Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neljävuotias lapsi rattaissa?

Vierailija
09.05.2022 |

Mietin, että onhan tuo aika iso rattaisiin, mutta kun ei se millään jaksa kävellä niin pitkiä matkoja kuin mitä haluan kulkea. Tai olla jalkojen päällä niin monta tuntia.

Eli: nolottaa kuskata isoa lasta rattaissa. Ihmiset katsoo oudosti ja olen lukenut somesta että tuon ikäistä ei saisi enää rattaissa kuskata ellei ole täysi i di ootti.

Olen autoton ja me tehdään paljon monen tunnin retkiä lähiseudulla puistoissa ja metsien kävelyteillä, monen kilsan retkiä siis. Lisäksi jos halutaan käydä kylässä tai tavata ystäviä tai sukulaisia on mentävä bussilla, meiltä on pysäkille kilsa ja sama takaisin ja toisessa päässä helposti kilsa pysäkiltä kyläpaikkaan ja sama takaisin. Mennään usein bussilla kauppakeskukseen kaupoille, kirjastoon, kahvilaan ym ja niilläkin reissuilla tulee yhteensä monta kilsaa kävelyä ja aikaa kuluu monta tuntia. Ei lapsi vain jaksa.

Olenko ihan nolo kun laitan näin ison rattaisiin?

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen kanssa samassa päiväkotiryhmässä on yksi kohta 7v. lapsi, joka menee siis syksyllä jo kouluun, tuodaan joka aamu vuotta nuoremman siskonsa kanssa rattailla päiväkotiin. Asuvat melkein päiväkodin vieressä, matkaa ehkä 200-300 m. Lapsi on lapseni kaveri, joka aina haluaa olla vaan sisällä leikkimässä, tai korkeintaan istua pihakeinussa.

Meinaakohan nämä vanhemmat kuskata lapsen kärryillä kouluunkin?

Apua :D Miten ihmeessä lapsi itse suostuu tuollaiseen?

No miksi ei suostuisi? Toki tollanen matka nyt on erikoista kulkea rattailla, mutta miksi lapsi kieltäytyisi rattaista lähtökohtaisesti?

Koska noloa "ison lapsen" näkökulmasta, esim. eskarikaverien.

Vierailija
42/77 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sen koskaan tarviikaan oppia itse kävelemään, kun tietää pääsevänsä rattaisiin istumaan jos vähän vänisee.

Mun kaksoset eivät enää rattaissa istuneet sen jälkeen kun olivat täyttäneet kolme. Jouduin vähän ennen heidän 3v synttäreitään leikkaukseen, enkä sen jälkeen voinut kantaa mitään painavaa tai työntää rattaita.

Päiväkotiin kuljettiin joka tapauksessa bussilla ja siinä iässä kyllä jo sen reilun kilometrin matkan olisivat kyllä jaksaneet kävelläkin.

Mulle oli vaan helpotus ettei enää tarvinnut painavia rattaita työnnellä loskakeleillä tai ylämäkeen. Asuttiin silloin vielä korkean mäen päällä.

Ja mitähän tämä nyt sit muka kertoo siitä voiko nelivuotiasta kuljettaa rattaissa? Aika moni ei ole estynyt rattaita työntämästä.

Kyllä terve 4v on jo ihan tarpeeksi iso pärjäämään ilman rattaita. Näyttääkin niin tyhmältä iso penska rattaissa polvet koukussa. Kas kun ei vielä käytetä tuttia ja vaippojakin!

Mutta mikäs siinä, jos niitä koko ajan painavammaksi käyviä rattaita haluaa lykkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilkkaassa kaupunkiympäristössä käyttäisin sateenvarjorattaita jopa 5-vuotiaalla, jos tämä ei ole innokas kulkija itse. Eihän niissä ole pakko istua koko ajan, mutta pidemmällä matkalla tai jos pitää siirtyä nopeasti paikasta toiseen, niin on sekin mahdollisuus ettei tarvitse ainakaan kantaa. Meillä haetaan välillä 4v pyöräkärryllä työntäen päiväkodista. Hän itse tykkää istua siinä ja pyytää tätä kyytiä, vaikka matka onkin lyhyt. Välillä haetaan pyörällä ja sekin maittaa. Yksi kätevä väline pidemmille matkoille on myös potkulauta, jota on helpompi kuskata mukana kuin pyörää. Konstit on monet. Tee niin kuin teille parhaiten sopii. Itse tunnet lapsesi parhaiten. Ei kaikki lapset ole innokkaita kävelijöitä.

