Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on helpoin instrumentti soitettavaksi bändissä?

Vierailija
13.05.2022 |

Minkä soittimen oppii nopeiten ja kehitys olisi nousujohtoista?

Kommentit (570)

Vierailija
141/570 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ne ovat vaikeita, jos meinaa saada kohtuullisen soittotaidon. Kannattaa siis valita se soitin, joka kiinnostaa eniten, koska sen kanssa kuitenkin aika monta iltaa viettää.

Vierailija
142/570 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä syntyy ajatus perustaa bändi, jos ei oo mitään käsitystä soittamisesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/570 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on hyvä rytmitaju, niin rummut joku muu rytmisoitin.

Pianoon, kitaraan, bassoon yms. tarvitaan sorminäppäryyttä.

Puhaltimiin tarvitaan isot keuhkot.

Oikeastaan, jos sävelkorva ja rytmitaju ei ole kovin tarkka, on piano/kosketinsoittimet se helpoin.

Itse olen kömpelö sormistani, joten en ole oppinut hyvin soittamaan mitään sorminäppäryyttä vaativaa. Minulle helpoin instrumentti on oma ääni, eli laulu. Fyysisesti ehkä yksi vaativimmista soittimista kuitenkin.

piano kylläkin vaatii hyvää rytmitajua ja nuotinlukukin on oltava hallussa: yhtäkkiä voidaan siirtyä g-avaimesta f-avaimeen, nuoteissa saattaa yhtäkkiä lukea mystisiä merkkejä kuten p, pp, f, mf, < > ja sen sellaisia pikkujuttuja, jotka ovatkin kappaleen kohdallla tärkeitä. pitää ymmärtää mitä merkitsee 3/4 tai vaikka 5/4 ja miten ne soitetaan yms. oikean sävelen pitää osua yhtä aikaa rumpujen kanssa jne. Sitten jos puhutaan improvisaatiosoitosta, niin pitää osata kuunnella muuta bändiä ja sen nojalta korvakuulolta täytyy osata itse soittaa pianosta/koskettimista oikeat sävelet. Ei ole piano mikään helppo soitin

Kun aloittaja ei osaa lukea vielä edes nuotteja, niin sitten kannattaisi valita basso. Tai laulu, olettaen, että on hyvä sävelkorva ja osaa sitten vaikka kuulla sävelen toisen soittamasta esimerkistä ja painaa se mieleen, mutta jos ei ole luonnostaan hyvä laulaja, niin toki sitten sitäkin pitää opetella. Jos on musiikillista intohimoa eikä bändin tarvitse heti alkaa lähteä esiintymislavoille, niin sitten voi vaikka valita kitaran ja alkaa sitä opetella. Naapurini aloitti opettelemaan kitaraa alkuvuodesta: ensin soitteli paria perussävletä tyyliin puoli tuntia päivässä, nyt soittaa jo hieman enemmän ja osaa jo tapailla kappaleiden kertosäkeiden ensimmäisiä nuotteja siten, että ne voi jopa tunnistaa.

Pianon soitto bändissä ei vaadi mitään nuotinlukutaitoa. Reaalisoinnut kun osaa niin se riittää. Suurin osa kevyen musan pianisteista/kosketinsoittajista ei soita nuoteista vaan sointumerkeistä. 

"Reaalisoinnut kun osaa..." Huomaa, että on lapsuudessa käyty pianotunnilla niin siksi piano on "helppo", ja muihin instrumentteihin ei ole koskettu. Se nyt vaan näkyy monen kommenteista. Ymmärtäisitteoä, että basistin ei tarvitse edes mitään "reaalisointuja" osata. Riittää, että painaa yhden sormen "tässä on G" ja niin edelleen.

Olen omistanut myös koskettimet, ja vaikka yhdellä kädellä pystyy tapailemaan melodiaa, niin piano ei ole sellainen soitin, jota oppisi _intuitiivisesti_ soittamaan kaksikätisesti. Bassosta sen sijaan löytää äänet vaikka kokeilemalla sillä yhdellä sormella.

Eri.

Mun lapseni ei ole käynyt yhdelläkään pianotunnilla, ja hän kyllä nimenomaan soittaa intuitiivisesti kahdella kädellä, improvisoiden eri sävellajeissa. Musiikin teoriaa on toki opiskellut.

Vierailija
144/570 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kosketinsoitin voisi ehkä olla helpoin vasta-alkajalle. Tosi intuitiivinen käyttöliittymä. Rummut on ehkä vaikein, koska ne käskyttää koko poppoota. Eli jos ei rummut toimi, niin ei toimi koko bändi. Laulajalla pitää olla oikea asenne. Bassokin on yllättävän vaikea, koska pitää ymmärtää sekä rummut että harmonia ja soittaa rytmisesti tosi tiukasti.

Vierailija
145/570 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Triangeli eli pimpparauta

Vierailija
146/570 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lauantai illalla jätkät tulee löylyistä vilvoittelemaan pyyhkeet vyötäsillä, huurteiset jaetaan, kunnes yksi rikkoo hiljaisuuden;

"hei jätkät! meidän täytyy kyllä perustaa bändi!"

:D

Vierailija
147/570 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipäluukku tai triangeli.

Vierailija
148/570 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laula siansaksaa

Vierailija
149/570 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ne ovat vaikeita, jos meinaa saada kohtuullisen soittotaidon. Kannattaa siis valita se soitin, joka kiinnostaa eniten, koska sen kanssa kuitenkin aika monta iltaa viettää.

Tämä.

Soitin, jonka valitsee, pitää "juurruttaa" jonnekkin mielen syövereihin, missä siitä tulee osa itseä. Se vaatii paljon työtä, toistoja toistojen perään, tuntikausia, kunnes joskus voi sanoa tuntevansa soittimensa ja tietävänsä mitä tekee.

Tuolla alkupuolella tuli vaikutelma siitä, että basso koetaan helpoimmaksi soittimeksi. Rumpalina voin vakuuttaa, että se ei ole sitä. Hyvä basisti on rumpalin paras "kaveri", koska basso yhdessä rumpujen kanssa tekee vahvan rytmipohjan biiseihin. Jos basso ei toimi, mikään ei toimi.

Vierailija
150/570 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa mä soitin bongorumpuja ja vinkiksi rytmissä pysymiseet käskettiin tavuttamaan makkarakeitto -sanaa ja tavujen tahtiin lyötiin rytmiä.

Ap:lle myös neuvoksi, että kannattaisi ottaa aihe kavereiden kanssa puheeksi. Eiköhän kaverit paremmin osaisi neuvoa miten sinun kannattaisi olla bändissä. Oletan, että kaverisi osaavat soittaa, jos soittavat bändissä.

Vierailija
151/570 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piano. Tai ehkä mun ei pitäisi vastata, kun itse soitan sitä. Laulan kyll myös, mutta se on vaikeampaa.

Vierailija
152/570 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa mä soitin bongorumpuja ja vinkiksi rytmissä pysymiseet käskettiin tavuttamaan makkarakeitto -sanaa ja tavujen tahtiin lyötiin rytmiä.

Ap:lle myös neuvoksi, että kannattaisi ottaa aihe kavereiden kanssa puheeksi. Eiköhän kaverit paremmin osaisi neuvoa miten sinun kannattaisi olla bändissä. Oletan, että kaverisi osaavat soittaa, jos soittavat bändissä.

Heh! Meillä se oli mansikkakeitto.

Vierailija
153/570 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säkkipilli.

Sillähän ei ole väliä mitä ääniä siitä saa ulos kun kukaan ei kuitenkaan tiedä miltä sen pitäisi hyvin soitettuna kuulostaa. 

Vierailija
154/570 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh! Meillä se oli mansikkakeitto.

Saattoi meilläkin olla tuotakin. Mua niin vatutti hokea jotain keittoja 😂

Vierailija
155/570 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki saksofoni, niinkuin toi perkleen naapuri teki. Menee kohta hermo sen mölinän kanssa

Vierailija
156/570 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki saksofoni, niinkuin toi perkleen naapuri teki. Menee kohta hermo sen mölinän kanssa

Montako kertaa on kuultu vaaleanpunaiset pantterit tai baker street?

Vierailija
157/570 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viulu

Vierailija
158/570 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loukkaavaa esittää moinen kysymys. Alan huiputkin ovat jostain aloittaneet ja kehittyneet ajan kanssa.

Vierailija
159/570 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimpparauta tai marakassi.

Vierailija
160/570 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rytmimuna

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme