Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voisin "purkaa" neuleen?

Vierailija
12.05.2022 |

Näin netissä kuvan, jossa näkyy osa aivan ihanasta neuleesta. Kyseessä on jonkinlainen taideteos tai kokeilu, ei siis vaate tai muu myytävä tuote. Haluaisin saada aikaan samankaltaista jälkeä, mutta ilmeisesti en tiedäkään neulomisesta yhtä paljon kuin luulin tietäväni.

Miten sinä, osaava neuloja, "purkaisit" tuon neulemallin? Kovin vaikea se ei ole, lähinnä erilaisia pystysuoria reikärivejä, jotka aaltoilevat epäsäännöllisesti (siis ihan miten sattuu). En tiedä, mikä taika juuri tuossa mallissa on, mutta samantyyppiset netistä löytämäni mallit eivät säväytä samalla tavalla. Onko olemassa salakirjoituksen purkuohjelmia neulojille? :)

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi tietää kun ei ole linkkiä. Hupsu olet.

Vierailija
2/28 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi tietää kun ei ole linkkiä. Hupsu olet.

Kysynkin periaatetta, en täsmäneuvoja. :)

Olen etsiskellyt sivustoja, joilla olisi esitelty erilaisia kuvioita, mutta löytyy lähinnä pelkkiä palmikoita ja kirjoneuletta.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa pitsineuleelta. Aaltoilevat rivit ja reikäkuviot tulee lisäyksistä, kavennuksista ja langankierroista. Etsisin neuleesta mahdollisimman ison kuvan ja zoomaisin niin lähelle että näkyy toistuva kerta vaaka- ja pituussuunnassa, ts. pienin toistuva pläntti esim. 12 silmukkaa leveä ja 20 kerrosta korkea. Näin siis jos työ on oikeasti neulottu eikä esim. virkattu, makramee tai joku taiteellinen kankaankudontatyö. Neulemallit on mielestäni helpoin "varastaa" olemassaolevasta työstä.

Toivottavasti ei ole myöskään neulottu mistään ihan ohuimmasta langasta tai mistään pörröunelmasta josta ei voi lukea silmukoita.

T. Kokenut neulevaras

Vierailija
4/28 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://pin.it/4qheqa1

Tuossa vielä kuva eräänlaisesta pitsipinnasta. Aaltoa, reikiä, lisäyksiä ja kavennuksia, oikeaa ja nurjaa.

Vierailija
5/28 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä purkamisesta puhut? 

Vierailija
6/28 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa pitsineuleelta. Aaltoilevat rivit ja reikäkuviot tulee lisäyksistä, kavennuksista ja langankierroista. Etsisin neuleesta mahdollisimman ison kuvan ja zoomaisin niin lähelle että näkyy toistuva kerta vaaka- ja pituussuunnassa, ts. pienin toistuva pläntti esim. 12 silmukkaa leveä ja 20 kerrosta korkea. Näin siis jos työ on oikeasti neulottu eikä esim. virkattu, makramee tai joku taiteellinen kankaankudontatyö. Neulemallit on mielestäni helpoin "varastaa" olemassaolevasta työstä.

Toivottavasti ei ole myöskään neulottu mistään ihan ohuimmasta langasta tai mistään pörröunelmasta josta ei voi lukea silmukoita.

T. Kokenut neulevaras

Pitsineulettahan se. Olen zoomaillut ja tihrustellut, mutta jokin siinä kokonaisuudessa vain ei avaudu. Selvästi en pysty hahmottamaan sitä, miten nuo pystysuorat reikäjonot vaikuttavat naapureihinsa. Silmukat sinänsä näkyvät oikein hyvin. Hullua tässä on sekin, että aloitin juuri eilen yhden pitsineulejakun tekemisen, mutta mielessä kummittelee vain tämä yksi.

Alla on samantyyppinen, mutta huomattavasti perinteisempi malli, jos siis kuva suostuu näkymään.

https://i.pinimg.com/564x/84/84/27/848427d2b3ee89dcc9166c0e86a65d19.jpg

Olen muuten ihmetellyt sitä, miten valtavasti Pinterestissä on nimenomaan venäläisten tai venäjänkielisten upeita neuleita ja virkkuita. Ja ohjeita - ymmärrettävästi - on aika harvassa.

Ap

Vierailija
7/28 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koodin purkamisesta: mikä silmukka missäkin kohdassa on.

Ap

Vierailija
8/28 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ok, siihenhän on se konsti, että opettelee lukemaan niitä ohjeita. :) Se ei ole loppujen lopuksi kauhean vaikeaa, katso youtubesta videoita aiheesta, niitä voi hinkata niin monta kertaa, että ymmärtää. 

Vierailija
9/28 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Kokenut neulevaras

Pitsineulettahan se. Olen zoomaillut ja tihrustellut, mutta jokin siinä kokonaisuudessa vain ei avaudu. Selvästi en pysty hahmottamaan sitä, miten nuo pystysuorat reikäjonot vaikuttavat naapureihinsa. Silmukat sinänsä näkyvät oikein hyvin. Hullua tässä on sekin, että aloitin juuri eilen yhden pitsineulejakun tekemisen, mutta mielessä kummittelee vain tämä yksi.

Alla on samantyyppinen, mutta huomattavasti perinteisempi malli, jos siis kuva suostuu näkymään.

https://i.pinimg.com/564x/84/84/27/848427d2b3ee89dcc9166c0e86a65d19.jpg

Olen muuten ihmetellyt sitä, miten valtavasti Pinterestissä on nimenomaan venäläisten tai venäjänkielisten upeita neuleita ja virkkuita. Ja ohjeita - ymmärrettävästi - on aika harvassa.

Ap

Venäläiset tekevät paljon käsitöitä!

Vierailija
10/28 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ok, siihenhän on se konsti, että opettelee lukemaan niitä ohjeita. :) Se ei ole loppujen lopuksi kauhean vaikeaa, katso youtubesta videoita aiheesta, niitä voi hinkata niin monta kertaa, että ymmärtää. 

Eikös aloittaja sanonut aloituksessa, että on nähnyt neuleesta kuvan, muttei ohjetta?

Vierailija
11/28 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sä et osaa neuloa niin ei nyt kuulosta siltä että osaisit lukea ohjetta, vaikka se olisi sinulle purettu. Vaikka olen itse näppärä neuloja ohjeesta niin en osaisi ikinä kuvan perusteella sanoa missä kavennetaan, ylivedetään, lisätään, tehdään lisää silmukoita.

Purkamisella muuten yleensä tarkoitetaan sitä että vedetään langasta ja neule purkaantuu.

Vierailija
12/28 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eikös aloittaja sanonut aloituksessa, että on nähnyt neuleesta kuvan, muttei ohjetta?

Ahaa, ymmärsin sitten väärin. Tuo sana purkaminen kuulosti niin oudolta tässä yhteydessä. 

Vierailija
13/28 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ahaa, ymmärsin sitten väärin. Tuo sana purkaminen kuulosti niin oudolta tässä yhteydessä. 

Eiköhän se siksi ollut lainausmerkeissä. Mutta itse asianhan aloittaja selitti avauksessa.

Vierailija
14/28 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos sä et osaa neuloa niin ei nyt kuulosta siltä että osaisit lukea ohjetta, vaikka se olisi sinulle purettu. Vaikka olen itse näppärä neuloja ohjeesta niin en osaisi ikinä kuvan perusteella sanoa missä kavennetaan, ylivedetään, lisätään, tehdään lisää silmukoita.

Purkamisella muuten yleensä tarkoitetaan sitä että vedetään langasta ja neule purkaantuu.

Ap:lla ei ole ohjetta, pelkkä kuva neuleesta. Ap haluaisi saada tuotettua ohjeen kuvan perusteella.

Vierailija
15/28 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, kerronpa vielä, että koodinpurku olisi helpohkoa, jos kyseessä olisi itseään toistava malli. Kuviot kuitenkin muuttuvat jatkuvasti niin, että jos neuleelle tehtäisiin ohje, se olisi suurin piirtein yhtä suuri kuin itse neulekin. Työ-läs-tä.

Nyt, kun neulojia onkin yllättäen koolla, pääsen kysymään toista juttua. Luin, että neulomakoneet eivät osaisi tehdä neuleeseen nyppyä, jonka käsinneuloja tekee siirtymällä hetkeksi neuleen nurjalle puolelle. Tällaisia nyppyjä siis tehtäisiin neuleisiin ihan sen vuoksi, että ne voitaisiin osoittaa ainutlaatuisiksi käsitöiksi. Minusta koneet osaavat tehdä melkein kaiken, mitä ihminenkin, joten mahtaako väite pitää paikkansa?

Ap

Vierailija
16/28 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaan lukea ohjetta. Ja osaan neuloakin. Ja kun "purkaminen" pannaan lainausmerkkeihin, on syytä olettaa, että sillä ei tarkoiteta sitä ensimmäistä sanakirjassa seisovaa merkitystä. :)

Ap

Vierailija
17/28 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä tiedoilla en keksi muuta keinoa kuin tehdä itse sarja erilaisia reikäpitsi-koetilkkuja ja muokata lopputulosta aina siihen suuntaan, missä suhteessa työsi ei "näytä oikealta".

Vierailija
18/28 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näillä tiedoilla en keksi muuta keinoa kuin tehdä itse sarja erilaisia reikäpitsi-koetilkkuja ja muokata lopputulosta aina siihen suuntaan, missä suhteessa työsi ei "näytä oikealta".

Näinhän se on nähtävä. Ei tässäkään taida olla oikotietä onneen.

Ap

Vierailija
19/28 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se on niin vaikeaa laittaa linkki siihen alkuperäiseen neuleeseen?

Vierailija
20/28 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se on niin vaikeaa laittaa linkki siihen alkuperäiseen neuleeseen?

Jos on niin hieno että haluaa pitää itsellään? Ja sen laittamisella ei varmaan olis merkitystä aiheen kanssa. Toki itelläki kiinnostais nähdä tämä neuletyö

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän