Keksikää ratkaisu tälle: Ukraina-keräys kerää kunnossa olevia polkupyöriä ukrainalaisille. Mutta
ihmisillä lojuu varastoissaan paljon sellaisia pyöriä, joissa on pientä säätämistä, vaikka kumi puhki ja muuten tosi hyvä pyörä. Omaa taitoa tai aikaa ei vain riitä korjaamiseen.
Miten ratkaistaan se epäsuhta, että ihmisillä on paljon käyttämättöminä lojuvia, viittä vaille kunnossa olevia pyöriä varastoissaan, jotka voisivat antaa pois, mutta joita keräys ei hyväksy, kun ne eivät ole kunnossa?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no perusta oma keräystoiminta, kerää romuja kunnosta ja lahjoita eteenpäin.
Problem solved.
Tämä. Tai sitten korjaa sen pyöränsä ihan itse ja lahjoittaa sitten.
Mutta eihän se käy että itse tekisi jotain, jonkun muun pitää hoitaa.
Meillä on kaksi toimivaa, mutta ruosteessa olevaa naisten fillaria varastossa. Ne ovat meidän ostamat ja emme ole lahjoittamassa niitä minnekään, vaikka niillä ei ole kukaan ajanut pariin vuoteen.
En katso tarpeelliseksi antaa tavaraa aina ilmaiseksi muille.
Voit rauhoittua. Kukaan ei pakota. Saat pitää ruosteiset pyöräsi.
Itsekin annan mieluummin rahaa. Luovuin n. 2500 euron ansioista Ukrainan hyväksi. Tuli hyvä mieli, vaikka koronan takia onkin ollut hieman hiljaista.
Pienyrittäjä
Vai niin, miksi vain 2500 euroa? Aika kurja summa. Laita nolla tai pari lisää, niin alkaa olemaan jo ihan hyvä.
Paljonko itse annoit?
En yhtään. En ymmärrä miksi minun pitäisi antaa pennin pyörylääkään rahaa muille. :)
Siis ukrainalaiset saavat matkustaa joukkoliikenteessä ilmaiseksi, miksi he tarvitsisivat erityisesti polkupyöriä täällä?
Vierailija kirjoitti:
Sillä rahalla mikä menee vanhan korjaamiseen ostaa jo käytetyn toimivan pyörän kirpparilta.
Missä kirpparilla näitä halpoja ehjiä pyöriä myydään?
Meiltäkin voisi hakea muutaman raadon mitkä olen noukkinut ojista.
Vierailija kirjoitti:
Siis ukrainalaiset saavat matkustaa joukkoliikenteessä ilmaiseksi, miksi he tarvitsisivat erityisesti polkupyöriä täällä?
Näin. He saavat myös ihan kaiken muun ilmaiseksi. Minä en saa mitään ilmaiseksi, vaan teen töitä ja maksan siitä veroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla kaupungeilla lienee työpajoja, joissa kiinnostavat myös polkupyöriä. Työpajat voisivat varmaankin ottaa tuosta kopin.
Ei ole, eipä ole kaikilla kaupungeilla.
No sitten voi ensimmäiseksi perustaa sellaisen, ja ottaa sinne vaikka palkkatuella töihin ukrainalaisia ja suomalaisia työttömiä, jotka osaavat korjata pyöriä tai ovat halukkaita oppimaan.
ukrainasta tulleet ovat naisia ja lapsia tuskin heitä kiinnostaa pyöränkorjaus. Eikä ne pajat kannata,kaupunki on lopettanut ne myös ainakin itä- vantaalla.
Mitä jos kulkuväline menee rikki? Sittenkö vaan uutta kehiin, kun korjaaminen ei kiinnosta? Vai ollaanko sitten taas käsi pitkällä ja naama näkkärillä lehden sivuilla, kun Pjotr joutuu kävelemään kouluun kokonaisen kilometrin, kun pyörästä on kumi puhki, eikä kukaan korjaa tai anna rahaa korjaukseen?
Vierailija kirjoitti:
No kai niitä ukrainalaisia on muuallakin kuin kaupungeissa joissa joukkoliikenne toimii. Muutama kilometri kaupungin ulkopuolella ei ole toimivaa joukkoliikennettä.
Ei ukrainalaiset ole kuten suomiloiset vaan ahkeria ja haluavat edetä elämässään. Suomiloinen makaa vain sohvalla ja kadehtii muita. Hyvä että auttaminen keskittyy muihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei joka paikassa mitään joukkoliikennettä ole. Omassa pikkukaupungissa liikkumiseen tarvitaan auto tai pyörä (tai jalat, mutta nopeampaa toki jollain välineellä). Bussilla pääsee vain vieressä olevaan isompaan kaupunkiin ei kaupungin sisällä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ukrainalaiset ole kuten suomiloiset vaan ahkeria ja haluavat edetä elämässään. Suomiloinen makaa vain sohvalla ja kadehtii muita. Hyvä että auttaminen keskittyy muihin.
Huh mitä sontaa ja yleistystä sekä niistä että suomalaisista. Häpeä!
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä haluta muuallekin kuin minne joku kulkine kuskaa ja kaupungillakin on mukava liikkua fillarilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no perusta oma keräystoiminta, kerää romuja kunnosta ja lahjoita eteenpäin.
Problem solved.
Tämä. Tai sitten korjaa sen pyöränsä ihan itse ja lahjoittaa sitten.
Mutta eihän se käy että itse tekisi jotain, jonkun muun pitää hoitaa.
Jos ei osaa?
Vie korjaamoon ja lahjoittaa sen korjatun pyörän?
Jokainen ihminen vastaa omista rikkinäisistä tavaroistaan. Ei mitkään keräykset ole tapa päästä eroon jätteistään. Miltä itsestäsi tuntuisi, jos joku toisi sinulle rikkinäisiä jätteitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla kaupungeilla lienee työpajoja, joissa kiinnostavat myös polkupyöriä. Työpajat voisivat varmaankin ottaa tuosta kopin.
No sitten voi ensimmäiseksi perustaa sellaisen, ja ottaa sinne vaikka palkkatuella töihin ukrainalaisia ja suomalaisia työttömiä, jotka osaavat korjata pyöriä tai ovat halukkaita oppimaan.
ukrainasta tulleet ovat naisia ja lapsia tuskin heitä kiinnostaa pyöränkorjaus. Eikä ne pajat kannata,kaupunki on lopettanut ne myös ainakin itä- vantaalla.
Mitä jos kulkuväline menee rikki? Sittenkö vaan uutta kehiin, kun korjaaminen ei kiinnosta? Vai ollaanko sitten taas käsi pitkällä ja naama näkkärillä lehden sivuilla, kun Pjotr joutuu kävelemään kouluun kokonaisen kilometrin, kun pyörästä on kumi puhki, eikä kukaan korjaa tai anna rahaa korjaukseen?
jos ei kukaan auta eikä itse osaa niin se jää korjaamatta useimmilla. näitä pyöriä on kellarit täynnä ihan suomalaisillakin. Ne joilla on varaa useampi kymppi korjaamisesta maksaa vievät sitten korjaamoon pyöränsä. Näin se menee. Se ettei korjaaminen kiinnosta heitä on oma kateudesta johtuva valheesi. Eiköhän se yritetä korjata mahdollisuuksien mukaan. niinkuin muutkin asiat.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ihminen vastaa omista rikkinäisistä tavaroistaan. Ei mitkään keräykset ole tapa päästä eroon jätteistään. Miltä itsestäsi tuntuisi, jos joku toisi sinulle rikkinäisiä jätteitään?
Esim polkupyörä johon tarvitaan uudet kumit ei ole jäte. Se on pientä huoltoa ja varaosia vaativa käyttöesine.
Vierailija kirjoitti:
no miksi nyt yleensäkään pyöriä sitten on olemassa heh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim polkupyörä johon tarvitaan uudet kumit ei ole jäte. Se on pientä huoltoa ja varaosia vaativa käyttöesine.
Kyllä se on jäte, jos se lojuu käyttämättömänä varastossa eikä omistaja halua korjata sitä eikä saa kuljetettua kaatopaikalle. Ihan kuten rikkinäiset vaatteet, kengät ja muu tavara nurkissa.
Omien jätteiden lahjoittaminen ei ole auttamista, se on jätteiden dumppausta muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos ei kukaan auta eikä itse osaa niin se jää korjaamatta useimmilla. näitä pyöriä on kellarit täynnä ihan suomalaisillakin. Ne joilla on varaa useampi kymppi korjaamisesta maksaa vievät sitten korjaamoon pyöränsä. Näin se menee. Se ettei korjaaminen kiinnosta heitä on oma kateudesta johtuva valheesi. Eiköhän se yritetä korjata mahdollisuuksien mukaan. niinkuin muutkin asiat.
Jaa. Mille ja kenelle olen kateellinen? Tympii vaan tuo kerjääminen (ja puolesta kerjääminen) ja kovat standardit saadulle tavaralle.
Ps. Osaan huoltaa polkupyöräni, isä opetti kun olin 8
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Mille ja kenelle olen kateellinen? Tympii vaan tuo kerjääminen (ja puolesta kerjääminen) ja kovat standardit saadulle tavaralle.
Ps. Osaan huoltaa polkupyöräni, isä opetti kun olin 8
Olisitko iloinen, että sulle tuodaan jonkun jätteitä? Miksi luulet, että on hyvän tekemistä välttämällä jätekuljetusmaksu viemällä oma roska muille?
Sillä rahalla mikä menee vanhan korjaamiseen ostaa jo käytetyn toimivan pyörän kirpparilta.