Surullista, nykyaikainen kauneuden ihannointi. Tämäkö on ihmiskunnan sivistystaso näinä päivinä?
Vaikuttaa jotenkin liian yksinkertaiselta ja barbaarimaiselta ihmisissä kauneuden ihannointi ja palvonta. Tähän juttuun joutuu ikävä kyllä törmäämään vähän joka puolella. Ja minullakun nuorempanakin oli suuret kuvitelmat sivistysvaltioista ja aikuisista ihmisistä, niin tähänkö asti sitä on päästy? No onhan se jonkunlainen taito tuokin, että on esteettistä silmää :D
Kommentit (71)
Eikö löydy ihmettelijöitä tälle asialle? Yleensäkin tämmöinen pinnallisuuteen keskittyminen tai liian suuren huomion antaminen ulkoisille ominaisuuksille, niin on minun mielestä sivistymätöntä. Ja vielä tänä päivänäkin näkee ihmisiä, jotka ulkonäön tai habituksen perusteella arvioivat ihmisarvoa.
Pinnallisuus on eri asia kun kauneus.
Vierailija kirjoitti:
Moni sivistyksen ala liittyy kiinteästi kauneuteen: taide, arkkitehtuuri, musiikki, kirjallisuus ja jopa matematiikka. Kauneutta on aina ihannoitu muodossa tai toisessa.
Matematiikan kauneudesta:
Mutta on hieman eri asia arvostella rakennusten estetiikkaa kuin ihmisten ulkonäköä. Minun mielestä ihmisten ulkonäön arvosteleminen on sivistymätöntä, sillä kukaan ei ole voinut valita ulkonäköään.
Ap, sinähän se nyt vasta sivistymätön ja ilkeä oletkin, kun kannat noin suurta vihaa kauniita ihmisiä kohtaan. Eivät hekään ole saaneet itse valita ulkonäköään sen paremmin kuin rumatkaan. Älä siis syytä heitä kaikessa epäloogisuudessasi, vihassasi ja kaunassasi. Sinulla ei ole minkäänlaista kuvaa siitä, kuinka paljon kauniit ihmiset saavat kuraa niskaansa päivittäin pelkästään hyvän ulkonäkönsä vuoksi - ilmeisesti juuri sinunlaisiltasi vihaajilta.
Kannattaisi vähän miettiä asioita muustakin näkökulmasta kuin omastaan. Ne kun eivät aina ole niin yksioikoisia kuin näköjään pahansuovasti kuvittelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni sivistyksen ala liittyy kiinteästi kauneuteen: taide, arkkitehtuuri, musiikki, kirjallisuus ja jopa matematiikka. Kauneutta on aina ihannoitu muodossa tai toisessa.
Mutta on hieman eri asia arvostella rakennusten estetiikkaa kuin ihmisten ulkonäköä. Minun mielestä ihmisten ulkonäön arvosteleminen on sivistymätöntä, sillä kukaan ei ole voinut valita ulkonäköään.
Onhan se sivistymätöntä, mutta sitä on kyllä tehty maailman sivu. Ei varmasti ole olemassakaan yhteiskuntaa, jolla ei olisi ihannoituja ulkonäköpiirteitä tai jossa ketään ei koskaan arvosteltaisi ulkonäön perusteella. Se vaan liittyy niin kiinteästi ihmisiin.
Kauneuden vaikutuksesta elämään on tehty useita tutkimuksia. Kauneus auttaa saamaan parempia työpaikkoja, ihmiset suhtautuvat kauniisiin positiivisemmin jne. Kauneus tuo etuja, joten on luonnollista arvostella ihmisten ulkonäköä.
Rumia suututtaa kauniit.
Deal with it!
Vierailija kirjoitti:
Eikö löydy ihmettelijöitä tälle asialle? Yleensäkin tämmöinen pinnallisuuteen keskittyminen tai liian suuren huomion antaminen ulkoisille ominaisuuksille, niin on minun mielestä sivistymätöntä. Ja vielä tänä päivänäkin näkee ihmisiä, jotka ulkonäön tai habituksen perusteella arvioivat ihmisarvoa.
No niinhän sinäkin teet. Vai ihan oikeastiko väität, että suhtaudut täysin samoin sinua lähestyvään haisevaan spurguun ja nuoreen, siistiin naiseen?
Vierailija kirjoitti:
Ap, sinähän se nyt vasta sivistymätön ja ilkeä oletkin, kun kannat noin suurta vihaa kauniita ihmisiä kohtaan. Eivät hekään ole saaneet itse valita ulkonäköään sen paremmin kuin rumatkaan. Älä siis syytä heitä kaikessa epäloogisuudessasi, vihassasi ja kaunassasi. Sinulla ei ole minkäänlaista kuvaa siitä, kuinka paljon kauniit ihmiset saavat kuraa niskaansa päivittäin pelkästään hyvän ulkonäkönsä vuoksi - ilmeisesti juuri sinunlaisiltasi vihaajilta.
Kannattaisi vähän miettiä asioita muustakin näkökulmasta kuin omastaan. Ne kun eivät aina ole niin yksioikoisia kuin näköjään pahansuovasti kuvittelet.
No, lukutaitokin on jonkinlaista sivistystä ja eihän näitten tekstien perusteella täällä kukaan mitään vihaa. Otin vain esille tänäpäivänäkin esiintyvän kauneuden palvonnan joka näyttäytyy melkein joka päivässä ja minä en pidä sitä sivistyneenä käyttäytymisenä, että ihmisiä arvostellaan ulkonäön mukaan.
Mielestäni olisi paljon parempi perustautua sisäisen ihmisen ominaisuuksiin ja katsoa sisimpään, eikä ulkonäköön. Mutta minkäs sitä muille ihmisille voi...
Vierailija kirjoitti:
Rumia suututtaa kauniit.
Deal with it!
Harhakuvitelmaa. Ja tätähän jotkut yrittää kylvää ihmisiin, nimittäin eripuraa. Jos ulkonäkö on jonkunmielestä sivuseikka ihmisissä, niin eihän se vihaa tarkoita. En tiedä mistä vetelette näitä johtopäätöksiä.
Milloin maailmanhistoriassa on ollut aika, jolloin ei olisi välitetty ulkonäöstä?
Jos ajattelee millaisessa asemassa some ja ylipäänsä materia ja näkyvät asiat on nykymaailmassa, niin ei yllätä
Vierailija kirjoitti:
Milloin maailmanhistoriassa on ollut aika, jolloin ei olisi välitetty ulkonäöstä?
Varmaan ennen peilejä metsässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se sivistymätöntä, mutta sitä on kyllä tehty maailman sivu. Ei varmasti ole olemassakaan yhteiskuntaa, jolla ei olisi ihannoituja ulkonäköpiirteitä tai jossa ketään ei koskaan arvosteltaisi ulkonäön perusteella. Se vaan liittyy niin kiinteästi ihmisiin.
Kauneuden vaikutuksesta elämään on tehty useita tutkimuksia. Kauneus auttaa saamaan parempia työpaikkoja, ihmiset suhtautuvat kauniisiin positiivisemmin jne. Kauneus tuo etuja, joten on luonnollista arvostella ihmisten ulkonäköä.
Ehkä minä sitten olen poikkeuksellinen, sillä en arvostele kenenkään ulkonäköä. Vaikka olen ihan ihmisen näköinen itsekin ja mitään outoutta sinällään ei minussa ole. Luulen että tällä on tekemistä pinnallisuuden kanssa. Jos ihminen haluaa oppia pois pinnallisuudesta, niin se on mahdollista ja näin itsekkin olen tehnyt. Tämä on avannut minulle parempia mahdollisuuksia olla aidosti tasa-arvoinen kaikkien suhteen sekä kiinnostumaan sisäisestä ihmisestä. Myös jokaisen ihmisen kunnioittaminen on muodostunut helpommaksi, kun ei tarvitse arvostella kenenkään ulkonäköä. Koen olevani parempi ihminen näin.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan aina, paitsi ne ihmiset jotka omaavat hengen sivistystä, ja jotka eivät tuomitse ulkokuoren mukaan. Minun mielestä on hyvä antaa kaikille mahdollisuus ja tämä onnistuu, kun ei ole liian pinnallinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei luomukauniita vastaan mitään, mutta kun ei-kaunis uhraa niin paljon vaivaa ja rahaa ollakseen näyttävä, eli kokee olevansa arvoton ilman sitä. Sen vaivan ja rahan olisi voinut käyttää johonkin vähemmän pinnalliseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos ajattelee millaisessa asemassa some ja ylipäänsä materia ja näkyvät asiat on nykymaailmassa, niin ei yllätä
Niin se ei olekaan ollut suotuisaa kehitystä kaikilta osin, jos mietitään ihmisten hengellistä tilaa. Mutta milloin ihmiskunnan hengellinen tila olisikaan ollut ykkössijalla kenenkään elämässä paitsi ehkä kirkolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei luomukauniita vastaan mitään, mutta kun ei-kaunis uhraa niin paljon vaivaa ja rahaa ollakseen näyttävä, eli kokee olevansa arvoton ilman sitä. Sen vaivan ja rahan olisi voinut käyttää johonkin vähemmän pinnalliseen.
Minun neuvo ihmisille yleensäkin on ollut, että älkää olko pinnallisia. Silloin ei tarvitse ottaa paineita ulkonäöstä sekä ei tarvitse kärsiä huonoa itsetuntoa vain ulkonäön takia. Miten parempaa elämä onkaan, jos ei kauneuteen liikaa keskity.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinhän sinäkin teet. Vai ihan oikeastiko väität, että suhtaudut täysin samoin sinua lähestyvään haisevaan spurguun ja nuoreen, siistiin naiseen?
Voisitko ap vastata tähän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko ap vastata tähän?
En oo ap, mutta asia ei oo niin mustavalkoinen, että olis vaan kaks vaihtoehtoo, joko antaa liian suuri huomio ulkoisille ominaisuuksille tai ei huomioida niitä ollenkaan.
https://www.bbc.com/news/science-environment-26151062