Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keski-ikäiset! Mitä vierastatte nykykulttuurissa?

Vierailija
09.05.2022 |

Minä vierastan esimerkiksi sitä, että 90-luvulla mallit olivat kauniiita, ja nykyisin eivät.

Silloin myös naiset olivat naisia ja miehet miehiä. Nykyisin on vähän niin sun näin.

Pop-musiikki on nykyisin autotunetettua sontaa.

Muuta?

Kommentit (2707)

Vierailija
281/2707 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mansikkahillossa ei ole mansikoita. 

Tämä nyt päällimmäinen vtutus, kun kaivelen hillopurkista hillon kaltaista ainetta paistamieni lättyjen päälle. Pitää vissiin ryhtyä keittämään hillotkin itse.

Ruoka on järjettömän huonoa ja kallista. Valikoimat älyttömän laajat. Kaikkea on sataa sorttia, mutta laatua ei tahdo löytää.

Vierailija
282/2707 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mansikkahillossa ei ole mansikoita. 

Tämä nyt päällimmäinen vtutus, kun kaivelen hillopurkista hillon kaltaista ainetta paistamieni lättyjen päälle. Pitää vissiin ryhtyä keittämään hillotkin itse.

Ruoka on järjettömän huonoa ja kallista. Valikoimat älyttömän laajat. Kaikkea on sataa sorttia, mutta laatua ei tahdo löytää.

Joo, hillot on tehtävä itse, ja sitten sitä omatekoista hilloa jogurttiin, koska nekin ovat pilalla.

Raaka-aineet ovat vielä ok, mutta kalliita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/2707 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"IKÄRASISMI! Jo 40v olet ikäloppu ja 50+ jätehylkiö. Työpaikkojen haastatteluihin lähes mahdotonta päästä, työpaikan saamisesta puhumattakaan."

Tämä, tässä maassa juuri ikään liittyvä rasismi kukoistaa eniten. Eläkeikää kuulemma nostettava, mutta miten ihmeessä, kun työnantajat eivät huoli töihin, jos olet +50???

Vierailija
284/2707 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"IKÄRASISMI! Jo 40v olet ikäloppu ja 50+ jätehylkiö. Työpaikkojen haastatteluihin lähes mahdotonta päästä, työpaikan saamisesta puhumattakaan."

Tämä, tässä maassa juuri ikään liittyvä rasismi kukoistaa eniten. Eläkeikää kuulemma nostettava, mutta miten ihmeessä, kun työnantajat eivät huoli töihin, jos olet +50???

Eläkeikää pitäisi laskea esim. 55 vuoteen, ja 50-vuotiaat pääsisivät eläkkeelle, jos ryhtyisivät lastenlastensa hoitajiksi tai läheistensä omaishoitajiksi. Ei olisi hoitajista enää pulaa. Työttömistä saattaisi ollakin.

Vierailija
285/2707 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierastan keinotekoisen ulkonäön ihannointia eli siis sitä, että ihannoidaan ulkonäköä joka on saavutettavissa vain leikkauksella. 

Pitkään pysyin mainstream-musiikin suhteen ajan tasalla nuoruusvuosien jälkeenkin, mutta nykyään en enää enimmäkseen ymmärrä sitä... sellaista tasapaksua hissimusiikkia ilman melodiaa.

Melodian puute. Minäkin kärsin siitä. Kuuntelen siksi paljon 60- ja 70-luvun musaa. Nykyisistä toimii vain joku Amy Winehouse -vainaa tai Adele.

Vierailija
286/2707 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Woke-ilmiötä ja transaktivistien öyhötystä, eli sitä, että sukupuolia olisi miljoona tai että biologialla ei ole sukupuolen kanssa muka mitään tekemistä.

Ihmisten someaddiktiota ja sen aiheuttamaa yleistä keskittymiskyvyn täydellistä rappeutumista. Nykylapsetkin ovat käytännössä kaikki ADHD-käytökseen oppineita, kun ovat saaneet koko ajan olla joku kännykkä, tabletti tai muu ruutu nenän edessä eli aina taukoamattomana virtana jotain viihdykettä ja videota tarjolla. Omassa lapsuudessa tuli lastenohjelmia ehkä tunnin ajan illalla telkkarista ja that's it. Muu osa vapaa-ajasta sitten luettiin, leikittiin, pelattiin lautapelejä, tehtiin metsäretkiä, harjoiteltiin vaikka jotain harrastusta kuten piirtämistä tai pianon soittoa, tai mitä ikinä. TEHTIIN paljon asioita, eikä vain katsottu ruutua 24/7.

Täysin älyttömiä ulkonäköpaineita ja -standardeja. Joo, aina on kauneita ihmisiä ihaltu ja kauneuteen pyritty, mutta nykypäivänä on mennyt somen ansiosta ja aivan uskomattomalle tasolle tämä. Teinitytöt jo haluavat täyttää huuliaan ja perseitään, hankkia tekotissit, tekoripset, tekokynnet, tekotukan jne. Tuijotetaan jatkuvasti niitä instagram-beibejä ja ahdistutaan siitä, kun itsellä ei ole tarpeeksi isot huulet tai tarpeeksi virheetön iho, joten ei muka voi olla onnellinen ennen kuin "virheet" on korjattu. Jotkut hulluimmat jopa valkaisevat persereikänsäkin, niin pitkälle menee jo hullu itsekeskeisyys ja oman itsensä ja ulkonäkönsä ympärillä pyöriminen.

Seksihulluus ja irtosuhteet. "Seksipositiivisuus" joka oikeasti tarkoittaa vain lutkapositiivisuutta, eikä esimerkiksi pitkässä ja uskollisessa parisuhteessa harjoitettavaa monipuolista ja rakastavaa seksiä. Seksityön ja vapaiden suhteiden jatkuva pakottaminen joka ikisessä mediassa.

Vierailija
287/2707 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perseen kuvaamista someen en ymmärrä. Jos joku olisi sanonut minulle 15 vuotta sitten, että 2020-luvulla kaikki pyllistelevät kameralle ja lataavat noita pyllistelykuviaan nettiin, niin olisin nauranut itseni kipeäksi. Ja ajatellut, että korkeintaan jonkun janijantterin ja pervopetterin päiväunissa noin käy. Mutta kuinkas sitten kävikään...

Vierailija
288/2707 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asioista on tullut mielivaltaisia ja tehdään asioita, joille ei ole oikeasti perusteita.

- maskisuositus maskeille, joista ei ole mitään hyötyä

- ei pakkoa käyttää P3 maskeja, joista olisi ollut hyötyä

- Suomi pelastaa maailman lopettamalla Suomesta teollisuuden

- väite ihmisen aiheuttamasta ilmastonmuutoksesta, ilman perustelua kuka ne aiemmat jääkaudet yms. on aiheuttanut

- armeija on romuttanut suuren osan aseista ja sulkenut varuskunnat/varikot, kun varastointi on niin kallista, kun Senaattikiinteistöt vaatii kovaa vuokraa armeijalta sen omista rakennuksista

- hallitukset suunnittelevat visioitaan pari vuosikymmentä saamatta mitään aikaiseksi

- lainvalmistelun taso on romahtanut ja uudet lait ovat täysin epämääräisiä

- yhteiskunta ei enää luota kehenkään, vaan kaikki kansalaiset ovat vain rikollisia, jotka eivät ole vielä jääneet kiinni

- verorahaa on enemmän (käytettäväksi yhteiskunnan peruspalveluihin) kuin koskaan, ja silti rahat käytetään muuhun, eikä ketään kiinnosta

- kaikki peruspalvelut on ajettu alas 1990 luvun jälkeen

- kouluissa oppimateriaali on propagandaa, mutta ketään ei kiinnosta. On ihan ok, että yhteytykseen ei tarvita CO2 biologian kirjojen mukaan, kun CO2 on pahaa.

- korkeakoulutuksessa lähes ilmaiseksi opiskelevat ulkomaalaiset ovat pääosa opiskelijoista ja siksi opetus on vain englanniksi

- ei ole suomalaisuutta, eli avoin kulttuurimarxismi

ja onhan noita lisää vaikka kuinka.

Olemme saaneet sitä, mitä ansaitsemme tasavallassa äänestäjinä, ja saamme koko ajan lisää. Eli hyväksyn kyllä nämä muutokset enemmistön tahtona, mutta en vaan voi olla samaa mieltä.

-Woke-nuoret. Ovat syöneet itsensä paksuiksi sukupuolettomiksi mätisäkeiksi. Varmaan hormonitoimintakin siksi niin sekaisin, etteivät tunnista, ovatko tyttöjä vai poikia. Aikovatko suomalaiset lisääntyä tulevaisuudessa vain hormonihoidoilla ja koeputkissa?

Vierailija
289/2707 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pinnallisuutta ja täydellistä humanististen arvojen puutetta. Sivistyksen puutetta. Edes normaalia yleissivistystä ei arvosteta, rahaa vaan ja mammonaa.

Tämä. Oli 80-lukukin hanurista, mutta nykyaika on kuin 80-luku steroideilla.

80-luvun juppi oli ällöttävä liero, mutta silloin ne olivat sentään vähemmistöä!

Vierailija
290/2707 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että pieni piiri julkkiksia tunkee joka paikkaan. En ymmärrä että katsojat ja lukijat haluavat elättää heitä.

Vierailija
291/2707 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on kyllä hyviäkin puolia, kun ollaan avoimia eli tavallaan osaa avautujista arvostan (kun halutaan parantaa yhteiskunnallista ilmapiiriä). Mutta:

somekäytös ärsyttää. Aika moni leijuu yläilmoissa ja haluaa kehua omalla elämällään 24/7 netissä. Missä yksityisyys? Keski-ikäiset on tässä sitä paitsi itse vielä huonompia kuin nuoremmat.

Käytännön esimerkki: olen viettänyt useita viikkoja kesässä kaikenlaisilla reissuilla n 15+ vuotta. En ole kertonut niistä mitään someen, koska haluan pitää matalaa profiilia. Samaan aikaan yksikin puolituttu on kertonut joka reissupäivän sisällöt kuvineen. Ainakin 3-4 päivitystä per päivä. Egon pönkittämistä ja huomionhakuisuutta.

Vierailija
292/2707 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että Suomessa pitää olla mahdollisimman paljon seuraajia, jotta saa tykkäyksiä.

Vierailija
293/2707 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset sanoi ennen: "En pääse trampoliinille hyppimään." Nyt sanotaan:"En pääse hypätä trampoliinille".

Kun noille ihmisille sanoo että, osasit kyllä muutama vuosi sitten taivuttaa verbin hypätä, niin he suuttuvat ja vetävät hirveät kiepit, että aina muka ovat puhuneet tuota "en taivuta verbejä" -kieltä.

En ymmärrä mistä tuo johtuu?

Tasan tarkkaan vielä 2010 ja sitä ennen taivuttivat verbit normaalisti.

Ja aivan varmasti puhuivat alunperin siitä, miten joku näyttää hyvältä, tuoksuu mansikalta ja maistuu mintulta. Nyt siinä samassa rytäkässä kun unohtivat miten verbit taivutetaan, rupesivat puhumaan, miten joku näyttää hyvälle, tuoksuu mansikalle ja maistuu mintulle.

Ja taas hirveät kiepit ja raivarit, että kyllä olen aina puhunut näin. Ja tämä on se oikea tapa puhua Wöööö!

Tarkkoja havaintoja näin äidinkielen opettajan näkökulmasta, kiitos!

Voisiko verbien taivuttamattomuus johtua englannin apinoinnista, siellähän verbit eivät taivu samalla tavalla, vaan apuverbien kanssa käytetään verbien perusmuotoja: I am not allowed to jump..?

Voi johtua apinoinnista, mutta en ymmärrä miten tuo ilmiö noin yhden äkin ylestyi tässä muutamassa vuodessa, ja miten toimittajat (viestinnän ammattilaiset) käyttävät sitä täysin vammaista ja vihreellistä muotoa.

Ihmetyttää siis miten on mahdollista tuon ilmiön yleistyminen niin laajasti, ei siis se mistä se on apinoitu.

Vierailija
294/2707 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ovat olevinaan niin uniikkeja. Ok, eihän kahta täysin samanlaista olekaan mutta totuus on, että valtaosa ihmisistä on aivan tavallisia.

Vierailija
295/2707 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jossain junttilassa 90-luvulla naiset oli naisia ja miehet miehiä. Minusta taas silloin ei ainakaan teinit pukeutuneet erottuen toisistaan. Hameita ei ollut pk-seudulla kenelläkään, vain farkkuja. Tytöillä oli ok olla lyhyet hiukset. Puolella luokan tytöistä oli polkkatukka tai sitä lyhyempi. Nyt ainakin omien tyttärieni luokilla kaikilla pitää olla pitkä tukka.

Malleista en tiedä, kun en heitä ole tuntenut.

Vierailija
296/2707 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että vihaan tuota typerää quotea. Sota ei tee vahvoja ihmisiä, vaan se rikkoo kaikki. Sodanjälkeiset sukupolvet ovat aivan hajalla.

Tässä hyvä esimerkki asiasta, mitä vierastan: quote. Mikä h*lvetin quote? Se on lainaus suomeksi, se on ihan hyvä sana ja sinäkin varmasti tiedät sen, joten miksi et käyttäisi sitä? Eihän siinä ole mitään senseä, että usettaa englannin kielen wordejä suomen seassa.

Vierailija
297/2707 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohjevideot ja ylipäänsä aina VIDEOT. Kuka haluaa katsoa videon, kun lukemalla/silmäilemällä löytäisi asian nopeammin / asia tulisi nopeammin selväksi???

Kyllä minä joissakin asioissa haluan nähdä, että miten se asia oikeasti tehdään. Esim. autonkorjausvideot ovat todella hyviä tällaiselle tumpelolle, mutta valitettavasti niissäkin on monesti oiottu vaiheita ja sitten saa ihmetellä, että mitä se tuossa välissä nyt teki kun sillä on yhtäkkiä tuo yksi osa kädessä? 

Vierailija
298/2707 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ovat olevinaan niin uniikkeja. Ok, eihän kahta täysin samanlaista olekaan mutta totuus on, että valtaosa ihmisistä on aivan tavallisia.

Ja kun se uniikki tarkoittaa yleensä jonkun edes kaukaisesti uniikin ihmisen kopioimista ja matkimista.

Vierailija
299/2707 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Instagramia. Muitakin sosiaalisen median alustoja, joiden keskeinen sisältö on minä, minä, minä. Mitä minä tein, mitä minä söin, miten minä treenaan, millaisen perseen olen saanut kehitettyä. Minä edestä, minä takaa. Ja sitten vielä phoshopattuna kaikki. Kuka noita viitsii katsoa?

Just olin aikeissa tästä kirjoittaa, kun tekstisi osui silmiini! Juuri tämä käsittämätön oman naaman, kropan, elämän postaaminen. En käsitä. Aivan nuorilta jotenkin ymmärrän, mutta että keski-ikäiset ihmiset...

Olen elänyt lapsuuteni 70 -luvulla, nuoruuteni 80 -luvulla, eikä silloin olisi tullut kuuloonkaan tällainen nykypäivän itsetehostus ja omahyväisyys. Jos joku joskus leveili habituksellaan tai omaisuudellaan, hänet leimattiin leuhkaksi ja jätettiin omaan arvoonsa.

Vierailija
300/2707 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työelämän kuormittavuutta ja etätöiden ihannointia.

Kyllähän työelämä oli kuormittavaa jo 90-luvulla. ap

Ei kyllä samaan tapaan. Enemmän oli työntekijöitä tekemässä töitä. Paljon leppoisampaa. Pitkiä kahvitaukoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi