Sain perinnästä laskun vaikka en koskaan saanut yhtäkään laskua kirjeenä
Miten nämä perintäjutut oikein menee?
Sain laskun perintätoimistosta suoraan nettipankkiin hyväksyttäväksi: 560e. Alkuperäinen lasku on tullut maksettavaksi joulukuussa 2021 ja ollut 380e. En ole saanut paperilaskua enkä muistutustakaan, eikä ole pankkiinkaan tullut e-laskua koskaan.
Onko tämä nyt ihan oikein ja voivatko kulut todella olla näin valtavat eli 180e enemmän 380e laskusta viidessä kuukaudessa?
Olen aina maksanut laskuni ajallaan tai viimeistään muistutuksesta muutaman kerran aikanaan silloin, kun lapset ovat olleet pieniä ja on ollut valtavasti muistettavaa. Siksi joudun kyselemään tyhmiä.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet laskuttaa sähköpostitse ja se on kyllä ihan vihoviimeinen tapa kun ne laskut hukkuu jonkun mainosten sekaan tai menee pahimmillaan roskaposteihin... Useammatkin muistutusmaksut maksellut tästä syystä ja kyllä ärsyttää. Vaikka oma mokahan se tavallaan on.
Ei ole oma mokasi vaan todellakin yksi nykyajan kiusoista. Kyllä hyviin tapoihin kuuluu laskuttajankin tiedustella laskun perään eikä vaan heti heittää sitä jonkun perintätoimiston lisämaksutettavaksi.
Tästä kyllä varoitetaan kuluttajaa. Harva vaan niitä laskutuksen ehtoja lukee, helppoa ja kätevää ostaa esim osamaksulla.
Kyllä, mutta aina ei ole kyse mistään shoppailusta. Perintätoimistot eivät todellakaan vaivaudu etsimään Sinua, ilokseen vain postittelevat karhukirjeitään. Mielestäni tähän touhuun pitäisi puuttua. Kyllä laskut pitää maksaa, mutta ensin niiden on tultava perille.
Ennen oli kyllä helppoa, kun kaikki laskut tuli kirjallisina (etana-)postilaatikkoon, ja suoraperintään laittoi vain usein toistuvat laskut.
Kun kielsit mainokset, etkä tilannut lehtiä, ei tullut kuin laskuja. Hyvin löytyi, vaikka elämä oli kiireistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi myös näin kerran, lasku oli vain omapostissa, jota en edes tiennyt hankkineeni 😅 Ehdin vaan ihmetellä ettei siitä tullut laskua. Noh, onneksi oli lasku, joka meni suoraan perintään niin ei ehtinyt kasvaa korkoa kuin pari kymppiä.
Tuo omaposti on mystinen. Mullakin se on, koska sain viestejä, että siellä on sitä ja tätä, mutta en sitä ole aktivoinut koskaan. Ellen sit kännissä, mutta tuskin. Mulla ei ole mitään käsitystä mitä siellä tällä hetkellä edes on.
Ehkä siellä kannattaisi käydä katsomassa mitä siellä on, jos ei muuta niin kerran kahdessa viikossa. Ettei käy jotain vastaavaa kuin ap:lle tai muuta ikävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet laskuttaa sähköpostitse ja se on kyllä ihan vihoviimeinen tapa kun ne laskut hukkuu jonkun mainosten sekaan tai menee pahimmillaan roskaposteihin... Useammatkin muistutusmaksut maksellut tästä syystä ja kyllä ärsyttää. Vaikka oma mokahan se tavallaan on.
Ei kannata tilata jokaista uutiskirjettä 10% alennuksen toivossa tai kannattaa nyt ainakin pitää ne erillisenä virallisesta postista.
Kyllä ne alkaa lähettää niitä uutiskirjeitä ihan pyytämättäkin aina kun tilaa netistä jotain. Ja joo ne menee eri kansioon, mutta sitten kun joskus se lasku menee sinne mainosten sekaan niin huomaamattahan se jää.
Kyllä se ihan oma moka on, jos ei sähköpostista omia laskujaan osaa tsekata. Ja ihan samalla tavalla voi myös paperilasku eksyä mainosten joukkoon, ellei viitsi läpi katsoa.
Ei sillä, että haluaisin arvostella, sattuuhan sitä, mutta oma virhe se silti on.
Näin se vaan menee ja ap ihmettelee. 🥴
Jos on aikuinen niin miten tätä ei tiedä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi myös näin kerran, lasku oli vain omapostissa, jota en edes tiennyt hankkineeni 😅 Ehdin vaan ihmetellä ettei siitä tullut laskua. Noh, onneksi oli lasku, joka meni suoraan perintään niin ei ehtinyt kasvaa korkoa kuin pari kymppiä.
Tuo omaposti on mystinen. Mullakin se on, koska sain viestejä, että siellä on sitä ja tätä, mutta en sitä ole aktivoinut koskaan. Ellen sit kännissä, mutta tuskin. Mulla ei ole mitään käsitystä mitä siellä tällä hetkellä edes on.
Ehkä siellä kannattaisi käydä katsomassa mitä siellä on, jos ei muuta niin kerran kahdessa viikossa. Ettei käy jotain vastaavaa kuin ap:lle tai muuta ikävää.
Niin ja ainakin silloin kun on esim tilannut jotain laskulla ja sitä ei näy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan niin, kun jaksais.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata tilata jokaista uutiskirjettä 10% alennuksen toivossa tai kannattaa nyt ainakin pitää ne erillisenä virallisesta postista.
Kyllä ne alkaa lähettää niitä uutiskirjeitä ihan pyytämättäkin aina kun tilaa netistä jotain. Ja joo ne menee eri kansioon, mutta sitten kun joskus se lasku menee sinne mainosten sekaan niin huomaamattahan se jää.
Kyllä se ihan oma moka on, jos ei sähköpostista omia laskujaan osaa tsekata. Ja ihan samalla tavalla voi myös paperilasku eksyä mainosten joukkoon, ellei viitsi läpi katsoa.
Ei sillä, että haluaisin arvostella, sattuuhan sitä, mutta oma virhe se silti on.
Mutta ennen sai uuden laskun jos sille ekalle sattui jotain. Nykyään menee heti perintään ja iso summa perintäkuluja. Ei ole mielestäni ok, vaan on rahastussysteemi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaposti on yksi pirullinen riesa, jonka Posti avaa, asiakkaalta lupaa kysymättä, kun tekee muuttoilmoituksen. Mulla alkoi myös mennä sinne laskuja, enkä edes tiennyt, että mulla on sellainen. Sen sulkeminen oli myös aika kinkkinen juttu, mutta onneksi sentään onnistuu. Tollaseen pitäisi erikseen kysyä asiakkaan lupa, eikä toimia omavaltaisesti.
Omaposti on tosiaan riesa. Oli ihan ok jossain vaiheessa, kun sinne pääsi pankkitunnuksilla. Sitten keksivät, että pitää kirjautua salasanalla. Salasana kuitenkin unohtui, mutta sen sai palauttaa pankkitunnuksilla.
Salasanan säännöt oli niin monimutkaiset, että aina unohti sen uuden salasanan. No joka kerta sama juttu, että pankkitunnuksilla uuden salasanan luonti. :D
Omapostin saa sovelluksena älypuhelimeen eikä tarvitse mitään salasanaa kun se aukeaa heti. On todella kätevä kun sinne tulee pakettien seuranta ja näkee missä paketti menee. Lisäksi siellä saa paketin kohdassa auki qr-koodin niin saavat asiamiespostissa lukea sen lukulaitteella. Lisäksi mun palkkalaskelmat tulee sinne.
En ymmärrä mitä vaikeaa tuossa omapostissa muka on.
Jos voit todistaa, että e-lasku on ollut käytössä koko ajan etkä ole laskua saanut, niin hyvä sauma saada perintäkulut mitätöityä koska et ole sitä saanut. Mutta usko pois, joka toinen perinnässä kierivät asiakas yrittää tuota "en saanut laskua eikä vaan käynyt puoleen vuoteen mielessäkään etten ole maksanut mitään", joten se ei ihan vaan soittamalla mene läpi.
Vierailija kirjoitti:
Näin se vaan menee ja ap ihmettelee. 🥴
Jos on aikuinen niin miten tätä ei tiedä?
Kuten sanoin jo aiemmin, ehkä koet tämänkin ilon joskus vaikka kuinka luulet olevasi tarkka parempi ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Jos voit todistaa, että e-lasku on ollut käytössä koko ajan etkä ole laskua saanut, niin hyvä sauma saada perintäkulut mitätöityä koska et ole sitä saanut. Mutta usko pois, joka toinen perinnässä kierivät asiakas yrittää tuota "en saanut laskua eikä vaan käynyt puoleen vuoteen mielessäkään etten ole maksanut mitään", joten se ei ihan vaan soittamalla mene läpi.
Tämän takia laskun jälkeen pitäisi tulla MUISTUTUSlasku ja sitten vasta perintä. Miksi asiakkaan pitää todistaa olevansa oikeassa? Miten todistat että paperilasku ei tullut perille?
Mitäs, jos palvelun tai tavaran toimittaja ei vaan lähetä laskua ? Ovat siis itse unohtaneet laskuttaa vaikka toimitukset rullaa. Kuinka kauan uskaltaisitte jatkaa ennenkuin kertoisitte heille mokastaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaposti on yksi pirullinen riesa, jonka Posti avaa, asiakkaalta lupaa kysymättä, kun tekee muuttoilmoituksen. Mulla alkoi myös mennä sinne laskuja, enkä edes tiennyt, että mulla on sellainen. Sen sulkeminen oli myös aika kinkkinen juttu, mutta onneksi sentään onnistuu. Tollaseen pitäisi erikseen kysyä asiakkaan lupa, eikä toimia omavaltaisesti.
Omaposti on tosiaan riesa. Oli ihan ok jossain vaiheessa, kun sinne pääsi pankkitunnuksilla. Sitten keksivät, että pitää kirjautua salasanalla. Salasana kuitenkin unohtui, mutta sen sai palauttaa pankkitunnuksilla.
Salasanan säännöt oli niin monimutkaiset, että aina unohti sen uuden salasanan. No joka kerta sama juttu, että pankkitunnuksilla uuden salasanan luonti. :D
Omapostin saa sovelluksena älypuhelimeen eikä tarvitse mitään salasanaa kun se aukeaa heti. On todella kätevä kun sinne tulee pakettien seuranta ja näkee missä paketti menee. Lisäksi siellä saa paketin kohdassa auki qr-koodin niin saavat asiamiespostissa lukea sen lukulaitteella. Lisäksi mun palkkalaskelmat tulee sinne.
En ymmärrä mitä vaikeaa tuossa omapostissa muka on.
No eihän siinä mitään vaikeaa varmasti olekaan, mutta jos edes tiedä sitä olevan tai mitä sinne menee. En mä kaipaa postiappia.
Et missään tapauksessa ole reagoimatta vaan otat heti paikalla yhteyttä perintätoimistoon ja ilmoitat, ettet ole koskaan saanut alkuperäistä laskua. Pyydät siitä kopion ja tiedon siitä millä tavalla alkuperäinen on lähetetty silloin joulukuussa (paperilla, sähköpostiin vai minne).
Vierailija kirjoitti:
Joo, mulle kävi sama, tuli karhu. Kyselin alkup laskun perään ja sanoivat että löytyy omapostista. Jouduin sitte luomaan tunnukset että pääsin sinne tarkastamaan laskua. Annoin huutia koska aiemmin lasku tuli spostiin. Luulin vaan että oli jäänyt maksamatta, unohtunut tms. Nyt on tullut spostiin kuten kuuluu.
Se omaposti on jokin virallinen postijuttu!
Perintälasku ei koskaan voi tulla nettipankkiin. Tuo on huijauslasku.
Ja sopimuksen tekijän pitää ilmoittaa oikea osoite tai uusi osoite jos muuttaa. Eihän mikään firma tiedä että sinä muutit Matin kans kinppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sieltä saa laitettua asetuksista, että tulee sähköposti-ilmoitus, jos on tullut kirje sinne omapostiin. Kävin itsekin katsomassa mitä siellä on, kaikki kirjeet oli joltain viranomaisilta. Ei taida yksityiset toimijat tuota käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se paperilasku tule perille eikä ole maksettavissa normaalisti jos Posti ei sitä perille toimita. Itsellekin käynyt niin että tulee karhulasku vaikkei alkuperäistä laskua ole koskaan tullut.
Kannattaa kaikki mahdolliset paperilaskut siirtää sähköisiksi jos mahdollista.
Ei jokaisessa tämän maan kolkassa aina sähköpostit toimi, koska operaattorien toiminnat saattavat takuta välillä aika pahastikin. Esim meidän mökkipaikkakunnalla saattaa joskus ruuhka-aikoina eli vilkkaina loma-aikoina, suurten urheilutapahtumien yms aikoihin sähköpostit tulla perille parin vrk viiveellä, vaikka nettisurffailu sujuisi joten kuten. Parempi ottaa tuon takia laskut ihan normisti paperisina.