Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Otitko liikaa asuntolainaa ja autot rahoituksella?

Vierailija
10.05.2022 |

Nyt bensan ja energian hinta uhkaa kaataa taloutesi?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autosta ei ole koskaan ollut lainaa.. Kävin ennen toimistolla 3 päivänä viikossa, nyt käyn vain kahtena ja sekin työkaverin kanssa kimppakyydillä eli itse ajan vain kerran viikossa töihin. Bensan hinnan korotus oli oikeastaan hyvä juttu niin tuli tämäkin asia töissä puheeksi.

Pankki vie joka kuukausi 1100 euroa lainan lyhennystä + korkoa. Se ei tule muuttumaan vaikka korot nousee eikä tee tiukkaa.

Vierailija
2/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autot on rahoituksella vasta kun koti on oma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoon ei koskaan pidä sitoa omia rahojaan.

Vierailija
4/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi auto oli hyvä ostos, koska kuluttaa vähemmän ja sen korko kiinteä 0,99% jonka inflaatio syö alta aikayksikön.

Vierailija
5/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusin autoni, jonka olen omistanut, on vuosimallia 2006.  Ei ole tarvinnut velkaa ottaa niihin. Asuntolainakin on jo maksettu.

Työmatka on kyllä pitkä, eikä viitsisi näillä bensanhinnoilla ajella, mutta pakko on.

Vierailija
6/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Otin tuloihini nähden sopivasti asuntolainaa. Siis siten, että mulla riittää lainanlyhennyksistä huolimatta rahaa säästöön, sijoituksiin ja ihan tavalliseen elämän. Autoa mulla ei ole koskaan ollut, ei edes ajokorttia. Asun pääkaupunkiseudulla ja joukkoliikenne on täällä kulkenut aina ihan riittävän hyvin. 

Vierailija
7/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Yrityslainaa on muutamia kymmeniä tuhansia,

yksityistaloudella ainaa ei ollenkaan.

Vierailija
8/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lainaa, ei velkoja. Nukun yöni kevyin mielin 😉.

Vierailija
9/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sen noinkin ajatella. Itse olen ajatellut, että ilman lainaa ei oikein palkansaaja saa hankittua mitään omaisutta.  Tietysti arvokysymys - onko sillä mitään merkitystä? Itse koen jotain turvallisuutta.

Mulla on aina aikuisena ollut asuntolainaa ja on edelleen enkä ole maksanut vissiin eläessäni yli 20 % veroa ansioista (nyt 19%). Olen yksinhuoltajana saanut hommattua kolme asunto-osaketta, joista kaksi vuokralla enkä ole jäänyt paitsi mistään, ei ole tarvinnut vyötä kiristää kohtuuttomasti ja lapset on saaneet matkustaa ja opiskella.

Vierailija
10/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku jälkiviisas besserwisseri tämä ap, joka katsoo asiakseen neuvoa muita miten heidän pitäisi elämänsä elää XD

Tässä sulle ap kuivarunkulle materiaalia. Minä otin ison asuntolainan ja päälle autolainan (kohtuullisen). Suhteutettuna keskituloisen palkkatasoon kuitenkin kokonaissumma maltillinen. Vuokralla en voisi asua tällä alueella vastaavassa asunnossa, siihen ei rahat riittäisi. Useampi vuosi kului, työssä tuli menestystä ja lisävastuita jne. Työnantaja ei antanut missään vaiheessa ennakkovaroitusta, että yksi päivä työt loppuisivat. Siinäpäs olin, viiskymppiä mittarissa ja työtön. Sen jälkeen olen elvannut vain määräaikaisiin suorittaviin hommiin surkealla palkalla. Ei auta ammattitaito, työkokemus tai kaksi korkeakoulututkintoa kun ikä alkaa vitosella. Korkojen nousu on vain pisara meressä kun suurin ongelma on työnantajien asennevamma ja ikärasismi.

Vierailija
11/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto ja auto on velattomia. Kesäauto tekis mieli ostaa mutta polttoaine on niin kallista että taidan jättää väliin.

Vierailija
12/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vuokralla ja auton ostin käteisellä perintörahoistani. Myös mies on jo saanut oman perintönsä, joten velattomina rahaa meillä kyllä riittää lähivuosiksi.

Vierailija
13/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi auto oli hyvä ostos, koska kuluttaa vähemmän ja sen korko kiinteä 0,99% jonka inflaatio syö alta aikayksikön.

Niinkö? Miten inflaatio sen syö?

Vierailija
14/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autot on vuosimalleja 2005 & 2009. Ei lainoja niistä. Asuntolainaa on vielä jäljellä hiukan yli 100 000 ja koron tarkistus on kesäkuussa. Vähän se nousee, mutta kuukausitasolla puhutaan n. 20 noususta. Ei huoleta.

Vierailija
15/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto on käteisellä ostettu. Lainaa jäljellä 27t. Lisäksi korkokatto vielä voimassa. Ei siis huolta.

Vierailija
16/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkö? Miten inflaatio sen syö?

Ainoastaan hyvin harvoissa tapauksissa inflaatiosta on oikeasti apua. Jos inflaatio on vaikkapa 5%, niin se nostaa kustannuksia kautta rannan ja lainan lyhennykseen jää suhteessa vähemmän rahaa. Ainoa mikä tämän yhtälön muuttaa on yli 5% palkankorotus. Äskeisessä esimerkissä korko oli kiinteä, mutta jos on vaihtuvakorkoista lainaa niin silloin palkankorotuksen tulee ylittää sekä koron nousu että inflaation vaikutus hintoihin.

Vierailija
17/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuntolaina tällä hetkellä 90 000 ja auto maksettu. Vanha talo ja auto mutta asunto hyvältä paikalta ja auto velaton.

Vierailija
18/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autot on vuosimalleja 2005 & 2009. Ei lainoja niistä. Asuntolainaa on vielä jäljellä hiukan yli 100 000 ja koron tarkistus on kesäkuussa. Vähän se nousee, mutta kuukausitasolla puhutaan n. 20 noususta. Ei huoleta.

Korot tulevat nousemaan hyvinkin nopeasti 3% tasolle. Sitä suuremmaksi ei asiantuntijoiden mukaan tulisi nousemaan ainakaan lyhyellä aikavälillä, mutta inflaation piti olla hyvin lyhytaikainen ilmiö alunperinkin, joten aika näyttää olivatko asiantuntijat väärässä tässäkin. 

Vierailija
19/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi sen noinkin ajatella. Itse olen ajatellut, että ilman lainaa ei oikein palkansaaja saa hankittua mitään omaisutta. 

Ehkä ei lähihoitajan tuloilla, mutta on niitä myös kunnon palkkoja olemassa

Vierailija
20/53 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen tuli maksettua viimeinen asuntolainan erä. Saa nousta korot mun puolesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi