Mikä on helpoin instrumentti soitettavaksi bändissä?
Minkä soittimen oppii nopeiten ja kehitys olisi nousujohtoista?
Kommentit (570)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
bändejä on niin monenlaisia, joten... helpoin lienee triangeli tai tamburiini
jos ajattelet nykybändejä, jossa kitara, rummut ja basso, niin basso.
kävin itse musiikkilukion ja opettelin basson yhden musiikkitunnin (2h) aikana. minulla tosin oli sitä ennen musiikkitaustaa, joten osasin sointujen nimet ja lukea nuotteja yms., mutta basson perussoittamisen kyllä oppii nopeasti
En osaa vielä lukea nuotteja joten aloitan ihan nollasta. Pop-rock bändi syntymässä.
No ei John Lennonkaan osannut nuotteja, joten ei haittaa.
En ymmärrä, miten on mahdollista, ettei joku osaa lukea nuotteja - on yhtä helppoa kuin tekstin lukeminen.
Joku joskus sanoi ettei luetteja voi oppia lukemaan jos ei ole matemaattisesti lahjakas. Onko totta?
Tällaisia väittävä ei ole matemaattisesti lahjakas.
Jos perusaritmetiikka on hallussa kokonaisluvuilla 1-20, se riittää aika hyvin musiikkiin. Jos nyt sitten haluat analysoida säveliä hertsitasolla, pärjäät aika pitkälle lukuvälillä 20-2000.
En ymmärrä. Sama suomennettuna kiitos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kävin itse musiikkilukion ja opettelin basson yhden musiikkitunnin (2h) aikana. minulla tosin oli sitä ennen musiikkitaustaa, joten osasin sointujen nimet ja lukea nuotteja yms., mutta basson perussoittamisen kyllä oppii nopeasti
En osaa vielä lukea nuotteja joten aloitan ihan nollasta. Pop-rock bändi syntymässä.
En ymmärrä, miten on mahdollista, ettei joku osaa lukea nuotteja - on yhtä helppoa kuin tekstin lukeminen.
Joku joskus sanoi ettei luetteja voi oppia lukemaan jos ei ole matemaattisesti lahjakas. Onko totta?
Jos perusaritmetiikka on hallussa kokonaisluvuilla 1-20, se riittää aika hyvin musiikkiin. Jos nyt sitten haluat analysoida säveliä hertsitasolla, pärjäät aika pitkälle lukuvälillä 20-2000.
En ole sanonut väitettä vaan minulle on sanottu niin ja en ole matemaattisesti lahjakas enkä osaa nuotteja. Kukaan ei ole niitä koskaan minulle opettanut mutta on minulla hyvä sävelkorva.
Nuotteja opitaan lukemaan samalla tavalla kuin tekstiä. Opettelet "kirjainten" merkitykset ja sitten luet harjoitellen valitulla soittimella. Piano on siihen luontevin, koska standardinuotit ovat pianolle suunniteltuja.
Mitä matemaattisiin lahjoihin tulee, yksinkertaisia kappaleita lukiessa pitää osata laskea neljään. Tahtilaji pakkaa olemaan 4/4 tai 3/4. Luonnistunee useimmilta.
Oletko ammattimuusikko ja opetatko muita?
En ja en. Hyvin haparoiva harrastaja. Musiikki kiinnostaa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. Sama suomennettuna kiitos?
Kokonaisluvut ovat kokonaisia, eivät murto- tai irrationaalilukuja. Hertsi (1/s) on taajuuden yksikkö. Taajuus määrää sävelkorkeuden. Muuta epäselvää?
Vierailija kirjoitti:
Basson soitto bändissä vaatii rytmitajua. Jos ei ole, ei onnistu. Basso on bändin munat.
:D :D Apuaaaa kuolen nauruun :D :D :D
Laulu acapellana helpoin ja voit läpyttää käsiä laulun rytmissä.
Rumpuja voisi luulla helpoksi ja itsekin aina pitänyt helppona, mutta muistan miten suuri ongelma kaverien bändillä oli löytää rumpali joka pysyy rytmissä joten minut piti sitten vähän puoliväkisin taivutella rumpaliksi. Ei ilmeisesti kaikille ollenkaan itsestäänselvää että pysyy rytmissä.
Kitaraa en ole oppinut vaikka kuinka yrittää, basso on kyllä aika helppo omaksua.
Vierailija kirjoitti:
Rumpuja voisi luulla helpoksi ja itsekin aina pitänyt helppona, mutta muistan miten suuri ongelma kaverien bändillä oli löytää rumpali joka pysyy rytmissä joten minut piti sitten vähän puoliväkisin taivutella rumpaliksi. Ei ilmeisesti kaikille ollenkaan itsestäänselvää että pysyy rytmissä.
Kitaraa en ole oppinut vaikka kuinka yrittää, basso on kyllä aika helppo omaksua.
Rytmissä kannattaa pysyä. Mitä haittaa voi olla jos rumpali ei pysy muun bändin tahdissa? Kysyy ei musikaalinen
Mä luulin aiemmin että irlantilainen tinapilli olisi helppo kun se on niin yksinkertainen, putki jossa vähemmän reikiä kuin nokkahuilussa.
Tämä tekeekin siitä hankalan, ylempi oktaavi ei meinaa löytyä ollenkaan, jotkut kromaattiset äänet vaikeat muodostaa, välillä perusäänetkään ei jostain syystä soi vaan vinkuu pelkästään.
Siitä huolimatta sillä soitetaan uskomattoman hienoja juttuja ilman yllämainittuja ongelmia.
Triangeli, tamburiini tai hikka.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin otin lukion musiikintunnilla ensimmäistä kertaa ikinä minkään soittimen käteen ja osasin heti soittaa bassolla C C C E komppia. Kyllä basson todelliseen taiturointiin menee se 10 000 tuntia, kuten kaikkien muidenkin soittimien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rytmissä kannattaa pysyä. Mitä haittaa voi olla jos rumpali ei pysy muun bändin tahdissa? Kysyy ei musikaalinen
Kysy metallicalta. Tuo on siis harvinainen poikkeus eikä todiste siitä että joka bändiin käy rytmihäiriöinen rumpali.
Itse sanoisin niin, että jos ei jo ennestään soita jotain soitinta niin ei ole hirveästi merkitystä, minkä valitsee. Se, että oppii soittamaan niin hyvin, että voi soittaa muiden kanssa yhteen lopputuloksen kuulostamatta hirveältä vaatii joka tapauksessa harjoittelua. Basso varmaan ihan teknisesti ottaen on kaikkein helpoin, mutta joka tapauksessa joudut laittamaan hommaan työtunteja. Valitse se soitin, joka eniten kiinnostaa ja siten todennäköisesti eniten motivoi harjoittelemaan, koska ihminen, jolla on musiikkikorvaa oppii kyllä minkä tahansa soittimen jos jaksaa treenata, mutta ei opi mitään jos ei jaksa.
Jos harrastuksen pitää olla helppoa mutta mielenkiinnolle et laita pätkääkään arvoa, miksi harrastaa? Appiukkoni on mennyt koko elämänsä sieltä mistä aita on matalin ja nyt ainoa sisältöä elämään tuova asia on pullan työntäminen suuhun. Mieti sitä.
Oletko ammattimuusikko ja opetatko muita?