Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain perinnästä laskun vaikka en koskaan saanut yhtäkään laskua kirjeenä

Vierailija
12.05.2022 |

Miten nämä perintäjutut oikein menee?

Sain laskun perintätoimistosta suoraan nettipankkiin hyväksyttäväksi: 560e. Alkuperäinen lasku on tullut maksettavaksi joulukuussa 2021 ja ollut 380e. En ole saanut paperilaskua enkä muistutustakaan, eikä ole pankkiinkaan tullut e-laskua koskaan.

Onko tämä nyt ihan oikein ja voivatko kulut todella olla näin valtavat eli 180e enemmän 380e laskusta viidessä kuukaudessa?

Olen aina maksanut laskuni ajallaan tai viimeistään muistutuksesta muutaman kerran aikanaan silloin, kun lapset ovat olleet pieniä ja on ollut valtavasti muistettavaa. Siksi joudun kyselemään tyhmiä.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävi minullekin kerran vastaavasti. Ota yhteyttä perintätoimistoon ja vaadi perintäkulut hyvitettäväksi. Perintälain mukaan kirjallinen muistutus on lähetettävä, ja koska näin ei ole tapahtunut, ovat kulut aiheettomia.

Vierailija
22/69 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi myös näin kerran, lasku oli vain omapostissa, jota en edes tiennyt hankkineeni 😅 Ehdin vaan ihmetellä ettei siitä tullut laskua. Noh, onneksi oli lasku, joka meni suoraan perintään niin ei ehtinyt kasvaa korkoa kuin pari kymppiä.

Tuo omaposti on mystinen. Mullakin se on, koska sain viestejä, että siellä on sitä ja tätä, mutta en sitä ole aktivoinut koskaan. Ellen sit kännissä, mutta tuskin. Mulla ei ole mitään käsitystä mitä siellä tällä hetkellä edes on.

Omaposti on yksi pirullinen riesa, jonka Posti avaa, asiakkaalta lupaa kysymättä, kun tekee muuttoilmoituksen. Mulla alkoi myös mennä sinne laskuja, enkä edes tiennyt, että mulla on sellainen. Sen sulkeminen oli myös aika kinkkinen juttu, mutta onneksi sentään onnistuu. Tollaseen pitäisi erikseen kysyä asiakkaan lupa, eikä toimia omavaltaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kävi kerran niin että lasku/laskut oli menneet entiseen osoitteeseen. Sain vasta perintäkirjeen, jonka hinta oli jotain 10-kertainen alkusummaan nähden.

Vierailija
24/69 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo, ei ole mitään amerikantiedettä päätellä, että palvelu, tuote, jne pitää maksaa.

Vierailija
25/69 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin kävi. Ainoa "kadonnut" viesti koskaan sähköpostissa se lasku. En jaksanut taistella. Ilmoitin asiasta aville ja kuluttajaneuvontaan ja maksoi laskun perintäkuluineen. Ei ollut ainoa tapaus kyseisestä firmasta, joka kaikenlisäksi sai vielä koronatukia.

Vierailija
26/69 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kävi kerran niin että lasku/laskut oli menneet entiseen osoitteeseen. Sain vasta perintäkirjeen, jonka hinta oli jotain 10-kertainen alkusummaan nähden.

Ei käyny mielessä kysellä perään, kun laskua ei näkynyt?

Vierailija
27/69 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muutahan se on muiden vika, kun laskut jää maksamatta.

Vierailija
28/69 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi myös näin kerran, lasku oli vain omapostissa, jota en edes tiennyt hankkineeni 😅 Ehdin vaan ihmetellä ettei siitä tullut laskua. Noh, onneksi oli lasku, joka meni suoraan perintään niin ei ehtinyt kasvaa korkoa kuin pari kymppiä.

Tuo omaposti on mystinen. Mullakin se on, koska sain viestejä, että siellä on sitä ja tätä, mutta en sitä ole aktivoinut koskaan. Ellen sit kännissä, mutta tuskin. Mulla ei ole mitään käsitystä mitä siellä tällä hetkellä edes on.

Omaposti on yksi pirullinen riesa, jonka Posti avaa, asiakkaalta lupaa kysymättä, kun tekee muuttoilmoituksen. Mulla alkoi myös mennä sinne laskuja, enkä edes tiennyt, että mulla on sellainen. Sen sulkeminen oli myös aika kinkkinen juttu, mutta onneksi sentään onnistuu. Tollaseen pitäisi erikseen kysyä asiakkaan lupa, eikä toimia omavaltaisesti.

Muuttoilmoitukseenko se liittyi? Tämä selittää. On kyllä ihan perseestä tollanen.

Vierailija
29/69 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksittäinen kerta voi olla postin moka, mutta jos tuo toistuu, sitä ei enää voi postin piikkiin laittaa.

Puolisolleni tuli puhelinoperaattorista usean kerran peräkkäin vain muistutuslasku. Alkuperäistä laskua ei tullut ollenkaan. Hän oli sinne firman laskutusosastolle yhteydessä. Lupasivat korjata asian. Seuraavan kuun lasku tuli taas muistutuslaskuna eräpäivän jälkeen. Puolisoni vaihtoi operaattoria.

