Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saada töitä?

Vierailija
10.05.2022 |

2019 AMK tradenomi eikä töitä saa mitenkään. Ongelmana on ajokortin puute sekä työkokemus (8kk). Ei pääse edes muihin töihin kun ylikoulutettu ja epäillään motivaatiota. Eli mitäs täs tekis?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, mulla on kahden eri alan tutkinto, ja työkokemusta yli 25v. Aina vaan haastattelujen jälkeen hylsy.

Vierailija
2/44 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, mulla on kahden eri alan tutkinto, ja työkokemusta yli 25v. Aina vaan haastattelujen jälkeen hylsy.

Masentavaa. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajokortti on oikeasti ongelma, niin sitten tiedät, mitä tehdä.

Vierailija
4/44 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tradenomit tekevät?

Vierailija
5/44 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemukseni mukaan vain suhteilla. Työnantajat eivät mielellään ala selamaan tuntemattomien ihmisten tekaistuja hakemuksia.

Vierailija
6/44 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan vain suhteilla. Työnantajat eivät mielellään ala selamaan tuntemattomien ihmisten tekaistuja hakemuksia.

Millaisella suhteella sinä sait työpaikan?

Vierailija
7/44 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Jos olis rahaa. Ilman rahaa ei pysty. Valitettavasti työttömänä ei kasata noin vain 1000e. 2023 saisin säästettyä ellei hinnat nouse.

Vierailija
8/44 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Jos olis rahaa. Ilman rahaa ei pysty. Valitettavasti työttömänä ei kasata noin vain 1000e. 2023 saisin säästettyä ellei hinnat nouse.

Onko vakuudeksi kelpaavaa omaisuutta tai mahdollisia takaajia?

Vierailija
9/44 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Propakandaa työvoimapulakin on. Vain suhteilla pääsee. Pitäkää tunkkinne valtiovalta. Muka samassa veneessähän tässä ollaan. Mulle riitti.

Vierailija
10/44 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Propakandaa työvoimapulakin on. Vain suhteilla pääsee. Pitäkää tunkkinne valtiovalta. Muka samassa veneessähän tässä ollaan. Mulle riitti.

Oletko sitten päässyt suhteilla töihin, kun asian tiedät? Muutenhan vika voisi olla jotenkin muuten joko papereissasi tai asenteessasi.

Vierailija
11/44 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko vakuudeksi kelpaavaa omaisuutta tai mahdollisia takaajia?

Kännykkä, tietokone. Mut noita tarttee. Etenkin kun oma ala IT. Muuten ei oo mitään... niin ja asun vielä vanhemmillakin...

Vierailija
12/44 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat töitä niin, että:

1) Hiot hakupapereitasi täydellisyyteen saakka. Kohdistat ne aina haetun paikan mukaan. Opettele lukemaan omia papereitasi kriittisesti. Pyydä apua joltain pilkunnusijalta, jos et osaa.

2) Haet useisiin paikkoihin.

3) Aina, kun saat ei kiitos -viestin, niin kysyt kohteliaasti palautetta papereista ja osaamisestasi. Et aina sitä tule saamaan, mutta jos saat, niin suhtaudu siihen rakentavasti.

4) Selvitä, mitä sinun tulee osata tai mitä sinulla tulee olla, jotta pääsisit töihin. Pelkkä kokemus (=ollut kahvia keittämässä jossain sata vuotta) ei tee kenestäkään haluttua työntekijää, vaan se, mitä osaa. Mieti, miten voit kehittää sitä osaamistasi, joka on töihin pääsyn kannalta oleellista.

5) Esiintymistaidot. Ne voivat olla jo kohdallaan, mutta velttona makaroonina tai vastaavana sinut on helppo ohittaa työnhaussa.

6) Jos ajokortti (ja auto?) oikeasti vaaditaan, niin sitten hankit ne, tai vaihdat alaa, mutta en usko, että näin on.

Vierailija
13/44 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Tehty jo asiantuntijan kanssa (Niin hyvin kuin nyt voi CV:tä vastavalmistuneena 8kk kokemuksella). Kohdistan toki aina joka paikkaan erikseen ellei näitä Baronan yms. missä haetaan vaan CV:llä joka valmiina järjestelmässä.

2) Jep, haettu jo niihin mihin realistisesti mahdollista päästä. 

3) 2+ vuoden kokemuksella 80% ei ikinä vastaa mitään. Siis oikeesti, et saa ees perus sähköpostia valintasi ei kohdistunut sinuun. Joskus kun saa niin viesti selvästi järjestelmältä, jota tuskin kukaan lukee... Joten palautetta on tosi hankala saada.

4) Osaaminen on tässä tosiaan ongelma, koulussa oli mitä oli... Valitettavasti esim. Azure ja muut järjestelmät on vaan nopeasti käyty siellä ja oman osaamisen kehittäminen on vähän hankalaa koti-oloissa.. Windowsin järjestelmät maksaa (lisenssit, laitteistot) eikä noita oikein kotona pysty. Kirjoja olen toki lukenut.. eli teoriassa osaan, mut käytännössä en ole näihin koskenut kuin koulussa yhden kurssin verran. 

5) Ehkä. Valitettavasti olen päässyt vain 2 haastatteluun 2v aikana.. Eli en yleensä edes pääse haastatteluun vaan putoan jo CV/hakemuksen laiton jälkeen :/

6) Moni IT-tukihenkilön paikka vaatii tosiaan kortin, kun kuulemma pitää paikkojen välillä suhaa... 70% Ainakin mitä itse huomannut (Arvio siis) Eli aika moneen vaaditaan, vaikka eri asia sitten kuinka paljon todellisuudessa sitä tarttis. EIkä työnantajilla joustoa tässä, vaikka ajaisin kortin heti kun voin

Eli joo, AMK ei ihan antanutkaan pohjaa sille, mitä työmarkkinat oikeasti on...

Vierailija
14/44 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ollut nyt melkein kolme vuotta työttömänä? Jos näin, niin se alkaa olla papereissasi mahdollisesti hankalin juttu. Työnantajalle vasta-valmistuneen palkkaus on pieni riskinotto, mutta vastavalmistuneen ja pitkähköllä työttömyysjaksolla olevan jo melkoinen. Rekrytointi on raakaa hommaa: rekrytoijat arvioivat soveltuvuutta ja osaamista. Toimeton työttömyys ei sitä paranna.

En tiedä, miten mahdollisissa hommissasi Azurea tms. käytetään, mutta oletko aivan varma, ettei sitä voi oleellisesti opiskella puoli-ilmaiseksi esim. Microsoftin tarjoamien verkkokurssien avulla? Kirjoja voi lueskella kuka vaan. Jos saat suoritettua melkein mitä tahansa kursseja aiheesta, niin aina parempi. Ne ovat näyttöjä CV:ssäsi.

Nykymaailmassa, jossa huomattava osa IT:tä on virtualisoitu, ja softaa ja pilvipalvelua saa opiskelu- ja kokeilukäyttöön jopa ilmaiseksi, kannattaa katsoa, mitä voi tehdä ilman laitteita. Jos teet jotain projektia tms. omaehtoisesti, niin githubiin tms. paikkaan talteen ja refenssinä työnantajille. Sitä arvostetaan paljon. Osoittaa, että hakija on kykenevä tekemään itsenäisesti jotain, ehkä jopa toimivaa.

Vierailija
15/44 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Azurea yms. käytetään järjestelmien ylläpitoon, eli enemmän palvelin hommia. Noihin toki vaaditaan yleensä 5v kokemusta tai muuta vastaava. Azuren sais joo puol-ilmaseks mut oikean ison järjestelmän simulointi onkin sitten eri juttu. Toinen on sitten noi erikoisjärjestelmät yms. mitä ei koulussa edes ollut lainkaan.  Noita on aika paljon toiveena, eli kaiketi ideana ettei tartte perehdyttää ketään vaan saadaan joku joka osaa heti käyttää tikettijärjestelmää yms. 

IT-tuki duuneja tosiaan ite hakenu.. Osaaminen noihin periaatteessa samaa kuin koulussa opetettu, eli paperilla osaisin 80% mitä yleensä etitään. Viimeisimpään paikkaan tiedän valitut ja tiedän jo miks hävisin.. Kummatkin valitut 40v, jolla 10v kokemus. Aika selvä syy tossa, miksen päässyt. 

Github toimii tosiaan enemmän koodipuolella.. Ite en oo koodari. Toki oon yrittäny opetella, mut en taida omata siihen oikeita taitoja. Noita projekteja joo vois yrittää tehä.. Pitäs viel keksii joku järkevä josta hyötyä

Vierailija
16/44 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitit, että epäillään motivaatiota. Onko tästä tullut palautetta?

Itse epäilen motivaatiota työnhakijoissa, jos A) he vaikuttavat hakevan eri paikkaan, kun mihin osaaminen viittaa, B) viime vuodet on kulunut tekemättä mitään, tai C) hakemus vaikuttaa pakkotehtaillulta ja ylimalkaiselta.

Näihin voit koittaa vaikuttaa. Itse katson erityisen tarkkaan CV:stä/hakupapereista sen kohdan, jossa hakija kertoo, mistä hän on kiinnostunut/kokenut. Tee houkutteleva "tuotelupaus" itsestäsi CV:hen tai coveriin. Se ei saa olla irrallinen heitto, vaan sen pitää näkyä kaikkialla hakemuksessa.

Ylikoulutus liittyy toki myös motivaatiotekijöihin. Jos olen vaikka rekrytoimassa jotain PhD:tä, niin herää aina kysymys, haluaako hän työhön, jossa loppujen lopuksi istutaan sorvin äärellä eikä liikoja tieteillä, tai millaiset tulevaisuuden ajatukset hänellä on työnkuvastaan. Siinä pitää vakuuttaa kanssa rekrytoijat, että tietää mihin on tulossa ja mitä uraltaan haluaa.

Vierailija
17/44 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tahansa täysi-ikäinen rikkeetön ajokortillinen voi opettaa sinut ajamaan. Tarvitsee hakea opetuslupa, ,jarrupoljin ja peilin pelkääjän puolelle. Ajotunnit kirjataan ylös. Teoriat voi käydä netissä. Kalleinta on kirjallinen plus inssiajo ajovarmassa . Sekä pakollinen taajama ja liukasajorata harjoitus, josta autokoulu välitti muutama vuosi 450 ja vieläpä omalla autolla ajettuna. Nykyisin sen kai voi tehdä simulaattorissa.

Hintaa tulee pakollisista jutuista murto-osa autokoulun hinnoista

Vierailija
18/44 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, suoraan sanottiin tokmannin haastattelussa, että mitä sä tänne haet kassalle töihin kun oot AMK:n käyny. Mitäs tohon voi oikein sanoa? Kaikkihan haluu töitä ja rahaa. Ei oo todellakaan oma ala, mut pakko saada jostain edes jotain kokemusta... Oma unelma on tosiaan olla IT-alalla asiantuntija, mut kassatyön kautta olis saanu palkkaa, jolla voi hankkia ajokortin. Toki haastattelussa ja hakemuksessa oon yrittäny tuoda motivaatiota esille jne

Ja tää oli tosiaan toinen haastatteluista mihin oon päässy. Oon hakenu S-Markettiin ja K-Kauppaan myös kassalle.. Enkä ole päässyt edes haastatteluun

Vierailija
19/44 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menemällä ja hakemalla töitä eikä kyselemällä täältä vauva.fi sivustolta muilta.

Vierailija
20/44 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo, suoraan sanottiin tokmannin haastattelussa, että mitä sä tänne haet kassalle töihin kun oot AMK:n käyny. Mitäs tohon voi oikein sanoa? Kaikkihan haluu töitä ja rahaa. Ei oo todellakaan oma ala, mut pakko saada jostain edes jotain kokemusta... Oma unelma on tosiaan olla IT-alalla asiantuntija, mut kassatyön kautta olis saanu palkkaa, jolla voi hankkia ajokortin. Toki haastattelussa ja hakemuksessa oon yrittäny tuoda motivaatiota esille jne

Ja tää oli tosiaan toinen haastatteluista mihin oon päässy. Oon hakenu S-Markettiin ja K-Kauppaan myös kassalle.. Enkä ole päässyt edes haastatteluun

Myyjän työ vähenee vähenemistään.