Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koira vaatii päästä ulos eikä sitten suostu tulemaan

12.05.2022 |

Mulla on vajaan vuoden ikäinen japaninpystykorva, joka on tehnyt tätä pennusta asti. Hyppii parvekkeen ovea vasten, koska haluaa ulos, menen eteiseen, puen vaatteet, mutta koira jää olohuoneeseen istumaan ja tuijottamaan. Pyydän koiraa tulemaan luokse, mutta koira vain istuu ja toljottaa, tai parhaassa tapauksessa menee makaamaan. Jos hätä on todella kova, tai mulla on tarpeeksi hyvää namia niin silloin tulee suoraan eteiseen, muuten ei.

Joudun yleensä pukemaan valjaat olohuoneessa ja taluttamaan koiran ulos, jolloin sama kaava toistuu kun päästään rappukäytävään. Koira jää oven eteen istumaan / makaamaan. Jos rapussa ei ole ketään, kävelen yleensä hissille ja jätän koiran oven eteen. Se yleensä seuraa vasta kun hissi tulee, eikä aina edes silloin, jolloin kannan sen hissiin että päästään ulos. Alkoi ärsyttämään kun poikkeuksellisesti olin päästämässä sitä eilen ulos vielä klo 23 aikaan, mutta se jäi vaan lattialle makaamaan. Otin ulkovaatteet pois ja menin sohvalle istumaan, jolloin se alkoi taas vaatimaan ulos.

Mikä sitä vaivaa? En halua aina lahjoa sitä jollain maksamakkaralla.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti koiralla on tylsää. Se haluaa huomiota. Kuinka paljon puuhailet sen kanssa? Pelkkä lenkilläkäynti ei monellekaan koiralle riitä.

Vai tekeekö se hädät heti kun pääsette ulos?

Itse keksisin koiralle enemmän tekemistä. Ja jos pyytää ulos niin mennään ulos vaikka komentamalla jos ei muuten liiku. Tai sitten ei mennä. Tuo jatkuva pyytäminen on ilmeisesti vain opittu, huono tapa? Mutta siis hoida se alkuperäinen ongelma. Jos on koiran tylsistymistä niin ei kun omistaja töihin. Mitäs hankit koiran :D ;) Ei kun oikeasti noin nuori koira tarvitsee tekemistä ja virikkeitä. Sohvalla tms istuva omistaja on koirasta aivan hyödytön ja turha.

2/24 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, mutta se tuntuu yleensä hakevan pelkkää huomiota muilla tavoilla, esim. tuomalla leluja tai hyppimällä vieressä. Ja hyppii ovea vasten vain silloin kun edellisestä ulkoilusta on kulunut pidempään. Mut joo, opittu huono tapa, joka pitäis jotenkin saada pois. :D 

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ulkona sitten tylsää? Pelottavaa? Ettei siksi haluaisi mennä sinne. Onko pissa/kakkahätä pyytäessään ulos? Pissaa/kakkii normaalisti ettei mitään ongelmaa noissa? Tulehdusta/anaalirauhasia (ei varmaan noin nuorella) tms?

Ulkona kuitenkin reipas, leikkisä, innokas? Teettekö ulkona kaikkea kivaa ettäkä kävele pelkästään tylsiä reittejä hihnassa?

Vierailija
4/24 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annatko namia aina kun menet itse ulos ja jätät sen yksin? Jos haluaa sut ulos kämpästä, jotta saisi namia?

Vierailija
5/24 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se halua ulos, se haluaa sinne parvekkeelle

Vierailija
6/24 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet ulkoilusta niin ihanaa, että seuraavalla kerralla lähtee sinne hippulat vinkuen.

Vierailija
7/24 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääntö nro 1

Älä anna koirasi määräillä sinua!

Sinä päätät mitä tehdään, missä ja milloin. Sinä olet johtaja!

Tämä on hyvin yleinen ongelma, että omistajat yrittävät miellyttää koiraa, pomppivat sen pillin mukaan. Koira tajuaa hyvin nopeasti ketä se voi määräillä.

Vierailija
8/24 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli tuttavan koira hoidossa vuoden päivät ja huomasin, että pyrkiessä ulos, muutti mieltään aina kun otin valjaat. Jos taas otin kaulapannan, niin lähti heti. Luulisi valjaiden olevan mieluisammat, mutta tälle koiralle mitä ilmeisemmin ei. (Eivät olleet liian kireällä, eikä sisäpinnalla tuntunut mitään hankaavaa saumaa tms.) Mentiin sitten jatkossa kaulapannalla.

Vierailija
9/24 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on kissa, eikä koira? Oletko ihan varma tuosta lajimäärityksestä?

10/24 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tina kirjoitti:

Onko ulkona sitten tylsää? Pelottavaa? Ettei siksi haluaisi mennä sinne. Onko pissa/kakkahätä pyytäessään ulos? Pissaa/kakkii normaalisti ettei mitään ongelmaa noissa? Tulehdusta/anaalirauhasia (ei varmaan noin nuorella) tms?

Ulkona kuitenkin reipas, leikkisä, innokas? Teettekö ulkona kaikkea kivaa ettäkä kävele pelkästään tylsiä reittejä hihnassa?

En ole huomannut että olisi, tekee tarpeet heti ulos päästyään, jonka jälkeen kävellään lyhyt tai pitkä lenkki. 

-ap

Vierailija
11/24 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Japaninpystykorvat on tunnetusti kaikista kissamaisimpia koiria =^.^=

12/24 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annatko namia aina kun menet itse ulos ja jätät sen yksin? Jos haluaa sut ulos kämpästä, jotta saisi namia?

En yleensä, eikä sitä motivoi mitkä tahansa namit. Jos ollaan menossa treenaamaan esim. luoksetuloa, mulla on yleensä lihapullanpaloja tms. extra hyvää mukana ja saatan houkutella sen niillä eteiseen että päästään edes ulos. Mut ehkä ei pitäisi. 

-ap

13/24 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli tuttavan koira hoidossa vuoden päivät ja huomasin, että pyrkiessä ulos, muutti mieltään aina kun otin valjaat. Jos taas otin kaulapannan, niin lähti heti. Luulisi valjaiden olevan mieluisammat, mutta tälle koiralle mitä ilmeisemmin ei. (Eivät olleet liian kireällä, eikä sisäpinnalla tuntunut mitään hankaavaa saumaa tms.) Mentiin sitten jatkossa kaulapannalla.

Mulla on pelkät valjaat ja olen tätäkin miettinyt, ei kuitenkaan koskaan vastustele valjaiden pukemista, mut ehkä valjaiden näkeminen stressaa sitä. :D 

-ap

Vierailija
14/24 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota pantaa voisi testata. Valjaathan koiraystävällisemmät mutta tuskinpa tuo kauheasti vetää? Omista koiristani (3 kpl) kaikki ovat mieluummin laittaneet pannan valjaiden sijaan vaikka valjaita ollut erilaisia ja kaikki olleet ihmisen silmään koiralle sopivia.

En houkuttelisi ulos. Ulos mennään kun mennään eikä siitä neuvotella. Mutta ulkona sitten leikkimistä tms kivaa mistä koira tykkää. Lenkki ei välttämättä sitä ole.

Japaninpystykorva nyt on japaninpystykorva, hyvässä ja pahassa :D mutta jos keksisi muun tavan motivoida kuin houkuttelu? Tuleeko luo jos juokset karkuun tms? Ja siitä sitten hirmu kivaa yhteistä tekemistä? Tykkääkö palloista? Jostain tietynlaisesta leikkimisestä?  Vai riittäkö pelkkä omistajan kehu ja huomio? Vaikea kohta on keksiä se mistä koira ihan oikeasti tykkää... Houkuttelu on hyvä keino ihan hetkittäin mutta kestävä tapa se ei ole.

Vierailija
15/24 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä25575 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pelkät valjaat ja olen tätäkin miettinyt, ei kuitenkaan koskaan vastustele valjaiden pukemista, mut ehkä valjaiden näkeminen stressaa sitä. :D 

-ap

Mainitsemani hoitokoira ei myöskään vastustellut itse valjaiden pukemista, mutta ne kun otti esille, koira vain luikki tiehensä. Vasta kun pissihätä kehkeytyi tarpeeksi suureksi, tuli ovelle valjaisiin puettavaksi. Kaulapannan kanssa ei tarvinnut koskaan suostutella. Toisaalta tälle koiralle oli käytetty molempia, joten tiesi niiden eron. Eräs kissa ei myöskään tottunut koskaan valjaisiin, mutta kaulapannan kanssa ei ollut ongelmia. Tosin kissan kanssa kaulapanta on jopa hiukan vaarallinen kävelylle lähtiessä, jos on sitä sorttia, joka saa yhtäkkiä "idean".

16/24 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tina kirjoitti:

Tuota pantaa voisi testata. Valjaathan koiraystävällisemmät mutta tuskinpa tuo kauheasti vetää? Omista koiristani (3 kpl) kaikki ovat mieluummin laittaneet pannan valjaiden sijaan vaikka valjaita ollut erilaisia ja kaikki olleet ihmisen silmään koiralle sopivia.

En houkuttelisi ulos. Ulos mennään kun mennään eikä siitä neuvotella. Mutta ulkona sitten leikkimistä tms kivaa mistä koira tykkää. Lenkki ei välttämättä sitä ole.

Japaninpystykorva nyt on japaninpystykorva, hyvässä ja pahassa :D mutta jos keksisi muun tavan motivoida kuin houkuttelu? Tuleeko luo jos juokset karkuun tms? Ja siitä sitten hirmu kivaa yhteistä tekemistä? Tykkääkö palloista? Jostain tietynlaisesta leikkimisestä?  Vai riittäkö pelkkä omistajan kehu ja huomio? Vaikea kohta on keksiä se mistä koira ihan oikeasti tykkää... Houkuttelu on hyvä keino ihan hetkittäin mutta kestävä tapa se ei ole.

Pitääkin kokeilla enemmän leikkejä! Koira tykkää juosta perässä kun ollaan ulkona, mutta kun jää asuntoon / rappuun  norkoilemaan niin silloin ei tule vaikka itse juoksisin. 

-ap

Vierailija
17/24 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Japaninpystykorvat on tunnetusti kaikista kissamaisimpia koiria =^.^=

Siis tämä.... naapurilla oli terrieri, ja halusi toisenkin koiran. Sitten vihasi sitä koko ajan, kun se vaan toljottaa. Harmi että olin allerginen, olisin voinu ostaa kissakoiran siltä pois. Mä taas en kestä terriereitä. 

Vierailija
18/24 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se haluaa sinne rappuun. Sieltä tulee jotain herkkuhajuja, ja onhan sekin hänen valtakuntaansa. 

19/24 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se halua ulos, se haluaa sinne parvekkeelle

Niin sekin on mahdollista. Tosin on aina hyppinyt parvekkeen ovea vasten jos on hätä, eikä se tarpeitaan sinne parvekkeelle tee. :D Mut viihtyy kyllä usein parvekkeella jos ovi on auki.

-ap

Vierailija
20/24 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se aavistaa/haistaa otain pahaa siellä ulkona?