Uurnanlasku viikonloppuna. Miten pitää pukeutua, mitä tehdä?
Lähisukulainen menehtyi. En häntä tuntenut, tapasin vain pari kertaa. Olen kuitenkin ollut tekemisissä parin muun hänen puolen sukulaisen kanssa ja olen muutenkin tervetullut uurnanlaskuun.
Juhlaa ei järjestetä, vieraita on kymmenkunta.
En ole koskaan ollut uurnanlaskussa tai hautajaisissa. Mitä siellä pitää tehdä. Vienkö kukkia? Muille omaisille jotain? Pitääkö kaikkien vaatteiden olla mustat juhlavaatteet vai saanko mennä siisteissä tummissa vaatteissa, esim mustat farkut ja siisti paita?
Kommentit (33)
Mikset kysy niiltä muilta sukulaisilta millasena sinne mennään.
Mustat hautajaisvaatteet. Ei farkkuja. Kysy kutsujalta niistä kukista, onko toiveita.
Pukeudu samoin kuin pukeudut hautajaisiin.
Kumisaappaat ja lapio mukaan, kaivuuhommia tiedossa.
Yksi ruusu vainajan muistoksi riittää, muille sukulaisille ei viedä mitään.
Vainajan lähimmälle omaiselle esitetään surunvalittelu.
Pukeutuminen riippuu vähän alueesta ja suvusta. Mieti, miten sukusi pukeutuu muihin tapaamisiin. Mutta mustat vaatteet kaikissa hautajaisseremonioissa on se turvallisin valinta.
Ainakin nuorilla mustat farkut ovat mielestäni ihan ok.
Hautajaisvaatteet ja menet paikalle sekä esität osanottosi. Siinäpä se.
Vierailija kirjoitti:
Mustat hautajaisvaatteet. Ei farkkuja. Kysy kutsujalta niistä kukista, onko toiveita.
Mistä voit tietää, että farkut eivät ole ok? Ei kaikki pukeudu hautajaisiinkaan pukuun ja/tai jakkupukuun. Meillä mummin uurna laskettiin ihan tavalliset arkivaatteet päällä. Ei ollut hautajaiset sanan juhlamerkityksessä.
Siistit hillityt vaatteet. Suntio tai joku muu seurakunnan edustaja tulee näyttämään paikan kulkien edellä, joku omainen kantaa uurnan ja muut kävelette jäljessä. Hautapaikalla uurna lasketaan ja peitetään, voitte laulaa jotakin, joku voi lausua jonkun sanan tai sitten ei, oman halun mukaan. Laskette kukat, ja siinä se, hajaannutte tai menette kahville, miten omaiset on suunnitelleet. Et tarvitse sanoa mitään tai voit esittää osanoton vaikka saapuessasi paikalle.
Siistit tummat vaatteet riittävä, kun ei kerran ole muistotilaisuutta (sitä "juhlaa") erikseen. Yhden ruusun voit viedä hautapaikalle laskettavaksi. Omaisille ei viedä mitään. Saapuessasi sanot tervehtimisen jälkeen "Otan osaa".
Vierailija kirjoitti:
Lapio on yleensä talon puolesta.
Itse olin uurnanlaskussa arkivaatteissani mutta paikalla oli vain minä, naisystäväni ja joku suntio tms joka näytti paikan
Lähimmälle omaiselle voit lähettää kukkia myös kotiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä voit tietää, että farkut eivät ole ok? Ei kaikki pukeudu hautajaisiinkaan pukuun ja/tai jakkupukuun. Meillä mummin uurna laskettiin ihan tavalliset arkivaatteet päällä. Ei ollut hautajaiset sanan juhlamerkityksessä.
Olen sattumoisin ollut paikalla tai lähellä, kun pieni omaisryhmä ja suntio olivat laskemassa uurnan hautaan. Näytti, että omaiset olivat tavallisissa vaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sattumoisin ollut paikalla tai lähellä, kun pieni omaisryhmä ja suntio olivat laskemassa uurnan hautaan. Näytti, että omaiset olivat tavallisissa vaatteissa.
Useimmiten näin onkin, jos tilaisuus sisältää pelkän uurnanlaskun eikä ole muistotilaisuutta sen jälkeen. Silloin kyse ei ole juhlasta eikä asunakaan ole juhla-asu. Hillitty asu kuitenkin silti (ei esim. verkkosukkahousuja tai jotain räikeää toppia tms.)
Vierailija kirjoitti:
Pukeudu samoin kuin pukeudut hautajaisiin.
Nokun en ole ikinä ollut hautajaisissa. Olen vain nähnyt televisiosta ja ne on olleet pääasiassa amerikkalaisia ohjelmia, enkä usko, että Suomessa olisi samanlaista.
Kiitos vastauksista kaikille!
- ap
Kysy niiltä lähimmiltä omaisilta, onko heillä joku pukeutumiskoodi sovittuna ko. tilanteeseen.
Voi olla myös papin johtama rukoushetki haudalla. Hautajaisasu ja tyyli eli musta ja luonteeltaan vaatimaton/hillitty. Siitä ei kannata tinkiä yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se uurnanlasku paikka ole jo valmiiksi avattu, seurakunnan puolesta.
Se hautapaikkahan pitää maksaa.
Ja vaikka se uurna laskettaisiin jo valmiiseen hautapaikkaan, missä on jo vaikka arkkuhaudattuja. silti se uusi haudattava, vaikkakin uurna paikka, pitää maksaa.
Seurakunta voi myös peittää sen uurnaa varten avatun tilan.
Uurnahan tarvitseee vähemmän tilaa haudasta, kuin arkut.
Ja saattoväki voi kai kyllä peittää, lapioida sen uurnapaikan umpeen?
Vie yksi ruusu. Pue kevyesti.Ei ole pakko olla mustissa.