Keksikää ratkaisu tälle: Ukraina-keräys kerää kunnossa olevia polkupyöriä ukrainalaisille. Mutta
ihmisillä lojuu varastoissaan paljon sellaisia pyöriä, joissa on pientä säätämistä, vaikka kumi puhki ja muuten tosi hyvä pyörä. Omaa taitoa tai aikaa ei vain riitä korjaamiseen.
Miten ratkaistaan se epäsuhta, että ihmisillä on paljon käyttämättöminä lojuvia, viittä vaille kunnossa olevia pyöriä varastoissaan, jotka voisivat antaa pois, mutta joita keräys ei hyväksy, kun ne eivät ole kunnossa?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla kaupungeilla lienee työpajoja, joissa kiinnostavat myös polkupyöriä. Työpajat voisivat varmaankin ottaa tuosta kopin.
Ei ole, eipä ole kaikilla kaupungeilla.
No sitten voi ensimmäiseksi perustaa sellaisen, ja ottaa sinne vaikka palkkatuella töihin ukrainalaisia ja suomalaisia työttömiä, jotka osaavat korjata pyöriä tai ovat halukkaita oppimaan.
ukrainasta tulleet ovat naisia ja lapsia tuskin heitä kiinnostaa pyöränkorjaus. Eikä ne pajat kannata,kaupunki on lopettanut ne myös ainakin itä- vantaalla.
Mitä jos kulkuväline menee rikki? Sittenkö vaan uutta kehiin, kun korjaaminen ei kiinnosta? Vai ollaanko sitten taas käsi pitkällä ja naama näkkärillä lehden sivuilla, kun Pjotr joutuu kävelemään kouluun kokonaisen kilometrin, kun pyörästä on kumi puhki, eikä kukaan korjaa tai anna rahaa korjaukseen?
jos ei kukaan auta eikä itse osaa niin se jää korjaamatta useimmilla. näitä pyöriä on kellarit täynnä ihan suomalaisillakin. Ne joilla on varaa useampi kymppi korjaamisesta maksaa vievät sitten korjaamoon pyöränsä. Näin se menee. Se ettei korjaaminen kiinnosta heitä on oma kateudesta johtuva valheesi. Eiköhän se yritetä korjata mahdollisuuksien mukaan. niinkuin muutkin asiat.
Jaa. Mille ja kenelle olen kateellinen? Tympii vaan tuo kerjääminen (ja puolesta kerjääminen) ja kovat standardit saadulle tavaralle.
Ps. Osaan huoltaa polkupyöräni, isä opetti kun olin 8
Olisitko iloinen, että sulle tuodaan jonkun jätteitä? Miksi luulet, että on hyvän tekemistä välttämällä jätekuljetusmaksu viemällä oma roska muille?
Kyllä mulle saa tuoda pihaan polkupyöriä jotka pesun ja puolen tunnin huollon (ja muutaman kympin osien) jälkeen ovat myyntikunnossa. Loppuun ajetut tai ruosteen raiskaamat kuuluu kierrätykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla kaupungeilla lienee työpajoja, joissa kiinnostavat myös polkupyöriä. Työpajat voisivat varmaankin ottaa tuosta kopin.
Ei ole, eipä ole kaikilla kaupungeilla.
No sitten voi ensimmäiseksi perustaa sellaisen, ja ottaa sinne vaikka palkkatuella töihin ukrainalaisia ja suomalaisia työttömiä, jotka osaavat korjata pyöriä tai ovat halukkaita oppimaan.
ukrainasta tulleet ovat naisia ja lapsia tuskin heitä kiinnostaa pyöränkorjaus. Eikä ne pajat kannata,kaupunki on lopettanut ne myös ainakin itä- vantaalla.
