Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ylitöitä pakko tehdä?

Vierailija
10.05.2022 |

Olen nyt pari kk ollut uudessa työpaikassa ja tämä nyt ei vaan toimi. Työaikani on sopimuksen mukaan arkisin 9-16. En voi jäädä pidempään sillä lapsi on haettava päiväkodista. Tämä on nyt ongelma työpaikalla. Työnantajan mukaan työn luonteeseen kuuluu että kaikki pyrkivät joustamaan ja ylityöt kuuluvat työn "luonteeseen". Eli käytännössä menee niin että huomataan klo 15 että on todella kiire ja pyydetään jäämään edes puoleksi tunniksi auttamaan.
Nyt olen saanut ensimmäisen "varoituksen" siitä kun en toimi oikein. Mitä se edes tarkoittaakaan...

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siinä sinun työsopimuksessa lukee? Minulla on ainakin rasti ruudussa suostuu tekemään töitä työajan ulkopuolella.

Vierailija
2/31 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä siinä sinun työsopimuksessa lukee? Minulla on ainakin rasti ruudussa suostuu tekemään töitä työajan ulkopuolella.

Ei oo erikseen mitään tuollaista rastia. Lukee kyllä että on mahdollisuus ylitöihin sovittaessa. Mutta olen ymmärtänyt että ylityöt perustuu aina työntekijän vapaaehtoisuuteen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi pakottaa.

Vierailija
4/31 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työnantaja voi määrätä ylityöhön. Työntekijän suostumusta ei voida vaatia kaikkia tulevia kertoja varten etukäteen, vaan jokaisella kerralla erikseen oikeus olla suostumatta. 

Vierailija
5/31 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin huom. lisätyö ei ole ylityötä. Onko kyse lisätyön tekemisestä?

Vierailija
6/31 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosin huom. lisätyö ei ole ylityötä. Onko kyse lisätyön tekemisestä?

Lähinnä sellaista että työvuoron lopussa kinutaan jäämään. Eikös se ole ylityötä? Mitäs se lisätyö on?

Vierailija
7/31 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei ole muut pakollista kuin kuolema.

Vierailija
8/31 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo erikseen mitään tuollaista rastia. Lukee kyllä että on mahdollisuus ylitöihin sovittaessa. Mutta olen ymmärtänyt että ylityöt perustuu aina työntekijän vapaaehtoisuuteen?

Olet ymmärtänyt asian oikein, näin se virallisesti menee. Ylitöistä kieltäytyminen ei voi myöskään olla varoituksen syy.

Käytäntö onkin sitten jotain ihan muuta, valitettavasti. Työnantajan näkökulmasta olet hankala työntekijä ja sinusta todennäköisesti hankkiudutaan eroon, tavalla tahi toisella. Toisaalta et paljon menetä jos työnantaja ei tuon vertaa arvosta työntekijöitään että ehtii hakemaan lapsen päiväkodista, Jos mahdollista niin lähde lätkimään ja etsi uusia töitä.

Vierailija
9/31 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksetaanko noista ylitöistä ylityökorvaus vai saatko liukumia? Vai saatko edes liukumia?

Vierailija
11/31 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitset selkärankaa. Tee työnjohdolle selväksi että sinulla on "Force Majeure" eli lasten haku päiväkodista eikä siitä voi tinkiä. Työnantaja selvästikin odottaa muuta, eli voit varautua työsuhteen loppumiseen. Viisainta lienee vaihtaa työpaikkaa ja kertoa kysyttäessä että syy oli päivähoitojärjestelyt.

Vierailija
12/31 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi pakottaa. Työnantajan pitää aina kysyä työntekijän suostumus.

Vierailija
13/31 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsopimus kannattaa lukea huolella läpi. Kaivele se esiin ja lue mitä siellä sanotaan työajoista. Jos olet allekirjoittanut sopimuksen jossa suostut tarvittaessa tekemään ylitöitä, niin ei voi mitään.

Vierailija
14/31 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työsopimus kannattaa lukea huolella läpi. Kaivele se esiin ja lue mitä siellä sanotaan työajoista. Jos olet allekirjoittanut sopimuksen jossa suostut tarvittaessa tekemään ylitöitä, niin ei voi mitään.

Mutta jokaisesta ylityökerrasta on silti aina sovittava erikseen, vaikka noin lukisi työsopimuksessa.

Vierailija
15/31 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsi voi olla päiväkodissa pitempään? Jos koko päiväkoti menee kiinni tiettyyn aikaan, ei tietenkään voi, mutta kyllä sinä voit edes kysyä joustoa.

Jos saat potkut sen vuoksi, että et tee ylitöitä, riitautat sen. Olethan jonkun terävän ammattiliiton jäsen?

Vierailija
16/31 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laillisesti ylityöt perustuu AINA työnantajan kirjalliseen pyyntöön ja ylityökorvauksen maksamiseen. Eli jos olet saanut jonkun huomautuksen siitä ettet ylitöihin ole jäänyt EIKÄ ASIASTA OLE TYÖNANTAJAN KIRJALLISTA PYYNTÖÄ JÄÄDÄ YLITÖIHIN, tämä huomautus ON LAITON, suosittelen ottamaan liittoon yhteyttä. Ylityöistä tulee AINA maksaa korvaus ja pyynnön tulee olla KIRJALLINEN. Nämä ovat tiukkoja asioita lain ja työehtosopimuksen puolesta, joten heti vain liittoon yhteyttä mikäli tätä rikotaan, saavat sitten maksaa korvauksia sinulle.

Vierailija
17/31 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moinen pykälä työsopimuksessa on laiton ja täten pätemätön. JOKAISEEN ylityökertaan pitää erikseen kysyä työntekijältä halukkuus ja pakottaa ei voi.

Vierailija
18/31 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et mene aamulla aiemmin. Meet 06:00 tekemään ylitöitä.

Vierailija
19/31 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisätyötä on työ, joka sijoittuu sovitun työajan ja työaikalain säännöllisen työajan enimmäismäärän väliin. Ylityötä on työ, joka ylittää työaikalain mukaisen säännöllisen työajan enimmäismäärän. Lisä- ja ylityön tekeminen edellyttää aina työnantajan aloitetta ja hyväksyntää. Vastaavasti työnantajalla tulee olla työntekijän suostumus lisä- ja ylityön teettämiseen.

työsuojelu.fi

Vierailija
20/31 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et mene aamulla aiemmin. Meet 06:00 tekemään ylitöitä.

Ei päiväkoti välttämättä aukea klo 6.00.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme