Psykiatrinen osasto
15 vuotias nuori tarttis nyt apuja!! Jos kerron perheneuvolaan että olen itsetuhoinen ja minulla on paljon itsetuhoisia ajatuksia ja pakkoajatuksia että mun pitäis kuristaa itteni niin mitä tapahtuu? Laitetaanko mut osastolle vai jonoon kuukauden päähän seurantakäynnille.
Kommentit (5)
Sinun tarvitsee päästä lääkärille puhumaan noista ajatuksista. Vain lääkäri voi määrätä hoitoon.
En nyt saanut kiinni pelkäätkö osastolle joutumista vai haluaisitko sinne. Ei sinne kauhean helpolla nykyään pääse tai joudu, joten voit turvallisin mielin ottaa asiat puheeksi, vaikket osastolle haluaisikaan.
Kyllä sieltä apua saa ja ihan järkeviä juttujatarjotaan, varsinkin jos pystyt kuvailemaan oireesi ja olosi selvästi. Eikä ketään pakilla hoideta, ellei ole vaaraksi itselleen tai muille.
Oletko aiemmin käynyt perheneuvolassa ? Eli onko heillä tietoa tilanteestasi, jolloin he tuntevat sinut ? Mitä itsetuhoisiin ajatuksiin tulee, tunnen henkilön (nainen, tuolloin 60-vuotias), joka soitti ambulanssin kertoen, että hän hyppää ikkunasta. Ambulanssi vei hänet terveyskeskuksen vuodeosastolle, jossa hän oli pari kuukautta , josta hänet siirrettiin Kellokosken psykiatriseen sairaalaan.
Monissa kunnissa on mielenterveyden walk-in vastaanottoja. Sukulaiseni, jolla oli vakava masennus, meni käymään sellaisen toimipisteessä ja sai sieltä avun.
Sairaalat vaihtelevat hyödyllisestä täytin turhaan, siellä ollessa pääsee näkemään psykiatria parin viikon välein.
Hei!
Jos sinulla on oikeasti tarve saada nopeasti apua, voit mennä myös terveyskeskukseen ensiapuun ja kertoa olevasi itsetuhoinen. Sen pitäisi olla nopein tapa.
Toivottavasti saat tarvittavaa apua, tsemppiä, olet tosi arvokas
Riippuu työntekijästä, valitettavasti. Voi käydä melkein miten vaan. Mutta rohkaisen silti kertomaan rehellisesti olostasi, koska muuten sua ei ainakaan voida auttaa.