Taloushallinto- ja tilintarkastusalan työn kuormittavuus
Alan ammattilaiset ja asiantuntijat, kuinka paljon kertyi alkuvuoden aikana ylitöitä, anteeksi, liukumia? Ylitöitähän tällä alalla ei tehdä, ainoastaan liukumia, vaikka työpäivä kestäisi 12 tuntia tai työviikko venyisi 60 tuntiseksi. Minulla tuli tänä keväänä "vain" 100 tuntia liukumia, joita ei korvata mitenkään. Saan pitää vapaana tunti-tunnista heti, kun "minulle itselle sopii ja työruuhka on purkautunut". Kesällä helpottaa. Vai helpottaako? Ei minulla. Kesälomat ruuhkauttavat jälleen. Kesätyöntekijöitå ei oteta, mikä tarkoittaa, että lomat täytyy tehdä sisään, koska lomasi aikana ei kukaan sinun töitäsi tee. Tarkoittaa, että ennen lomaasi teet kuukaudessa noin kahden kuukauden työt. Liukumat kasvaa jälleen, mutta voit pitää ne vapaana heti, kun työkiireet helpottaa. Liukumien täytyy mennä vuositasolla nollaan, muuten ne vain katoavat. Tarkoittaa, että syksyllä voit pitää kertyneet liukumat vapaana ja palatessasi liukumavapaalta sinua odottaa ne tekemättömät työt ja aloitat heti kuromaan työkuormaa kiinni. Liukumilla. Ylitöitä ei siis ole. Niistä ei makseta. Tekemällä töitä kellon ympäri et ansaise yhtään enempää eikä ole mahdollisuutta kasvattaa tuloja Sinulla ei ole myöskään aikaa ottaa vastaan muita töitä, koska päätyösi vie niin paljon aikaa ja koettelee jaksamistasi.
Seuratessani hoitoalan työtaistelua, väkiselläkin mietin, että onkohan siellä hoitoalalla opittu vähän liian hyvälle. Taloushallintoalalla taitaa se 3000 euron kuukausipalkka olla aika vakio ja lisiä ei makseta.
Nimim. Mutta voin käydä omilla asioilla kesken työpäivän
Kommentit (74)
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinun työsi fyysisesti raskasta? Oletko vastuussa ihmisten hengistä ihan konkreettisesti?
Mikset mene lakkoon kuten hoitajat, jos mielestäsi työsi on yhtä kurjaa?
Sieltä on taas helppo huudella, kun on vahva liitto ja yleissitova tes. Niitä ei tällä alalla ole. Yksin olet aika heikoilla jos lakkoon menet. Ja kyllä on fyysisesti raskasta. Kokeile istua 10 h tietokoneen ruutua tuijottaen. Sattuu päähän, selkään, silmiin, käsiin, jalkoihin.
Ensinnäkään en ole itse sote-alalla, ja toisekseen, vahva liitto? Mitä ihmettä? Jos sairaanhoitajilla olisi vahva liitto, he olisivat jo saaneet palkankorotuksen ajat sitten.
Jos kaikilla taloushallinnon työntekijöillä on niin kurjaa kuin tässä ketjussa väitetään, ei siinä tarvitse kenenkään mennä yksin lakkoon. <
En ole sen paremmin sote- kuin taloushallinnon alallakaan, mutta sen voin kertoa että sitä kitinää tulee sitten paljon muualtakin kuin sotealalta jos palkan laskennassa alkaa olla virheitä. Ei kukaan käy töissä jos siitä ei saa palkkaa, joten mitä niistä sairaanhoitajistakaan olisi hyötyä jos taloushallintaa ei olisi.
No ei oo ainakaan meidän firman taloushallinnon immeisillä (lue keski-ikäisiä tai sen ylittäneitä naisia ja muutama nuorempi mies controlleri) kiirettä. Tai jos on niin se johtuu siitä että heillä on kyllä aikaa käydä aamukaffella oikein porukalla a noin 20 min, lounaalla 1/2 h ja iltapäiväkahvillekin mennään yhdessä ja siellä ollaan toki 15-20 nim. Toki kiirettä lisää sekin, että ne tekee niin paljon virheitä ja sekoilevat asioissa, että vähintään 30 min päivästä menee niiden korjailuun. Heillä on myös aikaa oikein porukalla haukkua muita firman ihmisiä, koska ovat niin heikkoitsetuntoisia etteivät kestä yhtään mitään poikittaista ja uhriutuvat välittömästi kun saavat palautetta omista virheistään.
Eikö tilitoimistoalalla ole käytännössä mahdotonta järjestää työt niin, että ei tule liukumasaldoa keväällä? Vai miten tilinpäätökset ja veroilmoitukset pitäisi ehtiä tekemään normitöiden ohella ilman että se lisää työaikaa?
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä sairauslomalla taloushallinnon työstä. Aivan jäätävää paskaa koko ala. Aion vaihtaa alaa aivan täysin, enkä ikinä enää tee tuota. Aivan mahdottomat vaatimukset yhdelle ihmiselle, paljon töitä eikä minkäänlaisia virheitä saa tulla.
Sama täällä. Sairauslomalla ja lopulta irtisanouduin kun oli jäätävä työkuorma koko ajan. Isossa yrityksessä töissä, jossa sisäinen "laitos" (taloushallinto). Vaihtuvuus suurta ja paljon työuupumuksia. Mulla toivo loppunut alasta, että löytyykö ollenkaan inhimillistä paikkaa. Varmaankin vaihdan alaa. En halua enää yhtään tammikuuta asua töissä (monesti oon joutunut tekemään 250h/tammikuu ja sitten vähän "normaalimpaa" kevättä).
Ei inssitkään saa ylityöpalkkaa.
Pelkästään vapaa tunteja. Ja aina toki tuurataan lomilla toisten töitä.
Eli duunareilla onkin se helpoin ja suhteessa rahakkain homma...
Vierailija kirjoitti:
No ei oo ainakaan meidän firman taloushallinnon immeisillä (lue keski-ikäisiä tai sen ylittäneitä naisia ja muutama nuorempi mies controlleri) kiirettä. Tai jos on niin se johtuu siitä että heillä on kyllä aikaa käydä aamukaffella oikein porukalla a noin 20 min, lounaalla 1/2 h ja iltapäiväkahvillekin mennään yhdessä ja siellä ollaan toki 15-20 nim. Toki kiirettä lisää sekin, että ne tekee niin paljon virheitä ja sekoilevat asioissa, että vähintään 30 min päivästä menee niiden korjailuun. Heillä on myös aikaa oikein porukalla haukkua muita firman ihmisiä, koska ovat niin heikkoitsetuntoisia etteivät kestä yhtään mitään poikittaista ja uhriutuvat välittömästi kun saavat palautetta omista virheistään.
No huhhuh, mikä mahtaa olla oma toimenkuvasi? Työtehtäviisi tuskin kuuluu taloushallinnon työntekijöiden kahvitaukojen kyttääminen? Mutta kiva, että itse et hauku muita, olet varmasti koko työyhteisön valopilkku, oikein ihana ja ystävällinen päivänsäde!
Olen ilmeisesti onnekas, kun olen päässyt keskisuuren yrityksen taloushallintoon controlleriksi. Muutaman päivän kuumvaihteessa täytyy tehdä pidempää päivää, mutta ne saa pitää vaikka samassa kuussa vapaana. Itse pidin juuri lasten hiihtolomaviikon saldovapaita, halusin säästää varsinaiset talvilomat pääsiäiseen. Täysin vapaa etätyö, työtä sopivasti, mukavat työkaverit, ihana ala (tes on sen alan mukainen, ei taloushallinnon), 5 vkoa kesälomaa ja hyvät edut. Meillä siis varsinainen kirjanpito ulkoistettu tilitoimistoon.
Nyt on ensimmäistä kertaa taloushallintoala lakossa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tilitoimistoalalla ole käytännössä mahdotonta järjestää työt niin, että ei tule liukumasaldoa keväällä? Vai miten tilinpäätökset ja veroilmoitukset pitäisi ehtiä tekemään normitöiden ohella ilman että se lisää työaikaa?
Tämä on mysteeri, jota olen pohtinut koko 15-vuotisen tilitoimistourani ajan. Kun perustyötä pitää olla sen verran, että on työllistetty ja tuottava touko-joulukuussakin, se johtaa vähän väkisin siihen, että alkuvuoden veroilmoitussuma tulee normityön päälle. Työ perustuu määräpäiville (palkkapäivät, oma-aloitteiset verot jne), niin niitä ei oikein voi sysätä odottamaan parempia aikoja.
Tsemppiä muille samalla alalla oleville, kyllä kohta taas helpottaa. 🙃
Oletko kokeillut olla tekemättä niitä ylitöitä
Minkä vuoksi tällaiseen korvauksettomaan ylityökäytäntöön ei puututa, vaikka se ei ole laillista?
Kokeile lastensuojelutyötä ja katsotaan sitten vieläkö vingut työsi rankkuudesta😂
Jotenkin ketuttaa enemmän kuin yleensä kun kesälomat on nyt pidetty. En taaskaan pystynyt pitämään mitään kuukauden yhtenäistä pätkää. Kevään ylityösaldoja nollailen päivän sieltä, päivän täältä. Työ ei enää anna itselle oikein mitään.
Ala on eri, mutta minä pidän aina liukumat pois ennen vuosilomia. Tähän väliin lisättäköön että meidän firmassa ne saa pitää kokonaisina päivinä, myös putkeen.
Jos vuosilomaa kertyy liikaa HR alkaa urmuttaa. Jos liukumat katoaa kerran vuodessa ketään ei kiinnosta.