Lapsiperheen vaatimukset kylässä
Voisiko joku vanhempi selittää, millä oikeudella kuvittelee, että kyläpaikassa pitäisi olla asiat samoin ku kotona? Tää nykyaika on ihan kummallista, kun tuntuu miten ihmisten pyrkimyksillä ja odotuksilla muita kohtaan ei ole mitään rajoja. Huomautellaan, jos kyläpaikassa ei ole sitä tai tätä. Kannattaako teidän ylipäätään lähteä ollenkaan kotoa mihinkään, jos muut paikat ovat niin huonoja.
Kommentit (90)
Jos lapsiperhe tulee vierailulle, vähintä olisi, että he itse paimentavat jälkikasvuaan, ettei isäntäperheen tarvitse. Osa vanhemmista on niin tolloja, etteivät tajua edes näin alkeellista asiaa. Kun ei osata, haluta, tai uskalleta sitä omaa kullannuppua kieltää, niin kohta on kaikki paikat myllätty ja tahmeita jälkiä täynnä.
Muistan lapsuudesta, että kun sukua oli laajemmin koolla, pienillä lapsilla oli oma pöytä, ja sitten vähän vanhempana, kun pöytä- ja käytöstavat oli opittu, pääsi vanhempien sukulaisten seuraan. Nykyisin tuntuu olevan vallalla sellainen tapa, että lapset rynnivät pöytään ensin, ja lautaset ovat täynnä herkkuja, ennen kuin kukaan muu on ehtinyt paikalle.
Kyllähän se kuuluu vieraanvaraisuuteen huomioida vieraiden erityistarpeet.
Jos kylään tulee pari vuotias, niin en laita kallista lasia hänelle, vaan jokin muovimukin, joka on kevyt ja helppo juoda. Samoin varaa pillejä ja muita, vaikka muuten en niitä tarvitse.
Ja kun kylään 70v isäni, joka sairastaa Parkinsonintautia, niin hänkin saa kevyen mukin ja saatan kulkuväyliltä ottaa raskaita mattoja pois, jotta liikkuminen on helpompaa ja minusta se kuuluu vieraanvaraisuuteen, eikä aiheuta pienintäkään tuntee purkausta.
Vierailija kirjoitti:
Mun sukulaiseni oli kattanut valkoisen perintöpitsiliinan kun kyläilin kaksivuotiaani kanssa. Lapsi söi ihan kauniisti, ei sotkenut, ei tahrannut, ei rytännyt tms mutta tiputti rapeakuorisesta sämpylästä muutaman murusen lattialle.
Tää sukulainen suuttui niistä ja kaivoi mielenosoituksellisesti imurin saman tien ja alkoi kontata siellä pöydän alla haukkuen lasta.
En ole kyläillyt siellä enää.
Taisi olla joku neuroosi, ehkä parempi ettei vieraile, jos muruset niin ahdistaa. Ei tosiaan tarvitsisi ehdoin tahdoin tehdä lapsiperheelle ansojakan vaikkapa pöytäliinan, tai liian hienojen astioiden muodossa, ellei nyt sitten ole sitä mieltä että aivan sama jos tuhoutuvat ja tuo sitä myös ilmi vierailleen.
Itse otan lapsivieraat huomioon kohtuudella. Ei liian hienoja astioita tms. mutta en kyllä koko kotiani trimmaa lapsiystävälliseksikään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se kuuluu vieraanvaraisuuteen huomioida vieraiden erityistarpeet.
Jos kylään tulee pari vuotias, niin en laita kallista lasia hänelle, vaan jokin muovimukin, joka on kevyt ja helppo juoda. Samoin varaa pillejä ja muita, vaikka muuten en niitä tarvitse.
Ja kun kylään 70v isäni, joka sairastaa Parkinsonintautia, niin hänkin saa kevyen mukin ja saatan kulkuväyliltä ottaa raskaita mattoja pois, jotta liikkuminen on helpompaa ja minusta se kuuluu vieraanvaraisuuteen, eikä aiheuta pienintäkään tuntee purkausta.
Kohtuullisissa määrin juu, mutta ei tosiaan tarvitse koko kotia pistää uusiksi vieraan takia, esim. keittiöstä nostella veitsiä pois laatikoista pienen vierailun takia, kun vanhempi voisi katsoa ettei tenava vaan mene sinne veitsilaatikolle, tai ylipäätään yksin keittiöön tai muihinkaan huoneisiin, jos on vielä sen ikäinen ettei voi luottaa mitä keksii.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsiperhe tulee vierailulle, vähintä olisi, että he itse paimentavat jälkikasvuaan, ettei isäntäperheen tarvitse. Osa vanhemmista on niin tolloja, etteivät tajua edes näin alkeellista asiaa. Kun ei osata, haluta, tai uskalleta sitä omaa kullannuppua kieltää, niin kohta on kaikki paikat myllätty ja tahmeita jälkiä täynnä.
Muistan lapsuudesta, että kun sukua oli laajemmin koolla, pienillä lapsilla oli oma pöytä, ja sitten vähän vanhempana, kun pöytä- ja käytöstavat oli opittu, pääsi vanhempien sukulaisten seuraan. Nykyisin tuntuu olevan vallalla sellainen tapa, että lapset rynnivät pöytään ensin, ja lautaset ovat täynnä herkkuja, ennen kuin kukaan muu on ehtinyt paikalle.
Mistä ne lapset oppivat pöytätavat, jos heidät eristetään aikuisista omiin pöytiin. Lapsi ottaa mallin ja esimerkin aikuisilta.
Mummona olen aina pitänyt tärkeänä, ihan pienempienkin istuvat aikuisten pöydässä, oli sitten sukujuhlat tai perhepäivälliset ja heillä on omat tuolit.
Ja mitä se haittaa pienet sotkut ja sottaamiset, ne kuuluvat elämään.
Aivan vieras asia. Ei ole kukaan vaatinut mitään. Muovista mukia kysytty. Kai se sitten oli vaatimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan lapsuudesta, että kun sukua oli laajemmin koolla, pienillä lapsilla oli oma pöytä, ja sitten vähän vanhempana, kun pöytä- ja käytöstavat oli opittu, pääsi vanhempien sukulaisten seuraan. Nykyisin tuntuu olevan vallalla sellainen tapa, että lapset rynnivät pöytään ensin, ja lautaset ovat täynnä herkkuja, ennen kuin kukaan muu on ehtinyt paikalle.Mistä ne lapset oppivat pöytätavat, jos heidät eristetään aikuisista omiin pöytiin. Lapsi ottaa mallin ja esimerkin aikuisilta.
Mummona olen aina pitänyt tärkeänä, ihan pienempienkin istuvat aikuisten pöydässä, oli sitten sukujuhlat tai perhepäivälliset ja heillä on omat tuolit.
Ja mitä se haittaa pienet sotkut ja sottaamiset, ne kuuluvat elämään.
Voi niille lapsille olla lasten kokoiset kalusteet ja astiat siinä aikuisten pöydän vieressä. Helpompi heidän sitten syödä ja hakea ruokaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan lapsuudesta, että kun sukua oli laajemmin koolla, pienillä lapsilla oli oma pöytä, ja sitten vähän vanhempana, kun pöytä- ja käytöstavat oli opittu, pääsi vanhempien sukulaisten seuraan. Nykyisin tuntuu olevan vallalla sellainen tapa, että lapset rynnivät pöytään ensin, ja lautaset ovat täynnä herkkuja, ennen kuin kukaan muu on ehtinyt paikalle.Mistä ne lapset oppivat pöytätavat, jos heidät eristetään aikuisista omiin pöytiin. Lapsi ottaa mallin ja esimerkin aikuisilta.
Ja mitä se haittaa pienet sotkut ja sottaamiset, ne kuuluvat elämään.Voi niille lapsille olla lasten kokoiset kalusteet ja astiat siinä aikuisten pöydän vieressä. Helpompi heidän sitten syödä ja hakea ruokaa jne.
Eli pitäisi hommata lastenkokoiset kalusteet vierailun ajaksi? En kyllä tämmöistä osaisi vaatia, Aika kohtuutonta. T. 4 lapsen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan teillä mukia, kun Lassi ei osaa vielä juoda jalallisesta kristallilasista? Ja hartaasti suunniteltu ja sommiteltu kattaus heti pilalla 😏
No tän tajuan että lapsivieraalle ei tällätä kristalleja kouraan, mutta vaateet koko kodin varustamisesta lapsiperheen turvalaitteilla ja kaiken mahdollisen siirtelyllä lapsiturvallisesti ihan vaan kun vanhemmat ei viitsi valvoa, menee kyllä mahdottomuuksiin.
Mitä taas tulee kattaukseen muuten, niin en pistäisi arkaa pöytäliinaa jos on lapsivieraita tulossa, mutta oletan että kyetään pitämään lapsi irti esim. kukka-asetelmasta. Eikä tarttis kakustakaan löytyä tenavan käden- tai suunjälkeä jo ennen kuin on ehditty edes aloittamaan.
Kumpi jätti vahtimatta lapsen äiti vai isä? Meillä vahditiin vuorotellen, oli ihan pakko myös lapsen turvallisuuden kannalta, anoppilassa oli apen lääkkeet kätevästi ruokapöydän tuolilla.
Äitini ei myöskään pahoittanut mieltään, kun en antanut lapsen leikkiä Toikan lasilinnulla ja nostin sen olohuoneen sohvapöydältä ylemmäs.Niin joo, jatkan tähän vielä että eivät tosiaan olisi nostaneet Toikan lasilintua pois, van katsoneet vaan vierestä kun se hajoaa ja todenneet miten heillä tämmöiset on lasten ulottumattomissa.
No, saman perheen mielestä naapurit oli tosi hankalia, ihan kaikki, jopa muuttojen jälkeen. Heistä itsestään kun oli ihan ok mm. että lapsi vekkulisti soitteli ovikelloja joka kerran kun kulkivat rapussa...
Ymmärräthän, että suurin osa lapsiperheistä ei ole tuollaisia.
Vierailija kirjoitti:
En ole muutoin vaatinut kyläpaikalta mitään, mutta lasten mummolaan ostimme itse potan ja syöttötuolin, koska meitä toivotaan sen verran usein sinne kylään, että jotakin helpotusta täytyi keksiä taloon, jossa muuten kaikki on pienten lasten vuoksi hankalaa: jyrkät, liukkaat portaat ilman turvaporttia, helposti rikkimeneviä koriste-esineitä paljon lasten ulottuvilla... Noin muuten sitten olen innokkaampi kyläilemään lapsiperheissä, kun siellä on asiat suunniteltu niin, ettei lasten perässä tarvitse kulkea aivan jatkuvasti kuin taas kodeissa, joita ei ole suunniteltu lapsille. En toki vaadi kyläpaikoilta mitään, mutta se vaikuttaa ihan tahtomattanikin siihen, minne tulee useammin lähdettyä kylään.
Minä en ole suunnitellut enkä muuttanut kotonani mitään lasten takia. Kaikki romppeet ovat esillä kuten ennenkin mutta olen opettanut lapsilleni mihin ei saa koskea ja mitä pitää varoa. Omat leikkihuoneet ovat sitä rajumpaakin leikkiä varten.
Joten en itse ymmärrä tätä, ettei voisi kyläillä jossain kun ko. kohdetta ei ole "tehty lapsille". En kyllä odotakaan, että toiset mukautuvat minun perheeni vaatimuksiin vaan kyllä se täytyy se jälkikasvu opettaa käyttäytymään vieraissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä se haittaa pienet sotkut ja sottaamiset, ne kuuluvat elämään.Voi niille lapsille olla lasten kokoiset kalusteet ja astiat siinä aikuisten pöydän vieressä. Helpompi heidän sitten syödä ja hakea ruokaa jne.
Eli pitäisi hommata lastenkokoiset kalusteet vierailun ajaksi? En kyllä tämmöistä osaisi vaatia, Aika kohtuutonta. T. 4 lapsen äiti.
Missähän niin luki? Toivottavasti lapsesi osaavat lukea paremmin.
Monilla on niitä lapsenkokoisia kalusteita ihan valmiina. Meilläkin on, vaikkei pieniä lapsia ole itsellä ollut 15 vuoteen.
Meillä miniä suuttui, kun en suostunut ottamaan kotiini syöttötuolia, matkasänkyä, nokkamukeja jne. Ilmoitin, että tämä on nyt kuolinsiivottu ja kaikki tarpeeton kannettu museoon tai roskiin, joten en todellakaan ota enää mitään lisätavaraa siksi, että se on jollekin toiselle helppoa ja kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On näitä ollut jo aiemminkin, ei ole pelkästään nykyajan vitsaus. Lapsia ei katsos tarvitse kyläpaikassa valvoa ja jos huomauttaa ettei ole ok päästää lasta yksin vaikka keittiöön kun siellä on kaikenlaista vaarallista, niin toistellaan vaan miten heillä on veitset niin ettei lapset pääse niihin käsiksi. Jos jotain hajoaa, se on isäntäperheen vika, eikä suinkaan lapsiaan valvomattoman vanhemman ja taas vedotaan siihen että heillä kotona on kaikki särkyvä laitettu lapsilta piiloon. Myös pistorasioiden turvatulpattomuudesta on valitettu, kun ei vain aikuisia käsittävässä perheessä oltu tulpattu pistorasioita parin tunnin lapsivierasta varten, eikä muuten oltu hankittu hellasuojaa tai laatikkolukkojakaan. Tätä vänkäystä ettei pilttejä mitenkään tarvitse paimentaa ja elvistely miten heillä kotona kaikki on toisin kun kuuntelee, niin pistää kyllä toivomaan etteivät tule kylään kovinkaan pian uudelleen.
Olen myös kuullut lapsiperheellisen valitusta muistakin kyläpaikoista vastaavista asioista kuten arvokkaista taide-esineistä siellä sun täällä, että miksi kaikkea tuollaista ei siivottu syrjään kun he tulivat vierailulle. Liian kalliita ja arkoja mööpeleitäkin on kuulemma ihmisillä. Yhtään ei ajatella lapsivieraita. :D
Vaikea kuvitella, että kenelläkään lapsiperheillä olisi tällaisia vaatimuksia mitään satunnaista kyläpaikkaa kohtaan, jossa käydään korkeintaan kerran vuodessa. Sen sijaan, jos isovanhemmat toivovat lapsenlapsia kylään lähes joka viikonloppu, olisi ystävällistä järjestää koti niin, että lapsiperheen on siellä helppo olla.
No minulla on tuo yksi yllä mainittu ystävätär, jolla tällaiset vaateet ovat. Eli se, ettet sinä ole ketään tavannut, ei valitettavasti tarkoita sitä, etteikö heitä olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan teillä mukia, kun Lassi ei osaa vielä juoda jalallisesta kristallilasista? Ja hartaasti suunniteltu ja sommiteltu kattaus heti pilalla 😏
No tän tajuan että lapsivieraalle ei tällätä kristalleja kouraan, mutta vaateet koko kodin varustamisesta lapsiperheen turvalaitteilla ja kaiken mahdollisen siirtelyllä lapsiturvallisesti ihan vaan kun vanhemmat ei viitsi valvoa, menee kyllä mahdottomuuksiin.
Mitä taas tulee kattaukseen muuten, niin en pistäisi arkaa pöytäliinaa jos on lapsivieraita tulossa, mutta oletan että kyetään pitämään lapsi irti esim. kukka-asetelmasta. Eikä tarttis kakustakaan löytyä tenavan käden- tai suunjälkeä jo ennen kuin on ehditty edes aloittamaan.
Minun mielestäni on ihan ok siirtää kalliit ja särkyvät jonnekin korkeammalle/sivuun, jos tulee alle kouluikäisiä lapsia kylään. Siis ihan niitä omia tavaroita ajatellen. Sen sijaan jos joku olettaisi, ettei meillä ole teräviä kulmia tai pistorasiat on jotenkin suojattu satunnaisten lapsivieraiden vuoksi, niin olisin kyllä kummastunut. Mutta siis toisin kuin monilla, minua ei haittaa nostaa se aalto maljakko syrjään vierailun ajaksi. Ja jos joku isä/ äiti sen meillä itse nostaisi, niin oletan sen tapahtuvan puhtaasti sen vuoksi, ettei halua tavaroitteni menevän rikki.
Vierailija kirjoitti:
Meillä miniä suuttui, kun en suostunut ottamaan kotiini syöttötuolia, matkasänkyä, nokkamukeja jne. Ilmoitin, että tämä on nyt kuolinsiivottu ja kaikki tarpeeton kannettu museoon tai roskiin, joten en todellakaan ota enää mitään lisätavaraa siksi, että se on jollekin toiselle helppoa ja kivaa.
Se lapsiko on miniän lapsi eikä poikasi lapsi ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni on ihan ok siirtää kalliit ja särkyvät jonnekin korkeammalle/sivuun, jos tulee alle kouluikäisiä lapsia kylään. Siis ihan niitä omia tavaroita ajatellen. Sen sijaan jos joku olettaisi, ettei meillä ole teräviä kulmia tai pistorasiat on jotenkin suojattu satunnaisten lapsivieraiden vuoksi, niin olisin kyllä kummastunut. Mutta siis toisin kuin monilla, minua ei haittaa nostaa se aalto maljakko syrjään vierailun ajaksi. Ja jos joku isä/ äiti sen meillä itse nostaisi, niin oletan sen tapahtuvan puhtaasti sen vuoksi, ettei halua tavaroitteni menevän rikki.
Ja minusta on ihan asiallista keskustella jo kotona niiden alle kouluikäisten lasten kanssa siitä, että kylässä pitää käyttäytyä rauhallisesti, eikä saa koskea toisten tavaroihin ilman lupaa. Ei oikeasti voi olla niin, että kyläpaikan pitää siirtää omia tavaroitaan pois sen takia, että teidän lapsenne eivät osaa käyttäytyä. Juuri kävelemään oppinut taapero on eri asia, mutta siinäkin tapauksessa kyllä se on ensisijaisesti vanhempien tehtävä valvoa lasta, eikä isäntäväen tehtävä sisustaa kotiaan uusiksi.
Kyllä minä haluan huomioida vieraani, enkä pidä sitä mitenkään vaatimisena. Olen ollut lasten kanssa kylässä, jossa tarjolla punssikakkua ja kovia korppuja. No ei lapset sellaista syö. En tosin vaadi mitään, pidän aina omat eväät mukana, mutta pidän tällaista moukkana, ettei ole ottanut vieraita ollenkaan huomioon. Myös tämä on tullut koettua, että kiljutaan ja voivotellaan kun valkoinen perintöliina meni tahraiseksi, kun antoi taaperolle suklaata kaksin käsin. Ihan kuin hakemalla haetaan urhikorttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vanha satavuotias pöytä joka on matalampi kuin nykyiset ja jonka kanssa on matalammat tuolit kuin nykyiset ruokapöydän tuolit on. Se on soikea ja tuolit on myös pyöreäkulmaiset. Se on lapsiystävällinen ja katan aina siihen lapset istumaan. Se on myös hallissa lastenhuoneiden edessä, joten se toimii oikein hyvin. Mökillä meillä on leikkimökissä myös edelleen ihan kaikki tallella, joten ihan pienillekin saa "oman pöydän" jos haluaa.
Olen saanut erään henkílön vetämään herneet nenuun, kun nostin yhden lasimaljan turvaan polvenkorkuiselta tasolta, mitä vasten alle vuoden vanha käveli. Oli siinä niin mukavasti reunalla, että varmasti olisi ollut ottamassa tukea myös siitäkin.
Olisin voinut lapsen peräänkin katsella jatkuvasti, mutta kyseisen henkilön huonosti koulutettu koira vei huomioni, piti pitää huoli, että pysyi poissa lasten kimpusta, siis muidenkin kuin tuon kävelemään oppettelevan. Lapseni ovat olleet koirakammoisia tuon koiran takia, vasta paljon myöhemmin tottuivat, etteivät koirat ole samanlaisia räksyttäjiä ja uhkailijoita kuin tuo kyseinen pikku piski. Parhaiten siinä auttoi yksi viimeisiä vuosiaan viettävä koira, jota sukulaiseni lupautui hoitamaan loppuun saakka (sai siis uuden kodin, kun entinen omistaja ei siitä enää voinut huolehtia).