Jos lapseltasi otetaan kännykkä pois oppitunnilla, haastatko opettajan oikeuteen?
Hämmästelen näitä vanhempia.
Mikä syy opettajalla olisi ottaa puhelin pois, jos se on repussa kuten kuuluu?
Totuus lienee, että kännyllä on luultavasti pelattu ja snäpätty ja kuvattu luvatta luokassa jo hyvä tovi ja sanottu nätisti useampaan kertaan, ennen kuin känny menee takavarikkoon.
Keitä ovat nämä vanhemmat? Miksi he syyttävät asiasta opettajaa, joka yrittää pitää yllä työrauhaa ja opettaa lapsia/nuoria?
Uskallatko sinä vanhempana ottaa lapseltasi puhelimen pois jos tarvii? Uskaltavatko nämä vanhemmat? Pelkäävätkö he lapselle koituvaa mielipahaa niin paljon, että ovat valmiita oikeuteen saakka?
Kiinnostaa vilpittömästi tämä?
Viittaan siis hesarin tämänpäivän kirjoitukseen aiheesta.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haastan. Ihan siksi, että perusopetuslaissa kerrotaan erittäin selkeästi toimintatapa ja jos siitä on poikettu, niin minulla on lapsen huoltajana velvollisuus viedä asia eteenpäin. Tuomioistuin sitten päättää, mikä määrä voimakeinoja on OK ja olisiko opettaja voinut toimia toisin.
Minusta on outoa olettaa, että opettaja on aina oikeassa. Edelleen luokassa tapahtuu asioita, joita ei voi pitää kasvatukseksena vaan sa'dismina.
No niin. Ensimmäinen curlingmama jo ilmoittautukin :D.
Ulkopuolisten silmin meillä on aika lailla tavallista vaativampi kasvatus ja hyvät kasvatustulokset ja juuri siksi olen valmis haastamaan opettajan oikeuteen asiasta, jossa hän on toiminut väärin. Minusta se on velvollisuuteni lapsia kohtaan: ei pidä ohittaa vääryyttä, vaikka sen tekijä olisi auktoriteettiasemassa.
Harva vanhempi kuuntelee lastaan ja puolustaa tätä silloin, kun lapsi on oikeassa. On helpompi väittää minua curlingmamaksi kuin ymmärtää, että sinunkin lastasi voidaan alistaa koulussa vain siksi, että sinä et ole opettanut lastasi kunnioittamaan itseään ja muita.
Mieluummin lapsi, jonka todistuksen keskiarvo on yli 9 kuin lapsi, joka ei uskalla mennä kouluun, koska opettaja nolaa uudestaan ja uudestaan osoittaakseen luokan koviksille, että hänkin osaa kiusata.
Joku oma traumasi 80-luvulta kenties? Nyt ei puhuta sinun opettajistasi vaan nykypäivän kännykkäkaaoksesta ja anteeksi vain, hulluista vanhemmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haastan. Ihan siksi, että perusopetuslaissa kerrotaan erittäin selkeästi toimintatapa ja jos siitä on poikettu, niin minulla on lapsen huoltajana velvollisuus viedä asia eteenpäin. Tuomioistuin sitten päättää, mikä määrä voimakeinoja on OK ja olisiko opettaja voinut toimia toisin.
Minusta on outoa olettaa, että opettaja on aina oikeassa. Edelleen luokassa tapahtuu asioita, joita ei voi pitää kasvatukseksena vaan sa'dismina.
Opettajalla on lain mukaan oikeus ottaa kännykkä pois oppilaalta, mikäli kännykkä häiritsee opetusta.
Niin on, mutta ei ole mitään oikeutta ottaa puhelinta, jos se on repussa eikä häiritse opetusta. Lisäksi puhelimen poisotosta myös häirintätilanteessa on erittäin selkeät ohjeet ja jos niistä on poikettu, tulee huoltajan osata tehdä rikosilmoitus.
Lue ap:n kysymys: Mikä syy opettajalla olisi ottaa puhelin pois, jos se on repussa kuten kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Tietysti haastan opettajan oikeuteen, sillä MINUN lapseni EI koskaan tee mitään väärin ja opettaja VAINOAA MINUN lastani.
Koulussa on jotain sääntöjä, mutta ne eivät koske MINUN lastani, hänen PITÄÄ saada käyttää kännykkää tunnilla, jos on vaikka joku TÄRKEÄ juttu siellä.
Opettajat ovat ihan hulluja ja pikkumaisia typeryksiä.
olisit tehnyt abortin aikonaan, kaikki olisi ollut tyytyväissiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkopuolisten silmin meillä on aika lailla tavallista vaativampi kasvatus ja hyvät kasvatustulokset ja juuri siksi olen valmis haastamaan opettajan oikeuteen asiasta, jossa hän on toiminut väärin. Minusta se on velvollisuuteni lapsia kohtaan: ei pidä ohittaa vääryyttä, vaikka sen tekijä olisi auktoriteettiasemassa.
