Surullista, nykyaikainen kauneuden ihannointi. Tämäkö on ihmiskunnan sivistystaso näinä päivinä?
Vaikuttaa jotenkin liian yksinkertaiselta ja barbaarimaiselta ihmisissä kauneuden ihannointi ja palvonta. Tähän juttuun joutuu ikävä kyllä törmäämään vähän joka puolella. Ja minullakun nuorempanakin oli suuret kuvitelmat sivistysvaltioista ja aikuisista ihmisistä, niin tähänkö asti sitä on päästy? No onhan se jonkunlainen taito tuokin, että on esteettistä silmää :D
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pelkkää muovia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni sivistyksen ala liittyy kiinteästi kauneuteen: taide, arkkitehtuuri, musiikki, kirjallisuus ja jopa matematiikka. Kauneutta on aina ihannoitu muodossa tai toisessa.
Matematiikan kauneudesta:
Mutta on hieman eri asia arvostella rakennusten estetiikkaa kuin ihmisten ulkonäköä. Minun mielestä ihmisten ulkonäön arvosteleminen on sivistymätöntä, sillä kukaan ei ole voinut valita ulkonäköään.
No kyllä sen ulkonäön nykyään aika moni keinotekoisesti tekee: värjätään hiukset, mahdollisesti lisätään jotain muovilisäkkeitä, muovia rintoihin, silmäripsiin, huuliin ja vaikka minne, kylkiluita poistetaan, lävistyksiä ja tatuointeja laitetaan, paljon erilaisia meikkejä ja voiteita laitetaan, solariumissa makoillaan, sitä sun tätä leikellään ja varmasti unohtui useitakin asioita tästä...
Toisaalta sitten arvostetaan luonnollista kauneutta, ongelma on vaan siinä että sen ns. luonnollisen kauneudenkin eteen tehdään usein aika paljon asioita mutta ne vaan tehdään niin taitavasti ettei niitä välttämättä huomaa.
Luonnollista kauneutta pidetään usein yllä hyvillä elintavoilla, mikä tuntuu olevan monille vaikeaa.
Tais mennä vähän pointti ohi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni sivistyksen ala liittyy kiinteästi kauneuteen: taide, arkkitehtuuri, musiikki, kirjallisuus ja jopa matematiikka. Kauneutta on aina ihannoitu muodossa tai toisessa.
Mutta on hieman eri asia arvostella rakennusten estetiikkaa kuin ihmisten ulkonäköä. Minun mielestä ihmisten ulkonäön arvosteleminen on sivistymätöntä, sillä kukaan ei ole voinut valita ulkonäköään.
No kyllä sen ulkonäön nykyään aika moni keinotekoisesti tekee: värjätään hiukset, mahdollisesti lisätään jotain muovilisäkkeitä, muovia rintoihin, silmäripsiin, huuliin ja vaikka minne, kylkiluita poistetaan, lävistyksiä ja tatuointeja laitetaan, paljon erilaisia meikkejä ja voiteita laitetaan, solariumissa makoillaan, sitä sun tätä leikellään ja varmasti unohtui useitakin asioita tästä...
Toisaalta sitten arvostetaan luonnollista kauneutta, ongelma on vaan siinä että sen ns. luonnollisen kauneudenkin eteen tehdään usein aika paljon asioita mutta ne vaan tehdään niin taitavasti ettei niitä välttämättä huomaa.
Luonnollista kauneutta pidetään usein yllä hyvillä elintavoilla, mikä tuntuu olevan monille vaikeaa.
Ei mennyt, tajusin hyvin että esim. kohtuullinen syöminen, liikunta ja hengen ravitseminen on joidenkin mielestä PALJON ASIOITA joita tehdään niin taitavasti, ettei niitä edes huomaa.
Ja onhan ne tavallaan joo.
Viimeiset 50vee ainakin on erityisesti naisten ulkonäköä muokattu, syynätty ja arvioitu. Laihuuspaineet oli kauheita jokunen vuosikymmen sitten, Painonvartioihin kuului puolet suomesta tai puolet naisista. Naisellisuus oli pakkopaita josta nyt on oikeastaan vapauduttu kun naiset keskimäärin eivät ihanntolkuttomasti laittaudu, nuoremmissa sitten ne jotka senkin edessä.
Kauneutta on monenlaista. Ehkä tämä on oikeasti todellista edistystä että naisten ei oleteta kulkevan univormumaisessa lookissa hiukset kiharrettuina ja kaikilla paksusti maskaraa.
Kuitenkin täällä aina miehet sanoo että ainakaan vahva meikki ei useimpia miehiä edes miellytä. Kumma juttu tämäkin.
Kauneus&terveys -> rumuus&sairaus.
Tähänkö on tultu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosta kuvailusta ei ainakaan tule kaunista ihmistä mieleen! Ennemmin joku grillattu barbie. Eli ihminen on ihan omassa päässään luonut kuvan jolta pitäisi näyttää eikä kyse ole ulkopuolelta tullut "kauneusvaatimus".
Ja täällä alkoi sivistyneet ja ei-pinnalliset ihmiset arvostella muiden laittautumista ja laittautumattomuutta, tai miten se tehdään oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Kukaan ei geenejään valitse, mutta totta Mooses valitaan mitä niillä tehdään! Jotkut tekee kutosen aihiosta kasin, toiset nelosen.
Eli mitä ehdotat mitä teen geeneilläni tai mitä sinä teet? Olet ruma etkä synnytä lapsia ?
Vierailija kirjoitti:
Ap, olet oikeassa, aikamme on pinnallinen. Kauneusteollisuus tekee paljon rahaa ihmisten epävarmuudella.
Ja paljon hyvää hyvinvoinnillemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muoti ja kauneus on käsi kädessä.Sehän on kivaa nähdä huoliteltuja ihmisiä, hyvälle tuoksuvia ihmisiä, miehiä ja naisia. Mikä on tarkoitus aloituksessa. OLisiko ne silkoonit ym? Itse aion jos tarvin ottaa apua ulkopuolelta ulkonäkööni.
Jokaisen oma asia !
Ootko ranskalainen kun pistät välilyönnin ennen huutomerkkiä?
Ai ja se sinua kiusaa?
Ei ole uusi asia, aina on janottu kauneutta. Typistetty naisten jalkateriä ja kurottu korsetteja tiukemmalle muinoin. Ero on siinä, että nykyään ei ole pakko. Jo 60-luvulla alkoi kapina : rintaliivit roviolle.
Vierailija kirjoitti:
Eikö löydy ihmettelijöitä tälle asialle? Yleensäkin tämmöinen pinnallisuuteen keskittyminen tai liian suuren huomion antaminen ulkoisille ominaisuuksille, niin on minun mielestä sivistymätöntä. Ja vielä tänä päivänäkin näkee ihmisiä, jotka ulkonäön tai habituksen perusteella arvioivat ihmisarvoa.
Miksi pitäisi ihmetellä ihan tavanomaista asiaa? Minua on kiusattu koulussa 12 vuoden ajan nimenomaan ulkonäön takia, kyllä se on tullut jo pikkulapsesta tutuksi miten maailma pyörii.
Rahan ja omaisuuden ihannointi on yhtä surullista. Tuhoaa luonnonkin. Todella surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Kukaan ei geenejään valitse, mutta totta Mooses valitaan mitä niillä tehdään! Jotkut tekee kutosen aihiosta kasin, toiset nelosen.
Eli mitä ehdotat mitä teen geeneilläni tai mitä sinä teet? Olet ruma etkä synnytä lapsia ?
Olen eri, mutta juuri näin minä teen. Miksi haluaisin siirtää jälkikasvulle sen kärsimyksen mitä olen itse kokenut? En minä sentään mikään sadisti ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mennyt, tajusin hyvin että esim. kohtuullinen syöminen, liikunta ja hengen ravitseminen on joidenkin mielestä PALJON ASIOITA joita tehdään niin taitavasti, ettei niitä edes huomaa.
Ja onhan ne tavallaan joo.
Eli pointti meni ihan täysin ohi.
Mielestäni nykyisin aikuiset eivät kommentoi lasten ja nuorten ulkonäköä niin rumasti kuin vielä 1970-luvulla. Silloin täräytettiin ihan päin naamaa, että jollakin on pienet silmät, lyhyet jalat jne. Lapsena ihmettelin, miten rumasti arvostellaan piirteitä, joille ihminen ei itse voi mitään.
Pistäkääpä vaikka googleen hakusana natural beauty tai luonnollinen kauneus, meikattuja, laitettuja, kuvakäsiteltyä naamoja sieltä tulee vastaan. Ehkä muutama pieni ryppy saattaa jossain näkyä. Ja sitten uskotellaan että kaikista voisi tulla yhtä kauniita ihan vaan "elämällä terveellisesti"
Omassa elämänpiirissäni tätä ei juuri näy. Jotenkin tuntuu, että akateemisesti koulutetut ihmiset on vähemmän keskittyneitä siihen ulkokuoreen kuin jotkut muut. Ainakin näin keski-iässä, jossa jo itsekin olen. Tuttavapiirin sinkutkin tuntuvat ensisijaisesti hakevan henkisesti sielunkumppania ja älyllisesti tasavertaista kuin komeaa tai kaunista. Ketään ei kiinnosta itsensä esittely missään someissa, ne jotka siellä on, on keskustelemassa vaikka Twitterissä asia-aiheista.
Mutta toki väkisin sitä välillä näkee sitä insta-maailmaakin ja se tuntuu vieraalta ja ihmetyttää. Että miksi keskittyä niin paljon itseen ja omaan ulkokuoreen, miksi ei etsiä miten voisi tässä maailmassa olla hyödyksi ja palvella ja keskittyä siihen - silloin kuoren merkitys pitkälti katoaa kun tuntee tekevänsä hyödyllistä työtä ja se imee mukaansa.
Vierailija kirjoitti:
Pistäkääpä vaikka googleen hakusana natural beauty tai luonnollinen kauneus, meikattuja, laitettuja, kuvakäsiteltyä naamoja sieltä tulee vastaan. Ehkä muutama pieni ryppy saattaa jossain näkyä. Ja sitten uskotellaan että kaikista voisi tulla yhtä kauniita ihan vaan "elämällä terveellisesti"
Joo ja tässä on Suomessa erityisen ahdistava juttu, kun täällä toisaalta paheksutaan näkyvästi meikattuja monissa piireissä. Ei riitä että on kaunis, pitäisi olla luonnonkaunis. Hyvin harva on, mutta luonnonkauniina ihaillaan taitavimpia meikkaajia, jotka osaa tehdä varjostuksilla ja korostuksilla kauniin ulkomuodon ilman, että näkyy vahvoja meikkivärejä tai rajauksia missään. Varsinkin miehet monet luulee että nainen on meikitön, jos ei ole huulissa ja silmissä selkeitä "luonnottomia" värejä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään kaikista voi tulla luonnonkauniita yhtään mitenkään, jos eivät ole sellaisiksi syntyneet.
Sitä luonnonkauneutta vaan voi pitää yllä elintavoilla, siis ne joilla sitä on.
En katso Googlesta, käsitykseni luonnonkauneudesta perustuu siihen mitä näen IRL.
Minusta surullista on jos ihminen on kykenemätön nauttimaan kauneudesta. Mitä sisältöä elämässä on ilman kauneutta?