Vierailija
44/77 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä opettaa lapsille näitä näyttää tyhmältä -kiusaamisjuttuja. Aikuisten pään sisällä tällaiset nolot asiat, ei ole kenenkään edun mukaista niitä siirtää eteenpäin.

Vierailija
45/77 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taivastelijat on niitä, jotka menee itse autolla joka paikkaan. Teet niin kuin teille parhaiten sopii.

Tämä on totta.

Silloin kun omat lapset olivat pieniä, sain autoilijoilta paljon palautetta siitä että kärrään lapsiani rattaissa.

Olivat muka oikein huolestuneita ja paasasivat kuinka heidän omat lapset kävelivät jo 2-vuotiaana kaikkialle.

Kävelymatkat olivat näillä autoilijoiden lapsilla kotoa autoon, kaupan parkkiksella ostoskärryille asti, ja sama toisin päin kotiin palatessa.

Me käveltiin useiden kilometrien matkoja. Lapset tietenkin silloin rattaissa kun eivät he sellaisia matkoja jaksaneet kävellä.

Suurin autoilijoistakin kuitenkin suhtautui asiallisesti. Etenkin ne joilla oli tapana ulkoilla lastensairaala kanssa eikä kulkea joka paikkaan autolla.

Vierailija
46/77 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sen koskaan tarviikaan oppia itse kävelemään, kun tietää pääsevänsä rattaisiin istumaan jos vähän vänisee.

Mun kaksoset eivät enää rattaissa istuneet sen jälkeen kun olivat täyttäneet kolme. Jouduin vähän ennen heidän 3v synttäreitään leikkaukseen, enkä sen jälkeen voinut kantaa mitään painavaa tai työntää rattaita.

Päiväkotiin kuljettiin joka tapauksessa bussilla ja siinä iässä kyllä jo sen reilun kilometrin matkan olisivat kyllä jaksaneet kävelläkin.

Mulle oli vaan helpotus ettei enää tarvinnut painavia rattaita työnnellä loskakeleillä tai ylämäkeen. Asuttiin silloin vielä korkean mäen päällä.

Ja mitähän tämä nyt sit muka kertoo siitä voiko nelivuotiasta kuljettaa rattaissa? Aika moni ei ole estynyt rattaita työntämästä.

Kyllä terve 4v on jo ihan tarpeeksi iso pärjäämään ilman rattaita. Näyttääkin niin tyhmältä iso penska rattaissa polvet koukussa. Kas kun ei vielä käytetä tuttia ja vaippojakin!

Mutta mikäs siinä, jos niitä koko ajan painavammaksi käyviä rattaita haluaa lykkiä.

Voihan sitä lykkiä vielä seisakallakin pullo kourassa.. Ei tosin taida mennä lipuntarkastajille läpi

Mutta oikeasti, koko ajan hoetaan, että lasten kunto ropsahtanut ja joku istuttaa nelivuotiaan rattaisiin

Vierailija
47/77 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä lykkiä vielä seisakallakin pullo kourassa.. Ei tosin taida mennä lipuntarkastajille läpi

Mutta oikeasti, koko ajan hoetaan, että lasten kunto ropsahtanut ja joku istuttaa nelivuotiaan rattaisiin

Eli jos ei jaksa kävellä, jätetään tienposkeen ja jatketaan itse matkaa, koska kyllä täytyy jaksaa!

Vierailija
48/77 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai oliskohan täysin poissuljettu ajatus, että ne menemiset oliskin sellaisia, että matkat ois mitoitettu sen mukaan minkä ne lapsetkin jaksaa varmasti itse kävellä? Mutta ei, kun ne irmapetterit täytyy roudata väkipakolla joka paikkaan ja kävellä kilometritolkulla joka päivä.

Vierailija
49/77 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai oliskohan täysin poissuljettu ajatus, että ne menemiset oliskin sellaisia, että matkat ois mitoitettu sen mukaan minkä ne lapsetkin jaksaa varmasti itse kävellä? Mutta ei, kun ne irmapetterit täytyy roudata väkipakolla joka paikkaan ja kävellä kilometritolkulla joka päivä.

Päiväkotimatkaa on hankala itse päättää. Asunnotkin on aika kalliita.

Vierailija
50/77 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuule, me muut kävellään, reissataan ja retkeillään ja harrastetaan toisin kuin sinä.

Vierailija
51/77 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa omaa liikkumisesta vaan on pakko vähentää, ei pieni koululainen jaksa myöskään kilometri kaupalla kulkea päivässä, mutta silti häntä ei voi pitää enää rattaissa.

Jos lapsi itse vielä suostuu rattaissa istumaan eikä muut lapset siitä kiusaa niin silloin se on ok... Neljä vuotias on vielä sellainen että omasta tahdosta jos rattaita käyttää niin köyttököön, esikoulussa sitten todellakaan ei enää niin voi toimia, tulee äkkiä muiden lasten kiusaamaksi.

Ulkoilua voisi nyt alkaa siirtää läheisiin leikkipuistoihin. Suunnitella päivän nii että käy vaikka eri päivinä siellä kaupassa ja kirjastossa. Käyttää julkisia kulkuneuvoja matkoihin...

Omaa liikkumisesta voi sitten harrastaa vaikka yksin tai kotona esim. kahvakuula treeniä...

Vierailija
52/77 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla se pullo taitaa olla kourassa seisakallakin, olet varmasti aika ropsahtanut.

Vierailija
53/77 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a. Me asutaan Pk-seudulla ihan tavallisella asuinalueella. Ystävät ja sukulaiset asuu Pk-seudulla mutta eri asuinalueilla. Ruokakauppa on kilsan pääss mutta muut kaupat, kirjastot, lääkärit ja kaikki muu on useamman kilsan päässä eli bussilla mentävä. Ei me voitais kuin ulkoilla lähinpään puistoon jos voitaisiin mennä vain sinne minkä matkan lapsi varmasti jaksaa kävellä ja takaisin jaksaa myös. Eikä tämä muuttamalla taitaisi ratketa, ei meillä ole varaa ostaa mitä vain asuntoa täältä. Ap

Vierailija
54/77 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä opettaa lapsille näitä näyttää tyhmältä -kiusaamisjuttuja. Aikuisten pään sisällä tällaiset nolot asiat, ei ole kenenkään edun mukaista niitä siirtää eteenpäin.

Moni niin vaan opettaa. Meillä saa lapsi kuulla joka päivä muilta lapsilta "miks noin iso on vielä rattaissa"... Tää lapsi karkailee paljon ja hän itsekin tietää sen olevan syy miksi, eikä siltikään ole valmis muuttamaan käytöstään...

Vierailija
55/77 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen kanssa samassa päiväkotiryhmässä on yksi kohta 7v. lapsi, joka menee siis syksyllä jo kouluun, tuodaan joka aamu vuotta nuoremman siskonsa kanssa rattailla päiväkotiin. Asuvat melkein päiväkodin vieressä, matkaa ehkä 200-300 m. Lapsi on lapseni kaveri, joka aina haluaa olla vaan sisällä leikkimässä, tai korkeintaan istua pihakeinussa.

Meinaakohan nämä vanhemmat kuskata lapsen kärryillä kouluunkin?

Oiskohan erityislapsi, näitä on integroitu ihan normaali ryhmiin päiväkodissa ja koulussa, eikä vammaisuus aina näy päällepäin.

Vierailija
56/77 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos ei jaksa kävellä, jätetään tienposkeen ja jatketaan itse matkaa, koska kyllä täytyy jaksaa!

Vanhempien kannattaa silloin katsoa peiliin, mikä meni suunnitelmassaa pieleen.

Vierailija
57/77 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni niin vaan opettaa. Meillä saa lapsi kuulla joka päivä muilta lapsilta "miks noin iso on vielä rattaissa"... Tää lapsi karkailee paljon ja hän itsekin tietää sen olevan syy miksi, eikä siltikään ole valmis muuttamaan käytöstään...

Sitten joutuu kertomaan lapselle että jotkut aikuiset ovat kiusaajia.

Vierailija
58/77 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien kannattaa silloin katsoa peiliin, mikä meni suunnitelmassaa pieleen.

Rattaat varmaan jäi kotiin silloin.

Vierailija
59/77 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo taitaa olla juuri sellaisen laiskan ihmisen ajatus joka itse liikkuu vain autolla. On paljon tervehenkisempää totuttaa lapset pienestä pitäen liikkumaan eri ympäristöissä ja näin antaa arkiliikunnan malli. Moni lapsi itsekin tykkää, vaikka ei ihan koko ajan jaksaisikaan itse kävellä. Useinhan se menee niin että hetken istumisen tai päiväunien jälkeen kävely taas sujuu, eli rattaat on oikein hyvä apuväline vähän isommallekin lapselle.

Vierailija
60/77 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä luovuttiin rattaista jo ennen kuin lapsi oli kolme. Näin jälkikäteen ajateltuna ei olis pitänyt. Pidä pääsi vaan äläkä ajattele ulkopuolisia.

Hyvä ikä se on ollut. Kolmevuotias on yllättävän aktiivinen liikkumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi