Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä johtuu sellainen tunne että seisoessa tuntuu ettei jaksa kannatella omaa kroppaa?? / Ottaa henkeen??

Vierailija
12.05.2022 |

En ole ylipainoinen mutta en harrasta paljon liikuntaa, siitäkö?? Sitten tuntuu että kaikki lihakset jumissa eikä venyttely a uta. Teen koneella töitä joten varmaan vaikuttaa. Tuntuu että henkeä alkaa ahdistaa jos seisoo ryhdikkäästi seinää vasten enkä jaksa olla kauaa.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tuon! RAUTA!

Mulle tulee toi olo aina jos rauta on alhaalla. Menen apteekkiin ja vedän rautakuurin ja sitten taas on parempi. Noin 4 kertaa vuodessa.

Ei kai sitä rautaa saa syödä jos hemppa on muutenkin korkea??? Lääkäri ei sanonut mitään että mun pitäisi alkaa rautaa syödä.

No mulla riittää, että hb on 120, eli silti vielä naisen viitearvon sisällä (117-155) ja tarviin sen rautakuurin. Varmaan hb 117  kohta pyörtyilisin.

lapsilla kouluikäisillä viitearvo 130-140, joten jos olet nuori ja runsaat kuukautiset, niin hanki se rautakuuri. Mulla on aina olleet runsaat kuukautiset.

Mikset hoida runsaita kuukautisia pois? mitä se rautakuuri auttaa jos kuukautiset jatkuu runsaina??

Halvempaa ja helpompaa vaan hakea apteekista se rautakuuri ja en halua mitään kierukkaa.

Eikö siitä voi saada liikaa rauta elimistöön? 

Vierailija
22/45 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö rautatabletit oo kauheen isoja? Miten pystyy niellä ne? VOisiihan sitä rautakuuria kokeilla pari kuukautta ja katsoo vaikuttaako, että jos tosta ferritiinista kyse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tuon! RAUTA!

Mulle tulee toi olo aina jos rauta on alhaalla. Menen apteekkiin ja vedän rautakuurin ja sitten taas on parempi. Noin 4 kertaa vuodessa.

Ei kai sitä rautaa saa syödä jos hemppa on muutenkin korkea??? Lääkäri ei sanonut mitään että mun pitäisi alkaa rautaa syödä.

Varastorauta voi olla silti matala. Ne on kaksi eri asiaa. Ja lääkärit nyt ei valitettavasti sano paljon muutakaan vaan on monet on harvinaisen leipääntyneitä siihen ihan itse valitsemaansa ammattiin.

Seuraillaan vaan oloa muutama kk  ja sitten voidaan harkita jo vaikka buranaa jos ei ole olo korjaantunut.. 

Vierailija
24/45 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä rautaa suosittelet? Tuleeko vatsavaivoja?!

Vierailija
25/45 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö rautatabletit oo kauheen isoja? Miten pystyy niellä ne? VOisiihan sitä rautakuuria kokeilla pari kuukautta ja katsoo vaikuttaako, että jos tosta ferritiinista kyse.

No ei tartte syödä edes kahta kuukautta, itsellä ainakin tuli huomattava kohennus jo alta kuukaudessa olotilaan.

Ja siis ihan normikokoisia tabletteja nuo oli mitä itse söin eikä edes nipistellyt mahaa vaikka se alkuun ilmeisen normia onkin. Otin samaan aikaan aina illalla c-vitamiinipillerin kanssa. Tai vaihtoehtoisesti söin appelsiinin tai puristin pari mehuksi (oli siis osin tuon kuurin kanssa sitrussesonki silloin). Siinä paketissa on ohjeet kyllä ja c-vitamiini tehostaa imeytymistä, mutta eihän se siis pakollista ole. Samaan aikaan/pariin tuntiin ei pitäisi syödä viljaa eikä juoda kahvia ja siksi valikoitui itsellä ilta, kun ei sitten tarvitse moisia miettiä eikä laskea.

Vierailija
26/45 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tartte syödä edes kahta kuukautta, itsellä ainakin tuli huomattava kohennus jo alta kuukaudessa olotilaan.

Ja siis ihan normikokoisia tabletteja nuo oli mitä itse söin eikä edes nipistellyt mahaa vaikka se alkuun ilmeisen normia onkin. Otin samaan aikaan aina illalla c-vitamiinipillerin kanssa. Tai vaihtoehtoisesti söin appelsiinin tai puristin pari mehuksi (oli siis osin tuon kuurin kanssa sitrussesonki silloin). Siinä paketissa on ohjeet kyllä ja c-vitamiini tehostaa imeytymistä, mutta eihän se siis pakollista ole. Samaan aikaan/pariin tuntiin ei pitäisi syödä viljaa eikä juoda kahvia ja siksi valikoitui itsellä ilta, kun ei sitten tarvitse moisia miettiä eikä laskea.

syötkö tuollaisen 100mg tabletin joka päivä?

Vierailija
27/45 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pureskeltava tabletti, Sana sol merkkiä ja siinä C mukana.

Vierailija
28/45 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eikö noissa oo aika vähän sitä rautaa?

Vierailija
29/45 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä minkä ikäinen olet, mutta itse olen huomannut, että iän myötä alkaa tulla tuollaista oireilua. Toki siihen voi vaikuttaa myös jotkut lääkkeet, onko sulla jotain lääkkeitä käytössä? 

Vierailija
30/45 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eikö noissa oo aika vähän sitä rautaa?

En tiedä. Eikö sitten voi ottaa pari tablettia, jos siitä on kyse? Mulla oli joskus aikoinaan nieltävä tabletti ja ne oli niin isoja ja inhottavia niellä, että ei niitä sitten lopulta tullut otettuakaan. 

Vierailija
31/45 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä minkä ikäinen olet, mutta itse olen huomannut, että iän myötä alkaa tulla tuollaista oireilua. Toki siihen voi vaikuttaa myös jotkut lääkkeet, onko sulla jotain lääkkeitä käytössä? 

Vähän päälle 30. Ei oo lääkkeitä. Ja klävin just verikokeissa ja sydänfilmissäkin. Lääkäri kysyi vaan onko stressiä. Mutta tota ferritiinia ei mitattu, kun kävin kunnallisella.

Vierailija
32/45 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta aion nyt kokella niitä rautatabletteja. Kai sen sitten huomaa johtuuko siitä.

Vierailija
33/45 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo otin kun söin tuon kuurin eli 2kk. Tuon raudan nimi on ferrosan/ferrodan.. sellainen vähän ruosteenruskea, buranan kokoinen tabletti jonka voi kyllä pistää kahteen osaan jos tuntuu isolta. Itse ajattelin, että ei se omin päin otettu extrarauta varmasti maailmaa kaada ja jos kaataa niin itsepähän siitäkin sitten kärsin. En siis edes mittauttanut rauta-arvojani, koska niin moni oireista oli ihan yks yhteen raudanpuutteen kanssa. Ja nopsaan olo kyllä lopulta muuttuikin, pari viikkoa taisi olla kun oli jo ihan selkeästi helpompi olla.

Ja ei tullut tästä omin päin kokeilusta edes uusia oireita tilalle  ;-)

Vierailija
34/45 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo otin kun söin tuon kuurin eli 2kk. Tuon raudan nimi on ferrosan/ferrodan.. sellainen vähän ruosteenruskea, buranan kokoinen tabletti jonka voi kyllä pistää kahteen osaan jos tuntuu isolta. Itse ajattelin, että ei se omin päin otettu extrarauta varmasti maailmaa kaada ja jos kaataa niin itsepähän siitäkin sitten kärsin. En siis edes mittauttanut rauta-arvojani, koska niin moni oireista oli ihan yks yhteen raudanpuutteen kanssa. Ja nopsaan olo kyllä lopulta muuttuikin, pari viikkoa taisi olla kun oli jo ihan selkeästi helpompi olla.

Ja ei tullut tästä omin päin kokeilusta edes uusia oireita tilalle  ;-)

Onko sulla sitten tosi runsaat menkat? Eikö niihin ole joku lääke?

Vierailija
35/45 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko sulla joka tänne nyt kirjoittelet raudan puutoksesta, sattumoisin sellaista oiretta että korvissa "humisee"? :DD

Vierailija
36/45 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No keski-iässähän sitä on naisena kuluttanut rautaa vaikka kuinka. Ja jos ei elämäntavat ja ruokavalio ole (olleet) ihan viimeisen päälle optimaaliset niin onko se edes ihme, jos rautavarastot on vajaana?

Jossain muistelisin olleen sellaistakin päätelmää ihan joltain tutkijalta/lääkäriltä, että monikin naisten (esi)vaihdevuosiksi kuitatuista, epämääräisistä oireista olisikin todellisuudessa ihan vaan raudanpuutetta.

Vierailija
37/45 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No keski-iässähän sitä on naisena kuluttanut rautaa vaikka kuinka. Ja jos ei elämäntavat ja ruokavalio ole (olleet) ihan viimeisen päälle optimaaliset niin onko se edes ihme, jos rautavarastot on vajaana?

Jossain muistelisin olleen sellaistakin päätelmää ihan joltain tutkijalta/lääkäriltä, että monikin naisten (esi)vaihdevuosiksi kuitatuista, epämääräisistä oireista olisikin todellisuudessa ihan vaan raudanpuutetta.

Mulla on kyllä aina olleet runsaat menkat mutta hemoglobiini pysynyt normaalina niin ainakaan kunnallisella ei oo mitään tosta ferritiinistä sanottu. Mutta tippuko se hemoglobiiniikin sitten jossain vaiheessa vai ei?

Vierailija
38/45 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tuon! RAUTA!

Varastorauta voi olla silti matala. Ne on kaksi eri asiaa. Ja lääkärit nyt ei valitettavasti sano paljon muutakaan vaan on monet on harvinaisen leipääntyneitä siihen ihan itse valitsemaansa ammattiin.

Seuraillaan vaan oloa muutama kk  ja sitten voidaan harkita jo vaikka buranaa jos ei ole olo korjaantunut.. 

SE SAMA RAUTAKUURI SIINÄ SYÖDÄÄN oli sitten kyse ferritiinistä tai hemoglobiinista!

Vierailija
39/45 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitä rautaa on mun mielestä sellaista nestemäistäkin saatavana. Kysy apteekista, ne osaa ohjata ja auttaa. Ja jos sanot, että haluat hb:n ja ferritiinit ylös ni ne kyllä löytää sulle semmosen kuurin

Vierailija
40/45 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tää on kylläjärkeenkäypää. Itselläni on vieläpä aina ollut todella runsaat menkat ja on edelleen nelikymppisenäkin. Ei mitään merkkiä niiden loppumisesta, pahenee vaan. Ei kai mikään ihme, että tässä vaiheessa elämää alkaa olla aika kuitti. Mulla on lisäksi vielä muutaman kerran tapahtunut niin, että menkat on jääneet päälle. Ne on jouduttu hormoneilla lopettamaan kun ei muuten lopu. En tiedä miten naiset entisaikoina pärjäsivät kun ei ollut mitään lääkkeitä. Kai ne sitten vaan vuotivat kuiviin ja kuoli lopulta anemiaan.