YLE: Hoitajille 30 tunnilta + vuorolisät päälle. Pula hoitajista korjaa palkkatasoa yksityisellä sektorilla.
https://yle.fi/uutiset/3-12421332
Jos yksityisellä tekee täydet tunnit, saa 5400 euroa kuussa + muhkeat vuorolisät. Ei paha.
Kommentit (44)
No joo, jos on niin rahantarpeessa että kestää sillä rahalla työpaikkakiusaamista, sadistista johtamista, laiskoja työkavereita ja väkivaltaisia asiakkaita. Olen sanonut jo kiitos ei. Elämässä on muitakin arvoja.
Vierailija kirjoitti:
No joo, jos on niin rahantarpeessa että kestää sillä rahalla työpaikkakiusaamista, sadistista johtamista, laiskoja työkavereita ja väkivaltaisia asiakkaita. Olen sanonut jo kiitos ei. Elämässä on muitakin arvoja.
eli palkankorotus ei korjaisi alan mitään todellista ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Mulla on monta kollegaa jotka on häipyneet alalta, ja rahalla heitä ei saa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Lyhytnäköistä toimintaa, jossa kiiltää ansioit silmissä, mitta unohtuu pian se, että siihen ansioon sisältyy lomaraha ja kun olet sairaana, on palkka 0e/h.
Kyllä sisältyy. Juuri bongasin vuokrafirman ilmoituksen jossa sairaanhoitalle luvataan 23/h, tai kuukausipalkkaisena 3948. Lisät päälle, ja 9% lomakorvaus. Todellakin taidetaan olla siinä pisteessä että julkinen puoli kaatuu. Köyhät ei jatkossa sitten hoitoa saa, mutta kansan valintahan tuntuu olevan ettei julkisen puolen hoitajat tarvitse palkankorotuksia. Nyt sitten on jatkossa hankittava kattavat vakuutukset. Varmaan kokonaisuuden kannalta olisi ollut pienempi paha suosiolla vaan nostaa palkkoja, jolloin kaikille olisi jatkossakin ollut terveyspalvelut turvattu. Nositä saa mitä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, hyvä, näin tää tulee menemään. Vuokrafirmat lihoo ja sairaanhoitopiirit laihtuu.
Olis ehkä kantsinut kumminkin nostaa niitä hoitajien palkkoja?Annetaan nyt hoitajien hetki kuvitella 30e/h palkkaa Kun siihen joutuu ja vakipaikka annettiin muulle, käy tippa linssiin, kunnsairastuu pitemmäksi aikaa
Ja taas alkaa tämä hoitajavihapska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lässyn lässyn lää lää- silitetään vähän pääkkyyn hoitsuja, niin kyllä se siitä. Pskat ne mitään palkkaa tarvitsee.
Ohi aiheen:
Olen tehnyt hommia vuokrafirman kautta (tosin pidempiä jaksoja samassa paikassa ns. "koko ajan", en niin että keikkapäivä kerran pari kuussa tmv.)
Ja kyllä tuossa kertyi lomarahat ja maksettiin sairauspoissaolot myös.
Veikkaan että jutun juju oli siinä, että tein töitä kokoaikaisena =minulla oli "vakituinen" työsuhde siihen VUOKRAFIRMAAN, vaikka työpaikat välillä vaihtuivat. Jos teki vaikka vuoden samassa paikassa, myös lomat ym. kertyi normaalisti.
Lyhemmissä pätkissä lomarahat tuli viimeisen palkan yhteydessä, mutta helppohan sitä on sivuun rahaa laittaa jos tienaa hyvin +jos on vuokrafirman kautta lomaa voi pitää kun haluaa, ilmoittaa vain ettei ole vaikka heinäkuussa käytettävissä.
Ymmärrän että ei ole noin auvoista jos tekee minipalkalla missä sattuu mitä sattuu vuoroja (ei voi säästää jne.) mutta esim. tuolla AP:n esimerkillä varmasti pärjää hyvin.
+Vuokrafima missä oli (suht pieni sellainen) piti työntekijöistään huolen, esim. 2 kertaa/vuosi saatiin muistaminen joukun ja kesän alla, sekä kerran/vuosi oli juhlat missä tarjottin ruokaa&juomaa ravintolassa. Ymmärtääkseni noista moni vakituinen hoitaja voi vain haaveilla... (Toki oma alani ei ole hoitoala, mutta vuokrafirmat varmasti ymmärtävät sen, että hyvät työntekijät kannattaa pitää/heille maksaa hyvin jne. alalla kun alalla missä työntekijöistä on pulaa)
Kyllä vuokrafirmatkin maksaa lomarahaa. Bonuksena on, että itse voi vapaasti valita koska haluaa lomaa pitää. Muutenkin voi valita vuoronsa, ja tehdä töitä juuri sen verran kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärithän ovat vuosikausia tehneet keikkaduunilla muhkeat tulot ja nyt kun duunareille mahdollistuu sama, niin se on yhtäkkiä "älytöntä".
Näinpä. Eräs lääkäri laittoi kuvan keikkafirman viestistä. "Vuoro tarjolla paikassa X, 165 tunti". En ihmettele että houkuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Keikkailussa vaan ne työn huonot puolet usein jopa kärjistyy. Työmaa voi olla kaukana, työvuoro lyhyt suhteessa matkaan ja töitä saatavilla epäsäännöllisesti. Ja kalliita vuokratyöntekijöitä oletettavasti otetaan juuri sinne missä on kaikkein suurin pula porukasta ja kiireisintä.
Miten niin? Itsellä keikkapaikat kodin lähellä. Miksi vakkaripaikat olisivat automaattisesti kodin lähellä. Hoitoalalla keikkaa on niin paljon kuin ehtii tehdä.
Olen siirtynyt keikkatyöhön. Palkka kyllä vain 18,40e/h ja toki siihen päälle lomarahat ja vuorolisät. Teen töitä silloin kun haluan, voin pitää kaikki koulujen lomat myös lomaa. Paljon on kyselty kesäksi töihin, olen vain vastannut että olen koko kesän lomalla.
Sairastua ei kannata, saa vain puolet peruspalkasta.
Vastuu tietenkin vaihtelee. Tutussa paikassa saatan olla vuoronvastaava. Vieraassa paikassa saatetaan kertoa potilaat keitä hoidan ja kun kysyt muita hommia, niin sanotaan ettei muuta tarvitse tehdä. Päivät saattaa olla vähän tylsääkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen siirtynyt keikkatyöhön. Palkka kyllä vain 18,40e/h ja toki siihen päälle lomarahat ja vuorolisät. Teen töitä silloin kun haluan, voin pitää kaikki koulujen lomat myös lomaa. Paljon on kyselty kesäksi töihin, olen vain vastannut että olen koko kesän lomalla.
Sairastua ei kannata, saa vain puolet peruspalkasta.
Vastuu tietenkin vaihtelee. Tutussa paikassa saatan olla vuoronvastaava. Vieraassa paikassa saatetaan kertoa potilaat keitä hoidan ja kun kysyt muita hommia, niin sanotaan ettei muuta tarvitse tehdä. Päivät saattaa olla vähän tylsääkin.
Nyt kun vuokrafirmoja alkaa ilmaantua alalle kuin sieniä sateella, kannattaa kilpailuttaa palkkansa. Ennen seure oli ainakin täälläpäin lähes ainoa vaihtoehto, nyt löytyy jo useampia yrittäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärithän ovat vuosikausia tehneet keikkaduunilla muhkeat tulot ja nyt kun duunareille mahdollistuu sama, niin se on yhtäkkiä "älytöntä".
duunareilla? sairaanhoitajathan ovat asiantuntijatehtävässä korkeakoulututkinnollaan, kuten lääkärikin..
Sarkasmia oletan. Toki onhan hoitsut kokemusasiantuntijoita vuotuisilla keskimäärin 26 päivän sairaslomillaan.
Haluan opetusalalle tuon saman. Sais palkan työtuntien mukaan eikä pelkästään joidenkin opetustuntien mukaan. Sais palkkaa kaikista palavereista, kaikista asiapaperien päivittämisistä ja kaikesta muusta metatyöstä, jota ei työksi yleensä lasketa, mutta on kuitenkin tehtävä, jotta arki pyörii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikea suuntaus. Jättäkää kurjistunut julkinen ja menkää tekemään parempaa tiliä. Tuota voi kannattaa.
Juuri tätä lyhytnäköistä toimintaa. Ilman vakipaikkaa katkeaa moni asia yhteiskunnassa. Lisäksi ei näytetä ymmärtävän sitä, että siinä keikkapalkassa maksetaan se lomaraha, joka muutoin saadaan ollessa lomalla. Ei myöskään älytä sitä, että henkilökohtaisiin lisiin kuin vuosisidonnaisiin ei ole oikeutta eikä siarastuessaan saa rahaa mistään.
Toivottavasti lääkelaskut sujuu paremmin.
