Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ekaluokkalaisen koulumatka, vastuutonta päästää yksin?

Vierailija
18.08.2008 |

Meidän ekaluokkalaisen pojan koulumatka on 3.3km, reitti aika monimutkainen, monta tienylitystä ja kilometrin matkan joutuu kulkemaan ajotien reunaa, kun ei ole jalkakäytävää. Onko vastuutonta pistää kävelemään?

Musta tuntuu kyllä, etten vielä ensivuonnakaan halua hänen yksin kulkevan, joten kuljetamme autolla toistaiseksi. Mikä on kyllä hankalaa pienempien lasten takia, kun päivät niin lyhyitä ja päikkäriaikaan on aina koulusta hakemista.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kunta/kaupunki ei antaisikaan ilmaista kyytiä, niin varmaan on mahdollisuus päästä kyytiin maksamalla.

Vierailija
2/12 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lain mukaan raja on 5 km.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon lyhyempi.

Vierailija
4/12 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaarallisen reitin vuoksi, matka hiukan alle 3km.

Vierailija
5/12 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä isommilla 5 km.

Vierailija
6/12 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä isommilla 5 km.

Se raja on lain mukaan 5 km. Kunta/kaupunki voi laskea sitä 3 km, jos haluaa.

Vierailija
7/12 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa kommentoida kun omasta kokemuksestani aikoinaan. Jouduin kulkemaan valtatien reunaa n. 1 5km. Etenkin syyspimeällä aloin pelätä, autot vilisti niin läheltä. Kerran pimeässä liukastuin ja koska mitään jalkakäytävää ei ollut, kaaduin suoraan ajoradalle. Takaa tuli rekka, joka kuin ihmeenkaupalla sai väistettyä. Kuski pelästyi niin, että kun sai rekan pysähtymään, tärisi ja juoksi luokseni, että miten kävi. Eihän minulle kuinkaan käynyt, onneksi, mutta vasta isompana tajusin miten pahasti olisi voinut käydä.

Tuosta on jo kauan, mutta kun mietin millaista liikenne nykyään on, vielä kovammat vauhdit, huumekuskeja yms. niin ihanaa, että pystytte kuskaamaan lastanne.

Vierailija
8/12 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taistelkaa koulukyyti.

Vierailija
9/12 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli kyseessä sitten eka tai kuudesluokkalainen. Jossain tapauksissa kyyti voidaan järjestää, vaarallinen (vaatii poliisin lausunnon) tai susia/karhuja liikkuu lähistöllä. Kunta päättää ihan itse näistä rajoista, 5 kilometrin raja on laissa. Kaikki alle sen on kunnan päätettävissä.

Vierailija
10/12 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungin bussi menee tuolta jonkin matkan päästä, mutta en uskalla päästää poikaa vielä siihenkään yksin (ylihysteerinen äiti?). Musta vaan tuntuu, ettei vielä osaa yksin bussilla kulkea ja hukkaa ja unohtaa tavarat ja pahimmassa tapauksessa itsensäkin. On loppuvuodesta syntynyt poika, joten aika huoleton kaveri vielä. Täytyy tuota bussilla kulkemista harjoitella myöhemmässä vaiheessa sitten.

Ap

Vierailija
11/12 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän sama juttu. Matkan pituus 3,5 km. Ensin 1,5km verran lähes asumatonta metsätaivalta isolle tielle, josta kävelyä koululle tienpiennarta pitkin 2 km jossa nopeusrajoitus 80. Meillä kyseessä tokaluokkalainen, enkä vieläkään uskalla päästää yksin kulkemaan matkaa. Kyydin kyllä kunta tarjoaa vielä tämän vuoden tuolta pikitein varresta koululle, mutta haluan viedä lapsen itse koska tuo metsätaivalkaan ei ole mikään kiva pätkä ja minulla on mahdollisuus kyyditä tällä hetkellä. Ensi syksynä onkin sitten mietinnän paikka kun olen jo työelämässä taas.

Vierailija
12/12 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapsi kävelee itse.

Matka on tälläinen: noin 50 metriä 60 km/h nopeusrajoitteisen tien viertä kävelemistä (tämä ehkä pahin osuus mielestäni), kaksi tien ylitystä suojatietä pitkin (toisen kohdalla 60 km/h nopeusrajoitus ja toisen 40 km/h nopeusrajoitus), liikennettä harvakseltaan. Muulla matkalla on kävelytie.

Ei saatu koulukyyditystä vaikka anoin sitä.

Joten nyt lapsi kävelee. Olen onneksi vielä 2 kuukautta kotona ja voimme tänä aikana harjoitella (joka päivä käveleekin koulumatkan nyt) vielä lisää.

Lisäksi olen ajatellut että rajuilmoilla ja jos pitää raahata sukset/luistimet kouluun niin kyyti järjestetään! Vaikka sitten tavallisella taksilla kahdestaan kuskin kanssa jos ei vanhemmat pääse kuskaamaan (tietysti ensisijaisesti yritämme järjestää työmme niin että tarvittaessa voimme tarjota lapselle kyydin).

Toisaalta tuo koulumatka on todella hyvää hyötyliikuntaa! Viimeisen 1 km joutuu kävelemään yksin, muuten on kaveri seurana. Toisaalta kyllä pelottaa ja paljon sekä liikenne että ihmiset!!!

Itselläni oli lapsena tuon pituinen koulumatka enkä muista pelänneeni yhtään. Nyt aikuisena asioita katsoo vähän eri näkökulmasta...