Mitä jos kulkuväline menee rikki? Sittenkö vaan uutta kehiin, kun korjaaminen ei kiinnosta? Vai ollaanko sitten taas käsi pitkällä ja naama näkkärillä lehden sivuilla, kun Pjotr joutuu kävelemään kouluun kokonaisen kilometrin, kun pyörästä on kumi puhki, eikä kukaan korjaa tai anna rahaa korjaukseen?
jos ei kukaan auta eikä itse osaa niin se jää korjaamatta useimmilla. näitä pyöriä on kellarit täynnä ihan suomalaisillakin. Ne joilla on varaa useampi kymppi korjaamisesta maksaa vievät sitten korjaamoon pyöränsä. Näin se menee. Se ettei korjaaminen kiinnosta heitä on oma kateudesta johtuva valheesi. Eiköhän se yritetä korjata mahdollisuuksien mukaan. niinkuin muutkin asiat.
Jaa. Mille ja kenelle olen kateellinen? Tympii vaan tuo kerjääminen (ja puolesta kerjääminen) ja kovat standardit saadulle tavaralle.
Ps. Osaan huoltaa polkupyöräni, isä opetti kun olin 8
Olisitko iloinen, että sulle tuodaan jonkun jätteitä? Miksi luulet, että on hyvän tekemistä välttämällä jätekuljetusmaksu viemällä oma roska muille?
Kyllä mulle saa tuoda pihaan polkupyöriä jotka pesun ja puolen tunnin huollon (ja muutaman kympin osien) jälkeen ovat myyntikunnossa. Loppuun ajetut tai ruosteen raiskaamat kuuluu kierrätykseen.
Ei se ruoste ohjaustangossa pyörää pilaa ja jos polkupyörän runko on ehjä niin sen saa korjattua halutessaan. Mutta miksi vaivautuisin muiden takia? Jos oma lähimmäiseni haluaisi käyttää pyörää, niin olisi helppoa laittaa se ajokuntoon, mutta muiden iloksi en laita. Ja jos olen laittanut polkupyörän kuntoon, mutta sille ei sitten kukaan ajakaan, niin voin oikein hyvin myydä sen vaikka Torissa 20 eurolla. Niin meiltä on lähtenyt esimerkiksi lasten polkupyörät ja oma vanha ja osittain ruosteinen, mutta toimiva halpismaastopyörä. Oma fillarini lähti jonnekin pyöräksi, jolla rouva ajoi aamuisin lähimmälle juna-asemalle ja illalla kotio, sellaiseksi se kelpasi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no perusta oma keräystoiminta, kerää romuja kunnosta ja lahjoita eteenpäin.
Problem solved.
Tämä. Tai sitten korjaa sen pyöränsä ihan itse ja lahjoittaa sitten.
Mutta eihän se käy että itse tekisi jotain, jonkun muun pitää hoitaa.
Meillä on kaksi toimivaa, mutta ruosteessa olevaa naisten fillaria varastossa. Ne ovat meidän ostamat ja emme ole lahjoittamassa niitä minnekään, vaikka niillä ei ole kukaan ajanut pariin vuoteen.
En katso tarpeelliseksi antaa tavaraa aina ilmaiseksi muille.
Voit rauhoittua. Kukaan ei pakota. Saat pitää ruosteiset pyöräsi.
Itsekin annan mieluummin rahaa. Luovuin n. 2500 euron ansioista Ukrainan hyväksi. Tuli hyvä mieli, vaikka koronan takia onkin ollut hieman hiljaista.
Pienyrittäjä
Vai niin, miksi vain 2500 euroa? Aika kurja summa. Laita nolla tai pari lisää, niin alkaa olemaan jo ihan hyvä.
Kuvitteletko yksinyrittäjien tienaavan miljoonia? Itse olen kolmen hengen firmassa töissä. Meillä liikevaihto, siis liikeVAIHTO, ei voitto, on noin 250000 euroa. Siitä maksetaan palkat, vuokrat ja muut kulut. Meillä on nneksi tehdään vain aivotöitä, joten tavarahankintoja on vähäisesti. Paljonko tuosta antaisit itse hyväntekeväisyyteen?
