Kun lähden töihin, käteen vähemmän kun nyt?
Tässä olen vähän laskeskellut, että kun tämä työni ei ole pätkääkään sitä mitä luvattiin... Työsopimuksen kanssa on ongelmia ja sekin selvisi liian myöhään että minä teen vain 30 tuntia viikossa... ja nyt kun laskeskelen, että jos menetetään asumistuki kokonaan ja päivähoitomaksut siihen lisäksi niin kuukaudessa meidän perheen tulot tippuvat, ja olen jättänyt laskematta työmatkakulut kokonaan... Ei ole ihan reilua, ei!
Kommentit (16)
jolle ihanat kulissit työn suhteen tipahti kun tuli eteen se, että lapset siirtyivät hoitoon... tein siihen asti ilta ja viikonloppuvuoroja, ja puheena äitiyslomalaisen sijaisuus, joten en osannut arvata että teen lyhyempää viikkoa kun normaalisti... Lapset siirtyi hoitoon ja olen kysellyt työsopimusta, sain suullisen 30 tuntia viikossa toukokuuhun asti.
Lapset kyllä tykkäävät olla hoidossa, kun hoitopäivät ovat lyhyitä ja hoitoviikko lyhyt. Mutta kuitenkin ottaa päähän ja rankasti!
miksiköhän? jos kohtelu ja palkkakkin on ihan surkeeta ja työn laatu ja määräkin todella suuri ja haastavaa!
ei ole tukia muita kun kaikille lapsia omaaville kuuluva lapsilisä, tai meidän tilanteessa lapsilisät...
toisaalta, lapset kasvavat - ja kun he ovat koulussa, niin voi olla vaikea löytää ennä töitä kun on ensin ollut monta vuotta kotona. Siksi olen töissä nyt kun lapsilla on hyvä hoito päiväkodissa - ja yritän itse vähentää tuntia kun he ovat kaikki koulussa ja voin sitten olla läsnä iltapäivisin. Silloin kun päivähoitomaksut ei ennä ole, niin voi olla taloudellisesti mahdollista, tehdä lyhyempä työpäivä - ja näin olla tukena nuorille iltapäivisin...
Mutta epäreilulta tosiaankin tuntuu!
Päiväkotiin lapset olisin halunnut kaikkien erilaisten virikkeidenkin takia... Mutta perhepäivähoitoon lapset meni ja ovat kaksi ryhmänsä vanhinta, toiset on tyttöjä 1,5v.
Sitäpaitsi jos kelan laskelmien mukaan teillä on varaa maksaa asumisestanne täydet niin silloin teillä on varaa eikä teitä tarvitse tukea. Tuet on vain vähävaraisille eli niille jotka niitä tarvitsee.
kela laskee asumistuen bruttotulojen mukaan,johon lisätään 5% laskennallinen lomaraha,palkka lasketaan kertoimella 21,5.....joten ei välttämättä tosiaankaan ne rahat riitä,vaikka kelan tukea ei saiskaan!!!!
Ja jos ei tule, niin pitää saada toimeentulotukea. Itse sain työssä käydessä enemmän toimeentulotukea vaikka asumistuki oli pienempi jne. Kyllä ainakin lapsiperheet saavat tukea, mutta asiat pitää tietysti kaikki laskea tarkasti ja selvittää viimeistä pennosta myöten, mitään boheemielämää ei voi viettää niinkuin ne joitten palkka riittää asumiseen, elämiseen ja työmatkoihin.
Meillä juuri nyt tilanne, että mies meni töihin ja jäädään sen takia 200e kuussa köyhyysrajan alle, koska sossu ei huomioi matkakuluja.
11
eli ei ota auton vakuutuksia yms. huomioon, vain todelliset bensakulut!
Työmatkakuluihin menee n. 170-200e kuukaudessa riippuen bensan hinnasta.
Vierailija:
eli ei ota auton vakuutuksia yms. huomioon, vain todelliset bensakulut!
oletteko kysyneet miksei huomioida? meilläkin aluksi sanoivat ettei voi huomioda kuin vain bussilipun verran(25e),miehen työmatkakulut ovat n. 100e kk. tiesin tapauksia joille huomioitiin, etsin netistä sosiaalioppaan, jossa kaikki normit yms. ja tulostin ja vein soskaan...kyllä sen jälkeen muuttui ääni kellossa...
t 15
On tuttu sossu ja se tietää mun lukevan sosiaalityötä ja tietää ihan hyvin, että osaan koko oppaan toimeentulotuen soveltajille ulkoa, mutta ei. Olen aiemminkin tehnyt valituksia asioista jotka selvästi on rikkoneet lakia, mutta ihmeesti paperia aina katoaa ja lopulta tulee lappu, että jos oikeuteen haluaa mennä niin tulee sulle kalliiksi ja meidän tuloilla ei sellaiseen pelleilyyn ole varaa.
16
Vierailija:
oletteko kysyneet miksei huomioida? meilläkin aluksi sanoivat ettei voi huomioda kuin vain bussilipun verran(25e),miehen työmatkakulut ovat n. 100e kk. tiesin tapauksia joille huomioitiin, etsin netistä sosiaalioppaan, jossa kaikki normit yms. ja tulostin ja vein soskaan...kyllä sen jälkeen muuttui ääni kellossa...
t 15
ja kun lisät eivät ole samat joka kuukausi niin tulot vaihtelee... Kun teen 30 tuntia viikossa on mun kk palkka alle 1300e kuussa josta pitää vielä verot vähentää... Miehenkään tulot ei siis ole päätähuimaavat. yritin kelan laskurilla laskea asumistukea, mutta se ei anna jatkaa laskentaa koska meidän tulot ylittävät valtionneuvoston laskeman määrän.
-ap-
Tulot on palkkoineen ja tukineen nettona 2200 jos mies ei ole mistään syystä joutunut olemaan poissa töistä. Käytännössä nettopalkka jää kuussa yleensä alle 600e. Hyvin ollaan pärjätty ja meillä on 5 henkinen perhe+ 5 elukkaa. Kokopäiväisenäkään miehen palkka ei olisi enempää kuin 1490e bruttona.
11
Työnteko ei kannata, koska kaiken maailman tuet ovat suuremmat kuin palkat.
Eräs ammattiliitossa tutkijana työskentelevä tuttuni sanoi osuvasti, että suomalaiset ovat euroopan neekereitä. Teemme pienimmällä palkalla töitä saman verran kuin muut ja maksamme kauhean määrän veroja siitäkin vähästä. Ja Suomen julkinen sektori ei ole edes mitenkään hyvä tai euroopan parhaimpia.