Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kurtturuusu kielletään lailla. Ruusunmarjat käsketään heittää poltettaviin jätteisiin!

Vierailija
12.05.2022 |

Vähintä on kerätä kurtturuusun marjat muovikanisteriin, joka sitten toimitetaan palaviin jätteisiin.

Onpa taas ekologinen virallisen tahon neuvo.
Heittäkää marjat poltettaviin jätteisiin.

Ruusunmarjat (siis kurtturuusun) ovat terveellistä superruokaa. Ja luomuakin useimmiten.

Vaikka kurtturuusu hävitettäisiin, niin sitä hävittäessä ja marjoja kerätessä ohjeen mukaan olisi järkevää neuvoa käyttämään marjat ruokana.
Hillona, marmeladina, mehuna, kiisselinä, kuivattuna marjarouheena puuron, myslin tai jogurtin seassa, vaikka paistin gourmet-kastikkeessa.

Ei ne sieltä ruoasta leviä takaisin luontoon!

https://www.is.fi/asuminen/art-2000008808882.html?utm_medium=alsoreadth…

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/10/14/ruusunmarja-syksyn-yllattava-t…

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en mä edes tunnista kasvia vaikka mulla onkin iso piha. Olenko rikollinen nyt sitten jos siellä jossain lymyääkin tällainen kasvi?

M

Vierailija
22/102 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurtturuusuja on myös lajike, mitä ei tarvitse hävittää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerää hommaa taas kerran. Tälläiseen turhaan laitetaan rahoja.

Juu, ihan turhaa on suojella suomalaista luontoa. 

Asut varmaan keskellä Helsinkiä? Jos jalkaudut kehäkolmosen ulkopuolelle, huomaat ettei täällä mitään kurtturuusumetsiä tai -peltoja ole yhtään missään. Ihmehysteriaa lupiineista ja kurttulehtiruusuista.

Vierailija
24/102 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On terveellistä, mutta niin pahanmakuista ja vaivalloista käsitellä, että harva jaksaa nähdä vaivaa. Itse olen parina syksynä kerännyt ruusunmarjoja ja tehnyt mm. hilloa. Tulos: hillo oli vielä keväällä kaikki käyttämättä. Ei sitä saa alas, omena-ruusunmarjahillo oli ainoa jota sai syötyä edes osan. Olen kyllä kuivannut ja rouhinut marjoja myös ja se on ollut hyvä tapa, niissä se jopa maistuu ihan hyvältä. Mutta on siinä hitonmoinen vaiva.

Vierailija
25/102 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en edes tajua miksi ihmeessä se nyt edes piti kieltää? Kasvaako sitä muka liikaa jossain? Aivan kahjoa vieraslajihysteriaa!

Kurtturuusuja kasvaa kesäisin baarien terasseilla, yrittävät epätoivoisesti saada seksiä nuoremmilta miehiltä.

Vierailija
26/102 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asut varmaan keskellä Helsinkiä? Jos jalkaudut kehäkolmosen ulkopuolelle, huomaat ettei täällä mitään kurtturuusumetsiä tai -peltoja ole yhtään missään. Ihmehysteriaa lupiineista ja kurttulehtiruusuista.

Ei tarvitsekaan olla peltoja, että ne vie vähemmän aggressiivisilta kasveilta elintilaa. Kyllä näkee ihan kaikkialla Suomessa, miten ojanpenkat on täynnä lupiineja. Herkemmät kasvit ei pysty taistelemaan elintilasta lupiinin kanssa.

Vierailija
27/102 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tajua tätä jatusta "neitseellisestä" suomalaisesta luonnosta. Mitä se edes on? Luonto(kin) muuttuu ja muuntuu koko ajan, myös täällä. Perunakin on vieraslaji.

Vierailija
28/102 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurtturuusu aiheuttaa merkittävää haittaa etenkin hiekkarantojen lajistolle. Se uhkaa kymmeniä uhanalaisia ja silmälläpidettäviä lajeja. Lisäksi se haittaa rantojen virkistyskäyttöä. Pahimmillaan läpitunkemattomat kasvustot ovat hehtaarien laajuisia. Laajojen esiintymien poistaminen on erittäin haastavaa, varsinkin saaristossa.

https://www.luke.fi/fi/uutiset/vieraslaji-kurtturuusu-uhkaa-merenrantoj…

Vierailija
29/102 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lähimetsässä kasvaa kurtturuusua (Itä-Suomessa). Sehän leviää kuin rutto, ei kuuluu Suomen luontoon ja näin ollen joutaakin kyllä hävittää.

Vierailija
30/102 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kurtturuusu on eri asia kuin se toinen ruusu, jossa isot ruusunmarjat, jossa on suorat pinkit ruusunlehdet. Mutta sekin on piikkinen. Sopii pihan sijaan sinne missä lapset ja eläimet eivät saa piikkejä.

Kurtturuusu on paras syötävien ruusunmarjojen tuottaja täällä pohjoisessa.

Ei tuota tietoa purematta niele. Todisteet pöytään antioksidanteista. Ja kurtut omalle alueelle, ei sinne tänne.

Vierailija
31/102 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en tajua tätä jatusta "neitseellisestä" suomalaisesta luonnosta. Mitä se edes on? Luonto(kin) muuttuu ja muuntuu koko ajan, myös täällä. Perunakin on vieraslaji.

🤦🏼 Eli on ihan ok jos kaikki hiekkarannat ovat piikkisen ruusun valtaamia vain koska ihminen toi kasvin ulkomailta?

Vierailija
32/102 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitsekaan olla peltoja, että ne vie vähemmän aggressiivisilta kasveilta elintilaa. Kyllä näkee ihan kaikkialla Suomessa, miten ojanpenkat on täynnä lupiineja. Herkemmät kasvit ei pysty taistelemaan elintilasta lupiinin kanssa.

Lupiinin on havaittu haittaavan jopa metsien uudistamista, ne voivat tukahduttaa puiden taimia. Lisäksi niiden siitepöly saattaa haitata kimalaisten lisääntymistä. Pölyttäjistä jos jostakin meidän kannattaisi pitää huolta.

Vierailija
33/102 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruusunmarjakiisseli ja -sose on niin hyvää! Mistähän saisi ruusunmarjaa tarpeeksi isoja määriä?

Vierailija
34/102 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en edes tajua miksi ihmeessä se nyt edes piti kieltää? Kasvaako sitä muka liikaa jossain? Aivan kahjoa vieraslajihysteriaa!

Voi tätä mutuilun ja tietämättömyyden määrää. Saaristossamme on kokonaisia kurtturuusun valtaamia saaria. Marjat kelluvat ja levivät myös vesiteitse. Maalla leviää marjojen lisäksi juurakoiden kautta vallaten alaa luonnon omilta kasveilta.

Vierailija
35/102 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurtturuusu aiheuttaa merkittävää haittaa etenkin hiekkarantojen lajistolle. Se uhkaa kymmeniä uhanalaisia ja silmälläpidettäviä lajeja. Lisäksi se haittaa rantojen virkistyskäyttöä. Pahimmillaan läpitunkemattomat kasvustot ovat hehtaarien laajuisia. Laajojen esiintymien poistaminen on erittäin haastavaa, varsinkin saaristossa.

No eikö niitä sitten voi poistaa sieltä missä ne haittaavat? Esimerkiksi kunnan toimesta yleiseltä uimarannalta. Miksi ne pitää kieltää sielläkin, missä niistä ei ole mitään haittaa?

Vierailija
36/102 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tätä mutuilun ja tietämättömyyden määrää. Saaristossamme on kokonaisia kurtturuusun valtaamia saaria. Marjat kelluvat ja levivät myös vesiteitse. Maalla leviää marjojen lisäksi juurakoiden kautta vallaten alaa luonnon omilta kasveilta.

Voisi luke sitten vaikka käydä poistamassa ne sieltä tai saarelaiset poistaa talkoilla sen sijaan että vaaditaan niiden poistoa kaikkialta.

Vierailija
37/102 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kyllä leviää syötynä, nimittäin siemenet menevät jätösten mukana vesistöön. Vedenpuhdistuslaitosten tienoilla kasvaa esim. tomaatteja juuri tästä syystä. Siemenet ovat juuri siksi kätevästi marjan sisällä, että mm. linnut ja nisäkkäät syövät marjat ja kakkivat siemenet sinne tänne.

Vierailija
38/102 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö niitä sitten voi poistaa sieltä missä ne haittaavat? Esimerkiksi kunnan toimesta yleiseltä uimarannalta. Miksi ne pitää kieltää sielläkin, missä niistä ei ole mitään haittaa?

Et taida ihan hahmottaa miten kasvit leviävät. Siemenet kulkeutuu esim. lintujen mukana pitkiäkin matkoja, samoin veden kautta. Siksi ei auta hävittää vain paikallisesti sieltä täältä kasveja, kun ne kulkeutuu kyllä monella eri tavalla hyvinkin pitkiä matkoja.

Vierailija
39/102 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillähän täällä Suomessa on sellaista, että jos jostakin asiasta on jossain/joillekin haittaa (oli sitten kysessä kurttulehtiruusu, alkoholi tai rahapelit) niin kielletään sitten varmuuden vuoksi kaikilta ja joka paikassa.

Vierailija
40/102 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On terveellistä, mutta niin pahanmakuista ja vaivalloista käsitellä, että harva jaksaa nähdä vaivaa. Itse olen parina syksynä kerännyt ruusunmarjoja ja tehnyt mm. hilloa. Tulos: hillo oli vielä keväällä kaikki käyttämättä. Ei sitä saa alas, omena-ruusunmarjahillo oli ainoa jota sai syötyä edes osan. Olen kyllä kuivannut ja rouhinut marjoja myös ja se on ollut hyvä tapa, niissä se jopa maistuu ihan hyvältä. Mutta on siinä hitonmoinen vaiva.

Nypon-tuotteet ovat Ruotsissa suurta herkkua. Nypon-kiisseli vaniljajäätelön kanssa naminami.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan