Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on helpoin instrumentti soitettavaksi bändissä?

Vierailija
13.05.2022 |

Minkä soittimen oppii nopeiten ja kehitys olisi nousujohtoista?

Kommentit (570)

Vierailija
121/570 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

xylofoni, rytmikapulat, basso, peukaopiano (alla video)

Vierailija
122/570 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten voi tehdä niin kuin Sepi Kumpulainen ja alkaa keikkailemaan ottamatta soitinta haltuun. Mies ja kitara. Sointuun viritetty kitara.

Olen vahvasti bändi tyyppinen. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/570 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siis peukalopiano....  kirjoitusvirhe iski....

Vierailija
124/570 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole helppoa soitinta, jos ei ole motivaatiota harjoitella niin ei kannata mennä bändiin.

Ok. Olen vakavissani bändin suhteen ja olen motivoitunut mutta pitäisi löytää itselleni sopiva instrumentti.

Vierailija
125/570 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole helppoa soitinta, jos ei ole motivaatiota harjoitella niin ei kannata mennä bändiin.

Ok. Olen vakavissani bändin suhteen ja olen motivoitunut mutta pitäisi löytää itselleni sopiva instrumentti.

kuule, ei siinä auta muu kuin lähteä kokeilemaan katsele vaikka youtubesta videoita, joissa instrumentteja esitellään tai mene musiikkikauppaan katselemaan tarjontaa ja kokeilemaan

Vierailija
126/570 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rytmimuna.

Vierailija
127/570 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten voi tehdä niin kuin Sepi Kumpulainen ja alkaa keikkailemaan ottamatta soitinta haltuun. Mies ja kitara. Sointuun viritetty kitara.

Aikalainen oli eräällä paikkakunnalla vaikuttanut paikallislehdessä tikkatyttöjä hakenut sir mr Taf

Vierailija
128/570 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitara

Vierailija
129/570 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostainhan ne basistivitsit on syntyneet.

Dum-dum-dummies.

Vierailija
130/570 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo no noin soitetaan pianoa solistisena soittimena, bändissä pianon soitto on jotain aivan muuta. Ja sitte on koskettimet vielä erikseen. Niistä vois vaikka aloittaa. Pärjää oikealla kädellä ja peruskolmisoinnuilla alkuun, ilman mitää pedaaleja. Lykkää urku-, jousi- tai rhodessoundin päälle niin eiku vaan nojaamaan. 

Vierailija
131/570 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku väittää pianoa helpoksi, niin ei tajua yhtään mitään. Siinähän saatetaan soittaa kahta melodiaa yhtä aikaa eri käsillä välillä vaihtaen melodiaa viivastolta toiselle tai käsiä ristikkäin. Nuotteja luetaan kahdelta viivastolta yhtäaikaa.

Lisäksi käytetään kahdella jalalla pedaaleja, joiden käyttö on hiukan hankalampaa kuin auton polkimien.

130/130 | 

klo 21:47 | 13.5.2022

Joo no noin soitetaan pianoa solistisena soittimena, bändissä pianon soitto on jotain aivan muuta. Ja sitte on koskettimet vielä erikseen. Niistä vois vaikka aloittaa. Pärjää oikealla kädellä ja peruskolmisoinnuilla alkuun, ilman mitää pedaaleja. Lykkää urku-, jousi- tai rhodessoundin päälle niin eiku vaan nojaamaan. 

Vierailija
132/570 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko triangeli on mainittu?

Vierailija
133/570 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on hyvä rytmitaju, niin rummut joku muu rytmisoitin.

Pianoon, kitaraan, bassoon yms. tarvitaan sorminäppäryyttä.

Puhaltimiin tarvitaan isot keuhkot.

Oikeastaan, jos sävelkorva ja rytmitaju ei ole kovin tarkka, on piano/kosketinsoittimet se helpoin.

Itse olen kömpelö sormistani, joten en ole oppinut hyvin soittamaan mitään sorminäppäryyttä vaativaa. Minulle helpoin instrumentti on oma ääni, eli laulu. Fyysisesti ehkä yksi vaativimmista soittimista kuitenkin.

piano kylläkin vaatii hyvää rytmitajua ja nuotinlukukin on oltava hallussa: yhtäkkiä voidaan siirtyä g-avaimesta f-avaimeen, nuoteissa saattaa yhtäkkiä lukea mystisiä merkkejä kuten p, pp, f, mf, < > ja sen sellaisia pikkujuttuja, jotka ovatkin kappaleen kohdallla tärkeitä. pitää ymmärtää mitä merkitsee 3/4 tai vaikka 5/4 ja miten ne soitetaan yms. oikean sävelen pitää osua yhtä aikaa rumpujen kanssa jne. Sitten jos puhutaan improvisaatiosoitosta, niin pitää osata kuunnella muuta bändiä ja sen nojalta korvakuulolta täytyy osata itse soittaa pianosta/koskettimista oikeat sävelet. Ei ole piano mikään helppo soitin

Kun aloittaja ei osaa lukea vielä edes nuotteja, niin sitten kannattaisi valita basso. Tai laulu, olettaen, että on hyvä sävelkorva ja osaa sitten vaikka kuulla sävelen toisen soittamasta esimerkistä ja painaa se mieleen, mutta jos ei ole luonnostaan hyvä laulaja, niin toki sitten sitäkin pitää opetella. Jos on musiikillista intohimoa eikä bändin tarvitse heti alkaa lähteä esiintymislavoille, niin sitten voi vaikka valita kitaran ja alkaa sitä opetella. Naapurini aloitti opettelemaan kitaraa alkuvuodesta: ensin soitteli paria perussävletä tyyliin puoli tuntia päivässä, nyt soittaa jo hieman enemmän ja osaa jo tapailla kappaleiden kertosäkeiden ensimmäisiä nuotteja siten, että ne voi jopa tunnistaa.

Pianon soitto bändissä ei vaadi mitään nuotinlukutaitoa. Reaalisoinnut kun osaa niin se riittää. Suurin osa kevyen musan pianisteista/kosketinsoittajista ei soita nuoteista vaan sointumerkeistä. 

Vierailija
134/570 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää hyvät ihmiset kuvitella, että rytmisoittimet olivat helppoja soittimia. Niistä kuulee heti, jos ei ole rytmissä. Noloa!

Vierailija
135/570 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Basso on helpoin ja nopein ottaa auttavasti haltuun mutta sanoisin että hankalimpia soittimia viedä virtuoositasolle, harvoja on ne mick karnit, pino palladinot, jaco pastoriukset ym bassovirtuoosit. Vaatii mielestäni enemmän musikaalisuutta, mielikuvitusta ja lahjoja kuin vaikka kitara jolla aika helposti loppujen lopuksi ne tiluttelut ottaa haltuun. Sanon tämän yli 40 vuotta kitaraa soittaneena.

Vierailija
136/570 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

basistit saa hyvin pesää joten valitse basso

Vierailija
137/570 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on hyvä rytmitaju, niin rummut joku muu rytmisoitin.

Pianoon, kitaraan, bassoon yms. tarvitaan sorminäppäryyttä.

Puhaltimiin tarvitaan isot keuhkot.

Oikeastaan, jos sävelkorva ja rytmitaju ei ole kovin tarkka, on piano/kosketinsoittimet se helpoin.

Itse olen kömpelö sormistani, joten en ole oppinut hyvin soittamaan mitään sorminäppäryyttä vaativaa. Minulle helpoin instrumentti on oma ääni, eli laulu. Fyysisesti ehkä yksi vaativimmista soittimista kuitenkin.

piano kylläkin vaatii hyvää rytmitajua ja nuotinlukukin on oltava hallussa: yhtäkkiä voidaan siirtyä g-avaimesta f-avaimeen, nuoteissa saattaa yhtäkkiä lukea mystisiä merkkejä kuten p, pp, f, mf, < > ja sen sellaisia pikkujuttuja, jotka ovatkin kappaleen kohdallla tärkeitä. pitää ymmärtää mitä merkitsee 3/4 tai vaikka 5/4 ja miten ne soitetaan yms. oikean sävelen pitää osua yhtä aikaa rumpujen kanssa jne. Sitten jos puhutaan improvisaatiosoitosta, niin pitää osata kuunnella muuta bändiä ja sen nojalta korvakuulolta täytyy osata itse soittaa pianosta/koskettimista oikeat sävelet. Ei ole piano mikään helppo soitin

Kun aloittaja ei osaa lukea vielä edes nuotteja, niin sitten kannattaisi valita basso. Tai laulu, olettaen, että on hyvä sävelkorva ja osaa sitten vaikka kuulla sävelen toisen soittamasta esimerkistä ja painaa se mieleen, mutta jos ei ole luonnostaan hyvä laulaja, niin toki sitten sitäkin pitää opetella. Jos on musiikillista intohimoa eikä bändin tarvitse heti alkaa lähteä esiintymislavoille, niin sitten voi vaikka valita kitaran ja alkaa sitä opetella. Naapurini aloitti opettelemaan kitaraa alkuvuodesta: ensin soitteli paria perussävletä tyyliin puoli tuntia päivässä, nyt soittaa jo hieman enemmän ja osaa jo tapailla kappaleiden kertosäkeiden ensimmäisiä nuotteja siten, että ne voi jopa tunnistaa.

Pianon soitto bändissä ei vaadi mitään nuotinlukutaitoa. Reaalisoinnut kun osaa niin se riittää. Suurin osa kevyen musan pianisteista/kosketinsoittajista ei soita nuoteista vaan sointumerkeistä. 

"Reaalisoinnut kun osaa..." Huomaa, että on lapsuudessa käyty pianotunnilla niin siksi piano on "helppo", ja muihin instrumentteihin ei ole koskettu. Se nyt vaan näkyy monen kommenteista. Ymmärtäisitteoä, että basistin ei tarvitse edes mitään "reaalisointuja" osata. Riittää, että painaa yhden sormen "tässä on G" ja niin edelleen.

Olen omistanut myös koskettimet, ja vaikka yhdellä kädellä pystyy tapailemaan melodiaa, niin piano ei ole sellainen soitin, jota oppisi _intuitiivisesti_ soittamaan kaksikätisesti. Bassosta sen sijaan löytää äänet vaikka kokeilemalla sillä yhdellä sormella.

Eri.

Vierailija
138/570 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitarahan on ihan yhden sormen soitin siinä kuin bassokin kun vetää jonkun drop-D tai drop-DD 2000-luvun malliin, yksi sormi vaan siihen nauhojen väliin otelaudan leveydeltä ja säröt ja kompurat täysille. Niin ne prootkin vetää pörinäsoundinsa. Aika monet komppikitarat hoituu bändeissä ihan siltä ja siitä on hyvä jatkaa sointujen ja soolojen opettelua treenaamalla lisää säännöllisesti.

Vierailija
139/570 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet basistit ovat parhaita Beach Boys, Beatles, red hot, ...

Vierailija
140/570 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään, sillä bändissä pitää osaa soittaa yhteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme