Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keski-ikäiset! Mitä vierastatte nykykulttuurissa?

Vierailija
09.05.2022 |

Minä vierastan esimerkiksi sitä, että 90-luvulla mallit olivat kauniiita, ja nykyisin eivät.

Silloin myös naiset olivat naisia ja miehet miehiä. Nykyisin on vähän niin sun näin.

Pop-musiikki on nykyisin autotunetettua sontaa.

Muuta?

Kommentit (2707)

Vierailija
641/2707 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on ollut monta kommenttia homoista ja homousen korostamisesta. Tässä nyt yksi arkisen tavishomon näkökulma.

Joillekin homoille se suuntautuminen on muodostunut isoksi elämän sisällöksi ja sitä eletään joka päivä näkyväksi. Se on heille tavallaan elämäntapa ja aktivismia. Sitten on meitä, joille se homous on vain yksi osa elettävää elämää ja elämän sisältö muodostuu ihan kaikesta muusta. Niin kuin nyt ihmisillä yleensä.

Itseäni ärsyttää jossain määrin juuri tuo homoaktivismi silloin, kun homous ei ole vain yksi pieni ominaisuus, vaan aktiivisesti läsnä kaikessa tekemisessä ja puheessa. Ajatus varmaan on se kaunis ajatus, että asiaa normalisoidaan pitämällä sitä esillä. Lopulta se kuitenkin kääntyy itseään vastaan, koska ei kukaan jaksa sellasta katsella ja kuunnella. Ihmisiä kiinnostaa enemmän kaikki muut asiat kuin se miten olet suuntautunut.

Toisaalta on myös niin, että tosi monet elää edelleen kaapissa, eikö kehtaa puhua työpaikalla omasta elämästä samalla tavalla kuin heterot. Peitellään sitä, että on kumppani, eikä puhuta omasta elämästä, koska ei kehdata tuoda ilmi homoutta. Se on kurjaa ja vaikuttaa hyvinvointiin. Tällaista ilmapiiriin ja hyväksyntään liittyvää asiaa olisi syytä edistää. Ja mitenkäs muuten sitä edistetään kuin puhumalla asioista. Eli siitä, että on OK olla mitä on.

Jep, minuakin homona ärsyttää semmoinen homouden alleviivaaminen ja väkinäinen aktivismi tilanteissa, joihin se ei kuulu. Ymmärrän sen ajatuksen siellä taustalla, mutta kun se vouhotus kääntyy vaan itseään vastaan.

Tosin itse en ole kovin arkisen näköinen homo, minä nimittäin usein meikkaan ja pukeudun naisellisesti, mutta se ei ole minulle mitään aktivismia, vaan tapa olla ihan vaan minä. Ne vaatteet ja meikit ei ole kannanotto mihinkään, ne kertoo vaan siitä, että tänään teki mieli pukeutua näin. Välillä tulee kyllä mieleen, että onkohan tämäkin jonkun mielestä nyt jotain homouden tuputtamista tai alleviivaamista...

Vierailija
642/2707 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avuttomia nuoria.

Olen 70-luvulla syntynyt ja osasin lapsena kyllä tehdä välipalaa, ajaa pyörällä harrastuspaikkaan ja teininä pesin omia pyykkejänikin, tai vähintäänkin vein pyykit ihan itse likapyykkikoriin. Vaihdoin omat lakanat (jotka äiti kyllä pesi) ja siivosin huoneeni. Täysi-ikäistyttyäni hoidin itse omat vakuutus- ja raha-asiani, varasin omat lääkäriaikani ja ostin itse omat vaatteeni. Muutin kotoa 19-vuotiaana opiskelupaikkakunnalle, jonka jälkeen hoidinkin asiani itsenäisesti.

Minulla ei ole omia lapsia, mutta olen vakiintuneessa suhteessa miehen kanssa, joka on kahden teini-ikäisen yksinhuoltaja. Äitinsä lähti lätkimään poikien ollessa 13 ja 14. (Nyt ovat 18 ja 19.)

Ihan hirvittää, miten he tulevat joskus pärjäämään omillaan vai luottavatko siihen, että tuleva vaimo hoitaa siivoukset, ruoanlaitot ja pyykit. Poikien huoneet ovat aivan järkyttävässä kunnossa ja pojat raivoavat isälleen, jos tämä ei herätä heitä aamulla kouluun (opiskelevat samassa paikassa) tai jos isä ei varaa heille hammaslääkäriä tai muistuta siitä ja niin edelleen ja niin edelleen. Pojat syövät vain eineksiä (eivät siis suostu syömään muuta) ja makaavat huoneissaan pelaamassa ja karjumassa.

Hyvä ystäväni voitelee 13-v lapsensa leivät ja tekee tälle eväät iltapäiväksi. Lapsi viedään autolla joka paikkaan (he eivät asu missään ns. vaarallisella alueella) eikä puhettakaan, että tekisi kotona yhtään mitään.

Ei ole tarkoitus syyllistää, mutta tässähän kysyttiin, mikä ihmetyttää. Onneksi tiedän myös fiksuja perheitä, joissa on fiksut ja osaavat lapset. Tuntuu vaan vähän, että tämä uusavuttomuus on yleistynyt ja sitä oikein ruokitaan. Ja kyllä, vanhempien syytähän tämä on, ei kyseisten lasten/nuorten.

Totisinta totta, kiitos hyvästä kommentista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/2707 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on ollut monta kommenttia homoista ja homousen korostamisesta. Tässä nyt yksi arkisen tavishomon näkökulma.

Joillekin homoille se suuntautuminen on muodostunut isoksi elämän sisällöksi ja sitä eletään joka päivä näkyväksi. Se on heille tavallaan elämäntapa ja aktivismia. Sitten on meitä, joille se homous on vain yksi osa elettävää elämää ja elämän sisältö muodostuu ihan kaikesta muusta. Niin kuin nyt ihmisillä yleensä.

Itseäni ärsyttää jossain määrin juuri tuo homoaktivismi silloin, kun homous ei ole vain yksi pieni ominaisuus, vaan aktiivisesti läsnä kaikessa tekemisessä ja puheessa. Ajatus varmaan on se kaunis ajatus, että asiaa normalisoidaan pitämällä sitä esillä. Lopulta se kuitenkin kääntyy itseään vastaan, koska ei kukaan jaksa sellasta katsella ja kuunnella. Ihmisiä kiinnostaa enemmän kaikki muut asiat kuin se miten olet suuntautunut.

Toisaalta on myös niin, että tosi monet elää edelleen kaapissa, eikö kehtaa puhua työpaikalla omasta elämästä samalla tavalla kuin heterot. Peitellään sitä, että on kumppani, eikä puhuta omasta elämästä, koska ei kehdata tuoda ilmi homoutta. Se on kurjaa ja vaikuttaa hyvinvointiin. Tällaista ilmapiiriin ja hyväksyntään liittyvää asiaa olisi syytä edistää. Ja mitenkäs muuten sitä edistetään kuin puhumalla asioista. Eli siitä, että on OK olla mitä on.

Jep, minuakin homona ärsyttää semmoinen homouden alleviivaaminen ja väkinäinen aktivismi tilanteissa, joihin se ei kuulu. Ymmärrän sen ajatuksen siellä taustalla, mutta kun se vouhotus kääntyy vaan itseään vastaan.

Tosin itse en ole kovin arkisen näköinen homo, minä nimittäin usein meikkaan ja pukeudun naisellisesti, mutta se ei ole minulle mitään aktivismia, vaan tapa olla ihan vaan minä. Ne vaatteet ja meikit ei ole kannanotto mihinkään, ne kertoo vaan siitä, että tänään teki mieli pukeutua näin. Välillä tulee kyllä mieleen, että onkohan tämäkin jonkun mielestä nyt jotain homouden tuputtamista tai alleviivaamista...

No ei, toki oma itsensä saa olla ja jos siihen kuuluu "homouden paljastava" ulkonäkö, niin olkoot sitten niin. Itselleni homouden alleviivaamista on esimerkiksi se, että työpaikalla Teamsin profiilikuvana on Pride-lippu, samalla kuin kaikilla muilla profiilikuvana on henkilön oma kuva.

Vierailija
644/2707 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viiskytluvun alkupuolen naisihminen, heti alkuun selitys sille, mitä sanon ja miksi.

Kaikista eniten harmittaa, että ihmiset eivät ota itsestään vastuuta. Se näkyy eniten liikalihavuutena.

Joku väitti, ettei itsekurilla pysty laihtumaan. Kysyn vaan, että mikä muu konsti sitten toimii?

Itsekuria tarvitaan elämiseen. Jos perustaa perheen, ei itsekästä elämää voi jatkaa, pitää ottaa perhe huomioon. Mutta jos elää yksin, ennenkaikkea pitäisi huoltaa itseään.

Klo 23.00 nyt.

Vierailija
645/2707 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä vierastan:

- miksi vain naisille mainostetaan ryppy ym. voiteita?
Missä miesten voiteet, ryppyjä tulee miehillekin, miksi se on ok?

Miehiä ei kiinnosta ne rypyt niin paljoa, eikä oma ulkonäkö muutenkaan. Siksi miehille on paljon vaikeampi myydä mitään kauneudenhoitotuotteita. 

Höpsis, kyllä kiinnostaa, mutta se on vaan osalle porukkaa yhä niin suuri tabu, ettei asiasta puhuta.

Esim. meidän duunin miespuolinen työfysioterapeutti, 50 vee, on nykyään naamaltaan paljon silkoisempi kuin vielä kymmenen vuotta sitten. Tumma tukkakin kiiltelee ilman, että yhtään harmaata hiusta näkyy joukossa!

Huvittavinta on, että tyyppi on poistanut työterveyden sivuilta kaikki (vanhat) kuvansa... ettei vaan kukaan pääsisi tekemään kiusallisia vertailuja ja ihmettelemään, minne katosivat jo harmaantuneet ohimot, otsarypyt ja voimakkaat nasolabiaalipoimut...

Vierailija
646/2707 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikää hyvää vauhtia lähestyvänä kerron erityisesti vierastavani yleiseltä vaikuttavaa halua rikkoa kaikkia rajoja ja toivetta koko maailman yhdistymiseen. Omasta mielestäni olisi paljon siistimpää ja terveellisempää kun olisi tiukat valtioiden ja paikkakuntien rajat, pieniä paikallisuuteen ja yhteiseen arvopohjaan perustuvia yhteisöjä, selkeitä ja uniikkeja paikalliskulttuureja ja minimaalinen määrä turismia. Ihan senkin kustannuksella ettei jokainen saa mitä kulloinkin sattuu haluamaan.

Ihmiset huolehtisivat omasta ympäristöstään ja yhteisöstään eikä koko maailmasta.

Vierailija
647/2707 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä.

Instan influensserit. Jokaisella samat kolme poseerausta, joku keksitty tarina ja tuotekuva kyljessä. 

Asioihin / videoihin "shokki" reagoijat. Ihan turhaa sirkusta. Sen sijaan arvostan niitä reaktiovideoita, joissa joku asiasta / aiheesta oikeasti tietävä kommentoi ja analysoi sitä mitä videolla tapahtuu. Niistä saa välillä oikeasti hyviäkin juttuja tietoon.

Realityohjelmat ja kykykilpailut.

Nationalismin, fasismin ja rasismin nousua kun pitäisi pyrkiä kohti avointa ja yhtenäistä maailmaa.

Vierailija
648/2707 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä vierastan:

- miksi vain naisille mainostetaan ryppy ym. voiteita?
Missä miesten voiteet, ryppyjä tulee miehillekin, miksi se on ok?

Miehiä ei kiinnosta ne rypyt niin paljoa, eikä oma ulkonäkö muutenkaan. Siksi miehille on paljon vaikeampi myydä mitään kauneudenhoitotuotteita. 

Höpsis, kyllä kiinnostaa, mutta se on vaan osalle porukkaa yhä niin suuri tabu, ettei asiasta puhuta.

Esim. meidän duunin miespuolinen työfysioterapeutti, 50 vee, on nykyään naamaltaan paljon silkoisempi kuin vielä kymmenen vuotta sitten. Tumma tukkakin kiiltelee ilman, että yhtään harmaata hiusta näkyy joukossa!

