Voi hyvä jumala, löysin 15-vuotiaani tytön päiväkirjan välistä e-pillerireseptin!!!
Kuka lääkäri oikein määrää lapselle pillerit? Miksei minulle, äidille, huoltajalle ole ilmoitettu?
Olen aivan shokissa!
Kommentit (46)
Jos menee urkkimaan toisen yksityiselämää, niin sitten pitää kestää seuraukset. Vai onko porvoossa tuollainen ihan ok...?
Ja voihan olla, että tyttärelläsi on kivuliaat kuukautiset tai jotain " viatonta" syytä syödä pillereitä.
Miksi muuten olet tyttäresi päiväkirjan kimpussa?
Minusta 15-vee, joka on hommannut itselleen pillerit, toimii varsin järkevästi. Jos on kerran tarvetta, niin sitten on. Aika monella 15-vuotiaalla on.
Niin on kyllä tosiaan ihan oikein sulle. Että menit sitten tutkimaan lapsesi päiväkirjaa..
Ja minäkin aloitin pillerit tuossa iässä, oli vakisuhde. Mielummin tosiaanki ne, kuin lapsi lapselle.
Ja pillereistä ei tarvi ilmoittaa vanhemmille.
lääkäreillä on VAITIOLOVELVOLLISUUS. Oletkos ikinä moisesta kuullut?
toiseksi ihmettelen myös miksi kurkit päiväkirjaa? Itse sain ekat pillerit 15 vuotiaana eikä se kumminkaan tarkoittanut että olisin aloittanut seksin silloin olin itseasiassa " vasta" 17v. Luotaisit lapseesi, ainakinv aikuttaa fiksulle, kun hommaa ehkäsyn eikä tahdo teiniäidiksi.
Ehkä reagtiostasi voisi ajatella, miksei tyttösi ole kertonut reseptistä sinulle. Parempi pilsut kuin teini raskaus!!!!!!!!
Omat teinivuoteni muistaen voin kertoa, että sen näkee, jos joku on käynyt päiväkirjalla. On tuhat tapaa saada se selville. Eli jos luette tytärtenne päiväkirjoja ettekä kerro heille, horjutatte entisestään heikkoa luottamusta välillänne.
vaikka kuinka olisi oma tytär.. hyi helvetti tollaset sais polttaa roviolla heti YÄK
Hän ei juurikaan asioistaan puhu. Enpä olisi saanut tästäkään asiasta tietää, jollen olisi yhtään laatikoihin katsellut.
Pahaa tekee edelleen.
ap
ps. Eikä ole provo. Miksi olisi?
Miedänkin lapsuudenperheessä 8 lasta, joista 7 tyttöä. Aktiivisesti on kaikki tuota veljeä lukuunottamatta kirjoittaneet päiväkirjoja. Eikä vanhemmat ikinä niitä ole lukeneet (sata varmasti tiedetään, on usein esim salaa kuvattu kun jätetty päivis esim keittiön pöydälle, tehty hiusansoja jne).
Minusta se on huonon vanhemmuuden merkki jos pitää oman lapsen päiväkirjaa lukea.
stella80:
Minusta se on huonon vanhemmuuden merkki jos pitää oman lapsen päiväkirjaa lukea.
Niitä pillereitä määrätään muuten runsaisiin ja/tai kivuliaisiin kuukautisiinkin. Joitakin myös aknen hoitoon. Ja kuten täällä on moneen kertaan sanottu, parempi pillerit kuin ei-toivottu raskaus. Jos todella olet niin typerä että luulet teinien jättävän seksin siksi että pillereitä ei saa niin suosittelen tutustumaan USA:n teiniraskaustilastoihin...
Mitä muita toisen yksityisyyttä loukkaavia tapoja sulla on ap?
Ja ap:llä selvästi vastuullinen sellainen. Ole ylpeä tytöstäsi!
Itse aion heti viedä tyttöni lääkäriin hakemaan pillereitä, kun hän alkaa seurustella.
Mutta ap, neuvo tytärtäsi käyttämään myös kondomia, jotteivät taudit iske.
ällöttävä akan kutale, kun luet tyttäresi päiväkirjaa, tyttösi taas on vastuullinen, terve nuori nainen, kun kerta huolehtii ehkäisystä! katsoppas peiliin, ja mieti mikset tiennyt pillereistä mitään, ei kai kukaan tuollaiselle kusipäälle kertoisi, kun ei voi luottaa!
Vierailija:
ällöttävä akan kutale,
Minä jopa muistutan 15v poikaa kun menee tyttökaverin luokse että onhan kondomit mukana,kato elämä on...
Ja mitäs urkit toisen päiväkirjaa??
Enkä usko että mummoksi välttämättä haluat vielä,ainakaan tytön lapselle:)
Halusin ehkäistä varman päälle ja käytimme silloisen poikakaverin kanssa sekä pilleri- että kondomiehkäisyä yhtaikaa. Eikä se pilleriresepti sitä välttämättä tarkoita, että tyttäresi harrastaisi paljon seksiä. Se resepti voi olla kaiken varalta -juttu tai sitten ihan sen takia hankittu, että tulisi aikuisempi fiilis. Kyllä tyttärelläsi on oikeus pillereihin ja niitähän saa yleensä ilmaiseksi kokeilla muutamia kuukausia.
Ei kannata panikoida eikä varsinkaan syyllistää tyttöä. Fiksuhan se on, kun huolehtii tärkeistä asioista. Mutta sinä et minunkaan mielestäni ole fiksu lukiessasi päiväkirjaa! Aivan kamalaa!
kyllä minusta oli silloin järkevämpää hommatta pillerit kuin leikkiä tulella!Olisiko sinusta ap kivaa jos tyttäresi tulisi ilmoittamaan että sinusta tulee MUMMO?!
Minusta tuli äiti vasta 26-vuotiaana!!
Hän on toiminut järkevästi, kun on hommannut pillerit. Oletteko puhuneet seksiasioista tytön kanssa? Voisi olla ihan järkevä veto, että ostaisit tytölle kortsupaketin, koska tuon ikäisille on aika kova kynnyt mennä kumiostoksille... Pillerit ovat usein nuorten tyttöjen mielestä luontevammat hakea. Noista asioista kannattaa puhua ja kysellä onko tytöllä poikaystävää jne.
Tyttäresi ihan selvästi on ottanut vastuuta asioistaan ja sinun tehtävänäsi on tukea hänen valintojaan, ei suinkaan arvostella. Mitäpä jos yrittäisit luoda keskusteluyhteyden tyttäreesi, ennemmin kuin luet hänen päiväkirjaa. Pidätte vaikka tyttöjen illan, teette vaikka yhdessä pitsaa ja katsotte jonkun hyvän leffan ja siinä sivussa ihan vaan juttelette. Yksi kerta tuskin riittää, mutta jos aktiivisesti olet kiinnostunut tyttäresi tekemisistä ja olet läsnä, niin uskon että saat luotua uudelleen yhteyden tyttäreesi..
Vierailija:
Itse sain e-pillerit 13-vuotiaana, runsaisiin ja kivuliaisiin kuukautisiin, seksin aloitin 15-vuotiaana. Vanhempani kyllä tiesivät e-pillereistä, koska heidän kanssaan pystyi avoimesti kestelemaan asioista. Oli turvallisempaa harrastaa seksiä kun oli kortsu+pillerit, vaikka ekan poikaystävän kanssa molemmat oltiin kokemattomia!
Mitä pahaa on 15-vuotiaalle e-pillereistä?