Miten saada töitä?
2019 AMK tradenomi eikä töitä saa mitenkään. Ongelmana on ajokortin puute sekä työkokemus (8kk). Ei pääse edes muihin töihin kun ylikoulutettu ja epäillään motivaatiota. Eli mitäs täs tekis?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Voisitko hakea johonkin puhelinasiakaspalveluun? Et tarvitsisi korttia. Eka voi olla mitä vaan asiakaspalvelua ja myöhemmin voit hakea jonkinlaiseen tekniseen tukeen töihin.
Nimeomaan näitäkin haettu. Ei vaan onnaa :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko hakea johonkin puhelinasiakaspalveluun? Et tarvitsisi korttia. Eka voi olla mitä vaan asiakaspalvelua ja myöhemmin voit hakea jonkinlaiseen tekniseen tukeen töihin.
Nimeomaan näitäkin haettu. Ei vaan onnaa :(
No voihan kökkö. Kysele tutuilta, että olisiko heidän työpaikallaan mahdollisuutta palkata sua vastaavanlaisiin hommiin, edes osa-aikaiseksi, niin saisit kartoitettua työkokemusta. Entäs, voisitko ryhtyä kevytyrittäjäksi ja laatia verkkosivuja tms? Käyt vaikka jonkun lyhyen kurssin aiheesta, jos siihen ei löydy osaamista. Sitä en tiedä saako yrittäjyyteen rinnalle työttömyyskorvausta.
Nyt löytyy kaikille töitä, kyse oli vain hakemusten määrästä.
Koita myös tehdä hyvin erottuva cv+hakemus. Laitat vaikka cv:n etusivulle jonkun hauskan kuvan itsestäsi, jossa hymyilet ja pyydät tuttaviasi kuvailemaan sinua yhdellä lauseella, joista teet pienen "kokoelman" siihen viereen. En tiedä osasinko nyt selittää hyvin..
Suomessa on paljon koulutusta aloille, joissa vain kouluttaja on se joka saa työtä, itse asiassa kyse on suojatyöstä. Hänen kouluttamiaan aloja on Suomessa liikaa, esim tradenomi, joka koulutusalalla suuntautuu hiukan joka puolelle kaupallisalalla, mutta ei silti juuri mihinkään. IT-taidot tämän alan kouluttajilla on heikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on paljon koulutusta aloille, joissa vain kouluttaja on se joka saa työtä, itse asiassa kyse on suojatyöstä. Hänen kouluttamiaan aloja on Suomessa liikaa, esim tradenomi, joka koulutusalalla suuntautuu hiukan joka puolelle kaupallisalalla, mutta ei silti juuri mihinkään. IT-taidot tämän alan kouluttajilla on heikkoja.
Vähän tullu sama fiilis nyt. Koulussa tosiaan ehkä oli vähän turhan suppeasti asioita... Toki mainospuheet oli, että 80% saa töitä valmistuttuaan. Tutuilta kysymisessä on se ongelma.. Ettei mulla oo kavereita, jotka olis töissä... Omat vanhemmat on jo eläkkeellä ja suurin osa sukulaisista haudassa/vasta koulussa/eläkkeellä/asuu jossain Lapin Korvessa. Muutenhan olisinkin jo suhteilla yrittäny.
Yksi opetus: älä valmistu ilman työkokemusta. Parempi venyyttää opiskeluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän tullu sama fiilis nyt. Koulussa tosiaan ehkä oli vähän turhan suppeasti asioita... Toki mainospuheet oli, että 80% saa töitä valmistuttuaan. Tutuilta kysymisessä on se ongelma.. Ettei mulla oo kavereita, jotka olis töissä... Omat vanhemmat on jo eläkkeellä ja suurin osa sukulaisista haudassa/vasta koulussa/eläkkeellä/asuu jossain Lapin Korvessa. Muutenhan olisinkin jo suhteilla yrittäny.
Missä päin asut?
Tradenomi on valitettavasti vähän sellainen tutkinto, että niitä valmistuu kuin sieniä sateella. Työpaikkoja on, mutta hakijoita sitäkin enemmän. Työnantajan markkinat, pitää todella erottua edukseen joukosta erityisosaamisella ja kokemuksella.
Tämä ei ehkä lohduta AP:ta, mutta itse kun olin sairaalassa siivoojana, useampi työkaverini oli tradenomitaustainen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tradenomit tekevät?
Minä olen Tradenomi (tietojenkäsittely) ja olen IT-alalla järjestelmäsuunnittelijana. Eli riippuu tuosta sulussa olevasta linjasta mitä teet työksesi. Liiketoiminnan tradenomeja näkee paljon vakuutusyhtiöissä ja pankeissa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ehkä lohduta AP:ta, mutta itse kun olin sairaalassa siivoojana, useampi työkaverini oli tradenomitaustainen.
Ja en tiedä lohduttaako yliopiston käyneitä se, että tekevät samoja töitä tradenomien kanssa esim. IT-alalla. J
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja en tiedä lohduttaako yliopiston käyneitä se, että tekevät samoja töitä tradenomien kanssa esim. IT-alalla. J
Yliopiston käyneitä on myös kassalla, siivoomassa ja työttömänä. Ei se yhteiskunnallinen asema enää nykyään riipu koulutuksesta.
Helsingissä, metron varrella. Tämän takia asunkin vanhemmilla vielä ( sijainti hyvä +työttömänä rahatilanne olis sama yksinasuessa) Tosiaan siivojan palkka ei päätä huimaa, vaikka olishan sekin jotain... Taitaa vaan nekin vaatia ajokortin kun pitää suhata paikasta A paikkaan B.
Oma linja oli infrastruktuuri, mutta ollaan tehellisiä, ei kukaan vastavalmistunutta palkkaa asiantuntijaks. Oma virhe tosiaan oli valmistua ajoissa ilman kokemusta (Opintolainan hyvitys oli mulle Kelalta sen verran iso, että se pakotti valmistumaan aikataulussa.). Hyvitys tosiaan oli motivaatio valmistua 4v sisällä ja tosiaan kesätöitä hain kyllä koulun aikana, mut 200+ hakijaa niin... Ei ikinä napannu. Jälkiviisana toki voin todeta, että ehkä olis pitäny hakee enemmän mut jälkiviisaus on paras viisaus. Olis lukioaikanakin pitäny hakee töitä. Mut joo, oma virhe enkä tienny tätä asiaa sillon. Vanhemmat tosiaan sitä sukupolvea, jotka pysty vaan kävelee ovesta sisään töihin eli...
Mitä enemmän työttömiä vuosia kertyy, sen vaikeampi on saada töitä. Jos olisin sinä, niin hakisin samalla oman alan töitä, ja kouluttautuisin lisää. Lukisin vaikka jonkun ihan uuden ammatin, tai nykyistä sivuavan, mutta työllistävämmän.
Oletko työtön työnhakija? Työkkärillä on monenlaisia koulutuksia, niissä kannatta käydä, että saat edes jotain täytettä ansioluetteloon työttömiltä päiviltä. On myös rekrykoulutuksia, joissa pääsee tutustumaan firmoihin.
Valitettavasti tosiasia on se, ettet enää työllisty tuolla sinun kolme vuotta vanhalla tradenomin tutkinnollasi mihinkään IT ym. koulutusta vastaavaan hommaan. Joko haet siivoamaan, tai johonkin tehtaaseen tms. ( Ja kyllä, todellakin pääset jos oikeasti haluat. Näissä hommissa on paljon korkeamminkin koulutettuja, kuin tradeja) tai sitten lisäkoulutat itsesi. Piste.
Kysy oletko oikeutettu palkkatukeen kun olet ollut työttömänä pitkään. Moni yrittäjä on valmis ottamaan näitä tuettuja työntekijöitä. Jos löytyy hyvä paikka, saattavat vaikka vakinaistaa kun palkkatuki loppuu.
Ota yhteyttä te toimistoon ja kysy pääsetkö 9 euron tukipaikkoihin.
Ne on väärin, mutta saat työkokemusta.
Olin töissä hotellissa. Koronan vuoksi minun pesti loppui. Hain te kurssille, sitä kautta harjoittelupaikkaan ja nyt olen töissä.
Näin kävi monelle ex kollegalleni.
Työharjoittelu piti kestää vuoden. Aloin puolen vuoden jälkeen aloin hakemaan töihin kilpailijoille. Pääsin heti haastatteluihin ja vaihdoin paikkaa. Nykyisessä sain heti kk palkkaa.