Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi miehet eivät hakeudu terapiaan?

Vierailija
13.05.2022 |

77 prosenttia kuntoutuspalvelujen käyttäjistä on naisia.

Kun kysyin vaikeita tunteita elävältä mieheltäni, miksi hän ei hakeudu terapiaan, hän sanoi, että asioiden käsittelystä tulee niin sietämätön olo, että tekee mieli kiikuttaa itsensä.

Tämäkö se syy on? Naiset puhuvat ja miehet koteloituvat?

https://yle.fi/uutiset/3-11115006

Kommentit (123)

Vierailija
101/123 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä hakeutunut siinä vaiheessa, kun mielenterveysongelmani paisuivat liian kivuliaiksi. Kokemus on ollut kiinnostava: ei ehkä silmiä ammolleen avaava, mutta hyödyllinen ja miellyttävä. Joskus auttaa se että saa vaan puhua ilman kummempia kiemuroita. Esimerkiksi entiset ystäväni olivat sellaisia, joille en kokenut voivani puhua kaikista ajatuksistani. Se oli raskasta. Uusia ystäviä ei ole vielä toistaiseksi muodostunut, mutta terapia jatkuu yhä.

Vierailija
102/123 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä siksi kun en tarvitse terapiaa.

Elän normaalia elämää; käyn töissä, näen kavereita ja harrastan paljon liikuntaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/123 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkään naimisissa oltuani olen huomannut vaimoni harjoittavan henkistä väkivaltaa paitsi itseäni, mutta myös lapsia kohtaan. Tämä ei ole jatkuvaa vaan ajoittaista ja ottaa useita eri muotoja tilanteesta riippuen.

Toistaiseksi en ole täysin vakuuttunut että tämä olisi vaimon puolelta täysin tahallista ja systemaattista, mutta sillä on vaikutuksensa perheen ilmapiiriin.

Ulkopuolisen avun hakeminen on hankalaa koska kuvaillessa näitä tilanteita, ulkopuolisen korvin kuultuna kommunikaatio vaikuttaa mahtuvan normaalin rajoihin.

Jos et ole hakeutunut apuun (täytyy olla lähisuhdeväkivallasta tietävä terapeutti), lue ensi hätään ketju Narsistin keskustelutyyli. Siellä on vertaistukea.

Vierailija
104/123 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miesten "ongelmat" ovat naisille ongelmia, niin mikseivät naiset mene terapiaan, jos he kärsivät muka miesten "kärsimyksistä"?

Vierailija
105/123 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että  miehissä on enemmän metsästäjiä. Suomessa on noin 700000 aseharrastajaa, metsästäjiä tai muita.

Jos tällainen henkilö hakeutuu terapiaan mistä tahansa syystä, terapeutti tekee ilmoituksen poliisille (poliisin sivulla ilmiantokaavake, lääkärin on PAKKO tehdä ilmianto lain mukaan), ja poliisi hakee samana iltana aseet. Metsästysharrastus loppui pysyvästi.

Tuo voi olla aika merkittävä syy. Tuo 700000 ihmistä ei ole ihan pikku joukko. Jos he tarvitsevat tuollaista apua, vaihtoehtona on käydä vaikka Virossa suomalaisella lääkärillä. Sieltä ei tehdä ilmiantoa.

Tämä ilmiannon vaarahan se olis. Nostaa kynnyksen sen verran korkealle, että en mene asioistani hiiskumaan ellei ole ns. tosi kyseessä.

Ei katsokaas ainakaan vähennä harmituksen määrää, jos harrastustoiminta loppuu ja valtio vie kalliilla rahalla ostetun kaluston ilman korvausta.

Vierailija
106/123 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että  miehissä on enemmän metsästäjiä. Suomessa on noin 700000 aseharrastajaa, metsästäjiä tai muita.

Jos tällainen henkilö hakeutuu terapiaan mistä tahansa syystä, terapeutti tekee ilmoituksen poliisille (poliisin sivulla ilmiantokaavake, lääkärin on PAKKO tehdä ilmianto lain mukaan), ja poliisi hakee samana iltana aseet. Metsästysharrastus loppui pysyvästi.

Tuo voi olla aika merkittävä syy. Tuo 700000 ihmistä ei ole ihan pikku joukko. Jos he tarvitsevat tuollaista apua, vaihtoehtona on käydä vaikka Virossa suomalaisella lääkärillä. Sieltä ei tehdä ilmiantoa.

Voihan se olla, että joissakin todella vakavissa tapauksissa poliisille voidaan joutua ilmoittamaan, mutta ei se mikään käytäntö ole. Hoidin ahdistustani kymmenen vuotta erilaisten lääkärien, terapeuttien ja hoitajien kanssa eikä ketään huolettanut se, että minulla on aseenkantolupa ja ase. Minua nimenomaan kannustettiin harrastamaan, sillä kun oli positiivinen vaikutus jaksamiseeni. Olen tietysti nainen, mutta erikoista jos miehille on täysin eri linja.

Vierailija
107/123 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset valittaa vähemmästä; tunnettu tosiasia, ja terveydenhuollossa yleisemminkin.

Vierailija
108/123 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mm siksi että terapia maksaa ja miehet nyt vaan maksavat yleensä omat kulunsa. Myös että ne mt ongelmat on useasti naisilla tai naisista johtuvia.  Myös se että terapiahan on aika turhaa puuhaa. Parempi tehdä päätökset kun vatvoa asiaa.

Vierailija
109/123 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttelu ja juoruilu, tuo naisten ratkaisu joka asiaan. Kyllähän se toisaalta auttaahan se kun sillä aikaa kun nainen vain juttelee mies korjaa tilanteen että se ei enää vaivaa

Pahinmat juoruämmät on poikkeuksetta miehiä. Ja mitä ihmettä te miehet teette niiden kavereeidenne kanssa jos ette puhu siis juorua? Miksi te haluatte viettää hirveitä määriä aikaa kavereitten kanssa jos siihen ei kuulu juoruilu? Niinpä, siellä sitä juorutaan työpaikan asiat jne. Eli juoruatte.

Vierailija
110/123 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun elämässä tapahtui kymmenisen vuotta sitten kerralla paljon isoja ja negatiivisia asioita, pahimmat terveyden suhteen. Olin ihan selkeästi masentunut ja pääsin pari kertaa juttelemaan psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa. Oma mies jonkun riidan yhteydessä nimitti minua hulluksi. Sitä en anna miehelle ikinä anteeksi.

Tuo on tosi törkeää. Saman on mies sanonut minulle. Kerros kerrokselta rakkaus häviää.

Vierailija
111/123 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttelu ja juoruilu, tuo naisten ratkaisu joka asiaan. Kyllähän se toisaalta auttaahan se kun sillä aikaa kun nainen vain juttelee mies korjaa tilanteen että se ei enää vaivaa

Pahinmat juoruämmät on poikkeuksetta miehiä. Ja mitä ihmettä te miehet teette niiden kavereeidenne kanssa jos ette puhu siis juorua? Miksi te haluatte viettää hirveitä määriä aikaa kavereitten kanssa jos siihen ei kuulu juoruilu? Niinpä, siellä sitä juorutaan työpaikan asiat jne. Eli juoruatte.

Ei kaakateta, juoruta eikä puhuta vaan TEHDÄÄN, vaikka remonttia tms. mukavaa puuhailua.

Vierailija
112/123 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen mies ja niin masentunut, että en jaksa enää hampaita pestä kuin silloin tällöin. Kaupassa käyntikin on jo tuskien taival. Kiikutan ovelleni ruokaa woltilla kunnes on pakko viedä roskat, jotka alkavat haisemaan liikaa. Roskat ovat 200l muovisäkeissä ympäri kämppää. Ne, mitkä ei haise, en vie niitä lähes koskaan. Niin että tosiaan terapeutille ajan varaaminen ja meneminen on jo sellaisen kynnyksen takana, että en jaksa.  Viimeksi siivosin kämpän jotain 3kk sitten, kun huoltomies kävi vaihtamassa ilmanvaihtosuodattimet, ja oli täten "pakko" siivota. Mulla on varmaan joku paha ADHD ja masennus tai ehkä jopa psykoosi päällä.

No sitten taas siihen, että miksi miehet eivät käy terapiassa, no se on monella toinen syy kuin itsellä, eli se, että miehet haluavat pärjätä ilman muiden apua ja näkevät sen terapian (tosin tyhmästi ja lapsellisesti) itseään miehenä alentavana. Eihän monet miehet käy lääkärissäkään, kun vasta silloin, kun on sydänfilmi poikki tai sormia irti.

Vierailija
113/123 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies kestää kivun eikä valita. Mitä nyt muutkin (miehet) ajattelee jos ne saa tietää että on käynyt terapiassa.

Miehet purkaa vtutuksen ja kivun helpoimpaan ja lähimpään kohteeseen eli omaan vaimoon.

Jos naiset näin päättävät niin oletteko te jotenkin itsetuhoisia kun päätöksen jälkeenkin nalkutatte, valitatte ja ärsytätte miehiä?

Ihanko tosissaan tässä oikeutetaan väkivalta nalkuttamisella ja ärsyttämisellä? 😳

Vierailija
114/123 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän miehet mene lääkäriinkään.

Vierailija
115/123 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen ja ainakin mun miehet on ollut niitä jotka juoruaa joka ikisen asian kavereilleen. En ole ainakaan omissa kavereissani törmännyt tällaiseen.

Mitä nyt tapahtui makuuhuoneessa, mitä se tyttöystävä nyt teki, mistä se nyt taas on suuttunut. Ihan kaikki tulee ulos ensimmäiselle vastaantulevalle.

Vierailija
116/123 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syynä ei ole että naiset on naisia ja miehet on miehiä.

Jos ihminen tarvitsee terapiaa, sitä tarvitsee. Ei siitä voi poiketa sanomalla että olen mies. Vain naiset itkee. Asia ei todellakaan ole näin, ja jokainen jollain tasolla tiedostaa asian.

Naiset on itse luoneet tämän terapiakammoisten miesten joukon. Muistan kun oma äitinikin nälvi masentunutta isääni joka itki. ÄLÄ NY VIITTI ISO MIES. Onko se oikea tapa suhtautua mieheen joka avaa sisintään, että pidetään pillittävänä luuserina.

Muistetaan vielä, että leijonanosa terapeuteista on naisia.

Terapeuteille on ylipäätään vaikeaa päästä, ja moni terapian tarpeessa oleva mies saattaisi toivoa, että terapeuttina olisi toinen mies. Se saattaa olla jopa mahdotonta järjestää.

Vaimoni on yrittänyt päästä terapiaan vuosia.

Lähtökohta on "etsi itse" , ja oikeastaan kaikki ovat täynnä.

Nyt jos miehet valtais terapeutit, naiset uhriutuis kuinka ne ei pääse terapiaan kertomaan kuinka joku kutsui häntä naiseksi ja se sai mimoosankukan romahtamaan! 😅

Siis vaimosi on yrittänyt vuosia päästä terapiaan, ja sinä heität vitsiä asiasta?

Itse ehkä olisin huolissaan puolison hyvinvoinnista jos kokee olevan terapian tarpeessa.

Vierailija
117/123 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen mies ja niin masentunut, että en jaksa enää hampaita pestä kuin silloin tällöin. Kaupassa käyntikin on jo tuskien taival. Kiikutan ovelleni ruokaa woltilla kunnes on pakko viedä roskat, jotka alkavat haisemaan liikaa. Roskat ovat 200l muovisäkeissä ympäri kämppää. Ne, mitkä ei haise, en vie niitä lähes koskaan. Niin että tosiaan terapeutille ajan varaaminen ja meneminen on jo sellaisen kynnyksen takana, että en jaksa.  Viimeksi siivosin kämpän jotain 3kk sitten, kun huoltomies kävi vaihtamassa ilmanvaihtosuodattimet, ja oli täten "pakko" siivota. Mulla on varmaan joku paha ADHD ja masennus tai ehkä jopa psykoosi päällä.

No sitten taas siihen, että miksi miehet eivät käy terapiassa, no se on monella toinen syy kuin itsellä, eli se, että miehet haluavat pärjätä ilman muiden apua ja näkevät sen terapian (tosin tyhmästi ja lapsellisesti) itseään miehenä alentavana. Eihän monet miehet käy lääkärissäkään, kun vasta silloin, kun on sydänfilmi poikki tai sormia irti.

Tulipa surullinen olo tästä.

Miten sua voisi auttaa?

Vierailija
118/123 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset ovat useammin mt-ongelmaisia.

ja muutenkin suurempia terveyspalveluiden käyttäjiä.

Niin on.

Se johtuu siitä kun mies terapioi itseään viinalla eikä lääkäriin mennä ennenkuin on pää kainalossa.

Kuinka paljon säästettäisiin jos miehetkin hoitaisivat itseään ennenkuin ovat hirressä tai leikkauspöydällä?

Miten niin säästettäisiin?

Yhteiskunnallisesti paras mies on sellainen, joka tekee työtä eläkkeelle asti ja sitten kuolee tavalla tai toisella.

Miehen eläkemaksut jäävät kassaan, josta sitten naisille maksetaan eläkettä enemmän suhteessa heiltä saatuihin eläkemaksuihin.

Tsekatkaa Pauli Sumaselta.

Vierailija
119/123 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset käyttää julkisista palveluista suurinta osaa

Katso bussissa ei siellä ole keski-ikäisiä miehiä.

Juu, keski-ikäiset miehet käyttävät kaikista planeetan resursseista valtaosan. Naisille jää sitten heidän aiheuttamiensa ongelmien ratkominen mm. psykiatrian keinoin ja käyttämällä joukkoliikennettä.

Naiset ylläpitävät elämää, miehet tuottavat tuhoa ja kuolemaa. Asian ei tarvitsisi olla näin eikä se olekaan niissä kulttuureissa, joissa on matriarkaatti. Niissä ei käytännössä tapahdu edes rikoksia.

Kerro toki, missä matriarkaattikulttuureita on ja millä kehitystasolla ne ovat?

Vierailija
120/123 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhakyynikko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset käyttää julkisista palveluista suurinta osaa

Katso bussissa ei siellä ole keski-ikäisiä miehiä.

Juu, keski-ikäiset miehet käyttävät kaikista planeetan resursseista valtaosan. Naisille jää sitten heidän aiheuttamiensa ongelmien ratkominen mm. psykiatrian keinoin ja käyttämällä joukkoliikennettä.

Naiset ylläpitävät elämää, miehet tuottavat tuhoa ja kuolemaa. Asian ei tarvitsisi olla näin eikä se olekaan niissä kulttuureissa, joissa on matriarkaatti. Niissä ei käytännössä tapahdu edes rikoksia.

Kerro toki, missä matriarkaattikulttuureita on ja millä kehitystasolla ne ovat?

Koska vastausta ei kuitenkaan näy, vastaan itse, että menee oikein.

Wikistä:

Joitain nykyajan matriarkaalisia etnisiä rymiä tai yhteisöjä ovat Kiinan mosuot, Indonesian minangkabaut, Costa Rican bribrit, Kenian Umojan kylä ja Alabaman Alapinen kylä.

Eivät ihan eturivissä kehitystä eteenpäin vievinä yhteisöinä.

Nämä ovat siis jääneet, Darwinin evoluutioteorian mukaan, matriarkaatin tasolle.

Ihan riippumatta siitä, mitä mieltä feministit ovat

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän