eteenpäin. Tuomioistuin sitten päättää, mikä määrä voimakeinoja on OK ja olisiko opettaja voinut toimia toisin.
Minusta on outoa olettaa, että opettaja on aina oikeassa. Edelleen luokassa tapahtuu asioita, joita ei voi pitää kasvatukseksena vaan sa'dismina.
No niin. Ensimmäinen curlingmama jo ilmoittautukin :D.
Taisteluhelikopterimamma tuo on.
Kyllä saa ja kiitän siitä erikseen Wilmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin tilanteesta. Jos ope pitää itseään auktoriteettia joka vain voi sanella saako lapsella olla repussa kännykkä vai ei niin kyllä minä lasta siinä tilanteessa puollustan.
Haluatko myös lapsellesi maksettavan palkkaa siitä, että hän on luokan auktoriteetti kun opettaja ei sinusta saa sitä olla?
Ei opellekaan siitä makseta palkkaa että hän pitää itseään auktoriteettina, vaikka meillä onkin näemmä opeja jotka niin kuvittelevat. Palkkaa maksetaan ihan muusta.
Ehkä. Lapseni joutuu mahdollisesti vastaamaan lääkärille (puhelinaika) kesken tunnin.
Ei normaalisti käytä sitä tunnilla. Labrakokeisiin oli hankala päästä lakon takia ja puhelinaikoja oli niukasti tarjolla.
Jos lapsi/teini haluaa pelata jatkuvasti kännykällä eikä keskittyä opiskeluun, mikä järki hänellä mennä kouluun oppimaan? Kun ei siitä opiskelusta välttämättä mitään tule. Voi jäädä koko päiväksi kotiin pelaamaan. Jos oppilas odottaa jotain tärkeää puhelua, hän voi mainita asiasta opettajalle. Muuten voi pitää kännykkää taskussa.
Vierailija kirjoitti:
Minä yllätyin, kun jonkun Ylen Tiedätkö miten opet saa toimia -testin testin mukaan "opettaja voi ottaa laitteen oppilaalta, ja käyttää tarvittaessa voimakeinoja jos oppilas tekee vastarintaa". Siis jos pyyntö ei toimi. Luulin ettei saisi, ja vähän turvallisuusnäkökulmasta arveluttaa, mutta kannatan sitä että lapsille/nuorille voidaan asettaa rajoja myös tarvittaessa toimimalla eikä vain nätisti pyytämällä.
Se on tosiaan turvallisuusnäkökulmasta vähän huono, että on voimankäyttövaltuudet, mutta ei minkäänlaista pakollista koulutusta siihen.
Se on joku outo myytti, ettei häiriköivälle oppilaalle saisi tehdä mitään. Kyllä saa ja pitää.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä. Lapseni joutuu mahdollisesti vastaamaan lääkärille (puhelinaika) kesken tunnin.
Ei normaalisti käytä sitä tunnilla. Labrakokeisiin oli hankala päästä lakon takia ja puhelinaikoja oli niukasti tarjolla.
Kai sulla on älliä sen verran että infoat tuosta opettajaa etukäteen?
Vierailija kirjoitti:
Olen ammatillinen ope. Ennen kävin nappaamassa puhelimet pöydälleni, jos sana ei mennyt perille. Kukaan ei siitä valitusta tehnyt.
Viimeiset 3-4 vuotta en ole välittänyt. Senkun räplätköön puhelimillaan, mua ei kiinnosta niiden oppiminen. Mulla on omakin elämä ja murheet. 4 vuotta eläkeikään. Saman palkan saan kumminkin, en viitsi repiä hermojani huonosti kasvatettujen pöljien vuoksi. Vielä riski, et älykääpiö vanhempi valittais.
Ja sitten ihmetellään, kun harjoitteluihin menee ja amiksesta valmistui täysin kädetöntä sakkia. Tässä vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin tilanteesta. Jos ope pitää itseään auktoriteettia joka vain voi sanella saako lapsella olla repussa kännykkä vai ei niin kyllä minä lasta siinä tilanteessa puollustan.
Haluatko myös lapsellesi maksettavan palkkaa siitä, että hän on luokan auktoriteetti kun opettaja ei sinusta saa sitä olla?
Ei opellekaan siitä makseta palkkaa että hän pitää itseään auktoriteettina, vaikka meillä onkin näemmä opeja jotka niin kuvittelevat. Palkkaa maksetaan ihan muusta.
Ei niin, vaan me kaikki muut maksamme hänelle palkkaa siitä, että me pidämme häntä auktoriteettina lapsillemme. Haaskaisit huomattavasti vähemmän meidän verorahojamme ja kärsivällisyyttämme, jos viitsisit leikkiä mukana.
Täällä testi. Kokeile itse:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/03/21/voiko-oppilaan-repun-tutkia-ta…
Osa huoltajista on kyllä ihan pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen ammatillinen ope. Ennen kävin nappaamassa puhelimet pöydälleni, jos sana ei mennyt perille. Kukaan ei siitä valitusta tehnyt.
Viimeiset 3-4 vuotta en ole välittänyt. Senkun räplätköön puhelimillaan, mua ei kiinnosta niiden oppiminen. Mulla on omakin elämä ja murheet. 4 vuotta eläkeikään. Saman palkan saan kumminkin, en viitsi repiä hermojani huonosti kasvatettujen pöljien vuoksi. Vielä riski, et älykääpiö vanhempi valittais.
Tämä. Luca-Jessica kertoo isille ja äidille. Ope pitää laittaa järjestykseen. Opettajan käytös sai aikaan trauman. :D
T. Ope minäkin
En, vaan olen opettajan kanssa samalla kannalla. Lapseltani _pitää_ ottaa puhelin pois, jos hän ei keskity opetukseen.
En haasta oikeuteen vaan kiitän hyvästä toiminnasta. Puhelin ei kuulu oppitunnille ja piste tähän asiaan.
Lapsen keskittyminen tunnilla koulunkäyntiin voisi kyllä edesauttaa hänen menestymistään myöhemmässä elämässä verrattuna siihen, että tunnilla näprätään kännykkään. Oppisi varmaan paremmin ja keskittymiskykykin voisi parantua. Koulu on kuitenkin verovaroin tuotettu palvelu, eli kustannamme sen viime kädessä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sulla on älliä sen verran että infoat tuosta opettajaa etukäteen?
Ihan normaaleja käytöstapoja on opettaa lapselle, että hänen tulee ilmoittaa, kun joutuu poistumaan tunnilta tärkeän puhelun vuoksi (toki alaikäisellä siitä ilmoittaa vanhempi), mutta itsestäänselvyys ihan työelässäkin ilmoittaa etukäteen luennoitsijalle, että odottaa tärkeää puhelua ja saattaa joutua hetkeksi poistumaan sen vuoksi.