En halua käydä enää vaa'alla koska se johtaa turhautumiseen ja vääriin valintoihin "epäonnistumisen" tunteen myötä. Taidan käydä vasta 60 pv päästä. Onko järkevää?
Todella usein tämän minun painonpudotusprojektin aikana, joka on kestänyt maaliskuusta ja painoa pudonnut noin 10-15 kg (vaihdellen) niin olen usein töpeksinyt ja sabotoinut projektia sillä, että käyn vaa'alla liian usein ja jos lukema ei ole mieleinen, petyn ja saatan turhautumisen vallassa sitten syödä mitä haluan ja sitten on mennyt epäterveellistä ruokaa päiväkausia. Siinä on jokin oma psykologinen ilmiönsä.
Koska tämä on tapahtunut todella usein, niin nyt kun olen taas noussut pettymysten yli ja jälleen hyvällä mallilla syömisen ja liikkumisen suhteen, niin päätin, etten katso vaakaan päinkään pitkään aikaan.
Käyn vain joka toinen kuukausi esimerkiksi.
Näin on oikeastaan helpompaa jo nyt ollut kun en aseta itselleni paineita enkä odotuksia.
Olen myös päätynyt "huijaamaan" aivojani, etten edes laihduta vaan oikeasti syön terveellisesti koska haluan tehdä niin. En halua mitään odotuksia asettaa
Elän nyt vain näin, syön kuten oikeasti haluan (eli terveellisesti) koska aina kun syön epäterveellistä roskaruokaa tulee ikävä fiilis, vatsavaivoja ja väsymystä.
Nautin enemmän tästä hyvästä elämäntavasta
Se on tottakin. Pääasia etten hoe itselleni koko ajan laihtumisesta vaan nautin matkasta ja uusista tavoista.
Olen nyt noin 106-108 kg, en tiedä.
60 päivän päästä punnitsen ja katson onko parempi tehdä näin.
Miltä kuulostaa?
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Jo vuosia on hoettu että vaaan sijaan pitäisi keskittyä muutamaan se elämä sellaiseksi miten kuvittelee voivansa elää sen lopun elämänsä.
Löysin vanhimman jutun vuodelta 2009.🤣 Parempi myöhään kuin milloinkaan.
Mulla toimii paremmin jos punnitsem itseäni usein. Molemmat motivoi, niin painon lasku kuin nousukin. Kun en ole punninnut itseäni pitkään aikaan, on paino yleensä aina noussut ja joutuu laihduttamaan ettei ihan karkaa tilanne käsistä.
Kuulostaa ihan hyvältä, itsellä vähän samanlaista ongelmaa.
Jos et pääse tuosta vaakariippuvuudesta eroon hanki edes kehonkostumuksenkin kertova vaaka. Kehonpisteet kertoo suuntaa antavasti missä siellä sun kehossa mennään. Kun sitä ikää tulee lisää lihaskunto on tärkeämpi kuin kilot. Ja ei pidä unohtaa sitä vyörärönympärysmittaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos et pääse tuosta vaakariippuvuudesta eroon hanki edes kehonkostumuksenkin kertova vaaka. Kehonpisteet kertoo suuntaa antavasti missä siellä sun kehossa mennään. Kun sitä ikää tulee lisää lihaskunto on tärkeämpi kuin kilot. Ja ei pidä unohtaa sitä vyörärönympärysmittaa.
Nykyään liikun enemmän kun aikoihin. Hiljalleen lisännyt liikuntaa. Aerobista ja kävelyä.
Seuraavaksi aloitan uinnin. Menen huomenna uimaan.
Sitäkin haluan tehdä enemmän siksi, että nautin siitä mutta myös muistaa liikunnan hyödyt.
Olen samaa mieltä, että liikunta on todella tärkeää. Se on jotenkin nyt vahvistunut ajatuksissani kun pitäisi vielä jos hyvin käy niin tehdä 40 vuotta töitä.
En jaksa jos en pidä itseäni kunnossa. Työ on fyysistä, raskasta ja välillä jo nyt selkä vitkuttelee.
Siksikin haluan panostaa enemmän mieleiseen liikuntaan ja voimaharjoitteluun.
Ap
Mikähän siinäkin on, että laihduttavat (naiset) alkavat heti ahmia ja herkutella, jos vaaka ei näytä pienempää numeroa kuin edellisellä kerralla?!?! Itse sabotoitte laihdutustanne
Älä käy vaa'alla, vaan arvioi itseäsi laihuuden kautta.
Itellä toimii myös säännöllinen vaa'alla käyminen. Joskus käyn kerran viikossa, joskus useammin
Tutkimusten mukaan päivittäin itsensä punnitsevat laihduttajat pudottavat painoaan nopeiten.
Itse olen huomannut, että älyvaaka on tässä hyvä työkalu - kun näkee pidemmän ajan kehityksen, niin on helpompi kuitata pienet painonnousut vaihtelun piikkiin. Lisäksi, kun nyt on taas painoa pidemmän aikaa pudottanut, näkee miten välillä voi olla kuukausikin tasaista tai pientä painonnousua - ja sitten taas nopeamman pudotuksen jaksoja. Ehkä kehon täytyy aina välillä totutella uuteen painoon ennen kuin pudotukseen saa taas vauhtia tms. Kun hyväksyy, että näin se oma paino muuttuu ja vaihtelu on luonnollista, niin ei tule turhaa stressiä.
Kuten jo joku mainitsikin, niin kehon koostumuksen muutokset auttavat myös laihdutuksen motivoinnissa - ja tässäkin älyvaaka on hyvä työkalu.
En käy ikinä, onko sulla joku vaakavelvoite ollut?
N55 luult normipainon ylärajoilla
Vaatteillaan voi myös tutkailla painoaan. Jos sama koko mahtuu edelleen niin hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vaatteillaan voi myös tutkailla painoaan. Jos sama koko mahtuu edelleen niin hyvä niin.
No mahtuu kyllä ja hyvin tietenkin. Onhan paino kuitenkin laskemaan päin.
Tosin minulla on yhdet housut joita käytin 120 -kiloisena. Nyt käytän edelleen samoja, ovat ehkä isot mutta kuitenkin pysyvät päällä.
Välillä katselen miten hyvältä niissä näytän. Jalkani ovat hoikemmat. Vatsa on pienentynyt myös.
Kyllä jotain muutosta on tapahtunut niin että silmin näkee.
Vielä ei kuitenkaan mahdu monetkaan vaatteet. Niihin kun pääsisi ens kesänä olisi upeaa.
Ap
Jo vuosia on hoettu että vaaan sijaan pitäisi keskittyä muutamaan se elämä sellaiseksi miten kuvittelee voivansa elää sen lopun elämänsä.