Onko pakko osallistua työkaverin syntymäpäivä muistamiseen?
Syntymäpäivä oli ja meni. Yksi työyhteisön jäsen oli omilla rahoilla ostanut kukat ja muut ja nyt jälkikäteen kerää rahat muilta.
Onko siis pakko osallistua? Yleensä kerätään etukäteen rahat ja ne ketkä osallistuu niin osallistuu.
Olemme samassa paikassa töissä mutta en koe että tarvitsisi osallistua kun ei me töitä varsinaisesti tehdä yhdessä vaikka samassa tiimissä ollaan.
Muutenkin koko ajan jollain on jotain ,on syntymäpäivää,on eläkkeelle lähtijää ja muuten vain lähteviä,on lapsen saanti ym ym ja jokaiseen pitäisi osallistua. Puenoinen summa menee niihinkin ja se on iso raha itselle loppujen lopuksi mitä niistä kaikista tulee.
Kommentit (28)
Meillä ei onneksi kerätä mitään, en kyllä antaisi.
90 työntekijää on.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette istu alas ja sovi yhteisesti, ettei enää muisteta ketään minkään merkkipäivän johdosta? Se olisi paras ratkaisu ja kaikki olis sitten samassa asemassa.
Koska kaikki ei suostu siihen. Heti kun sanoo että tällä kertaa en osallistu alkaa valitus.
Meillä firma ostaa kymppivuosia täyttäville ja eläköityville kukat ja lahjakortit.
Joskus joku työntekijöistä saattaa myös laittaa keräyksen tuon firman lahjan lisäksi.
Joskus annan rahaa, joskus en. Riippuu kuinka paljon olen työn puolesta tekemisissä henkilön kanssa, tai pidänkö hänestä. Yleensä annetut summat ovat 2-5. Eli ei vie konkurssiin. Jos joku ei halua laittaa rahaa keräykseen, on se ihan ok. Meillä ei ole ryhmäpainetta osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on kuppikuntia. Useat on ystäviä vapaa-ajalla ja tietävät milloin on kenenkin merkkipäivä ja varmaan 99% työntekijöistä on myös facessa. Jakavat keskenään kukkia ja kortteja ja suklaata. Mulla ei haittaa. Nyt kuulin huhuja, että kollega ois ottamassa tai otti jo lopputilin. Ei ainakaan sanonut minulle suoraan. En nyt siis ainakaan tällä hetkellä osta tai muista, kun en tiedä pitääkö huhu paikkaansa, enkä tiedä milloin lähtee, jos lähtee. Eilenkin oltiin yhdessä töissä, eikä maininnut mitään. Toisaalta en kyllä hirveästi ostelisi kaikille kaikkea. Olen tehnyt ylitöitä, kun itse tarvitsen sitä rahaa. Ei sitä kaikille riitä jaettavaksi. Punaiselle ristille kyllä jaoin. Sydän käski antamaan.
Et sitten älynnyt, että SPR;n pomon palkkaan (150 000/vuosi) meni nekin rahat. Ton pomon ja muiden palkat kun otetaan niistä lahjoitusrahoista ensin päältä.
Me sovittiin muutama vuosi sitten, että kenellekään ei osteta lahjoja enää. Se oli paras päätös.
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä joku keksi, että joka kuukausi tuodaan ns yhteiseen lahjakassaan 10-20 niin ei tarvitse erikseen kerätä rahaa muistamisiin.
Ja näitä muistamisia on joka kuukausi useampi.
Tosi typerä idea. En todellakaan osallistuisi tällaiseen. Annan lahjoja vain minulle tärkeille ihmisille.
Niin kusista palkkaa saa että siitä ei paljon revitä ja lahjoiteta työkaverille.
Miksi ette istu alas ja sovi yhteisesti, ettei enää muisteta ketään minkään merkkipäivän johdosta? Se olisi paras ratkaisu ja kaikki olis sitten samassa asemassa.