Harva vanhempi kuuntelee lastaan ja puolustaa tätä silloin, kun lapsi on oikeassa. On helpompi väittää minua curlingmamaksi kuin ymmärtää, että sinunkin lastasi voidaan alistaa koulussa vain siksi, että sinä et ole opettanut lastasi kunnioittamaan itseään ja muita.
Mieluummin lapsi, jonka todistuksen keskiarvo on yli 9 kuin lapsi, joka ei uskalla mennä kouluun, koska opettaja nolaa uudestaan ja uudestaan osoittaakseen luokan koviksille, että hänkin osaa kiusata.
Joku oma traumasi 80-luvulta kenties? Nyt ei puhuta sinun opettajistasi vaan nykypäivän kännykkäkaaoksesta ja anteeksi vain, hulluista vanhemmista.
Opettajista yli 30% on epäpäteviä ja sinä sinisilmäisesti uskot, että he kaikki ovat osaavia ja mukavia?
Jos opettaja vie lapseni puhelimen, niin takuuvarmasti siitä tehdään rikosilmoitus kuten tuleekin tehdä.
Saattaisin, jos puhelimen ottamisessa olisi käytetty tarpeettomasti voimaa.
Ja sen jälkeen istuisinkin sen nulikkani seurassa siellä koulussa opettamassa lapselle että a) puhelinta ei käytetä tunnilla ja b) jos käyttää ja ope sitä pyytää, se luovutetaan anteeksipyynnön kera ihan vapaaehtoisesti. En todellakaan katsoisi läpi sormien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajalla on lain mukaan oikeus ottaa kännykkä pois oppilaalta, mikäli kännykkä häiritsee opetusta.
Niin on, mutta ei ole mitään oikeutta ottaa puhelinta, jos se on repussa eikä häiritse opetusta. Lisäksi puhelimen poisotosta myös häirintätilanteessa on erittäin selkeät ohjeet ja jos niistä on poikettu, tulee huoltajan osata tehdä rikosilmoitus.
Lue ap:n kysymys: Mikä syy opettajalla olisi ottaa puhelin pois, jos se on repussa kuten kuuluu?
Camoon siis oikeesti. Rikosilmoitus (!!) opettajasta kännykän pois ottamisesta??
Ei se ope siellä tunneilla kaivele oppilaiden reppuja. Se opettaa tavoitteenaan saada kaikki yleisentason, tehostetun tason, erityisen tuen tason, s2, yms. yms. samalla luokalla olevat oppilaat oppimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan koskaan Suomessa tehnyt niin?
Ja ei, kielteisen palautteen tai valituksen tekeminen esim. rehtorille ei ole millään muotoa sama asia kuin oikeuteen haastaminen. Oikeudenkäynnit ovat kalliita, ja ilmeisen perusteeton haastehakemus hylätään yksin tein.
Ks tuo Ylen juttu. Yleisin syy haasteeseen koulussa on juurikin kännykän ottaminen pois oppilaalta.
Rikosilmoituksen teko on sekin eri asia kuin oikeuteen haastaminen.
Kyllä, jos meneillään on jokin hätätilanne ja lapseni yrittää soittaa tunnilla hätänumeroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajista yli 30% on epäpäteviä ja sinä sinisilmäisesti uskot, että he kaikki ovat osaavia ja mukavia?
Jos opettaja vie lapseni puhelimen, niin takuuvarmasti siitä tehdään rikosilmoitus kuten tuleekin tehdä.
En tuosta muodollisesta pätevyydestä niin tiedä. Ei muutama vuosi yliopiston penkillä muuta kusipäätä fiksuksi ja filmaattiseksi.
Olen ammatillinen ope. Ennen kävin nappaamassa puhelimet pöydälleni, jos sana ei mennyt perille. Kukaan ei siitä valitusta tehnyt.
Viimeiset 3-4 vuotta en ole välittänyt. Senkun räplätköön puhelimillaan, mua ei kiinnosta niiden oppiminen. Mulla on omakin elämä ja murheet. 4 vuotta eläkeikään. Saman palkan saan kumminkin, en viitsi repiä hermojani huonosti kasvatettujen pöljien vuoksi. Vielä riski, et älykääpiö vanhempi valittais.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikku hiljaa ne loputkin pätevät opettajat vaihtavat duunia. Syy selviää tästäkin ketjusta. Kännykkä on pyhä lehmä. Oppimista ei enää arvosteta.
Minä yllätyin, kun jonkun Ylen Tiedätkö miten opet saa toimia -testin testin mukaan "opettaja voi ottaa laitteen oppilaalta, ja käyttää tarvittaessa voimakeinoja jos oppilas tekee vastarintaa". Siis jos pyyntö ei toimi. Luulin ettei saisi, ja vähän turvallisuusnäkökulmasta arveluttaa, mutta kannatan sitä että lapsille/nuorille voidaan asettaa rajoja myös tarvittaessa toimimalla eikä vain nätisti pyytämällä.
Vierailija kirjoitti:
Minä yllätyin, kun jonkun Ylen Tiedätkö miten opet saa toimia -testin testin mukaan "opettaja voi ottaa laitteen oppilaalta, ja käyttää tarvittaessa voimakeinoja jos oppilas tekee vastarintaa". Siis jos pyyntö ei toimi. Luulin ettei saisi, ja vähän turvallisuusnäkökulmasta arveluttaa, mutta kannatan sitä että lapsille/nuorille voidaan asettaa rajoja myös tarvittaessa toimimalla eikä vain nätisti pyytämällä.
Ilmeisesti monet eivät tiedä, vaikka tämä lukee esim.monien koulujen järjestyssäännöissä. Ne kannattaa lukaista läpi ennen kun menee rehtorille rähisemään ja nolaamaan itsensä.
Ylen jutussa oli tehty rikosilmoituksia tällaisestä:
Opettaja on ottanut opetusta tai oppimista häiritsevän esineen kuten kännykän pois, kun oppilas ei ole suostunut pyynnöstä huolimatta laittamaan opetusta häiritsevää esinettä reppuun.
Kännykkä ei siis ole ollut repussa, kuten ap:n aloituksessa ensin kysyttiin.
En tekisi rikosilmoituksia jos opettaja vie puhelimen pois. Tunnilla ollaan opiskelemassa, näin olen kertonut lapsille, ja jos tätä MINUN (huom, minun sääntö, en yritäkään pönkittää koulun sääntöjä) sääntöä ei lapsi noudata, olen vain tyytyväinen että opettaja palauttaa lapsen oikeille raiteille!
Tunnilla ollaan oppimassa. Siihen ei kuulu kännykän räplääminen. (Jos tietoa pitää netistä hakea, koululta on padit sitä varten.) Puhelin ei kuulu tunnille koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, jos meneillään on jokin hätätilanne ja lapseni yrittää soittaa tunnilla hätänumeroon.
?? Ja siinä hätätilanteessa sen sijaan, että opettaja esim.ohjaisi luokkansa ulos tulipalosta, hän ryhtyy keräämään oppilailta ensin kännykät? Tosi realistista hei.
Kysymys curling-vanhemmille, joiden mielestä lapsen on saatava leikkiä puhelimella myös oppitunnilla; mitä te ajattelitte lapsestanne tulevan isona? Missä työssä, millä palkalla, miten pärjää?
Mikä se teidän visio on, mihin te lasta kasvatatte?
Mitä hän oppii koulussa jos tuo on sallittua? Mihin hän pääsee opiskelemaan sen jälkeen, kun ei koskaan ole oppinut miten opiskellaan? Että opiskelukin on työtä, siihen täytyy nähdä vaivaa?
En, koska ei tunnilla pidä näpelöidä puhelinta.
Vierailija kirjoitti:
Ylen jutussa oli tehty rikosilmoituksia tällaisestä:
Opettaja on ottanut opetusta tai oppimista häiritsevän esineen kuten kännykän pois, kun oppilas ei ole suostunut pyynnöstä huolimatta laittamaan opetusta häiritsevää esinettä reppuun.
Kännykkä ei siis ole ollut repussa, kuten ap:n aloituksessa ensin kysyttiin.
En tekisi rikosilmoituksia jos opettaja vie puhelimen pois. Tunnilla ollaan opiskelemassa, näin olen kertonut lapsille, ja jos tätä MINUN (huom, minun sääntö, en yritäkään pönkittää koulun sääntöjä) sääntöä ei lapsi noudata, olen vain tyytyväinen että opettaja palauttaa lapsen oikeille raiteille!
Tunnilla ollaan oppimassa. Siihen ei kuulu kännykän räplääminen. (Jos tietoa pitää netistä hakea, koululta on padit sitä varten.) Puhelin ei kuulu tunnille koskaan.
Mikä syy opettajalla OLISI ottaa puhelin pois, jos se on repussa kuten kuuluu?
Eli opettaja ei ota puhelinta repusta, koska siihen ei ole syytä. Sen sijaan on syytä ottaa, jos sillä tehdään jotain mikä ei oppituntiin kuulu.
Ymmärtäkää lukemaanne.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys curling-vanhemmille, joiden mielestä lapsen on saatava leikkiä puhelimella myös oppitunnilla; mitä te ajattelitte lapsestanne tulevan isona? Missä työssä, millä palkalla, miten pärjää?
Mikä se teidän visio on, mihin te lasta kasvatatte?
Mitä hän oppii koulussa jos tuo on sallittua? Mihin hän pääsee opiskelemaan sen jälkeen, kun ei koskaan ole oppinut miten opiskellaan? Että opiskelukin on työtä, siihen täytyy nähdä vaivaa?
Tämä!!
Missä mahdoin kirjoittaa noin? Emmekö me keskustele siitä, haastaisinko lapseni opettajan oikeuteen, jos hän ottaa lapseltani puhelimen pois laittomasti? Ainakin ap aloitti tästä ketjun.