Huvittavinta on, että tyyppi on poistanut työterveyden sivuilta kaikki (vanhat) kuvansa... ettei vaan kukaan pääsisi tekemään kiusallisia vertailuja ja ihmettelemään, minne katosivat jo harmaantuneet ohimot, otsarypyt ja voimakkaat nasolabiaalipoimut...

Niin, osa miehistä on pinnallisia, mutta keskivertomiestä ei kiinnosta oma ulkonäkö yhtä paljon kuin keskivertonaista. Poikkeuksia toki löytyy aina, mutta ei se isoa kuvaa muuta. 

Vierailija
649/2707 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken, ihan kaiken seksualisointia. Libido-edellä-mentaliteettia. Jatkuvaa huudattamista seksuaalisesta suuntautumisesta, sukupuoli-identiteetistä, käytettävistä pronomineista. Tästä kaikesta haluan olla kokonaan erossa ja irrallaan. Aivan järjetöntä.

Vierailija
650/2707 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilkeyttä minä vierastan. Kun olin nuori, varmasti oli koulukiusaamista, mutta se loppui yläasteeseen. Lukiossa ja ammattikoulussa piti osata jo käyttäytyä. Pidettiin tyhmänä, jos ei osannut olla sivistyneesti, tarkoitan, että se oli älyllisen rajoittuneisuuden merkki. Nykyaikana ei ole ilmeisesti mitään rajoja, missä iässä voi provota tai nimitellä tai haukkua. Minun oli pakko lopettaa kaikki instajutut, kun alkoi suorastaan ottaa päähän kuvien kommentointi. 25-vuotiaat ilkkuvat ja ilkeilevät kuin pahaiset kakarat. Sitä en pysty ymmärtämään.

Vierailija
651/2707 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen viiskytluvun alkupuolen naisihminen, heti alkuun selitys sille, mitä sanon ja miksi.

Kaikista eniten harmittaa, että ihmiset eivät ota itsestään vastuuta. Se näkyy eniten liikalihavuutena.

Joku väitti, ettei itsekurilla pysty laihtumaan. Kysyn vaan, että mikä muu konsti sitten toimii?

Itsekuria tarvitaan elämiseen. Jos perustaa perheen, ei itsekästä elämää voi jatkaa, pitää ottaa perhe huomioon. Mutta jos elää yksin, ennenkaikkea pitäisi huoltaa itseään.

Klo 23.00 nyt.

En tajua, miksi tämä sai alapeukkuja. Alapeukkuja itsekurille, täh?

Itse täytin hiljattain 65, ja olen joutunut vähentämään ruokavaliostani jokapäiväiset makeat kuten suklaan, limsan ja pullan. Syön niitä nyt kerran viikossa suurin piirtein, ennen jotain noista päivittäin.

Jos en näin tekisi, jatkaisin pullistumistani, enkä halua olla lihava, se on epämukavaa liikunnan ja nivelien kannalta. Itsekuria on pakko käyttää.

Vierailija
652/2707 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähtävästi osa ei nyt oikein ymmärrä mitä itsekuri tarkoittaa. Se että vähentää jotain pullan syöntiä, ei vaadi mitään itsekuria. Itsekuri on sitä kun joutuu taistelemaan. Sellainen ei toimi pidemmän päälle, koska ei kukaan jaksa taistella koko aikaa koko loppuikäänsä. Ärsyttää ihmiset jotka puhuvat itsekurista kun tarkoittavat sillä jotain ihan muuta.

Vierailija
653/2707 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiken, ihan kaiken seksualisointia. Libido-edellä-mentaliteettia. Jatkuvaa huudattamista seksuaalisesta suuntautumisesta, sukupuoli-identiteetistä, käytettävistä pronomineista. Tästä kaikesta haluan olla kokonaan erossa ja irrallaan. Aivan järjetöntä.

Tämä, kiitos. Puit ajatukseni sanoiksi.

Vierailija
654/2707 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorena ihailin Tyra Banksia. Hän vaikutti huolehtivan nuorista mallikokelaista ja pitävän heidät turvassa muotimaailman raakuudelta. Petyin sydänjuuriani myöten, kun ANTM-ohjelmassa eräässä tehtävässä piti valita asu, jossa viihtyy parhaiten ja Tyra kommentoi hyväksyvästi yhden tytön paita+housut-kokonaisuutta sanoin "Hyvin seksikästä". Pitikö Tyrankin mielestä sitten kuitenkin olla aina juuri seksikästä..!? 😵🙇

Vierailija
655/2707 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan vaan tiedoksesi, että nykyään tiedetään jo, ettei itsekurilla laihduteta pysyvästi ja itsekuri ei ole syy lihavuuteen.

Sivistä vähän itseäsi!

Mitä h*lvettiä? Hyvää defenssiä lihavilta, kun "ei me vaan voida tälle mitään"! Samoilla ihmisillä riittää "itsekuri" jokapäiväisiin meikkaamisiin ja laittautumisiin, mutta ei vaan voi olla syömättä liikaa ja väärin. Joku tässä yhtälössä haiskahtaa. 

Vierailija
656/2707 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan vaan tiedoksesi, että nykyään tiedetään jo, ettei itsekurilla laihduteta pysyvästi ja itsekuri ei ole syy lihavuuteen.

Sivistä vähän itseäsi!

Mitä h*lvettiä? Hyvää defenssiä lihavilta, kun "ei me vaan voida tälle mitään"! Samoilla ihmisillä riittää "itsekuri" jokapäiväisiin meikkaamisiin ja laittautumisiin, mutta ei vaan voi olla syömättä liikaa ja väärin. Joku tässä yhtälössä haiskahtaa. 

No se haiskahtaa ettet tajua mitä itsekuri tarkoittaa.

Vierailija
657/2707 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivistä vähän itseäsi!

No valistapa tyhmää?

Jos kohtuullinen syöminen on vaikeaa, niin nähdäkseni itsekuria harjoittamalla on mahdollista olla syömättä enemmän kuin kuluttaa. Jos pulla on pöydällä, niin vaatii jonkinlaista itsehillintää (itsekuria) olla sitä syömättä. 

658/2707 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierastan sitä, ettei lapset ja nuoret osaa ?? olla ilman jatkuvaa ruutuihin tuijottamista!!

Ollaan sitten kavereiden kanssa jossain, niin kaikki tuijottavat kännyköihin suurimman osan aikaa...

Tai ollaan sukuloimassa, niin kännyt esillä taas. Tai ollaan koiraa viemässä, niin katsotaan mielummin kännyyn, kuin rakkaan koiran touhuja...

Ollaan lasten kanssa puistossa, rannoilla, niin katsotaan mielummin kännyköihin...

Kävellään tien yli, niin aina vain ruutu vetää puoleensa.

Meno, kuin zombielandissa tai jossain sairaan lumotussa kuplassa?

Tätä vierastan eniten 'nykykulttuurissamme'!

Jk. ja vanhemmat ostavat lapsilleen kännyt ym. ruudut naaman eteen heti kuin mahd., että saavat itse viettää rauhassa aikaansa oman ruutunsa kanssa...

Vierailija
659/2707 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vierastan sosiaalista mediaa, silti käyn joskus kurkkimassa näitä palstoja riippuvuuden takia. Ahdistava oravanpyörä koko some.

Elämässä oli enemmän tyhjää aikaa ja lepoa, kun ei ollut Internet ja kaikenmaailman sen tarjoamat asiat 24/7 saatavilla.

Vierailija
660/2707 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivistä vähän itseäsi!

No valistapa tyhmää?

Jos kohtuullinen syöminen on vaikeaa, niin nähdäkseni itsekuria harjoittamalla on mahdollista olla syömättä enemmän kuin kuluttaa. Jos pulla on pöydällä, niin vaatii jonkinlaista itsehillintää (itsekuria) olla sitä syömättä. 

No kuulepa tyhmä. Itsekurilla voi laihtua hetkeksi. En voi auttaa jos et ymmärrä miten kenenkään ei ole mahdollista taistella mielitekojaan vastaan loppuikäänsä. En voi auttaa jos et ymmärrä miten toiselle voi joku juttu vaatia enemmän itsekuria kuin toiselle. Se että minulle ei maistu makea, ei tarkoita että minulta vaatii itsekuria kieltäytä pullasta. Se että minua ei rööki himoita, ei tarkoita että minulla olisi enemmän itsekuria kuin Röökin himoisella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä