Kokemuksia lutikoista taloyhtiössä? Ahdistaa!
Meidän kotoa on löytynyt lutikoita ja epäilys on, että ne ovat peräisin talon rakenteista, eli jostain naapuritalosta. Asian selvittäminen vielä vaiheessa.
Olen nyt viikon verran itkenyt, panikoinut ja hävennyt asiaa.
Kokemuksia? Lohdutuksen sanoja? Vinkkejä?
Kommentit (28)
Lutikka pärjää ilman verta vaikka kuinka kauan asunnon rakenteissa. Ihan vaian tiedoksi teille jotka luulette että se kuolee ihan vain pikku myrkyttelyllä jos on oikein taloksi päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Lutikka pärjää ilman verta vaikka kuinka kauan asunnon rakenteissa. Ihan vaian tiedoksi teille jotka luulette että se kuolee ihan vain pikku myrkyttelyllä jos on oikein taloksi päässyt.
Eivät lutikat horrosta asutun kerrostalon rakenteissa toisin kuin jossain kesämökillä. Jos ruokaa on saatavilla, lutikat yrittävät päästä ruokailemaan ja samalla menevät myrkkyihin.
Kyllä niistä voi päästä eroon, mutta kaikkien asukkaiden pitää noudattaa ohjeita ja olla huolellisia. Luteet on nykyään yleisiä, kun ihmiset matkustavat. Tuttu tuholaistorjuja kertoi, että jos ennen vanhaan aateltiin, että lutikat on köyhän kansan kiusana, niin nykyään on ennemminkin päinvastoin: keskiluokka ja varakkaat, joilla on rahaa matkustaa, muodostavat ison osan asiakkaista.
Jos talossa on yksikin vastarannan kiiski niin ei noista eroon pääse, vaan uudestaan ne tulevat.
Lutikat kauheita. Pitää tilata tuholaistorjunta muuten niistä ei pääse eroon. Asunnossa lisäksi kunnon putsaus kaikki tekstiilit ja vaatteet.
Olen itse Anticimexillä töissä, ja tosiaan kyllä lutikoista eroon pääsee, jos kaikki noudattaa ohjeita tunnollisesti ja saastuneet tavarat joko hävitetään, saunotetaan tai pakastetaan ohjeiden mukaisesti. Vaateet pesuun vähintään 60 asteeseen, pesu vaikka parikin kertaa. On tosi ikävää, että yksikin asukas voi pilata torjunnan ja ongelma voi jatkua pitkäänkin. Lutikat ovat nykyään melko yleisiä, ja herkästi liikkuvat asunnosta toiseen.
Sängyt voidaan pussittaa, jotta lutikat ei pääsisi imemään verta ihmisistä. Lisäksi käytetään lutikkakuppeja, joihin lutikat tippuu kun yrittävät päästä sänkyyn. Myös höyrytystä voidaan käyttää, jotta saadaan sänky varmasti lutikkavapaaksi.
Ymmärrän tuskasi, tsemppiä ja toivotaan että saatte lutikat hävitettyä.
Ne ludetapaukset, joista olen kuullut, on ollut kaupungin vuokra-asunnoissa
Tämä.