Ystäväni ei tiedä puolisonsa palkkaa
Ovat olleet yhdessä 30 vuotta eikä kuulemma mies kerro. Tienaa hyvin, minne lie rahansa laittaa :D
Kommentit (45)
Jos asuu yhdessä niin puolison tulot vaikuttaa omaankin elintasoon. Pelkkää typeryyttä olla juttelemasta myös tuloista. Jos nyt ei sentilleen (tai edes satasen tarkkuudella) tiedä toisen palkkaa, ei sillä ehkä väliä jos rahaa on, mutta kyllä hehtaarilla kannattaa olla. Mutta typeryyttähän tässä maailmassa riittää.
Sanotaan että yhteiseen asuntoon tulee kallis remontti, vaikka putkiremppa. Kuka maksaa ja kuinka paljon? Kannattaako ottaa laina jos toinen voisi helposti maksaa sen? Tasaustahan voi tehdä pariskunnan kesken sitten myöhemmin, ilman korkoa, jos toisiinsa luottavat.
Fiksut ihmiset huolehtii ettei raha mene rakkauden edelle ja siksi puhuu asioista ajoissa.
Ainoa tilanne jossa puolison tulot ei kiinnostais ois sellainen jossa hän maksais aivan kaiken yhteisen, alkaen asumisesta, lomista, ruuasta, lapsen kuluista jne. Eläisin siis täysin siivellä. Silloin summien sijaan mua kiinnostais vaan että rahojen lähde on laillinen ja eettisesti kestävä.
Mä tiedän omankin palkkani vasta palkkapäivänä. Riippuu nimittäin ihan siitä, paljonko olen tehnyt töitä. Tiedän kyllä, kuinka paljon vähintään teen, mutta en sitä, kuinka paljon enintään teen.
No jos nainen haluaa tietää ja mies tienaa hyvin, niin verokoneesta saa tulotiedot esille.
Olemme olleet yhdessä 27 vuotta, en tiedä puolisoni palkkaa. Ei ole koskaan kertonut, joskus jostain ip-lehden sivuilta katselin, että ainakin 100.000/vuosi on tulot.
Menot meillä menevät puoliksi.. itse olen nämä vuodet elänyt kädestä suuhun ja toisinaan tehnyt kahta työtä.
Sen tiesin että puoliso tienaa ihan hyvin, kun pystyy ostamaan itselleen tarvittaessa mitä haluaa mm uuden auton, elektroniikkaa tms
Mut ajatelkaa pankkityöläiset tietää sun tilit tulot menot ja verottaja ...veroviraston työläiset tietää ja työn antaja myös. Paitsi monet tekee 2 työtä. Mutta ei puolison palkka vaikuta muuhun kuin ehkä auto vene mökki asunto on useimmin puoliksi.Tosin ei gigolot juopot maksa puolta vuokrasta naiset maksaa yleensä yksin.
Miehet huijaa naisilta ilmais asumista tai sähköt tai ruuat tai pyykinpesun pesuaineet.Tai naiset huijaa autot bensan.Monet naiset maksaa miehen matkat tai lennot.Harvoin mies on maksamassa puolta vuokrasta edes mutta osakkeistaan ottaa täyden vuokran kyllä.Auto kulut saa nainen maksaa itse omasta autostaan.Ulkomaamies voi ryöstää tosi pahasti.
Voi jumalauta mies voi maksattaa naisella autonsa ja osakkeensa yhtiövastikkeet ...
Työkaverin miesystävä maksatti tällä asumisen ruuan vei rahat. Työsuhde asunto.
Vierailija kirjoitti:
Todella omituista jos ei kumppaninsa palkkaa tiedä, etenkin jos on perhettä. Ei taida kovin läheinen pariskunta olla? Ymmärrän tapauksessa jossa asutaan erikseen ja on omat taloudet, muutoin en. Ehkäpä joissakn tapauksissa myös uusperhekuvioissa joissa on aiemmista suhteista lapsia.
Kyllä rahasta pitää voida puhua suhteessa avoimesti. Silloin vältytään konflikteilta helpoiten kun tiedetään molempien näkemys rahaan ja rahan käyttöön. Ei ihme kun eroja tulee niin paljon.
Länkyttäjille tiedoksi, tienaamme miehen kanssa suunnilleen saman verran, minä usein hieman enemmän.
Meillä puhutaan rahasta avoimesti, mutta en silti tiedä puolison palkkaa enkä koskaan oleta hänen maksavan mitään sellaista, mikä lopulta on minun, oli se sitten ulkomaanmatka tai litra maitoa. Kumpikin käyttää omia rahojaan juuri niin kuin haluaa, toiselta ei lupia kysellä eikä edellytetä, että koska ollaan perhe ja minulla on tämä unelma, niin sen tulee olla sinunkin unelmasi ja sinä sen maksat!
Meillä on paljon mielenkiintoisempia keskustelunaiheita kuin raha enkä ole ikinä ajatellut, että läheisyys mitataan sillä, miten usein puhumme tuloistamme ja menoistamme.
Eipä ne miehen tulot mulle niinkään kuulu, itsekin tienaan niin, että hyvää elämää pystyy elämään. Tiedän kuitenkin suunnilleen paljon mies tienaa.
Ennen kun asuttiin vuokralla, niin vuokrakin jaettiin 50/50, vaikka miehellä on suuremmat tulot.
Mies kyllä maksaa omasta aloitteestaan enemmän, esim. lomakustannuksia. Meillä myös yhteinen taloustili, mihin kumpikin laittaa rahaa joka kuukausi, tässäkin kohtaa mies laittaa enemmän. Mutta ei olla alettu mihinkään tulojen % osuuksien laskemiseen ja sen mukaiseen maksamiseen.
Ap se on ihan miehen oma asia mihin rahansa laittaa kunhan osallistuu yhteisiin kustannuksiin
Vierailija kirjoitti:
Ap se on ihan miehen oma asia mihin rahansa laittaa kunhan osallistuu yhteisiin kustannuksiin
Just tämä. Jos yhteiset kustannukset hoidetaan, niin mitä väliä mihin ne muut rahat laittaa.
Mä en tiedä omia tulojani, oon niin huonomuistinen. Äsken just katsoin palkkalaskelmani, mutta jäi mieleen se summa satasen tarkkuudella joka tästä kuusta tuli. Peruspalkkaa en muista.
Vierailija kirjoitti:
Olemme olleet yhdessä 27 vuotta, en tiedä puolisoni palkkaa. Ei ole koskaan kertonut, joskus jostain ip-lehden sivuilta katselin, että ainakin 100.000/vuosi on tulot.
Menot meillä menevät puoliksi.. itse olen nämä vuodet elänyt kädestä suuhun ja toisinaan tehnyt kahta työtä.
Sen tiesin että puoliso tienaa ihan hyvin, kun pystyy ostamaan itselleen tarvittaessa mitä haluaa mm uuden auton, elektroniikkaa tms
Oletko tosissasi? Sinulla ei taida olla tippaakaan arvostusta itseäsi kohtaan kun noin tossu olet.
En sietäisi tuollaista päivääkään että toinen on rikas ja toinen elää kädestä suuhun. Millä muilla tavoin kumppanisi sinua alistaa? Herää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella omituista jos ei kumppaninsa palkkaa tiedä, etenkin jos on perhettä. Ei taida kovin läheinen pariskunta olla? Ymmärrän tapauksessa jossa asutaan erikseen ja on omat taloudet, muutoin en. Ehkäpä joissakn tapauksissa myös uusperhekuvioissa joissa on aiemmista suhteista lapsia.
Kyllä rahasta pitää voida puhua suhteessa avoimesti. Silloin vältytään konflikteilta helpoiten kun tiedetään molempien näkemys rahaan ja rahan käyttöön. Ei ihme kun eroja tulee niin paljon.
Länkyttäjille tiedoksi, tienaamme miehen kanssa suunnilleen saman verran, minä usein hieman enemmän.Meillä puhutaan rahasta avoimesti, mutta en silti tiedä puolison palkkaa enkä koskaan oleta hänen maksavan mitään sellaista, mikä lopulta on minun, oli se sitten ulkomaanmatka tai litra maitoa. Kumpikin käyttää omia rahojaan juuri niin kuin haluaa, toiselta ei lupia kysellä eikä edellytetä, että koska ollaan perhe ja minulla on tämä unelma, niin sen tulee olla sinunkin unelmasi ja sinä sen maksat!
Meillä on paljon mielenkiintoisempia keskustelunaiheita kuin raha enkä ole ikinä ajatellut, että läheisyys mitataan sillä, miten usein puhumme tuloistamme ja menoistamme.
Olen eri, mutta jäin miettimään, mitä tässä esimerkiksi tarkoittaa avoin rahasta puhuminen? Itselleni se sisältää yhteisten menojen budjetoinnin (kuinka paljon kumpikin laittaa erilliselle, yhteiselle tilille), omista budjeteista (säästöpuskuri, sijoitukset, ylimääräinen käyttöraha jne) keskustelemisen, erityisesti esim. isojen hankintojen kohdalla (joko yhteiset tai ihan omat), sen, kokeeko palkkansa vastaavan työn vaativuutta, paljonko esim. uutta työtä hakiessa voisi pyytää palkkaa jne jne. Arkista, ja varmaankin tylsää puhetta, mutta tämmöisiä meillä ainakin jutellaan aika ohimennen ja vaihdetaan ajatuksia ja kysytään toisen mielipidettä. Kyllä tällaisissa tulee myös luonnollisesti esille, mikä se toisen palkka (suunnilleen) on.
Jotenkin tosi outoa, että joillekin palkan tietäminen liittyisi siihen, että jompikumpi haluaisi toiselta rahaa. Nämähän ei liity mitenkään toisiinsa. Kyse ei myöskään ole lupien kyselemisestä, vaikka haluaisi toisen kanssa keskustella omista raha-asioistaan. Vaan siitä, että se kumppani yleensä on ihminen, jonka mielipidettä arvostaa ja jonka kanssa haluaa jutella tällaisistakin asioista. Puhumattakaan, jos on naimisissa, koska se todellakin on jo taloudellinen sopimus.
En minäkään tiedä. Tiedän, että mies tienaa nettona yleensä jotain 3000-4000 kuussa riippuen ylitöistä. Toisinaan kysyn, että miten paljon hänellä on kiinni sijoituksissa ja mitä on ostanut. Ihan vaan uteliaisuudesta.
Meillä on selkeästi eri tilit ja omat rahat, joilla kumpikin tekee mitä haluaa menojen jälkeen, mutta tiedämme kumpikin toisen palkan ja tulot sekä katsomme vuosittain, että molemmille jää käyttöön tarpeeksi ja maksut ovat kohtuulliset myös vähemmän tienaavalle. En ymmärrä pariskuntia, missä toinen elää rikkaana ja toinen köyhänä vaikka tienaankin miestäni enemmän. Kyllä enemmän tienaava voi myös maksaa enemmän, kun siihen on varaa.
En minäkään tiedä vaimon palkkaa.