Seliseli. Mitäs lahjoitit, jos nyt asia jo kaduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö näille jo nyt ole lahjoitettu ihan tarpeeksi. Ihme vouhkaamista.
Helvetin pösilö. Etkä sinä hiivapää tajua, että nuo ihmiset tulivat tänne vain kahden matkalaukun kanssa.
Ei heillä ole yhtään mitään. Alusvaatteista lähtien pitää ostaa kaikki.
Ja kun ei ole vielä töissä, ei sitä rahaakaan ole.
Onneksi on kirpputorit ja onneksi ihmiset lahjoittaa lastenvaatteita ja leikkikaluja ja muuta.Tottanhan heidän pitää päästä liikkumaan, etenkin lasten ja nuorten.
Huomaa, että he eivät vielä osaa kunnolla kieltä, eivät voi lukea kirjoja eivätkä lehtiä.
Heillä ole mitään muuta elämää, kuin olla vain vastaanottokeskuksessa, eikä vielä kavereitakaan lapsilla.
Pitäisikö noiden naisten ja lasten vain istua kädet ristissä yhdessä huoneessa kauniina kesäpäivänä, ei liikkua missään ja lukea onnettomia uutisia omasta kotimaastaan Ukrainasta?
Olet tosiaan niin kaheli, ettet pysty kuvittelmaan samaa tilannetta omalle kohdallesi?
Olla ihan tyhjän päällä vieraassa maassa.
Eikös nämä saa kulkea julkisilla ihan ilmaiseksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö näille jo nyt ole lahjoitettu ihan tarpeeksi. Ihme vouhkaamista.
Helvetin pösilö. Etkä sinä hiivapää tajua, että nuo ihmiset tulivat tänne vain kahden matkalaukun kanssa.
Ei heillä ole yhtään mitään. Alusvaatteista lähtien pitää ostaa kaikki.
Ja kun ei ole vielä töissä, ei sitä rahaakaan ole.
Onneksi on kirpputorit ja onneksi ihmiset lahjoittaa lastenvaatteita ja leikkikaluja ja muuta.Tottanhan heidän pitää päästä liikkumaan, etenkin lasten ja nuorten.
Huomaa, että he eivät vielä osaa kunnolla kieltä, eivät voi lukea kirjoja eivätkä lehtiä.
Heillä ole mitään muuta elämää, kuin olla vain vastaanottokeskuksessa, eikä vielä kavereitakaan lapsilla.
Pitäisikö noiden naisten ja lasten vain istua kädet ristissä yhdessä huoneessa kauniina kesäpäivänä, ei liikkua missään ja lukea onnettomia uutisia omasta kotimaastaan Ukrainasta?
Olet tosiaan niin kaheli, ettet pysty kuvittelmaan samaa tilannetta omalle kohdallesi?
Olla ihan tyhjän päällä vieraassa maassa.
No nämä ukrainalaiset valittavat jos eivät saa parasta ja uutta. Kuvittelen itseni siinä tilanteessa vieraassa maassa, en todellakaan valittaisi mistään jos saisin vain perheeni turvaan.
Samaa olen miettinyt minäkin, että jos tilanne olisi toisinpäin, niin mitenkähän ukrainalaiset auttaisivat meitä...
Teiltä halutaan kaikki mikä irti lähtee.
Käsi pystyyn. Kuka ihan aidosti uskoo että kerätyt varat menevät sotaa pakenevien ihmisten auttamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Eikö Ukrainasta tiedotettu ettei kannata lähettää vaatteita/yms materiaa, vaan rahaa.
Tuskin Ukrainassa on pulaa roinasta. Sitä on varmasti tarpeeksi.
kenelle se raha menee?
eikö muka tarvitse vaatetta, ruokaa, vettä?
valitettavasti tuo raha virtaa aina vääriin taskuihin, siksi en anna pennin pyörylää.
Miksi tämä typeryys Problem solved pitää tunkea joka paikkaan? Onko se jotenkin hienoa mielestäsi?