Mikä on helpoin instrumentti soitettavaksi bändissä?
Minkä soittimen oppii nopeiten ja kehitys olisi nousujohtoista?
Kommentit (570)
Ostin passon puoli vuotta sitten ja olen opiskellut sitä ahkerasti. Osaan jo soittaa TUM melko hyvin. Kaverit lupaili että kun opin soittamaan vielä TAM niin keikkaa olisi tarjolla.
Hyvässä bändissä on osaava laulaja, rumpali, kitaristi, kosketinsoittaja ja basso.
Ei ole helppoa soitinta, jos ei ole motivaatiota harjoitella niin ei kannata mennä bändiin.
kitara. Entisenä bändi soittajana homma pysyi kyllä kasassa jos basso ja rummut toimi mutta jos ne ei toimineet, koko bändi oli kusessa.
Instrumentin "helppous" riippuu lähinnä siitä, millä tasolla sitä haluaa soittaa. Mutta yksikään soitin ei ole helppo. Ei edes triangeli:
Joten en usko että kysymykseen on olemassa yhtä vastausta. Jos lähtötaso on 0, niin perus bändisoittimista en suosittelisi ainakaan kitaraa. Ihan vain siksi, että yksinkertainenkin kitaran soitto vaatii otekäden hienomotoriikan haltuunottoa. Suosittelisin itse ehkä koskettimia. Kosketinsoittimet ovat siitä hyviä, että niissä sävelasteikko on lineaarisesti silmien edessä. Yksi asia vähemmän murehtia.
D:A:D:n basistilla on kaksikielinen basso ja jos vielä helpommaksi haluaa niin Diablon Aadolfilla yksikielinen, ei pitäisi olla liikaa liikkuvia osia.
Vierailija kirjoitti:
En tiiä oisko huuliharppu
?
Huuliharppu on helppo siinä mielessä, että siinä on esimerkki soittimesta jota kuule levyilläkin soitettavan ilman juuri minkäänlaista osaamista. Eli ihmiset ovat tottuneet kuulemaan tätä soitinta soitettavan välttävällä tasolla.
Tiedän Suomesta vain yhden muusikon joka osaa oikeasti soittaa huuliharppua ja se on Michael Monroe.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on hyvä rytmitaju, niin rummut joku muu rytmisoitin.
Pianoon, kitaraan, bassoon yms. tarvitaan sorminäppäryyttä.
Puhaltimiin tarvitaan isot keuhkot.
Oikeastaan, jos sävelkorva ja rytmitaju ei ole kovin tarkka, on piano/kosketinsoittimet se helpoin.
Itse olen kömpelö sormistani, joten en ole oppinut hyvin soittamaan mitään sorminäppäryyttä vaativaa. Minulle helpoin instrumentti on oma ääni, eli laulu. Fyysisesti ehkä yksi vaativimmista soittimista kuitenkin.
Tällainen poissulkeva taktiikka on varmaan paras. Jos ei esim. ole rytmitajua niin mitä turhaan edes yrittää soittaa rumpuja. Ei siitä tule mitään.
Vierailija kirjoitti:
Torvi.
Joo, torvi on helppo.
Vierailija kirjoitti:
kitara. Entisenä bändi soittajana homma pysyi kyllä kasassa jos basso ja rummut toimi mutta jos ne ei toimineet, koko bändi oli kusessa.
Kuinka kauan olit bändissä?
Vierailija kirjoitti:
Instrumentin "helppous" riippuu lähinnä siitä, millä tasolla sitä haluaa soittaa. Mutta yksikään soitin ei ole helppo. Ei edes triangeli:
Joten en usko että kysymykseen on olemassa yhtä vastausta. Jos lähtötaso on 0, niin perus bändisoittimista en suosittelisi ainakaan kitaraa. Ihan vain siksi, että yksinkertainenkin kitaran soitto vaatii otekäden hienomotoriikan haltuunottoa. Suosittelisin itse ehkä koskettimia. Kosketinsoittimet ovat siitä hyviä, että niissä sävelasteikko on lineaarisesti silmien edessä. Yksi asia vähemmän murehtia.
Harkitsen vakavasti aloittamista triangelilla, jota olen joskus soittanutkin. :D
Tai sitten voi tehdä niin kuin Sepi Kumpulainen ja alkaa keikkailemaan ottamatta soitinta haltuun. Mies ja kitara. Sointuun viritetty kitara.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten voi tehdä niin kuin Sepi Kumpulainen ja alkaa keikkailemaan ottamatta soitinta haltuun. Mies ja kitara. Sointuun viritetty kitara.
ongelma on siinä että Sepi kumpulaisia voi olla vain yksi.
onko nimesi lars ulrich?