Kyllä keikkafirmatkin lomarahat maksaa. Ne maksetaan palkan yhteydessä, ja ne voi laittaa sivuun lomaa varten. Loman voikin pitää sitten ihan milloin itselle sopii. Samoin voi itse valita pitääkö ylimääräisiä vapaita, ja mitä vuoroja tekee. Paikoissakin on hyvin varaa mistä valita. Niin, ja mitähän henkilökohtaisia lisiä kuvittelet että julkisella maksetaan? Joku voi saada sen 20 siitä hyvästä että jonkun lisäkoulutuksen velvoittamana joutuu tekemään ylimääräistä työtä vakihommiensa lisäksi. Oikein mielellään siitä voi luopua ku vastapainona saa työn josta oikeasti maksetaan palkkaa, eikä olla vaan maksavinaan, kuten julkisella. Ja sairastumiset hmmm jos nyt on sen muutaman päivän vuodessa flunssassa, niin eiköhän noilla palkoilla budjetti sen kestä. Jos oikeasti vakavasti sairastuu, niin silloin taitaa olla ihan muut murheet mielessä. Ja ainahan voi ottaa vakuutuksen jos tuo mietityttää. Käänsi asiaa miten päin hyvänsä, on ihan selvää että julkisella vakkarina on aina alakynnessä. Ne kaksi kämästä ikälisää kun on saanut, onkin sitten uransa huipulla. Muuta ei tipu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhytnäköistä toimintaa, jossa kiiltää ansioit silmissä, mitta unohtuu pian se, että siihen ansioon sisältyy lomaraha ja kun olet sairaana, on palkka 0e/h.
Kyllä sisältyy. Juuri bongasin vuokrafirman ilmoituksen jossa sairaanhoitalle luvataan 23/h, tai kuukausipalkkaisena 3948. Lisät päälle, ja 9% lomakorvaus. Todellakin taidetaan olla siinä pisteessä että julkinen puoli kaatuu. Köyhät ei jatkossa sitten hoitoa saa, mutta kansan valintahan tuntuu olevan ettei julkisen puolen hoitajat tarvitse palkankorotuksia. Nyt sitten on jatkossa hankittava kattavat vakuutukset. Varmaan kokonaisuuden kannalta olisi ollut pienempi paha suosiolla vaan nostaa palkkoja, jolloin kaikille olisi jatkossakin ollut terveyspalvelut turvattu. Nositä saa mitä tilaa.
Siis eihän kukaan maksa yksityisellä puolella hoidostaan käypää markkinahintaa, vaan siinä on kunnan ostosetelit + Kela-korvaukset taustalla. Eli veronmaksajat kustantavat yksityisen puolen lihomisen ja rahojen jemmaamisen veroparatiiseihin, mutta niin on kokoomus viisaaksi päättänyt.
Sinne vaan. Joutuvat tuohon rahaan tekemään kunnolla, ystävällisesti ja ilkeilemättä ja paljon töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eihän kukaan maksa yksityisellä puolella hoidostaan käypää markkinahintaa, vaan siinä on kunnan ostosetelit + Kela-korvaukset taustalla. Eli veronmaksajat kustantavat yksityisen puolen lihomisen ja rahojen jemmaamisen veroparatiiseihin, mutta niin on kokoomus viisaaksi päättänyt.
Niin. Mutta silti vastustetaan kynsin hampain julkisen puolen palkankorotuksia. Tämähän oli ihan odotettua. Maksettava on jokatapauksessa, tavalla tai toisella. Mikään ei ole ilmaista. Tämä on vaan siinä mielessä huonompi vaihtoehto, että se lisää kansan eriarvoisuutta. Ei köyhimmillä ole varaa vakuutuksiin, joten he eivät kai sitten saa hoitoa mistään kun julkista sektoria joka tähän asti on turvannut palvelut kaikille, ei enää ole.
Olen tehnyt 25-28e/h tuntipalkalla (+lisät ja lomarahat) sairaanhoitajan ja terveydenhoitajan töitä lokakuusta 2020 saakka. Tälle ajanjaksolle ei ole mahtunut yhtään työtöntä päivää tai pätkää, lomaa olen pitänyt ruhtinaallisesti kun huvittanut. 2021 ansiotulot taisivat olla n. 56t vaikka pidin 7-8vkoa lomaa vuoden aikana, joista 6vkoa yhtäjaksoisesti parhaaseen lomasesonkiin. Olen tehnyt kaikki työt ostopalveluna kunnille. En vaihda pois! Kunnat ovat olleet tyytyväisiä työntekooni, tästä on seurannut se että myyn itseni suoraan kunnan osastonhoitajille ja he tilaavat tarvitsemansa pätkän palveluntuottajalta.
Minulla on kaksi lasta yksin elätettävänä. Sote-alan kriisin vuoksi olen voinut ostaa meille kodin ja auton, enkä tarvitse asumistukea. Teen vain päivätyötä, palkka olisi normaalisti alle 2600e kk. N32
Sitä sun pitää kysyä siltä kollegasairaanhoitajalta.