Nyt tulee kaikki mahdolliset laskut sähköisenä, joten ei ole posti sotkemassa asioita. Toki pitää aina tarkistaa roskaposti-/mainoskansio, onko sinne mennyt mitään laskuja. Usein on. Myös tilausvahvistuksia menee paljon tuonne roskikseen.

Puhelinlaskut, vakuutukset, yms on nykyään myös aika näppäriä, kun avoimet laskut näkee netissä.

Vierailija
30/69 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo, ei ole mitään amerikantiedettä päätellä, että palvelu, tuote, jne pitää maksaa.

Ei ole ei, mutta ei sekään nyt ole mitenkään ihmeellistä jos joskus unohtuu joku asia, kun sitä muistettavaa on paljon. Varsinkin jos ei ole edes sitä laskua tullut. Mutta tarkistaisin kyllä millaiset ohjeet harrastuksen maksuista annetaan, monissa lasten harrastuksissa on vaan seuran sivuilla tai ilmoittautumisviestissä maksuohjeet, varsinaista laskua ei välttämättä tule. Vaikka kait nyt pitäisi tulla edes se muistutus ennen kuin se menee perintään.

Vierailija
31/69 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nykyinen perintäsysteemi on pelkkää rahastusta. Perintätoimistot eivät tee elettäkään etsiäkseen vaikka ihmisen uutta osoitetta, lähettelevät vain laskujaan minne sattuu ja korottavat joka kerta.

En maksaisi mitään perintalisiä, ilmoita kuluttaja-asiamiehelle. Maksa heti vain se alkuperäinen maksu.

Vierailija
32/69 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet laskuttaa sähköpostitse ja se on kyllä ihan vihoviimeinen tapa kun ne laskut hukkuu jonkun mainosten sekaan tai menee pahimmillaan roskaposteihin... Useammatkin muistutusmaksut maksellut tästä syystä ja kyllä ärsyttää. Vaikka oma mokahan se tavallaan on.

Vierailija
33/69 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ei, mutta ei sekään nyt ole mitenkään ihmeellistä jos joskus unohtuu joku asia, kun sitä muistettavaa on paljon. Varsinkin jos ei ole edes sitä laskua tullut. Mutta tarkistaisin kyllä millaiset ohjeet harrastuksen maksuista annetaan, monissa lasten harrastuksissa on vaan seuran sivuilla tai ilmoittautumisviestissä maksuohjeet, varsinaista laskua ei välttämättä tule. Vaikka kait nyt pitäisi tulla edes se muistutus ennen kuin se menee perintään.

Totta, laskut menevät vääriin osoitteisiin hyvin usein. Aivan pervoa että perintätoimistot saavat rahastaa ja rahastaa kadonneella laskulla. Paskapäät.

Vierailija
34/69 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet laskuttaa sähköpostitse ja se on kyllä ihan vihoviimeinen tapa kun ne laskut hukkuu jonkun mainosten sekaan tai menee pahimmillaan roskaposteihin... Useammatkin muistutusmaksut maksellut tästä syystä ja kyllä ärsyttää. Vaikka oma mokahan se tavallaan on.

Ei ole oma mokasi vaan todellakin yksi nykyajan kiusoista. Kyllä hyviin tapoihin kuuluu laskuttajankin tiedustella laskun perään eikä vaan heti heittää sitä jonkun perintätoimiston lisämaksutettavaksi.

Vierailija
35/69 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman muutahan se on muiden vika, kun laskut jää maksamatta.

Kyllä muuten toisinaan voi jopa olla, vaikka sun onkin ehkä vaikea uskoa.

Vierailija
36/69 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata tilata jokaista uutiskirjettä 10% alennuksen toivossa tai kannattaa nyt ainakin pitää ne erillisenä virallisesta postista.

Vierailija
37/69 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaposti on tosiaan riesa. Oli ihan ok jossain vaiheessa, kun sinne pääsi pankkitunnuksilla. Sitten keksivät, että pitää kirjautua salasanalla. Salasana kuitenkin unohtui, mutta sen sai palauttaa pankkitunnuksilla.

Salasanan säännöt oli niin monimutkaiset, että aina unohti sen uuden salasanan. No joka kerta sama juttu, että pankkitunnuksilla uuden salasanan luonti. :D

Vierailija
38/69 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole oma mokasi vaan todellakin yksi nykyajan kiusoista. Kyllä hyviin tapoihin kuuluu laskuttajankin tiedustella laskun perään eikä vaan heti heittää sitä jonkun perintätoimiston lisämaksutettavaksi.

Tästä kyllä varoitetaan kuluttajaa. Harva vaan niitä laskutuksen ehtoja lukee, helppoa ja kätevää ostaa esim osamaksulla.

Vierailija
39/69 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ehkä koet tämän itse vielä joskus? Vaikka kuinka olisi säntillinen ihminen niin sitä jotain laskua voi olla vaikea löytää jos sitä ei ikinä tule, tulee vaan heti perintä ja pari sataa jotain ylimääräistä maksua.

Vierailija
40/69 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se paperilasku tule perille eikä ole maksettavissa normaalisti jos Posti ei sitä perille toimita. Itsellekin käynyt niin että tulee karhulasku vaikkei alkuperäistä laskua ole koskaan tullut.

Kannattaa kaikki mahdolliset paperilaskut siirtää sähköisiksi jos mahdollista.